21 ВЕРЕСНЯ — РIЗДВО ПРЕСВЯТОЇ БОГОРОДИЦI

21 ВЕРЕСНЯ — РIЗДВО ПРЕСВЯТОЇ БОГОРОДИЦI

\"21ІСТОРІЯ СВЯТА
Різдво Пресвятої Владичиці нашої Богородиці і Пріснодіви Марії входить у число Богородичних дванадесятих свят, з нього починається річне коло церковних свят. У цей світлий день, на рубежі Старого і Нового завітів, народилася Преблагословенна Діва Марія, покликана стати Матір’ю Спасителя світу, Господа нашого Ісуса Христа. Віруючі люди гідно шанують піснями і хвалами Ту, Котра розсіяла у світі пітьму безблагодатності і принесла людству спасіння від вічної смерті.
Згідно з церковним переказом, що грунтується на апокрифічному Протоєвангелії Іакова, Пресвята Діва Марія народилася в невеликому Галілейському місті Назареті, що було в іудеїв у зневазі (Євангеліє від Івана 1:46). Батьками Її були праведні Іоаким (коліна Іудиного, з роду пророка і царя Давида) й Анна (архієрейського роду, з коліна Левієвого, з дому первоосвященика Аарона).
Чоловік і жінка були бездітні, бо свята Анна була неплідна. Досягши похилого віку, Іоаким і Анна не втрачали надії на милість Божу, твердо вірячи, що Богові все можливо, і Він може порятувати Анну від неплідності навіть у її старості. Святі Іоаким і Анна дали обітницю присвятити Богові для служіння в храмі дитя, котре їм пошле Господь.
Бездітність вважалася в єврейському народі покаранням Божим за гріхи, тому святі і праведні Іоаким і Анна терпіли несправедливі ганьблення від своїх співвітчизників. В одне зі свят старець Іоаким приніс в Єрусалимський храм свою жертву в дарунок Богові, але первосвященик не прийняв її, назвавши Іоакима недостойним, через його бездітність. Святий Іоаким у глибокому горі пішов у пустелю і там зі сльозами молився Господу про дарування дитяти. Свята Анна, довідавшись, що відбулося в Єрусалимському храмі, гірко плакала, однак не нарікала на Господа, а молилася, закликаючи на свою родину милосердя Боже. Господь виконав їхнє прохання, коли святий чоловік і жінка досягли похилого віку і приготували себе доброчесним життям до високого звання — бути батьками Пресвятої Діви Марії, майбутньої Матері Господа Ісуса Христа. Архангел Гавриїл приніс Іоакиму і Анні радісну звістку: молитви їхні почуті Богом, і в них народиться Преблагословенна Дочка Марія, через Котру буде дароване спасіння всьому світу.
Ім’я Марія в перекладі з єврейської означає «висока», «перевершуюча». Пресвята Діва Марія Своєю чистотою і чеснотою перевершила не тільки всіх людей, але й Ангелів, явилася живим храмом Божим, і, як оспівує Церква у святкових пісноспівах, «Небесними Дверима, що вводять Христа у світ для порятунку душ наших».
У 12 років Марія дала обітницю вічного дівоцтва. По досягненні Марією повноліття, їй знаходять старого чоловіка Йосипа Обручника, котрий поважає її обітницю. У його домі Марія працювала над пурпурною пряжею для храмової завіси, під час прядіння відбулося Благовіщення.
Після народження Ісуса Христа Марія втікає з ним і Йосипом від царя Ірода в Єгипет, а після смерті Ірода повертається в Назарет. Марія є присутньою на Голгофі, і, відповідно до християнських вірувань, насамперед їй являється Христос після свого Воскресіння. За однією з версій, Марія тихо жила в будинку Іоанна Богослова, котрого Христос велів їй усиновити. За успінням Марії, тобто розлученням душі Марії з тілом, слідує їхнє чудесне возз’єднання і тілесне вознесіння на небо.
Різдво Божої Матері ознаменувало настання часу, коли почали виповнюватися великі і втішливі обіцянки Божі про спасіння роду людського від рабства диявола. Ця подія наблизила на землі благодатне Царство Боже, царство істини, благочестя, чесноти і безсмертного життя. Матір Першонародженого вважається християнами милосердною Заступницею, до Якої вони постійно звертаються із синівською шаною.
ДЕНЬ ВСЕСВІТНЬОЇ РАДОСТІ
Приход на світ Тієї, Котра мала бути Божою Матір’ю, є особливим джерелом радості для її батьків — Іоакима й Анни, для неба, для землі і всього створіння. Цю духовну радість Різдва Богородиці підкреслюють різні святі Отці. Святий Андрій Критський у своєму слові про цей празник величає Пресвяту Богоматір як Ту, на Якій сповнилися всі пророцтва Старого Завіту. Святий Іван Дамаскін у проповіді цього дня каже: «День Різдва Богородиці є днем всесвітньої радості, бо через Богородицю увесь людський рід обновився і смуток праматері Єви змінився на радість».
Так і Богослужіння цього дня сповнені радісних тонів, наче це — Христове Різдво або Його світле Воскресіння. Головні мотиви цієї радості — це кінець бездітності праведних Іоакима й Анни, початок нашого спасіння. На стихирах стиховні малої вечірні празника, співаємо: «Радійте, Іоакиме й Анно, радійте, бо від неплідної родиться Причина нашої радості і спасіння».
У кінці Церква взиває всіх вірних на стиховні вечірні, щоб віддали належну честь Божій Матері: «Прийдіть усі вірні і прийдемо до Дитини, бо родиться Та, Котра ще перед зачаттям своїм вибрана на Матір Бога нашого. Вона народиться і Церква у свою велич одягається. Вона — храм святий, що містить Божество, дівственна судина, царська світлиця. Віддаючи честь Спасителю, оспівуємо Різдво Всенепорочної Діви».
* * *

Різдво Пресвятої Пречистої Богородиці, що також називається Другою Пречистою, традиційно вважається жіночим святом, коли жінку належить вшановувати як продовжувачку роду. Із цим святом пов’язаний день породіль. Жінки, у котрих немає дітей, у цей день запрошують на обід гостей, наймають Божу службу в церкві, щоб люди помолилися пресвятій Богородиці. За народними спостереженнями, на Другу Пречисту в Україні встановлюється дощова погода.