Чому споживачі послуг двічі оплатили отриманий Водоканалом кредит, або Куди витратили майже 11 млн. наших коштів?
- Актуально
- 181
- коментар(і)
- 24-03-2017 01:10
Починаючи з 2011 року, комунальним підприємством «Виробниче управління водопровідно-каналізаційного господарства» освоєно 4,5 млн. доларів США, які залучені в рамках кредиту МБРР. Усі роботи в рамках даного кредиту направлені на зменшення енергоспоживання і кількості працюючих.
Які ж результати у використанні кредиту?
У серпні 2016 року в Інтернеті з’явилася інформація про те, що КП «ВУВКГ» розрахувало тариф на централізоване водопостачання та водовідведення у розмірі 33,31 грн., які й планувало ввести в дію з 1 січня 2017 року, а до того часу діятиме тариф у розмірі 19,34 грн., який було встановлено постановою НКРЕКП №137 від 04.02.2016 року.
У структурі витрат при визначенні тарифу 33,31 грн., з метою отримання коштів на погашення кредиту, закладено 9949,44 тис. грн. розрахункового прибутку, з яких лише 8431,16 тис. грн. було б використано на погашення кредиту, а 1518,28 тис. грн. потрібно було б сплатити у Держбюджет у вигляді податку на прибуток.
Враховуючи те, що у 2015-2016 роках КП «ВУВКГ» не гасило кредит, а його погашали за рахунок місцевого бюджету, оскільки міськрада є гарантом цього погашення, а частину кредиту погашено за рахунок держсубвенції, то, за моєю пропозицією, працівниками виконкому було вилучено суму витрат на погашення кредиту із загальної суми витрат і розмір тарифу зменшено до 24,99 грн. замість 33,31 грн.
Разом із тим, аналізуючи отримані від начальника КП «ВУВКГ» офіційні дані щодо структури тарифу на централізоване водопостачання та водовідведення, затвердженого постановою НКРЕКП №137 і проекту тарифу на 2017 рік, я зробив висновок, що суми витрат з основних статей при розрахунку економічно обгрунтованого тарифу на 2017 рік безпідставно завищені. При цьому, всупереч меті використаного кредиту, заплановано збільшення енергозатрат і кількості працюючих. На це я звертав увагу відповідальних працівників міськвиконкому, але без належної реакції з їх боку.
Так, порівняно з тарифом 19,34 грн., встановленим постановою №137 від 04.02.16 року і діючим на даний час, у структурі витрат планового тарифу на 2017 рік завищено витрати електроенергії на суму 1231 тис. грн., у т. ч. — за рахунок збільшення витрат електроенергії в розрахунку на 1 м3 послуг із водовідведення — з 1,51 до 2,04 кВт/год. в кількості 542,7 тис. кВт/год., або на суму 989 тис. грн. При цьому враховано підвищення ціни електроенергії.
Витрати на оплату праці з нарахуваннями безпідставно завищено на 1382 тис. грн., у т.ч. — за рахунок запланованого збільшення кількості працівників із 200 до 211 чоловік — майже на 654 тис. грн.
Це — основні статті витрат при визначенні величини тарифу, питома вага яких у структурі витрат становить, відповідно, 25% і 48%.
У проекті тарифу закладено витрати на ремонт (матеріали) в сумі 1124 тис. грн., у той час, коли в діючому економічно обгрунтованому тарифі, встановленому постановою №137, їх сума становила 164 тис. грн. А фактичні витрати за рік (за період друге півріччя 2015 року — перше півріччя 2016 року) становили 355 тис. грн.
Важливою складовою тарифу є вартість заходів, передбачених інвестиційними програмами КП «ВУВКГ». Щорічно міська рада затверджує такі програми, якими передбачається виконання заходів, направлених на покращання якості води, зменшення енергозатрат, затрат праці тощо. На ці цілі, за кошти споживачів послуг, на 2015 рік було закладено 1909,5 тис. грн., а на 2016 рік — 2035,4 тис. грн., які включені до витрат при визначенні діючих тарифів і становлять більше 9% у структурі всіх витрат. Однак невідомо, чи міська рада аналізує виконання затверджених нею інвестпрограм із питань виконання запланованих заходів, використання за призначенням виділених коштів.
