
Електросамокати: можна їздити скрізь без прав і вікових обмежень?
- Топ новини
- 472
- коментар(і)
- 20-03-2025 17:10
Як врегулювати ці питання, поки немає законодавчої бази?
Разом із весняним потеплінням на вулицях Звягеля знову з’явилися електросамокати. Для одних — це зручний транспорт, який можна взяти напрокат для розваги чи поїздки у справах, інші вбачають у цьому потенційну загрозу для учасників дорожнього руху. Особливо, коли йдеться про дітей, які здебільшого не знайомі з правилами дорожнього руху і не завжди можуть усвідомити реальність небезпеки.
Цю проблему не вперше озвучує директор ліцею №1 Юрій Рошка. За безпеку і здоров’я учнів під час навчального процесу відповідає адміністрація освітнього закладу, в той же час ніяким законом чи рішенням не заборонено учню на перерві скористатися самокатом. А це вже може мати наслідки, адже поряд із кожною школою є дорога, часто — з інтенсивним рухом.
Директор ліцею закликає терміново вжити заходів
«Торік писав про розміщення електросамокатів поблизу закладів освіти, як спокусу і небезпеку для школярів під час освітнього процесу. Звертався до виконкому Звягельської міської ради щодо створення порядку і правил розміщення електросамокатів, яких новим законом прирівняли до транспортних засобів. Із настанням теплих і погожих днів це невирішене питання знову постало. Спритні ділки пішли далі і почали їх розміщувати вже на території закладу. Дозволу на відповідне розміщення я, як директор ліцею №1 імені Лесі Українки Звягельської міської ради, не надавав. Прошу в терміновому порядку Звягельську міську раду вжити належних заходів задля безпеки дітей», — написав днями Юрій Рошка у своєму Фейсбуці. Допис супроводив відповідними фото.
У міській раді безсилі, бо немає відповідного закону
У Звягельській міській раді, куди ми звернулися за коментарем, пояснили, що, на жаль, на сьогодні питання використання електросамокатів не вирішено на державному рівні. Цим користуються оператори прокату електросамокатів, які, при спробах якось це врегулювати на місцевому рівні, підписати хоча б меморандуми (правила, в яких передбачені місця для паркування, заборона розміщення біля навчальних закладів…), звинувачують органи місцевого самоврядування у перешкоджанні підприємницькій діяльності. Така проблема актуальна для багатьох міст, але вплинути у законний спосіб на операторів прокату самокатів вони не можуть.
Нині є певні проєктні напрацювання. Серед пропозицій — розробити й затвердити план парковок на території міста, визначити безпечну відстань до навчальних закладів. Можливо, доповнити необхідністю отримання водійської категорії для охочих скористатися цим видом транспорту. Усі деталі ретельно були б опрацьовані, якби на це був якийсь документ державного рівня.
Поки що є лише рекомендація від Житомирської обласної ради місцевим радам готувати відповідні звернення до Кабінету Міністрів.
Опитування від «Звягель-інфо» засвідчило актуальність питання
Редакція «Звягель-інфо» провела опитування у нашій Фейсбук-спільноті «Звягель» (тижневик) щодо того, як громада бачить вирішення проблеми, і чи є проблема, на думку громади, взагалі.
«Поява електросамокатів у нашому місті викликала невдоволення у більшості водіїв. Оскільки немає жодних обмежень щодо керування цим транспортним засобом. Керувати ним може будь-хто: особи, які не знають ПДР, нетверезі водії та навіть неповнолітні. Особлива стурбованість щодо наявності електросамокатів на території навчальних закладів — у педагогічних працівників, оскільки учні, за яких несе відповідальність навчальний заклад, потенційно можуть наразитися на небезпеку. А яка позиція у батьків? Ваші думки пишіть у коментарях», — звернулися ми до звягелян.
Не минуло й доби, як до опитування долучилися майже 600 респондентів. Вважаємо це гарним показником, що свідчить про актуальність питання. Для порівняння — навіть опитування щодо оцінки діяльності міського голови у минулому році викликало вдвічі менше реакцій.
Лише 3% респондентів підтримали варіант «Не вбачаю жодної проблеми». Решта 97% у тій чи іншій мірі висловили стурбованість неврегульованістю питання використання електросамокатів.
