«ЛИШЕ ТОМУ, ЩО НОВОГРАД — ДАЛЕКО НЕ ГІРШЕ МІСТО, МИ НЕ МАЄМО ПРОБЛЕМ З КАДРАМИ У ГАЛУЗІ МЕДИЦИНИ»
- Новоградські новини
- 503
- коментар(і)
- 15-06-2012 23:51
Напередодні Дня медичного працівника ми зустрілися з головним лікарем Новоград-Волинського міськрайТМО Василем Борисом, який розповів нам про те, як розвивається галузь медицини на прикладі лікувального закладу, який він очолює:
— Василю Миколайовичу, в нашій державі розпочинається реформування охорони здоров’я. Як ви особисто, як керівник лікувального закладу, оцінюєте всі ті зміни, які відбуваються і мають відбутися в галузі?
— На мою думку, цей процес спізнився років на 15-20, щонайменше. І зараз є дуже багато скептиків, які критикують реформу. Мовляв, хіба ж на часі реформи, коли в багатьох лікарнях немає необхідного обладнання для надання медичної допомоги, не вистачає лікарів. Парадоксально, але саме через це потрібно реформувати охорону здоров’я. Тут виникає інше запитання — чому так повільно йде реформування? Що гальмує впровадження реформи в нашій державі? Це, найперше, дуже низька проінформованість населення про саму суть реформи. Прикро, але Міністерство охорони здоров’я і навіть ми, медичні працівники, досконало цього ще не розуміємо. Адже самі ж і не роз’яснили нашим людям — який кінцевий результат реформування.
Ми мусимо переконати, довести, що реформа впроваджується не просто для галочки, а для того, щоб радикально покращити надання медичної допомоги від рівня села і до рівня обласного центру і, навіть, нашої столиці.
На жаль, в якості надання медичної допомоги ми відстали від наших сусідів європейців: поляків, чехів і, навіть, білорусів і росіян, де дуже давно розпочато реформування охорони здоров’я. У населення склалося враження, що реформи — це закриття лікарень, фельдшерських пунктів, фельдшерсько-акушерських пунктів, скорочення лікарів, медичних сестер, зменшення видатків на охорону здоров’я. Але це зовсім не так. Реформи — це комплекс заходів, який передбачає реорганізацію малоефективних лікувальних закладів, у заклади, які будуть надавати медико-соціальну допомогу. Це хоспіси, лікарні сестринського нагляду. Наше населення зможе одержувати медико-соціальну допомогу, разом з тим збережуться робочі місця для медичних працівників, які будуть вивільнені під час реформування медичних закладів.
Уже давно втратили своє призначення дільничні лікарні, як медичні заклади. По-друге, це розподіл медичної допомоги на первинну і вторинну. Населення має усвідомити, що основна дійова особа охорони здоров’я — це сімейний лікар. Як тільки люди зрозуміють, що спочатку потрібно звертатися до сімейного лікаря, тільки тоді зникнуть черги в лікарнях. Сімейний лікар повинен надати до 80% медичної допомоги, але це в разі, якщо людина вчасно звертається за медичною допомогою. Він же ж має розробити медичний маршрут для пацієнта — скерувати на необхідні обстеження, консультацію у вузького фахівця — отоларінголога, офтальмолога, хірурга і т.д.
Реформування вторинної медичної допомоги — це дуже важливе питання, бо воно зачіпає зміну статусу лікувальних закладів. В результаті реформи мають бути створені госпітальні округи — система лікувальних закладів, у яку входять лікарні невідкладної допомоги, лікарні планової медичної допомоги, хоспіси, лікарні сестринського нагляду, лікарні відновлювального лікування. Госпітальний округ повинен об’єднувати від ста до стап’ятдесяти тисяч жителів, залежно від щільності населення, і це передбачає об’єднання кількох районів. У центрі госпітального округу буде функціонувати багатопрофільна лікарня невідкладної допомоги, де надаватиметься висококваліфікована медична допомога — хірургічна, ортопедична, офтальмологічна, пологова, кардіологічна, нейрохірургічна. В малих районних центрах залишаться лікарні планового лікування, в яких функціонуватиме 4-5 відділень.
