Чи допоможе децентралізація вирішити проблеми місцевого самоврядування та чи стане краще жити простій людині?
- Політика
- 33
- коментар(і)
- 26-10-2018 16:59
Безумовно, децентралізація Україні потрібна. І добре, що така реформа в країні почалася. Максимальна близькість влади до людей дозволить краще контролювати владу.
Але, на жаль, у ході проведення реформи проявляється багато недоліків, допускається чимало помилок як в її плануванні, так і в процесі реалізації на місцях.
Важка економічна і політична ситуація в Україні сьогодні — результат «селекції» бездарних чиновників, які загрузли в корупції і призвели країну на межу катастрофи. Україна знаходиться під зовнішнім управлінням іноземних кредиторів, і ніхто цього не приховує. Здавалося б, реформа місцевого самоврядування вже внесла позитивні зміни в життя країни: в рамках цієї реформи в Україні вже створені 753 об’єднані територіальні громади (ОТГ), в яких проживає 6,5 млн. осіб (станом на 10.07.18 р.).
Але ця реформа затягнулася — вона триває вже четвертий рік. При цьому 68% територіальних громад країни досі не залучені в процес і залишаються необ’єднаними.
У 128 районах ще не створено жодної ОТГ, а в 209 районах новими ОТГ покрито менше 50% територій (всього в Україні 490 районів).
Негативно позначається і те, що в значну кількість ОТГ при об’єднанні увійшло значно менше сіл, ніж спочатку очікувалося. Тому зараз до 35-50% ОТГ, за інформацією Мінфіну, є неспроможними і ресурсів у таких ОТГ, як і раніше, недостатньо.
Процес об’єднання залишається вельми хаотичним і непрогнозованим у часі, що змушує Уряд йти на витрати одночасно двох бюджетних систем — децентралізованої для ОТГ і централізованої для інших.
Однією з головних проблем реформи сьогодні є розрив між зростаючими повноваженнями місцевої влади і наявними ресурсами для того, щоб скористатися цими повноваженнями.
«Під час поїздок у регіони регулярно зустрічаюся з представниками місцевого самоврядування та обговорюю з ними нагальні проблеми громад — дороги, водопостачання, інфраструктури, земельні питання. Більшість питань — елементарні. Але, щоб вони швидко вирішувалися, громадам потрібна реальна фінансова децентралізація,» — вважає лідер партії «Основа» Сергій Тарута.
У місцевої влади, зокрема, немає можливості стимулювати приплив інвестицій за рахунок поліпшення оподаткування. Прибуток підприємств і податок на надра йдуть «нагору», а повинні були б залишатися на тих територіях, де вони заробляються. Ступінь децентралізації повинен бути вищим. І ще більше повноважень, які сьогодні залишаються у Києва, — із земельних, податкових та інших питань — повинні бути віддані на місця.
Децентралізація має позитив, бюджети на місцях стали отримувати більше.
Але для того, щоб цей позитив отримали мешканці громади, по-перше, необхідна місцева влада, здатна прозоро і ефективно використовувати ці ресурси.
По-друге, дуже повільно йде процес створення ОТГ і передачі їм повноважень.
По-третє, у сільських ОТГ є проблема користування сільськогосподарськими землями за межами громади (земля — один з основних потенційних ресурсів і капіталу всіх сільських ОТГ зараз).
Але на даний час реформа відверто буксує. Ні в створених громадах, ні у великих містах місцеві жителі не стали повноправними учасниками бюджетного процесу і прийняття інших важливих рішень. Місцеві органи самоврядування повинні самі формувати свій бюджет, вони можуть об’єднувати зусилля і фінанси. Таким чином у них з’являться ресурси для вирішення нагальних проблем та можливості для розвитку громади. Так, для фінансування місцевої програми не треба буде клянчити грошей із Києва і гадати — дадуть чи не дадуть, а можна закласти їх у бюджет і використовувати за призначенням. Ще один важливий аспект децентралізації: органи місцевого самоврядування повинні бути підзвітними перед виборцями і державою.