15 лютого 2017 року на офіційному сайті міськради оприлюднене «Роз’яснення щодо підвищення тарифів на послуги з централізованого водопостачання та водовідведення», у якому сказано наступне: «Тарифи на послуги з централізованого водопостачання та водовідведення безпосередньо залежать від тарифів на енергоносії, ціни на мастильно-технічні ресурси, рівня мінімальної заробітної плати. Усі вищезазначені фактори є причиною перегляду тарифів на послуги з централізованого водопостачання та водовідведення та збільшення його з 19,34 грн. до 24,34 грн. за м3».
Згідно зі ст.31 Закону України «Про житлово-комунальні послуги», виконавці здійснюють розрахунки економічно обгрунтованих витрат на надання житлово-комунальних послуг і подають їх органам, уповноваженим здійснювати встановлення тарифів.
Із метою перевірки розрахунків економічно обгрунтованих тарифів на водопостачання та водовідведення, розпорядженням міського голови від 25.01.2017 року №14(о) утворено робочу групу під головуванням заступника міського голови Шалухіна В.А., яка до 20.02.2017 року повинна була виконати дану перевірку і надати висновки на розгляд чергової сесії міської ради.
На сесії міської ради 23.02.2017 року висновки даної комісії не розглядалися, але у телефонній розмові зі мною 22.02.17 року Шалухін В.А. підтвердив обгрунтованість тарифу 24,34 грн.
Станом на 13.03.2017 року на сайтах міськради і КП «ВУВКГ» не оприлюдено складові тарифу 24,34 грн., але відомо, що до його складу не включено витрати на погашення кредиту.
Враховуючи те, що діючий із 01.03.2016 р. тариф 19,34 грн. без врахування витрат на погашення кредиту становить 15,80 грн., то новий тариф у розмірі 24,34 грн. збільшено на 8,54 грн. (або більше, ніж у півтора рази).
Разом із тим, чому запропонований КП «ВУВКГ» останній варіант тарифу у січні 2017 року в розмірі 24,34 грн. зменшився, порівняно з проектом тарифу запропонованого в серпні 2016 року в розмірі 24,99 грн., у той час, коли в розрахунку витрат у січні 2017 року вартість 1 кВт/год. електроенергії зросла до 2,09 (без ПДВ) проти 1,8225 грн. у серпні 2016 року, а мінімальна зарплата збільшена до 3200 грн. проти 1600 грн.
Із урахуванням того, що питома вага витрат на електроенергію і оплату праці в структурі витрат становить 70-75%, тобто, від них залежить розмір тарифу, не можна зрозуміти, як їх збільшення вплинуло на зниження тарифу, розрахованого у січні 2017 року проти розрахованого в серпні 2016 року. За таких обставин не зрозуміло, чи дійсно працівники КП «ВУВКГ» розробляють економічно обгрунтовані тарифи, чи просто «підганяють» їх на замовлення.
У 2015 та 2016 роках КП «ВУВКГ» повинно було погашати кредит, однак цього не було зроблено. Погашення кредиту здійснювала міськрада за рахунок місцевого бюджету і частково — державної субвенції. У той же час у тарифі, встановленому постановою НКРЕКП №1259 від 16.04.2015 р. і введеному в дію з 01.05.2015 р., було закладено кошти на погашення кредиту. З 01.05.2015 р. по 28.02.2016 р. тариф становив 23,11 грн., у т.ч. — на погашення кредиту було закладено 7,55 грн. Тобто, без врахування суми на погашення кредиту тариф на цей період повинен був становити 15,56 грн.
Із 01.03.2016 р. по даний час діє тариф у розмірі 19,34 грн., встановлений постановою НКРЕКП №137 від 04.02.2016 р.
У ньому закладено 3,54 грн. на погашення кредиту, який КП «ВУВКГ» не погашало. Тобто, протягом даного періоду, без врахування суми на повернення КП «ВУВКГ» кредиту, тариф для споживачів повинен був становити 15,80 грн.
