Водоканал почав очищувати воду  за німецькими технологіями. Але чому ми отримуємо з-під крану не те, що б хотілося?

Водоканал почав очищувати воду за німецькими технологіями. Але чому ми отримуємо з-під крану не те, що б хотілося?

Як тільки звягеляни не називають воду, яка тече з-під крану. Мовляв, за ціною «Боржомі», а на колір часом, як «Кока Кола». У всіх бідах, пов’язаних із водопостачанням, традиційно звинувачують Водоканал. При цьому мало хто цікавиться причинами погіршення якості води, яку в підсумку отримують споживачі. Попри те, що підприємство провело значний об’єм роботи: процес очистки води став повністю автоматизованим; не використовується хлорування; а осад, що присутній у річковій воді, залишається на фільтрах.

Детальніше про нові підходи, застосовані при підготовці води, «Звягель-інфо» розповів директор КП ЗМР «Звягельводоканал» Олександр ТИМОФІЇВ.

 
  1. Вода, що потрапляє до мереж, відповідає всім нормам

— Для забезпечення міста питною водою КП ЗМР «Звягельводоканал» використовує воду з річки Случ, із кожним роком стан якої погіршується, що впливає на процес її очищення, — каже Олександр Тимофіїв.

Контроль якості питної води на процесі її виробництва дозволяє одержати достовірні результати. Наші фахівці контролюють якість питної води цілодобово, без вихідних, проводять аналізи для визначення основних критеріїв якості.

Водоканал почав очищувати воду  за німецькими технологіями. Але чому ми отримуємо з-під крану не те, що б хотілося?

На сьогодні якість питної води, яка надається споживачам м. Звягель, відповідає нормативним вимогам Державних санітарних норм та правил «Гігієнічні вимоги до води питної, призначеної для споживання людиною» (ДСанПіН). У порівнянні з минулими роками, показники якості води стали кращими. Наприклад, такі як кольоровість, каламутність, марганець, хлориди та інші (середні показники водопровідної води наведені у таблиці). Згідно з цими даними, вода, що потрапляє до мереж централізованого водопостачання, є безпечною для споживання та відповідає усім нормам.

Цей результат досягнуто, завдяки впровадженню низки важливих заходів, що безпосередньо вплинули на покращення якості води.

  1. Зробили так, як проєктували німці

Протягом останніх двох років ми комплексно підійшли до ремонту та модернізації нашої нової станції водопідготовки другого підйому. Раніше було закуплено та змонтовано нову електролізну установку для виробництва гіпохлориту, закуплено станцію дозування гіпохлориту, в 2023 році виконано модернізацію з відновленням роботи другої лінії водопідготовки, встановили системи автоматизації та диспетчеризації процесів виробництва води. Повністю замінили фільтрувальні матеріали, причому завантаження фільтрів зробили таким, яким його проєктували та робили німці при її запуску.

Також виконували модернізацію на основному виробництві. А саме: замінили електроди в електролізній установці, встановили станції дозування гіпохлориту, станції дозування коагулянту, станцію приготування та дозування флокулянту. Автоматизували та диспетчеризували всі етапи водопідготовки.

Водоканал почав очищувати воду  за німецькими технологіями. Але чому ми отримуємо з-під крану не те, що б хотілося?
  1. Змінили філософію реагентної обробки — усунули «людський фактор»

Змінили саму філософію реагентної обробки води, запровадили дозовану подачу гіпохлориту. Усе дозування на основному виробництві зараз автоматизоване, сигнали для налаштування автоматизованого дозінгу ми взяли з лічильників води, що були встановлені раніше. Це дозволило усунути, так званий, людський фактор повністю. Всі ці заходи безпосередньо вплинули на якість води.

Також за допомогою тестування підібрано найефективніші реагенти для очищення води та встановлено станції їх змішування та дозування, що автоматизувало та збалансувало ці процеси. Вони наразі відбуваються у той час і в тій кількості, що потребується. Окрім цього, подача реагентів здійснюється у декількох місцях системи водопідготовки, а не в одному місці (як було раніше), що забезпечує повноцінну реакцію реагентів та виключає продовження реакції з утворенням осаду, мулу, а також залишкового алюмінію під час зберігання питної води у резервуарах чистої води. Весь осад видаляється на відстійниках та фільтрах. Також за рахунок дробної подачі гіпохлориту натрію ми позбулися такого негативного явища, як утворення хлороформу. 