— Василю Миколайовичу, але саме ці моменти і викликають найбільший супротив у населення невеликих містечок, і саме через що йде несприйняття реформи.
— Так, чомусь у населення і місцевої влади цих районів виникає така думка, що у них взагалі заберуть медицину, і за медичною допомогою потрібно буде звертатися в обласні лікувальні заклади. Можу пояснити це на прикладі нашого міськрайТМО, яке на 80% вже готове стати регіональним центром. Та ми і зараз вже є регіональним центром для наших сусідів — Ємільчинського і Баранівського районів. І це не їх проблема — це реалії нашого життя. Для того, щоб лікар міг якісно виконувати операційне втручання, він повинен щодня працювати в операційній. Якщо в нашому закладі таких хірургічних втручань виконується до 4 тисяч на рік, то в Ємільчиному 500, а в Червоноармійську хірург взагалі раз на тиждень оперує. В цьому і є суть реформи. Ніхто не забирає лікувальний заклад у названих мною районах — там залишиться лікарня, але вже трохи іншої структури. Залишиться терапевтичне відділення, гінекологічне, хірургічне — для планових хірургічних втручань або екстрених і дитяче відділення. Якщо провести реформу, то населення дуже швидко відчуло би покращання надання медичної допомоги.
Ну і третій крок реформування — організація третинної медичної допомоги, яка буде надаватися в обласних лікувальних закладах і науково-дослідних інститутах.
— Яка ж ситуація в нашому місті і районі?
— Ми вже протягом багатьох років працюємо над реформуванням галузі охорони здоров’я, практично все те, що пропонується і запроваджується в пілотних регіонах, ми вже пройшли. Ще 2008 року в нашому місті і районі відбулося розмежування на первинну і вторинну медичну допомогу. Маємо напрацювання у фінансуванні первинної і вторинної медичної допомоги, практично всі лікарі пройшли стажування зі спеціалізації «сімейна медицина», розбудовуємо межу амбулаторій лікувальної практики, але залишається ще дуже багато проблем. До кінця 2012 року у нашому місті буде створено центр первинної медичної допомоги — для цього потрібно прийняти відповідні рішення міської і районної ради. Центр потрібно укомплектувати висококваліфікованими медичними працівниками, обладнанням, що потребує значного фінансування.
Як я вже сказав, маємо всі передумови для створення госпітального округу. Це не просто гарні слова, а експертний висновок фахівців Євросоюзу, які запроваджували проект реформування вторинної медичної допомоги в Україні в 2008-2010 роках. І учасником цього проекту було наше міськрайТМО. Експерти проекту зробили висновок, що якраз Новоград-Волинське ТМО може бути моделлю створення госпітальних округів для всієї України при умові деякого допрацювання. Дуже важливо те, що у нас уже є поєднання двох бюджетів, бо це об’єкт спільної власності.
У результаті спільних зусиль міської і районної влади, а найперше — Голови Верховної Ради Володимира Литвина — є початок проектування, і в цьому році має розпочатися будівництво нового хірургічного корпусу — на це вже виділено 8 мільйонів гривень. Впровадження в дію цього корпусу дасть змогу надавати кваліфіковану медичну допомогу не тільки жителям Новоград-Волинщини, але й навколишніх районів. На рівні нашого лікувального закладу ми вже давно впроваджуємо сучасні хірургічні втручання і вже давно повинні виконувати такі хірургічні втручання як ендопротезування, автоскопічні втручання в суглобах, ендоскопічні втручання, високотехнологічні втручання в офтальмології. Для цього потрібне сучасне високотехнічне обладнання.
За результатами своєї діяльності, у 2011 році Новоград-Волинське ТМО посіло друге місце на Житомирщині. Це важливо, бо підтверджує те, що ми на правильному шляху і докладаємо всіх зусиль для того, щоб покращити медичну допомогу жителям нашого регіону.