Враховуючи те, що КП «ВУВКГ» у період із 01.05.2015 р. по 28.02.2017 р. закладало у тариф суми на погашення кредиту, але фактично його не погашало, споживачами міста надмірно сплачено за цей період КП «ВУВКГ», за фактичний обсяг отриманих послуг із централізованого водопостачання та водовідведення майже 10,9 млн. грн. На моє запитання, у присутності заступника міського голови Шалухіна В.А., начальник КП «ВУВКГ» Левицька
А.П. не дала відповіді, де ці надмірно отримані кошти, чи на що вони використані.
Тобто, споживачі послуг двічі оплатили отриманий КП «ВУВКГ» кредит. Один раз — у вигляді сплати за отримані послуги за тарифом 23,11 грн. (з 01.05.15 р. по 28.02.16 р.) і 19,34 грн. (з 01.03.16 р. по 28.02.17 р.), а другий раз — коштами місцевого бюджету, який створений за рахунок тих же споживачів у вигляді податків і зборів, та державних субвенцій. Якби КП «ВУВКГ» направило отримані від споживачів послуг кошти за призначенням, тобто — на погашення кредиту, то бюджетні кошти, використані на ці цілі, можна було б направити на ремонт доріг у місті, розширення водомережі, на підвищення оплати праці вчителям, медикам тощо, тобто — на потреби міста і його мешканців.
У результаті, якщо КП «ВУВКГ» не використало від споживачів послуг надмірно отримані близько 10,9 млн. грн. за призначенням — на погашення кредиту, то воно зобов’язане зробити перерахунок і повернути споживачам дану суму коштів. Крім того, потрібно взяти до уваги, що частину цих надмірно отриманих коштів КП «ВУВКГ» перераховано у вигляді державних субсидій, наданих споживачам.
У січневому (2017 р.) проекті тарифу на 2017 рік вже не закладено кошти на погашення кредиту КП «ВУВКГ», оскільки міська рада 23.12.2016 р. прийняла рішення №208, яким виділила 9913100 грн. на погашення кредиту в 2017 році.
Однак, при цьому виникає питання: чому таку суму, адже для погашення тіла кредиту передбачено 340157,34 дол. США, а це — по курсу, встановленому Законом України «Про державний бюджет України на 2017 рік».
27,2 грн. за 1 дол. США — тіло кредиту, яке підлягає сплаті в 2017 р.: становить 9252280 грн. або на 660820 грн. менше, аніж виділено з місцевого бюджету.
Виникає питання: чим займаються висококваліфіковані та високооплачувані працівники міськвиконкому, чисельність яких після останніх міських виборів 2015 року зростає небаченими темпами, які зобов’язані перевіряти і контролювати як виробничі процеси, так і процеси тарифоутворення на підпорядкованому комунальному підприємстві «ВУВКГ»?
Довідково. Інформація щодо тарифів на послуги централізованого водопостачання та водовідведення за 1 куб із ПДВ станом на 28.12.2016 р., опублікована на офіційному веб-сайті НКРЕКП 04.01.2017 р.: м.Житомир — 11,90 грн., м.Коростень — 15,65 грн., м.Бердичів — 10,62 грн.
12 водоканалів, які, як і Новоград-Волинський водоканал, отримали кредит МБРР і погашають його: м.Бориспіль — 16,46 грн., м.Нова Каховка — 15,20 грн., м.Калуш — 17,86 грн., м.Івано-Франківськ — 9,28 грн., м.Мелітополь — 19,15 грн., м.Дрогобич — 15,16 грн., м.Слов’янськ — 22,45 грн., м.Кам’янець-Подільський — 13,02 грн., м.Черкаси — 10,93 грн., м.Харків — 12,20 грн., м.Кременчук — 8,33 грн., м.Чернігів — 16,20 грн.