Але, на жаль, у ході проведення реформи проявляється багато недоліків, допускається чимало помилок як в її плануванні, так і в процесі реалізації на місцях.
Важка економічна і політична ситуація в Україні сьогодні — результат «селекції» бездарних чиновників, які загрузли в корупції і призвели країну на межу катастрофи. Україна знаходиться під зовнішнім управлінням іноземних кредиторів, і ніхто цього не приховує. Здавалося б, реформа місцевого самоврядування вже внесла позитивні зміни в життя країни: в рамках цієї реформи в Україні вже створені 753 об’єднані територіальні громади (ОТГ), в яких проживає 6,5 млн. осіб (станом на 10.07.18 р.).
Але ця реформа затягнулася — вона триває вже четвертий рік. При цьому 68% територіальних громад країни досі не залучені в процес і залишаються необ’єднаними.
У 128 районах ще не створено жодної ОТГ, а в 209 районах новими ОТГ покрито менше 50% територій (всього в Україні 490 районів).
Негативно позначається і те, що в значну кількість ОТГ при об’єднанні увійшло значно менше сіл, ніж спочатку очікувалося. Тому зараз до 35-50% ОТГ, за інформацією Мінфіну, є неспроможними і ресурсів у таких ОТГ, як і раніше, недостатньо.
Процес об’єднання залишається вельми хаотичним і непрогнозованим у часі, що змушує Уряд йти на витрати одночасно двох бюджетних систем — децентралізованої для ОТГ і централізованої для інших.
Однією з головних проблем реформи сьогодні є розрив між зростаючими повноваженнями місцевої влади і наявними ресурсами для того, щоб скористатися цими повноваженнями.
«Під час поїздок у регіони регулярно зустрічаюся з представниками місцевого самоврядування та обговорюю з ними нагальні проблеми громад — дороги, водопостачання, інфраструктури, земельні питання. Більшість питань — елементарні. Але, щоб вони швидко вирішувалися, громадам потрібна реальна фінансова децентралізація,» — вважає лідер партії «Основа» Сергій Тарута.
У місцевої влади, зокрема, немає можливості стимулювати приплив інвестицій за рахунок поліпшення оподаткування. Прибуток підприємств і податок на надра йдуть «нагору», а повинні були б залишатися на тих територіях, де вони заробляються. Ступінь децентралізації повинен бути вищим. І ще більше повноважень, які сьогодні залишаються у Києва, — із земельних, податкових та інших питань — повинні бути віддані на місця.
Децентралізація має позитив, бюджети на місцях стали отримувати більше.
Але для того, щоб цей позитив отримали мешканці громади, по-перше, необхідна місцева влада, здатна прозоро і ефективно використовувати ці ресурси.
По-друге, дуже повільно йде процес створення ОТГ і передачі їм повноважень.
По-третє, у сільських ОТГ є проблема користування сільськогосподарськими землями за межами громади (земля — один з основних потенційних ресурсів і капіталу всіх сільських ОТГ зараз).
Але на даний час реформа відверто буксує. Ні в створених громадах, ні у великих містах місцеві жителі не стали повноправними учасниками бюджетного процесу і прийняття інших важливих рішень. Місцеві органи самоврядування повинні самі формувати свій бюджет, вони можуть об’єднувати зусилля і фінанси. Таким чином у них з’являться ресурси для вирішення нагальних проблем та можливості для розвитку громади. Так, для фінансування місцевої програми не треба буде клянчити грошей із Києва і гадати — дадуть чи не дадуть, а можна закласти їх у бюджет і використовувати за призначенням. Ще один важливий аспект децентралізації: органи місцевого самоврядування повинні бути підзвітними перед виборцями і державою.
Геннадій ФРЕГЕР, голова Новоград-Волинської міської організації політичної партії «Основа»
Коментарі відсутні