Важливо те, що в місті Новограді-Волинському, в одному з небагатьох у нашій області, є приріст населення. Смертність нижча за народжуваність, що теж позитивно говорить про рівень медичного забезпечення.
Але ми маємо багато проблем. Цього року дуже погане фінансування із державного бюджету — ми можемо забезпечити тільки заробітну плату медичним працівникам на 11 місяців. І це при тому, що заробітна плата медиків є однією з найнижчих в Україні. Менше за нас отримують тільки працівники культури.
— Маючи такі проблеми з фінансуванням, наскільки забезпечене сьогодні міськрайТМО необхідним медичним обладнанням?
— Тільки завдячуючи В.М.Литвину, ми вже протягом 15 років щороку отримуємо медичне обладнання, додатково до того, що можемо закупити за бюджетні кошти. В цьому році таких коштів ми отримали 800 тисяч гривень. Провели значну реконструкцію та ремонти приміщень лікарні.
— Василю Миколайовичу, часто запитують — чому кошти витрачаються на ремонти, а не на медичне обладнання або на медикаменти?
— Так, доводиться чути таку думку. Але хочу пояснити, що ремонти потрібні для того, щоб не розповсюджувалася внутрілікарняна інфекція, бо навіть у такій благополучній країні як США від неї помирає досить великий відсоток пацієнтів. І власне тому ми в цьому році попросили кошти на реконструкцію і капітальні ремонти. Тож, 8 мільйонів ми отримали для початку будівництва хірургічного корпусу, 700 тисяч — для завершення реконструкції пологового відділення і фасаду старого хірургічного корпусу, 300 тисяч — для продовження капітального ремонту приміщення дорослого інфекційного відділення, 600 тисяч — для ремонту фасаду травматологічного відділення і другого поверху, 150 тисяч — на капітальний ремонт приймального відділення і 300 тисяч — на капітальний ремонт приміщень поліклініки. Це значні кошти, і на кінець року наш лікувальний заклад набуде зовсім іншого естетичного вигляду, не кажучи вже про те, що люди повинні лікуватися в нормальних умовах. Всі перераховані мною кошти отримані з державної субвенції за сприяння В. Литвина. Торік такої допомоги ми отримали 3 мільйони 100 тисяч гривень на реконструкцію пологового відділення і 300 тисяч для початку капітального ремонту дорослого інфекційного відділення. За його ж сприяння ми отримували обладнання, завдяки якому можемо впроваджувати нові технології. Ми перші на Україні отримали цифровий флюорограф. Маємо ендоскопічне обладнання, обладнання для діагностичного відділення, дихальні апарати. Все це дуже позитивно відображається на якості лікувального процесу. Не маючи всього цього, я навіть не усвідомлюю, які би у нас були перспективи.
— Василю Миколайовичу, як вирішується на рівні міськрайТМО питання кадрового забезпечення?
— На жаль, наші лікарі працюють на одному ентузіазмі. І тільки тому, що Новоград — далеко не найгірше місто в Україні, ми маємо задовільне кадрове забезпечення. Недостатньо фахівців невідкладної медичної допомоги, лікарі-реанімологи також проблема — оце й усе. А от на селі є величезна проблема з лікарями загальної практики. Сучасні молоді люди не хочуть іти працювати в село, де немає житла і дуже низький рівень заробітної плати, де немає соціальної складової, нормальних доріг і сполучення, автомобілів для сімейних лікарів — все це відображається на тому, що в 5 амбулаторіях немає зараз лікарів. Загалом у державі не вистачає 50% лікарів-педіатрів. А з тих, які працюють, 70% — пенсіонери. Тому питання кадрів через ці всі моменти в галузі медицини стає проблемним.
— За кілька днів ваше професійне свято — День медичного працівника. Що б ви хотіли побажати колегам, колективу, який очолюєте, з цієї нагоди?