Діючий із 01.03.2016 р. тариф Новоград-Волинського водоканалу, який також отримав кредит МБРР, становить 19,34 грн. (без врахування кредиту, погашеного з місцевого бюджету, повинен становити — 15,80 грн.). Проект тарифу на 2017 рік (без погашення кредиту) — 24,34 грн.
Які ж результати у використанні кредиту?
У серпні 2016 року в Інтернеті з’явилася інформація про те, що КП «ВУВКГ» розрахувало тариф на централізоване водопостачання та водовідведення у розмірі 33,31 грн., які й планувало ввести в дію з 1 січня 2017 року, а до того часу діятиме тариф у розмірі 19,34 грн., який було встановлено постановою НКРЕКП №137 від 04.02.2016 року.
У структурі витрат при визначенні тарифу 33,31 грн., з метою отримання коштів на погашення кредиту, закладено 9949,44 тис. грн. розрахункового прибутку, з яких лише 8431,16 тис. грн. було б використано на погашення кредиту, а 1518,28 тис. грн. потрібно було б сплатити у Держбюджет у вигляді податку на прибуток.
Враховуючи те, що у 2015-2016 роках КП «ВУВКГ» не гасило кредит, а його погашали за рахунок місцевого бюджету, оскільки міськрада є гарантом цього погашення, а частину кредиту погашено за рахунок держсубвенції, то, за моєю пропозицією, працівниками виконкому було вилучено суму витрат на погашення кредиту із загальної суми витрат і розмір тарифу зменшено до 24,99 грн. замість 33,31 грн.
Разом із тим, аналізуючи отримані від начальника КП «ВУВКГ» офіційні дані щодо структури тарифу на централізоване водопостачання та водовідведення, затвердженого постановою НКРЕКП №137 і проекту тарифу на 2017 рік, я зробив висновок, що суми витрат з основних статей при розрахунку економічно обгрунтованого тарифу на 2017 рік безпідставно завищені. При цьому, всупереч меті використаного кредиту, заплановано збільшення енергозатрат і кількості працюючих. На це я звертав увагу відповідальних працівників міськвиконкому, але без належної реакції з їх боку.
Так, порівняно з тарифом 19,34 грн., встановленим постановою №137 від 04.02.16 року і діючим на даний час, у структурі витрат планового тарифу на 2017 рік завищено витрати електроенергії на суму 1231 тис. грн., у т. ч. — за рахунок збільшення витрат електроенергії в розрахунку на 1 м3 послуг із водовідведення — з 1,51 до 2,04 кВт/год. в кількості 542,7 тис. кВт/год., або на суму 989 тис. грн. При цьому враховано підвищення ціни електроенергії.
Витрати на оплату праці з нарахуваннями безпідставно завищено на 1382 тис. грн., у т.ч. — за рахунок запланованого збільшення кількості працівників із 200 до 211 чоловік — майже на 654 тис. грн.
Це — основні статті витрат при визначенні величини тарифу, питома вага яких у структурі витрат становить, відповідно, 25% і 48%.
У проекті тарифу закладено витрати на ремонт (матеріали) в сумі 1124 тис. грн., у той час, коли в діючому економічно обгрунтованому тарифі, встановленому постановою №137, їх сума становила 164 тис. грн. А фактичні витрати за рік (за період друге півріччя 2015 року — перше півріччя 2016 року) становили 355 тис. грн.
Важливою складовою тарифу є вартість заходів, передбачених інвестиційними програмами КП «ВУВКГ». Щорічно міська рада затверджує такі програми, якими передбачається виконання заходів, направлених на покращання якості води, зменшення енергозатрат, затрат праці тощо. На ці цілі, за кошти споживачів послуг, на 2015 рік було закладено 1909,5 тис. грн., а на 2016 рік — 2035,4 тис. грн., які включені до витрат при визначенні діючих тарифів і становлять більше 9% у структурі всіх витрат. Однак невідомо, чи міська рада аналізує виконання затверджених нею інвестпрограм із питань виконання запланованих заходів, використання за призначенням виділених коштів.
