«У КОЖНОМУ КОЛЕКТИВІ Є ЗІРКИ. І МИ ЇХ МАЄМО!»
- Армія
- 652
- коментар(і)
- 04-03-2011 03:10
ВІРТУОЗИ ГАРНІЗОННОГО ОРКЕСТРУ ГРАЮТЬ НА СТРУНАХ ДУШІЩе Розенбаум співав: «... духовые оркестры нынче не в моде». А цей військовий колектив кожнім своїм виступом доводить: яке б століття не було надворі, — жива інструментальна музика жодної людини не залишить байдужою, зачепить найпотаємніші струни душі. Принаймні, віртуозам гарнізонного оркестру це під силу — виступи колективу є «родзинкою» кожного заходу, в якому він бере участь. Цими днями військовому духовому оркестру виповнилося 58 років. Позаду — понад півстолітня багата історія становлення та розвитку, попереду — нові творчі обрії.
Цьому колективу завжди щастило із талановитими керівниками. Першим очільником став Віктор Глушичко, найдовше керував оркестром Володимир Опанасюк, а останні шість років його очолює диригент Олександр Слісаренко. Без зайвого пафосу Олександр Миколайович — професіонал своєї справи: його творчий, ініціативний та новаторський підхід до роботи помітний як під час виступів оркестру, так і в ході безпосереднього спілкування із диригентом. Оркестром він живе, і це непідробне щире відношення до музики передає колегам.
— Олександре Миколайовичу, ви очолили оркестр після талановитого диригента Володимира Опанасюка. З яким відчуттям приймали колектив і які завдання ставили перед собою?— Спочатку особисто познайомився із кожним музикантом, а тоді сказав: «Ніхто нічого ламати не буде. Єдине прохання: давайте разом зробимо так, щоб і ви, і я із задоволенням приходили на роботу. Усі негаразди та негатив будемо залишати поза межами оркестру». Ці слова зіграли ключову роль.
Значно пізніше колега Ярослав Заєць сказав: «Ваші слова стали лейтмотивом, щось переломилося у нашому ставленні до роботи.» Я намагаюся виховувати у колегах людей і професіоналів. Робота кожного важлива, і до неї слід ставитися надзвичайно відповідально, хто це розуміє, — той у пошані. Адже від кожної партії залежить звучання всього оркестру, працюємо на спільний результат.
А щодо підготовки музикантів, — коли я прийшов, вони зіграли мені «Святковий Київ». Побачивши партитуру і послухавши, я сказав «браво», оцінивши високий рівень виконання і роботу мого попередника. Іншого шляху, як тримати марку, — просто не могло бути!
— Слід зауважити, вам це вдається. Оркестр є учасником військових парадів у Москві та Києві, а це — яскраве свідчення майстерності колективу, його авторитету та визнання. Чи не так?— Так. На парадах колектив почав виступати ще за диригента Опанасюка. Жодного разу не зганьбили себе, більше того, на тлі багатьох військових оркестрів ми — одні з кращих. Жоден оркестр не укомплектований, як наш. Маємо 21-го музиканта, а інші оркестри — по
12-14 чоловік. Нам «дістаються» найвідповідальніші партії, нас знають і поважають. Був випадок, коли під час репетиції параду, генерал Коваль, пройшовши повз інших, із кожним нашим музикантом привітався за руку, виказавши тим самим своє ставлення.
Досвід виступу на парадах, у Національному Палаці «Україна», перебування поряд із високим державним і військовим керівництвом навчило колектив триматися на рівні, не комплексувати і гідно захищати статус оркестру. Мріємо про поїздку на фестиваль за кордон, такі плани є, але про них — згодом.
— Вам, напевно, ніколи не доводилося шкодувати про обрану професію?
— Більше того, коли я приїхав на зустріч випускників Московської державної консерваторії, факультету військових диригентів, мені, скажу відверто, хотілося цілувати стіни — таку вдячність відчув. Бо обрав правильне русло, і, на щастя, маю змогу переконуватися в цьому постійно. Мене часто запитують: «Що ти там показуєш руками?» Характер твору, темп показую. Диригування, кажуть, — темна наука, але не для музикантів.