— З нагоди свята, Дня медичного працівника, щиро бажаю всім міцного здоров’я, витримки, життєвого та професійного натхнення, миру, злагоди та добробуту у кожному домі!
— Василю Миколайовичу, в нашій державі розпочинається реформування охорони здоров’я. Як ви особисто, як керівник лікувального закладу, оцінюєте всі ті зміни, які відбуваються і мають відбутися в галузі?
— На мою думку, цей процес спізнився років на 15-20, щонайменше. І зараз є дуже багато скептиків, які критикують реформу. Мовляв, хіба ж на часі реформи, коли в багатьох лікарнях немає необхідного обладнання для надання медичної допомоги, не вистачає лікарів. Парадоксально, але саме через це потрібно реформувати охорону здоров’я. Тут виникає інше запитання — чому так повільно йде реформування? Що гальмує впровадження реформи в нашій державі? Це, найперше, дуже низька проінформованість населення про саму суть реформи. Прикро, але Міністерство охорони здоров’я і навіть ми, медичні працівники, досконало цього ще не розуміємо. Адже самі ж і не роз’яснили нашим людям — який кінцевий результат реформування.
Ми мусимо переконати, довести, що реформа впроваджується не просто для галочки, а для того, щоб радикально покращити надання медичної допомоги від рівня села і до рівня обласного центру і, навіть, нашої столиці.
На жаль, в якості надання медичної допомоги ми відстали від наших сусідів європейців: поляків, чехів і, навіть, білорусів і росіян, де дуже давно розпочато реформування охорони здоров’я. У населення склалося враження, що реформи — це закриття лікарень, фельдшерських пунктів, фельдшерсько-акушерських пунктів, скорочення лікарів, медичних сестер, зменшення видатків на охорону здоров’я. Але це зовсім не так. Реформи — це комплекс заходів, який передбачає реорганізацію малоефективних лікувальних закладів, у заклади, які будуть надавати медико-соціальну допомогу. Це хоспіси, лікарні сестринського нагляду. Наше населення зможе одержувати медико-соціальну допомогу, разом з тим збережуться робочі місця для медичних працівників, які будуть вивільнені під час реформування медичних закладів.
Уже давно втратили своє призначення дільничні лікарні, як медичні заклади. По-друге, це розподіл медичної допомоги на первинну і вторинну. Населення має усвідомити, що основна дійова особа охорони здоров’я — це сімейний лікар. Як тільки люди зрозуміють, що спочатку потрібно звертатися до сімейного лікаря, тільки тоді зникнуть черги в лікарнях. Сімейний лікар повинен надати до 80% медичної допомоги, але це в разі, якщо людина вчасно звертається за медичною допомогою. Він же ж має розробити медичний маршрут для пацієнта — скерувати на необхідні обстеження, консультацію у вузького фахівця — отоларінголога, офтальмолога, хірурга і т.д.
Реформування вторинної медичної допомоги — це дуже важливе питання, бо воно зачіпає зміну статусу лікувальних закладів. В результаті реформи мають бути створені госпітальні округи — система лікувальних закладів, у яку входять лікарні невідкладної допомоги, лікарні планової медичної допомоги, хоспіси, лікарні сестринського нагляду, лікарні відновлювального лікування. Госпітальний округ повинен об’єднувати від ста до стап’ятдесяти тисяч жителів, залежно від щільності населення, і це передбачає об’єднання кількох районів. У центрі госпітального округу буде функціонувати багатопрофільна лікарня невідкладної допомоги, де надаватиметься висококваліфікована медична допомога — хірургічна, ортопедична, офтальмологічна, пологова, кардіологічна, нейрохірургічна. В малих районних центрах залишаться лікарні планового лікування, в яких функціонуватиме 4-5 відділень.
— Василю Миколайовичу, але саме ці моменти і викликають найбільший супротив у населення невеликих містечок, і саме через що йде несприйняття реформи.