15 лютого 2017 року на офіційному сайті міськради оприлюднене «Роз’яснення щодо підвищення тарифів на послуги з централізованого водопостачання та водовідведення», у якому сказано наступне: «Тарифи на послуги з централізованого водопостачання та водовідведення безпосередньо залежать від тарифів на енергоносії, ціни на мастильно-технічні ресурси, рівня мінімальної заробітної плати. Усі вищезазначені фактори є причиною перегляду тарифів на послуги з централізованого водопостачання та водовідведення та збільшення його з 19,34 грн. до 24,34 грн. за м3».
Згідно зі ст.31 Закону України «Про житлово-комунальні послуги», виконавці здійснюють розрахунки економічно обгрунтованих витрат на надання житлово-комунальних послуг і подають їх органам, уповноваженим здійснювати встановлення тарифів.
Із метою перевірки розрахунків економічно обгрунтованих тарифів на водопостачання та водовідведення, розпорядженням міського голови від 25.01.2017 року №14(о) утворено робочу групу під головуванням заступника міського голови Шалухіна В.А., яка до 20.02.2017 року повинна була виконати дану перевірку і надати висновки на розгляд чергової сесії міської ради.
На сесії міської ради 23.02.2017 року висновки даної комісії не розглядалися, але у телефонній розмові зі мною 22.02.17 року Шалухін В.А. підтвердив обгрунтованість тарифу 24,34 грн.
Станом на 13.03.2017 року на сайтах міськради і КП «ВУВКГ» не оприлюдено складові тарифу 24,34 грн., але відомо, що до його складу не включено витрати на погашення кредиту.
Враховуючи те, що діючий із 01.03.2016 р. тариф 19,34 грн. без врахування витрат на погашення кредиту становить 15,80 грн., то новий тариф у розмірі 24,34 грн. збільшено на 8,54 грн. (або більше, ніж у півтора рази).
Разом із тим, чому запропонований КП «ВУВКГ» останній варіант тарифу у січні 2017 року в розмірі 24,34 грн. зменшився, порівняно з проектом тарифу запропонованого в серпні 2016 року в розмірі 24,99 грн., у той час, коли в розрахунку витрат у січні 2017 року вартість 1 кВт/год. електроенергії зросла до 2,09 (без ПДВ) проти 1,8225 грн. у серпні 2016 року, а мінімальна зарплата збільшена до 3200 грн. проти 1600 грн.
Із урахуванням того, що питома вага витрат на електроенергію і оплату праці в структурі витрат становить 70-75%, тобто, від них залежить розмір тарифу, не можна зрозуміти, як їх збільшення вплинуло на зниження тарифу, розрахованого у січні 2017 року проти розрахованого в серпні 2016 року. За таких обставин не зрозуміло, чи дійсно працівники КП «ВУВКГ» розробляють економічно обгрунтовані тарифи, чи просто «підганяють» їх на замовлення.
У 2015 та 2016 роках КП «ВУВКГ» повинно було погашати кредит, однак цього не було зроблено. Погашення кредиту здійснювала міськрада за рахунок місцевого бюджету і частково — державної субвенції. У той же час у тарифі, встановленому постановою НКРЕКП №1259 від 16.04.2015 р. і введеному в дію з 01.05.2015 р., було закладено кошти на погашення кредиту. З 01.05.2015 р. по 28.02.2016 р. тариф становив 23,11 грн., у т.ч. — на погашення кредиту було закладено 7,55 грн. Тобто, без врахування суми на погашення кредиту тариф на цей період повинен був становити 15,56 грн.
Із 01.03.2016 р. по даний час діє тариф у розмірі 19,34 грн., встановлений постановою НКРЕКП №137 від 04.02.2016 р.
У ньому закладено 3,54 грн. на погашення кредиту, який КП «ВУВКГ» не погашало. Тобто, протягом даного періоду, без врахування суми на повернення КП «ВУВКГ» кредиту, тариф для споживачів повинен був становити 15,80 грн.
