МАЙСТРИНЯ НА ВСІ РУКИ… БЕЗ РУКИ
- Люди і долі
- 381
- коментар(і)
- 24-02-2012 21:20
МАРІЯ БРОНІСЛАВІВНА КЛЕПКО — ПРИКЛАД СИЛИ ДУХУСьогодні бабусі Мані — 94. Торік вона самотужки (!) обробила 64 сотки землі, має сьогодні у господі усю необхідну власну городину (картопля, капуста, буряк тощо), а у її невеликій сільській хатинці — завжди чистота і порядок. Та й сама Марія Броніславівна КЛЕПКО (Дермановська), як на свої літа, — симпатична і жвавенька бабуся, цікавий співрозмовник. Усе б нічого, якби не приголомшуючий факт — уже понад сімдесят років ця людина живе з однією рукою… І при цьому дивує оточуючих вправністю і заповзятістю до життя.
— Маріє Броніславівно, а як сталося, що ви позбулися руки?
— У колгоспі був верстат, на якому обробляли льон. На ньому мені праву руку й відірвало, разом з льоном… Після того довелося все починати спочатку: пристосовуватися, по-новому вчитися жити. Сама хату добудовувала, доньок виховувала сама, бо чоловік з війни не повернувся. Усе життя тримала худобу. Інші господині з мене завжди брали приклад.
— Люди й досі вами захоплюються — сповістили нам у редакцію, що живе у Баранівському районі, в селі Йосипівка, така, можна сказати, героїчна бабця… Ось і донька ваша стверджує, що разом із сестрою вони ніколи не відчували того, що їх мати — без руки. Скажіть, як вам це вдавалося? Адже є багато людей, котрі мають не такі серйозні проблеми, але скаржаться на долю…
— Чужу дитину на руки я боялася взяти, а зі своїми справлялася завжди. Нахилюся над ліжечком, а дитинка сама за пазуху вчепиться — так піднімала на руки. Навчилася сповивати до ладу, їсти готувала не гірше за інших, а, може, й краще. Бувало, сусідка прийде й просить навчити голубці крутити, як у мене, бо у неї вони розмотуються чомусь… А ще жінки мені сорочки давали прати. Бо у мене вони завжди були білосніжні. І за садком, за квітами я завжди любила доглядати — ось приїжджайте до мене влітку, самі й побачите. У мене сім сортів пізніх яблук насаджено та два ранніх…— Вам довелося пережити голод, війну, репресії. Через них ви втратили дорогих людей, отримали важкі душевні рани. Певно, ті, моральні рани, набагато сильніші за фізичні, чи не так?
— Так, дитинко, у моєму житті чого лише не було… Репресії — то, мабуть, найстрашніше. Вони жахливо понівечили мою долю та долю моїх рідних. У нашій сім’ї було семеро дітей, батьки — освічені, діти навчалися грамоті. Господарями були: тримали худобу, обробляли землю, мали свій хліб, льон сіяли, щоб сорочки пошити, олію самі набивали. Усе своє мали, трудилися, з цього жили. Наше село з діда-прадіда було польським, на той час лише десь три українських та дві єврейських хати було тут, решта — поляки.
Потім почалися репресії… У 30-му році нашу родину визнали «куркулями». Батьків вислали до Сибіру, а за нас із братом та сестрою заступилися й розібрали по сусідських сім’ях. Одного з братів пізніше розстріляли, а мама із сестрою звідти втекли. Мати — назад до дітей, а сестра — до коханого чоловіка, він тоді працював у міліції. Після того, як вони побралися, його вигнали з роботи, бо взяв «куркульську» доньку… Згодом радянська влада виселила їх обох на Донбас — крутили людьми, як хотіли. Так і мій чоловік потрапив у нашу Йосипівку, з Київщини. Українцями заселяли пусті хати, звідки вислали людей до Сибіру. У цій хаті, де я живу, колись мешкали інші люди — їх відправили у Казахстан.
Пригадую, українські імена переселенців — Юхим, Степанида, Харитина — були для нас у диковинку. У Йосипівці частіше зустрічалися такі, як Болеслав, Мечислав, Марія, Юзеф, Владислав, Амелія тощо… А тут — такий гарний хлопець й зветься… Юхим. Нічого, потім звикла, ми одружилися, народили двох доньок, а згодом він пішов на війну та й не повернувся. Матір мою згодом вдруге забрали, вночі. Ми з чоловіком тоді повернулися із гостей, і навіть не побачили, як це сталося. Її засудили до трьох років таборів за «шпигунсько-повстанську діяльність». Мовляв, вона хотіла організувати повстання проти радянської влади…
— Те тавро — «куркулі», певно, постійно давало про себе знати?
— Так, я хоч і дитиною була тоді, згодом на жодну роботу не могла прилаштуватися. Насилу взяли у колгосп, у будівельну бригаду. Я виконувала найтяжчу роботу, конюшні будувала, корівники. А премії мені ніколи не давали. Казали: добре працювала, але ж… «куркульська» донька. Така образа була, але що вдієш?!
— Ви пройшли крізь стільки випробувань… А звідки, Маріє Броніславівно, черпали наснагу до життя?
— Завжди була енергійною, активною, запальною, покладалася лише на себе. Це і тримало на світі. Брала участь у художній самодіяльності, не комплексувала ніколи, попри те, що руки у мене не було. Натомість мала гарну косу до пояса, чорні брови і все на світі — і ноги, і красу. Гарна була, як холера! (сміється — авт.) У нас в селі були такі жіночки, що як «сіла» в польську хату — так хата і впала, а у мене тільки щось не так (дах протікати почне чи побілити треба), — тут же все й зроблено. Свого часу соціальні працівники трохи опікувалися, допомагали, а тепер, щоб сніг, наприклад, розкидати чи у магазин сходити, доводиться наймати людину.
А так — я все сама можу. Ось донька зараз приїхала з Хмельницького, не дає мені нічого робити. Каже, ти за життя наробилася достатньо. Разом пирога із нею спекли до вашого приїзду.
— Дякую вам, бабусю Маню, за смачного пирога. Здоров’ячка вам та вашим рідним!
Юлія КЛИМЧУК
Фото Віктора ТИМОЩУКА
Фото Віктора ТИМОЩУКА

Коментарі відсутні