— Так, чомусь у населення і місцевої влади цих районів виникає така думка, що у них взагалі заберуть медицину, і за медичною допомогою потрібно буде звертатися в обласні лікувальні заклади. Можу пояснити це на прикладі нашого міськрайТМО, яке на 80% вже готове стати регіональним центром. Та ми і зараз вже є регіональним центром для наших сусідів — Ємільчинського і Баранівського районів. І це не їх проблема — це реалії нашого життя. Для того, щоб лікар міг якісно виконувати операційне втручання, він повинен щодня працювати в операційній. Якщо в нашому закладі таких хірургічних втручань виконується до 4 тисяч на рік, то в Ємільчиному 500, а в Червоноармійську хірург взагалі раз на тиждень оперує. В цьому і є суть реформи. Ніхто не забирає лікувальний заклад у названих мною районах — там залишиться лікарня, але вже трохи іншої структури. Залишиться терапевтичне відділення, гінекологічне, хірургічне — для планових хірургічних втручань або екстрених і дитяче відділення. Якщо провести реформу, то населення дуже швидко відчуло би покращання надання медичної допомоги.
Ну і третій крок реформування — організація третинної медичної допомоги, яка буде надаватися в обласних лікувальних закладах і науково-дослідних інститутах.
— Яка ж ситуація в нашому місті і районі?
— Ми вже протягом багатьох років працюємо над реформуванням галузі охорони здоров’я, практично все те, що пропонується і запроваджується в пілотних регіонах, ми вже пройшли. Ще 2008 року в нашому місті і районі відбулося розмежування на первинну і вторинну медичну допомогу. Маємо напрацювання у фінансуванні первинної і вторинної медичної допомоги, практично всі лікарі пройшли стажування зі спеціалізації «сімейна медицина», розбудовуємо межу амбулаторій лікувальної практики, але залишається ще дуже багато проблем. До кінця 2012 року у нашому місті буде створено центр первинної медичної допомоги — для цього потрібно прийняти відповідні рішення міської і районної ради. Центр потрібно укомплектувати висококваліфікованими медичними працівниками, обладнанням, що потребує значного фінансування.
Як я вже сказав, маємо всі передумови для створення госпітального округу. Це не просто гарні слова, а експертний висновок фахівців Євросоюзу, які запроваджували проект реформування вторинної медичної допомоги в Україні в 2008-2010 роках. І учасником цього проекту було наше міськрайТМО. Експерти проекту зробили висновок, що якраз Новоград-Волинське ТМО може бути моделлю створення госпітальних округів для всієї України при умові деякого допрацювання. Дуже важливо те, що у нас уже є поєднання двох бюджетів, бо це об’єкт спільної власності.
У результаті спільних зусиль міської і районної влади, а найперше — Голови Верховної Ради Володимира Литвина — є початок проектування, і в цьому році має розпочатися будівництво нового хірургічного корпусу — на це вже виділено 8 мільйонів гривень. Впровадження в дію цього корпусу дасть змогу надавати кваліфіковану медичну допомогу не тільки жителям Новоград-Волинщини, але й навколишніх районів. На рівні нашого лікувального закладу ми вже давно впроваджуємо сучасні хірургічні втручання і вже давно повинні виконувати такі хірургічні втручання як ендопротезування, автоскопічні втручання в суглобах, ендоскопічні втручання, високотехнологічні втручання в офтальмології. Для цього потрібне сучасне високотехнічне обладнання.
За результатами своєї діяльності, у 2011 році Новоград-Волинське ТМО посіло друге місце на Житомирщині. Це важливо, бо підтверджує те, що ми на правильному шляху і докладаємо всіх зусиль для того, щоб покращити медичну допомогу жителям нашого регіону.
Важливо те, що в місті Новограді-Волинському, в одному з небагатьох у нашій області, є приріст населення. Смертність нижча за народжуваність, що теж позитивно говорить про рівень медичного забезпечення.