Враховуючи те, що КП «ВУВКГ» у період із 01.05.2015 р. по 28.02.2017 р. закладало у тариф суми на погашення кредиту, але фактично його не погашало, споживачами міста надмірно сплачено за цей період КП «ВУВКГ», за фактичний обсяг отриманих послуг із централізованого водопостачання та водовідведення майже 10,9 млн. грн. На моє запитання, у присутності заступника міського голови Шалухіна В.А., начальник КП «ВУВКГ» Левицька
А.П. не дала відповіді, де ці надмірно отримані кошти, чи на що вони використані.
Тобто, споживачі послуг двічі оплатили отриманий КП «ВУВКГ» кредит. Один раз — у вигляді сплати за отримані послуги за тарифом 23,11 грн. (з 01.05.15 р. по 28.02.16 р.) і 19,34 грн. (з 01.03.16 р. по 28.02.17 р.), а другий раз — коштами місцевого бюджету, який створений за рахунок тих же споживачів у вигляді податків і зборів, та державних субвенцій. Якби КП «ВУВКГ» направило отримані від споживачів послуг кошти за призначенням, тобто — на погашення кредиту, то бюджетні кошти, використані на ці цілі, можна було б направити на ремонт доріг у місті, розширення водомережі, на підвищення оплати праці вчителям, медикам тощо, тобто — на потреби міста і його мешканців.
У результаті, якщо КП «ВУВКГ» не використало від споживачів послуг надмірно отримані близько 10,9 млн. грн. за призначенням — на погашення кредиту, то воно зобов’язане зробити перерахунок і повернути споживачам дану суму коштів. Крім того, потрібно взяти до уваги, що частину цих надмірно отриманих коштів КП «ВУВКГ» перераховано у вигляді державних субсидій, наданих споживачам.
У січневому (2017 р.) проекті тарифу на 2017 рік вже не закладено кошти на погашення кредиту КП «ВУВКГ», оскільки міська рада 23.12.2016 р. прийняла рішення №208, яким виділила 9913100 грн. на погашення кредиту в 2017 році.
Однак, при цьому виникає питання: чому таку суму, адже для погашення тіла кредиту передбачено 340157,34 дол. США, а це — по курсу, встановленому Законом України «Про державний бюджет України на 2017 рік».
27,2 грн. за 1 дол. США — тіло кредиту, яке підлягає сплаті в 2017 р.: становить 9252280 грн. або на 660820 грн. менше, аніж виділено з місцевого бюджету.
Виникає питання: чим займаються висококваліфіковані та високооплачувані працівники міськвиконкому, чисельність яких після останніх міських виборів 2015 року зростає небаченими темпами, які зобов’язані перевіряти і контролювати як виробничі процеси, так і процеси тарифоутворення на підпорядкованому комунальному підприємстві «ВУВКГ»?
Довідково. Інформація щодо тарифів на послуги централізованого водопостачання та водовідведення за 1 куб із ПДВ станом на 28.12.2016 р., опублікована на офіційному веб-сайті НКРЕКП 04.01.2017 р.: м.Житомир — 11,90 грн., м.Коростень — 15,65 грн., м.Бердичів — 10,62 грн.
12 водоканалів, які, як і Новоград-Волинський водоканал, отримали кредит МБРР і погашають його: м.Бориспіль — 16,46 грн., м.Нова Каховка — 15,20 грн., м.Калуш — 17,86 грн., м.Івано-Франківськ — 9,28 грн., м.Мелітополь — 19,15 грн., м.Дрогобич — 15,16 грн., м.Слов’янськ — 22,45 грн., м.Кам’янець-Подільський — 13,02 грн., м.Черкаси — 10,93 грн., м.Харків — 12,20 грн., м.Кременчук — 8,33 грн., м.Чернігів — 16,20 грн.
Діючий із 01.03.2016 р. тариф Новоград-Волинського водоканалу, який також отримав кредит МБРР, становить 19,34 грн. (без врахування кредиту, погашеного з місцевого бюджету, повинен становити — 15,80 грн.). Проект тарифу на 2017 рік (без погашення кредиту) — 24,34 грн.
Володимир ФЕДОРОВ, мешканець міста, пенсіонер, економіст
Коментарі відсутні