Як відшкодувати збитки, завдані перепадами напруги

Добрий день, шановна редакція газети «Звягель»! Від стрибка напруги в електромережі в мене згорів телевізор та холодильник. Підкажіть, будь ласка, чи можливо в даній ситуації відшкодувати завдані збитки?
Ірина П., Новоград-Волинський район

На запитання відповідає начальник юридичного відділу газети «Звягель» Геннадій ФРЕГЕР:
Відносини між споживачами електричної енергії та енергопостачальниками регулюються Правилами користування електричною енергією для населення, затвердженими постановою Кабінету Міністрів України від 26.07.99 р. №1357 (далі — Правила), Законом України «Про електроенергетику», Законом України «Про захист прав споживачів» та іншими нормативно-правовими актами.
Споживання електричної енергії здійснюється на підставі договору про користування електричною енергією між споживачем і енергопостачальником, що розробляється енергопостачальником, згідно з Типовим договором про користування електричною енергією, який затверджений вищезазначеною постановою КМУ і укладається на три роки.
Договір про користування електричною енергією вважається продовженим на рік, якщо за місяць до закінчення зазначеного терміну жодна зі сторін не заявила про розірвання договору або про внесення до нього змін.
ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ ЕНЕРГОПОСТАЧАЛЬНИКА
Згідно з п.43 Правил, енергопостачальник несе відповідальність за шкоду, заподіяну споживачу або його майну, в розмірі й порядку, визначеними законодавством. У разі тимчасового припинення електропостачання з вини енергопостачальника він несе відповідальність, згідно з умовами договору, у розмірі двократної вартості недовідпущеної споживачу електричної енергії.
У випадку відпуску споживачу електричної енергії, параметри якості якої знаходяться поза межами показників, зазначених у договорі, енергопостачальник несе відповідальність і сплачує 25% вартості такої енергії, що передбачено п.45 Правил.
Енергопостачальник не несе відповідальності за тимчасове припинення постачання електричної енергії, постачання електричної енергії, параметри якості якої не відповідають показникам, зазначеним у договорі, або за шкоду, заподіяну споживачу, якщо доведе, що вони виникли не з його вини, а внаслідок дії обставин непереборної сили або з вини споживача.
ОФОРМЛЕННЯ ПРЕТЕНЗІЙ
У випадку порушення енергопостачальником умов договору споживач викликає представника енергопостачальника для складання та підписання акта-претензії споживача, в якому зазначаються терміни, види, відхилення показників з надання послуг тощо.
Акт-претензія складається споживачем та представником енергопостачальника і скріплюється їхніми підписами.
Якщо представник енергопостачальника не прибуде протягом трьох днів із дня звернення у містах або семи днів — у сільській місцевості, то споживач має право скласти акт-претензію у довільній формі.
У разі відмови представника енергопостачальника від підписання акта, акт вважається дійсним, якщо його підписали не менше, ніж три споживачі, або споживач і виборна особа будинкового, вуличного, квартального чи іншого органу самоврядування.
Акт-претензія споживача подається енергопостачальнику, який у десятиденний термін усуває недоліки або надає споживачеві обгрунтовану відмову щодо задоволення його претензій.
У випадку відмови енергопостачальника провести необхідні заміри параметрів якості електричної енергії споживач має право сам організувати проведення таких замірів. Проводити заміри параметрів якості електроенергії може організація, яка має відповідні повноваження або дозволи. У цьому випадку енергопостачальник повинен відшкодувати витрати споживача.
Далі в сервісному центрі, куди ви віднесете пошкоджену техніку, треба взяти рахунок за ремонт і довідку про те, що поломка сталася через перепади напруги в електромережі.
Після цього ви можете звернутись до суду з позовом про стягнення суми матеріального та морального збитку (який повинен бути підтверджений відповідними документами).
Але, на жаль, на практиці вкрай важко довести вину енергопостачальника та реально стягнути з нього суму збитку.