Проголосував і міський голова
«Необхідно терміново врегулювати на місцевому рівні, оскільки невідомо, коли вирішать врегулювати на рівні держави» — таку пропозицію підтримали 58% респондентів, серед яких міський голова Микола Боровець.
«Поки не станеться масштабної трагедії, ніхто нічого не буде робити» — так вважають 20% опитаних.
«Дану проблему необхідно врегулювати на державному рівні» — підтримали 8%.
«Заборонити цей вид транспорту» — закликають 4%.
7% пропонують «Зробити щось подібне, як у Польщі. Карта велосипедиста. Діти у віці 10 років складають іспит із ПДР, і тоді можуть їздити на велосипедах».
Станом на 17:00, 20 березня, в опитуванні взяли участь 691 респондентів.
Пропозиції громади
«На жаль, поки на державному рівні це питання не вирішено, оператори прокату електросамокатів звинувачують органи місцевого самоврядування у перешкоджанні їх підприємницької діяльності у більшості міст. Зазвичай ці оператори просто заробляють на мешканцях, використовуючи інфраструктуру громади. Якщо оператор більш-менш порядний, він йде на підписання меморандумів, на дотримання правил, але любителі «легких грошей» плювати хотіли на це, користуючись прогалинами у законодавстві», — написала Алла.
«Згідно з ПДР, електросамокат є транспортним засобом, що приводиться в дію за допомогою електродвигуна. Ось пункт: транспортний засіб — пристрій, призначений для перевезення людей і (або) вантажу, а також встановленого на ньому спеціального обладнання чи механізмів. А керування транспортним засобом у стані алкогольного, наркотичного сп’яніння або керування під дією медичних препаратів є забороненим! Також у ПДР чітко прописано, з якого віку можна керувати ТЗ. Оператор не має контролю, але є органи МВС і місцевого самоврядування. Чи вже забули про нещодавню смерть, яку спричинило падіння з самоката? Це не жарти, але всім по…», — висловив думку підписник спільноти із ніком RtmBnd.
«Всі варіанти — про заборону. Треба обабіч дороги зробити скрізь розмітку велодоріжки, а не безкоштовну парковну для автівок. І до самокатників застосовувати ПДР зі штрафами», — пропонує Максим.
«Ви дали грандіозну ідею міській владі, куди списати гроші під час війни», — відповіла йому Леся.
«Для початку треба забезпечити місто парковками для авто», — вважає Аліна.
«На жаль, у нас звикли вирішувати такого роду проблеми, коли станеться трагедія, і чим більше постраждалих, тим більше шансів, що щось зміниться. Згадайте резонансну ДТП із Зайцевою у Харкові, коли місцева мажорка збила насмерть одразу декількох людей на тротуарі. Після цього Верховна Рада одразу посилила відповідальність за нетверезе водіння. Чинне законодавство не містить вимог щодо наявності посвідчення водія для керування електросамокатом. А, отже, ним може керувати будь-хто. Відповідальність для керманичів таких транспортних засобів може наставати лише у випадках, коли станеться ДТП. А в середньому такий самокат розвиває швидкість 30 км/год, деякі моделі можуть розганятися до 80 км/год та більше. А уявіть, коли таким самокатом керує підліток, який абсолютно не знає ПДР та в силу свого віку навіть не задумується про наслідки порушення правил? Не треба чекати на чергову трагедію, потрібно вживати превентивних заходів. Як мінімум, на місцевому рівні можна заборонити за 500 метрів від навчальних закладів розміщення місць прокату цих транспортних засобів, врегулювати питання парковки та повернення самокатів після їх прокату, розробити інші правила для їх використання. А за порушення — штраф та позбавлення права здійснювати таку діяльність. Бо поки будемо чекати, що наші депутати вирішать це питання на загальнодержавному рівні, може статися непоправне!» — пропонує Геннадій.
«Все треба робити з розумом: від бізнесу на самокатах — до виховання дітей. Тоді все буде на своєму місці: одним — заробіток, іншим — безперешкодне добирання до роботи/дому», — пише Наталі.
«Краще зробіть по всьому місту для електросамокатів доріжки, і тоді ніхто нікому заважати не буде», — пропонує Михайло.