Але ми маємо багато проблем. Цього року дуже погане фінансування із державного бюджету — ми можемо забезпечити тільки заробітну плату медичним працівникам на 11 місяців. І це при тому, що заробітна плата медиків є однією з найнижчих в Україні. Менше за нас отримують тільки працівники культури.
— Маючи такі проблеми з фінансуванням, наскільки забезпечене сьогодні міськрайТМО необхідним медичним обладнанням?
— Тільки завдячуючи В.М.Литвину, ми вже протягом 15 років щороку отримуємо медичне обладнання, додатково до того, що можемо закупити за бюджетні кошти. В цьому році таких коштів ми отримали 800 тисяч гривень. Провели значну реконструкцію та ремонти приміщень лікарні.
— Василю Миколайовичу, часто запитують — чому кошти витрачаються на ремонти, а не на медичне обладнання або на медикаменти?
— Так, доводиться чути таку думку. Але хочу пояснити, що ремонти потрібні для того, щоб не розповсюджувалася внутрілікарняна інфекція, бо навіть у такій благополучній країні як США від неї помирає досить великий відсоток пацієнтів. І власне тому ми в цьому році попросили кошти на реконструкцію і капітальні ремонти. Тож, 8 мільйонів ми отримали для початку будівництва хірургічного корпусу, 700 тисяч — для завершення реконструкції пологового відділення і фасаду старого хірургічного корпусу, 300 тисяч — для продовження капітального ремонту приміщення дорослого інфекційного відділення, 600 тисяч — для ремонту фасаду травматологічного відділення і другого поверху, 150 тисяч — на капітальний ремонт приймального відділення і 300 тисяч — на капітальний ремонт приміщень поліклініки. Це значні кошти, і на кінець року наш лікувальний заклад набуде зовсім іншого естетичного вигляду, не кажучи вже про те, що люди повинні лікуватися в нормальних умовах. Всі перераховані мною кошти отримані з державної субвенції за сприяння В. Литвина. Торік такої допомоги ми отримали 3 мільйони 100 тисяч гривень на реконструкцію пологового відділення і 300 тисяч для початку капітального ремонту дорослого інфекційного відділення. За його ж сприяння ми отримували обладнання, завдяки якому можемо впроваджувати нові технології. Ми перші на Україні отримали цифровий флюорограф. Маємо ендоскопічне обладнання, обладнання для діагностичного відділення, дихальні апарати. Все це дуже позитивно відображається на якості лікувального процесу. Не маючи всього цього, я навіть не усвідомлюю, які би у нас були перспективи.
— Василю Миколайовичу, як вирішується на рівні міськрайТМО питання кадрового забезпечення?
— На жаль, наші лікарі працюють на одному ентузіазмі. І тільки тому, що Новоград — далеко не найгірше місто в Україні, ми маємо задовільне кадрове забезпечення. Недостатньо фахівців невідкладної медичної допомоги, лікарі-реанімологи також проблема — оце й усе. А от на селі є величезна проблема з лікарями загальної практики. Сучасні молоді люди не хочуть іти працювати в село, де немає житла і дуже низький рівень заробітної плати, де немає соціальної складової, нормальних доріг і сполучення, автомобілів для сімейних лікарів — все це відображається на тому, що в 5 амбулаторіях немає зараз лікарів. Загалом у державі не вистачає 50% лікарів-педіатрів. А з тих, які працюють, 70% — пенсіонери. Тому питання кадрів через ці всі моменти в галузі медицини стає проблемним.
— За кілька днів ваше професійне свято — День медичного працівника. Що б ви хотіли побажати колегам, колективу, який очолюєте, з цієї нагоди?
— З нагоди свята, Дня медичного працівника, щиро бажаю всім міцного здоров’я, витримки, життєвого та професійного натхнення, миру, злагоди та добробуту у кожному домі!
Розмовляла Лариса ГЕМБАРСЬКА
Фото Віктора ТИМОЩУКА
Фото Віктора ТИМОЩУКА
Коментарі відсутні