Можливо, щоденна робота диригента непомітна, але результат того вартий. У хрестоматії «Історія радянської музики» йдеться: щоб підготувати музиканта середнього рівня, навіть після музичного училища, потрібно сім років. Нерідко до нас приходять «слабенькі» музиканти, тож працюємо над якістю виконання, трактовкою творів. Постійно впроваджуємо нове — і нам цікаво працювати, і людям подобається. Як, наприклад, дефіле оркестру на 9 травня. Наші концерти у Будинку офіцерів користуються популярністю. Останній концерт, 23 лютого, коли святкували день народження колективу, пройшов з неабияким успіхом. До речі, хотів би подякувати за підтримку: Францу Весельському, Олександру Атаманенку, Михайлу Лук’янчуку, Василю Гордійчуку, Михайлу Махінову, Василю Дорожу, Ірині Антипчук.Моє правило: чим більше займається людина, тим більше вона вміє. Усі знають «Полонез Огінського», але цікаво зробити сучасну трактовку, надати нового звучання твору. І так — із будь-якою партитурою. Диригенти, до речі, не люблять ділитися нотами, але для мене чомусь ніхто ніколи не шкодував, — маю десь 3,5 тисячі партитур. Аби лише зіграти усі.
— Скільки творів у репертуарі оркестру?
— Близько п’ятисот. До того ж, намагаємося виконувати переважно складні твори. Питають, чому? Тому що музикант лише у такому випадку розвивається. Поки у нас є професіонали, — гратимемо найкраще і найскладніше. Сам пишу партитури. «Парад солістів» робив півроку, а «Фанфари» написав за 10 хвилин...
— Військові музиканти належать до еліти в армії. У наряди еліта ходить?
— Це залежить від політики керівництва. Наші командири здебільшого розуміють, що коефіцієнт корисної дії музиканта у наряді не вплине на боєздатність. Натомість на виконанні втома та неспання однозначно позначаться, вдячні, що наше керівництво це розуміє. Недаремно кажуть, що музиканти — люди від Бога. Знаєте, за час служби не раз переконався: хто відправляв музикантів у наряди, не розуміючи різниці у пріоритетах між ними і військовослужбовцями, у того рано чи пізно ставалися неприємності по службі чи в особистому житті...
Хтось зриває лаври у Косово, а хтось музикою підтримує моральний дух — кожен має гризти свій сухар. Військовий оркестр — це, в першу чергу, маршова музика: граємо і в мороз, на плацу, і на полігоні, під гуркотіння танків. Репетиції у нас проходять щодня, навіть у вихідні (наполягаю на цьому, щоб не втрачалася майстерність). Ми навіть у відпустки ходимо повним складом, бо коли немає хоча б одного музиканта, — оркестр від цього втрачає дуже багато. І все одно після відпочинку звучать фальш, кікс. Вважається, чим їх менше, тим професійніше виконання, це особливість живої духової музики, цього не почуєш у фонограмах.— Олександре Миколайовичу, а чи є проблеми, котрі заважають колективу розвиватися творчо?
— Нестача інструментів заважає. У нас багато морально і технічно застарілих інструментів. Барабан допомогла придбати мерія, а так кожен має власний інструмент. Є й такі, що у партитурах прописані, а у нас їх немає. Нова валторна, наприклад, коштує 40 тисяч гривень... Летарна потрібна, кселофон, а де їх взяти?
— Кого із колег ви виділяєте за професійними якостями?
— У кожному колективі мають бути свої зірки, і ми їх маємо! Наш кістяк — це Олег Гладунов, Володимир Гічун, Сергій Ущапівський, Ярослав Заєць, Геннадій Гурдін, Олег Солоненко, Роман Шумеляк. На них рівняються — авторитарний метод виховання ніхто не відміняв: роби, як я, роби — краще за мене!
— Що ж, нехай горять і запалюються нові зірки, подальших вам творчих успіхів і наснаги!
Розмовляла Юлія КЛИМЧУК
Фото з архіву оркестру та Віктора ТИМОЩУКА
Фото з архіву оркестру та Віктора ТИМОЩУКА

Коментарі відсутні