«Ми — за те, щоб місцеві правила були», —
зазначив у коментарі «Звягель-інфо» представник компанії-оператора прокату електросамокатів із Житомира.
«Наразі законодавством визначено електросамокат як транспортний засіб, однак де йому їздити досі не зрозуміло. Досі не розробили зміни й не унормували використання цих ТЗ. Ідеальними були б велодоріжки, адже самокати максимально наближені до цього виду транспорту. Проте у Звягелі поки що не так багато велодоріжок.
Водночас потрібно розуміти, що заборонити електросамокати не можна. Це — мікромобільний зручний транспортний засіб, доступний для всіх. До того ж, влада Звягеля пропагує сталий розвиток громади, а мікромобільність і екологічність транспорту підпадає під його критерії.
Також потрібно розрізняти такі поняття як місця для паркування і власне безпеку водіння. Сенс електросамокату — не в тому, щоб їздити від парковки до парковки, а саме — «від точки до точки». Щоб людина могла з’їздити саме туди, куди їй потрібно: до магазину, на роботу чи в інших справах, а не тільки туди, де є визначена парковка.
Щодо безпеки руху, то в нас передбачена «угода користувача» — рекомендації, в яких наголошується на безпечному користуванні. Коли користувач сканує код, щоб отримати доступ до електросамоката, він отримує на екран телефону текст із рекомендаціями, з якими обов’язково потрібно погодитися. Інше питання, що мало хто їх читатиме. Тому, вважаю, що у школах на уроках здоров’я потрібно більше уваги приділяти безпеці на дорогах, навчати культурі водіння», — зазначив представник компанії.
Він додав, що компанія відкрита до взаємодії з місцевою владою кожного міста, де вони надають послуги прокату електросамокатів. Однак динамічного руху до розв’язку питань немає. За його словами, складається враження, що скрізь «намагаються підстригти».
«Ми — за безпеку, щоб було комфортно і безпечно. А Звягель може стати пілотним містом, де будуть розроблені і впроваджені місцеві правила використання електросамокатів, кращі практики з яких потім можуть лягти в основу загальнодержавних правил», — додав він.
Щодо недавньої ситуації із самокатом на території ліцею №1, то, за словами представника компанії, ним приїхав на навчання один із учнів. Після скарги директора транспортний засіб із території закладу забрали.
До слова, за межами міста орендованими електросамокатами скористатися не можна — передбачена система блокування.
Торік — п’ять ДТП за участю електросамокатів
Протягом минулого року поліцейські Звягельського районного відділу задокументували 5 дорожньо-транспортних пригод за участю електросамокатів. Зібрані матеріали правоохоронці скерували до суду для прийняття відповідних рішень. Таку інформацію «Звягель-інфо» на наше звернення отримав у відділі поліції.
У двох із п’яти ДТП учасниками стали неповнолітні керманичі. В одному випадку поліція склала протокол на батьків за неналежне виконання батьківських обов’язків, оскільки учаснику ДТП ще не виповнилося 16 років. У другому випадку протокол уже склали власне на водія самокату.
У всіх 5 згаданих ДТП загиблих не було, зазначили в поліції.
Упродовж поточного року повідомлення про ДТП за участю електросамокатів до поліції не надходили.
«Водночас у 2024 році правоохоронці склали 3 адміністративних протоколи відносно громадян, які керували вказаними транспортними засобами у стані алкогольного сп’яніння (ст. 130 КУпАП). Нещодавно одного з керманичів суд визнав винним у вчиненні вказаного правопорушення та визначив йому покарання — 17000 гривень штрафу з позбавленням права керування транспортними засобами на 1 рік.
Також днями 20-річний житель району керував електросамокатом у стані алкогольного сп’яніння на вулиці Сагайдачного у райцентрі. Правоохоронці відсторонили його від кермування та склали відносно водія адміністративний протокол за ст. 130 КУпАП. Зібрані поліцейськими матеріали скеровано до суду», — зазначили у Звягельському районному відділі поліції
Олег БРЮХАНОВ
На головному фото: електросамокат на території ліцею №1.
Фото з Фейсбук-сторінки директора ліцею Юрія Рошки.
Коментарі відсутні