
Єврейські некрополі Новограда-Волинського
- Сторінки історії
- 281
- коментар(і)
- 12-05-2017 01:33

Хоча вперше євреї Звягеля згадуються ще 1488 року, їхня чисельність у XVI і XVII століттях була незначною. Свого некрополя, найімовірніше, вони тоді не мали, а мерців везли ховати до найближчого населеного пункту з єврейським кладовищем, наприклад, до Острога (там було знайдено єврейський надгробок 1520 року). На плані Новограда-Волинського 1798 року старе єврейське кладовище позначено у північно-східній частині міста, у провулку (нині — вул.Коцюбинського), що відходив від Гутинської вулиці до ріки Случ. Точний час закладання цього кладовища невідомий. Але, виходячи з того, що у Звягелі за переписом 1765 р. проживало 400 євреїв, можна припустити, що в середині XVIII ст. воно вже існувало.
На цьому кладовищі ховали приблизно до середини XIX ст. Опитуванням старожилів вул.Коцюбинського з’ясовано, що кладовище знаходилося між земельними ділянками теперішніх будинків №14 і №24. Воно було біля 80 м завдовжки і 50 м завширшки. До нашого часу зберігся один-єдиний надгробок у вигляді плити із зовсім нерозбірливою епітафією (лежить у садку будинку №22).
Відомо, що на цьому кладовищі покоїться прах першого звягельського цадика р.Мойше Голдмана. За одними джерелами, він помер 10-го Ійара 5591 р. (23 квітня 1831 р.), за іншими — ще в 1830 р. Мордехай Боне (Бібер) згадував про відвідини в дитинстві могили цадика р.Мойше в день Посту 9-го Ава. На надгробку, що знаходився всередині усипальниці, була викарбувана дата смерті, що відповідала цифровому значенню літер біблійного вірша: «І помер Моше, раб Господній».

За спогадами дочки А.Й.Єндржиєвського Зої Адольфівни Осадчук, до війни на старе кладовище заходили через залізні ворота, за якими стояла усипальниця цадика з червоної цегли. На її дверях і воротах кладовища були зображені два леви, а всередині лежала надгробна плита, яка за формою нагадувала кришку труни. Час від часу в усипальниці молилися набожні євреї. Наприкінці 1940-х — початку 1950-х років забудовник будинку №20, на ділянці якого стояла усипальниця, зруйнував її та побудував на цьому місці літню кухню. 2004 року на кошти нащадків звягельських цадиків, котрі живуть в Ізраїлі, поруч із літньою кухнею був установлений пам’ятник цадику р.Мойше. Від 2011 р. він знаходиться всередині нової усипальниці.
Внаслідок зростання чисельності єврейського населення міста в XIX ст. (3656 чол. у 1850 р.) площа поховань на старому кладовищі також збільшувалася. Оскільки з трьох боків до нього прилягали приватні землеволодіння, а з четвертої — ріка Случ, можливостей для розширення його території не було. На жаль, поки не вдалося знайти документ про отримання Новоград-Волинською єврейською громадою ділянки землі під нове кладовище. Однак розміщення останнього на західній околиці міста, поблизу колишнього Києво-Брестського шосе, яке було прокладено біля 1850 р., дозволяє зробити припущення, що обидві події (закладання кладовища та прокладання шосе) між собою взаємопов’язані. На користь цього припущення свідчить також епітафія найстарішого на кладовищі надгробка (1855 р.).

У старій, західній частині кладовища, знаходяться поховання 1855-1941 р.р. За розповідями старожилів, до війни і в перші повоєнні роки біля західних воріт стояла сторожка. Сюди пізно увечері або вночі привозили мерців із населених пунктів, у яких не було єврейського кладовища, для поховання їх наступного дня. Рельєф цієї частини — переважно низинний. Надгробки розташовані розріджено, багато з них повалені. Рядки поховань майже не простежуються, є значні пустища без надгробків.
На відстані біля 100 метрів від містка, на пагорбі, під навісом, встановленим у тому самому 2003 р., покояться звягельські цадики. Праворуч стоїть пам’ятник другому цадику — найстаріший на цьому некрополі. Ось переклад епітафії на його надгробку: «Знаменитий хасидський рабин, світоч благочестивий, святий і аскетичний, милий і приємний, добрий до небес і людей, котрий боїться гріха ... святий і чистий родовід ... рабин, наш учитель, р.Іхел-Міхел, син цадика ... нашого вчителя р.Мойше (хай буде пам’ять праведника і святого благословенна у світі прийдешньому) ... помер 12-го Тишрей 5616 р. (24 вересня 1855 р. — Л.К.) Хай буде душа його зав’язана у вузлі життя».
Ліворуч похований його син, третій звягельський цадик р.Мордхе Голдман, який відійшов у вічність у переддень свята Сукойс 5661 р. (7 жовтня 1900 р.). Верхня частина його пам’ятника не збереглася. Обидві могили є місцем паломництва хасидів.
Систематичні дослідження старих надгробків розпочалися влітку 2005 р. Тоді ж було знайдено місце поховання івритського письменника Мордехая-Зеєва Фейєрберга (Мордхе-Вольфа Файєрберга), котрий помер у розквіті літ 2 березня (18 лютого) 1899 р. За спогадами друга письменника, Шмуля-Цві Зецера, «похорон відбувся увечері того ж дня. Віяв злий холодний вітер. Мокрий сніг, що в’їдався в кістки, падав на землю і швидко перетворювався у грязюку. Але все це не завадило великим натовпам людей рухатися слідом за марами Фейєрберга. Майже все місто брало участь у похороні. Всі, наче враз усвідомили, що помер той, хто своєю величчю і славою увінчав сіре маленьке містечко». Переклад епітафії: «... [тут похований] молодий [чоловік] великого таланту Мордехай-Зеєв Фейєрберг, син р. Шимона, шойхета (ритуального різника — Л.К.) і контролера, котрий народився в Звягелі 9-го Тишрей 5675 р. (20 вересня 1874 р. — Л.К.) ...». Правий верхній кут пам’ятника, де, очевидно, була викарбувана дата смерті за єврейським календарем, не зберігся. Слід відзначити, що тут указана дата народження померлого, яка на інших дореволюційних надгробках відсутня.
Леонід КОГАН, краєзнавець
(Далі буде)
(Далі буде)
Коментарі відсутні