Водоканал почав очищувати воду  за німецькими технологіями. Але чому ми отримуємо з-під крану не те, що б хотілося?
  1. Не використовуємо хлор

КП ЗМР «Звягельводоканал» не використовує хлор, а єдиним реагентом для знезараження води є гіпохлорит натрію, що виробляється шляхом електролізу соляного розчину та є безпечним для знезараження питної води. Завдяки встановленню та модернізації електролізних установок із виробництва гіпохлориту натрію, підприємству не потрібно закуповувати цей реагент, що дало змогу бути незалежними від постачальників, цінової ситуації на ринку та бути впевненим у завтрашньому дні.

Впровадження системи диспетчеризації управління та автоматизації дало змогу оператору дистанційного пульта керування віддалено контролювати та моніторити процеси виробництва води, а також вчасно реагувати та запобігати аварійним ситуаціям. Для прикладу, до впровадження цієї системи був задіяний лише людський фактор, і процес цілодобового контролю за фактичною наявністю та подачею реагентів застарілим обладнанням залежав тільки від постійної присутності працівника. Зараз це робить комп’ютер.

Водоканал почав очищувати воду  за німецькими технологіями. Але чому ми отримуємо з-під крану не те, що б хотілося?
  1. Показники якості води — кращі, ніж вимагають санітарні норми

Від впровадження всіх цих заходів якість води суттєво покращилася на етапі виробництва та подачі у водопровідні мережі, її показники набагато кращі навіть від тих, які вимагаються, згідно з ДСанПіН 2.2.4-171-10 «Гігієнічні вимоги до води питної, призначеної для споживання людиною».

Порівняння середніх показників якості водопровідної води КП ЗМР «Звягельводоканал»

Найменування

Одиниця виміру

Норма для водопровідної питної води, згідно з ДСанПіН 2.2.4-171-10 «Гігієнічні вимоги до води питної, призначеної для споживання 
людиною»

Норма для водопровідної питної води, 
згідно з ДСанПіН «Показники безпечності 
та окремі показники якості питної води 
в умовах воєнного стану та надзвичайних ситуаціях іншого характеру»

Середній 

показник

за 2024 рік

(січень-березень)

1.

Запах

бали

< 2

< 3

1,0

2.

Кольоровість

градуси

< 20

< 35

9,0

3.

Каламутність

мг/дм3

< 0,58

< 2

0,22

4.

Алюміній

мг/дм3

< 0,2

< 0,5

0,08

5.

Водневий показник (РН)

РН

6,5-8,5

6,5-9,0

7,23

6.

Марганець

мг/дм3

0,050

< 0,5

0,011

7.

Хлориди

мг/дм3

< 250

< 350

38,0

8.

Хлороформ

мкг/дм3

< 60

-

12,0

9.

Кремній

мг/дм3

< 10

-

0,09

10.

Залізо

мг/дм3

< 0,20

< 1,0

0,07

   11.

Сульфати

мг/дм3

< 250

< 500

38,0

   12.

Сухий залишок

мг/дм3

< 1000

< 1500

370,0

  1. Вода псується у старих, зношених мережах

Звичайно, що до кінцевого споживача вода потрапляє розгалуженою мережею водопровідних труб, яких на балансі тільки КП ЗМР «Звягельводоканал» є 220 км. Із них 63,6% експлуатується близько 50 років, а 26,8% — значно більше 50 років. Також значна частина внутрішньобудинкових мереж, що перебувають на балансі ОСББ, знаходяться в незадовільному та аварійному стані. Це все подекуди спричиняє вторинне забруднення питної води. Міська влада та депутати розуміють це та виділяють кошти для заміни таких мереж. Так, у 2023 році замінено 2620 погонних метрів таких водопроводів. Робота щодо заміни та ремонту мереж триває та буде продовжена в 2024 році.

Водоканал почав очищувати воду  за німецькими технологіями. Але чому ми отримуємо з-під крану не те, що б хотілося?

 

Підготував Олег БРЮХАНОВ