Поїзд реформ. Які зміни чекають Укрзалізницю?

Поїзд реформ. Які зміни чекають Укрзалізницю?

Залізничні перевезення — значно дешевші за автомобільні, а їхня потужність значно більша. Саме тому розвинені країни постійно модернізують залізниці, вкладаючи кошти в оновлення поїздів та колій. Україна також не виняток. Наступного року Укрзалізниця планує інвестувати понад 26 мільярдів гривень в інфраструктуру, вантажні і пасажирські перевезення. Які зміни очікують залізницю, дізнався Центр громадського моніторингу та контролю.


4 ВЕРТИКАЛІ
Найперше в планах Укрзалізниці на наступний рік — змінити наявну структуру компанії. На думку керівництва, це потрібно, щоб підвищити ефективність кожної з ланок. Зокрема, йдеться про виокремлення 4 автономних вертикалей: вантажної, пасажирської, виробничої та інфраструктурної.
В Укрзалізниці заявляють, що кожна вертикаль отримає власні активи, якими зможе розпоряджатися. Така фінансова незалежність дозволить порахувати прибутки і збитки для кожної вертикалі окремо. А це, у свою чергу, вважають в Укрзалізниці, спростить компанії шлях до перетворення на холдинг.
Як розповіли в Укрзалізниці, до вантажної вертикалі відійдуть локомотиви і вантажні вагони, до пасажирської — локомотиви, пасажирські та приміські поїзди. Окремою структурою будуть ремонтні й будівельні заводи, а також депо. У розпорядженні інфраструктурної вертикалі будуть колії та колійне господарство, автоматизація та сигналізація залізниці.
За словами очільника Укрзалізниці Володимира Жмака, наразі компанія переміщує активи та персонал, відповідно до структурної реформи. Адже кожна вертикаль повинна мати всі необхідні засоби для свого забезпечення.
«На прикладі двох депо, які ми вже почали перепідпорядковувати з Донецької залізниці на Південну (це — Лиман і Волноваха), ми бачимо, що це жодним чином не впливає ні на кількість персоналу, ні на виробничі функції депо, ні на зміну місця роботи персоналу. Перепідпорядкування здійснюється винятково адміністративно, для того щоб сконцентрувати в рамках вертикально-інтегрованої структури всі функції, й ці структури перетворити потім у компанії-холдинги», — пояснив Володимир Жмак.
БІЛЬШЕ ВАНТАЖНИХ ПЕРЕВЕЗЕНЬ
У 2021 році Укрзалізниця планує інвестувати 7 мільярдів гривень в оновлення парку вантажних вагонів. За словами керівництва, завдяки модернізації, компанія збирається підвищити частку Укрзалізниці на ринку вантажних вагонів із 19% до 35-40%.
Крім того, у планах Укрзалізниці на 2021 рік вкласти 4,1 млрд грн у локомотивне господарство. Йдеться про модернізацію та закупівлю нових електровозів. Наразі більшість локомотивів, які має у своєму парку Укрзалізниця, були виготовлені ще у 70-80 роках ХХ століття.
«Наш парк електровозів датується 70-80-ми роками минулого сторіччя, й ми не можемо таким парком забезпечити наші амбітні плани росту вантажних перевезень. Тому ми будемо переконувати нашого акціонера — українську державу, що в цьому напрямку нам потрібна допомога», — заявив голова Укрзалізниці Володимир Жмак.
Оновити парк локомотивів планується також завдяки співпраці з французькою компанією ALSTOM. Директор ALSTOM Анрі Пупар-Лафарж заявив, що вони зацікавлені в спільних проєктах з українською залізницею. Зокрема, з модернізації рухомого складу і технічного обслуговування локомотивів. Цю інформацію також підтвердив Президент України Володимир Зеленський.
«Попри коронакризу, яка триває в усьому світі, економіки країн повинні розвиватися, і фундаментом для цього є спільні проєкти. Для нас у пріоритеті проєкти, орієнтовані на додану вартість та збільшення кількості робочих місць. Саме тому інфраструктурні проєкти є важливими для України», — наголосив Зеленський.
Загалом на розвиток залізничної інфраструктури наступного року держава планує витратити 9,4 млрд грн.
ЗРУЧНІШІ СЕРВІСИ ДЛЯ ПАСАЖИРІВ
Окрім залізничної інфраструктури та вантажоперевезень, Укрзалізниця також осучаснить послуги для пасажирів. На це у 2021 році компанія збирається виділити 2 млрд грн. Окремо планується закласти в держбюджеті на наступний рік витрати на нові пасажирські вагони. Укрзалізниця має намір придбати 100 вагонів на суму близько 2,7 млрд грн.
Щодо цін на проїзд, то суттєвих підвищень поки не передбачається. Навіть навпаки: з 1 листопада компанія знизила майже на 15% вартість квитків на місця у вагонах першого класу швидкісних поїздів «Інтерсіті».
«Жодних підвищень цього року не планується, аж до першого кварталу наступного року. Ми наразі — у дискусії і розглядаємо варіант, що з другої половини наступного року, з другого кварталу можлива певна індексація цін на пасажирські перевезення», — запевнив директор філії «Пасажирська компанія» УЗ Олександр Перцовський.
Із новинок для пасажирів — запровадження безконтактної оплати проїзду в електричках на Київщині. Сплатити за поїздку можна буде за допомогою банківської карти або пейпасу на смартфоні. На станціях встановлять турнікети й термінали для продажу квитків. Зараз сервіс тестують в електричках «Київ-Фастів» і «Київ-Святошин».
На думку експертів, інвестиції, які запланувала Укрзалізниця в 2021 році, допоможуть підвищити ефективність залізничних перевезень в Україні і дозволять компанії збільшити свої прибутки.
Центр громадського моніторингу та контролю