Як отримати безкоштовну квартиру від держави

Добрий день, ­шановна редакція газети «Звягель»! Звертається до вас молода сім’я, яка винаймає квартиру. Ми хотіли б стати на квартирний облік. Підкажіть, будь ласка, у якому випадку ми маємо право стати на квартирний облік та що потрібно для цього зробити?
Денис Б., м.Новоград-Волинський

На запитання відповідає начальник юридичного відділу газети «Звягель» Геннадій ФРЕГЕР:
Порядок отримання житлових приміщень із державного житлового фонду регулюється Житловим кодексом Української РСР та Правилами обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов, і надання їм житлових приміщень в Українській РСР, що затверджені Постановою Ради Міністрів УРСР від 11.12.1984 №470. Дані нормативні акти були прийняті ще в СРСР і з того часу майже не змінились.
ХТО МАЄ ПРАВО СТАТИ НА КВАРТИРНИЙ ОБЛІК
Житлові приміщення надаються громадянам, які потребують поліпшення житлових умов, постійно проживають у даному населеному пункті, як правило, у вигляді окремої квартири на сім’ю.
На квартирний облік беруться громадяни, котрі потребують поліпшення житлових умов, які постійно проживають, а також прописані у даному населеному пункті. Виконавчі комітети обласних, Київської і Севастопольської міських рад народних депутатів разом із радами профспілок можуть установлювати тривалість часу постійного проживання громадян у даному населеному пункті, необхідну для взяття на квартирний облік.
Громадяни самостійно здійснюють право на одержання житлового приміщення в будинках державного і громадського житлового фонду з настанням повноліття, тобто після досягнення вісімнадцятирічного віку, а такі, хто одружився або влаштувався на роботу в передбачених законом випадках до досягнення вісімнадцятирічного віку, — відповідно з часу одруження або влаштування на роботу. Інші неповнолітні (віком від 15 до 18 років) здійснюють право на одержання житлового приміщення за згодою батьків або піклувальників.
Такими, хто потребує поліпшення житлових умов, визнаються громадяни:

  • забезпечені житловою площею нижче рівня, що визначається виконавчими комітетами обласних, Київської і Севастопольської міських рад народних депутатів разом із радами профспілок. Цей рівень періодично переглядається вказаними органами;

  • які проживають у приміщенні, що не відповідає встановленим санітарним і технічним вимогам. Перелік випадків, коли житлові будинки (житлові приміщення) вважаються такими, що не відповідають санітарним і технічним вимогам, визначається Міністерством житлово-комунального господарства, Міністерством охорони здоров’я і Держбудом;

  • які хворіють на тяжкі форми деяких хронічних захворювань, у зв’язку з чим не можуть проживати в комунальній квартирі або в одній кімнаті з членами своєї сім’ї. Перелік зазначених захворювань затверджується Міністерством охорони здоров’я. Порядок видачі медичних висновків зазначеним хворим встановлюється Міністерством охорони здоров’я;

  • які проживають за договором піднайму житлового приміщення в будинках державного або громадського житлового фонду чи за договором найму житлового приміщення в будинках житлово-будівельних кооперативів;

  • які проживають не менше 5 років за договором найму (оренди) в будинках (квартирах), що належать громадянам на праві приватної власності;

  • які проживають у гуртожитках;

  • які проживають в одній кімнаті по дві і більше сім’ї, незалежно від родинних відносин, або особи різної статі старші за 9 років, крім подружжя (в тому числі, якщо займане ними житлове приміщення складається більш, як з однієї кімнати).


Тими, хто потребує поліпшення житлових умов, визнаються також громадяни:

  • які проживають у комунальних чи невпорядкованих стосовно умов даного населеного пункту квартирах;

  • які належать до інвалідів війни;

  • на яких поширюється чинність Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту»;

  • Герої Радянського Союзу, Герої Соціалістичної Праці, особи, нагороджені орденами Слави, Трудової Слави, «За службу Батьківщині у Збройних Силах СРСР» усіх трьох ступенів;

  • учасники бойових дій та учасники війни;

  • працівники, які тривалий час сумлінно пропрацювали на одному підприємстві, в установі, організації.


ОРГАНИ, ЩО ЗДІЙСНЮЮТЬ КВАРТИРНИЙ ОБЛІК
Квартирний облік здійснюється, як правило, за місцем проживання громадян у виконавчому комітеті районної, міської, районної в місті, селищної, сільської ради народних депутатів.
Облік громадян, які працюють на підприємствах, в установах, організаціях, що мають житловий фонд і ведуть житлове будівництво або беруть пайову участь у житловому будівництві, здійснюється за місцем роботи, а за їх бажанням — також і у виконавчому комітеті ради народних депутатів за місцем проживання.
ДОКУМЕНТИ, НЕОБХІДНІ ДЛЯ ВЗЯТТЯ НА КВАРТИРНИЙ ОБЛІК
Заява про взяття на квартирний облік подається відповідно до виконавчого комітету ради народних депутатів за місцем проживання громадян та адміністрації підприємства, установи, організації чи органу кооперативної або іншої громадської організації за місцем їх роботи. Заява підписується членами сім’ї, які разом проживають, мають самостійне право на одержання житлового приміщення і бажають разом стати на облік.
До даної заяви додаються:

  • довідка з місця проживання про склад сім’ї та прописку, видана організацією, яка здійснює експлуатацію житлового будинку, або громадянином, який має у приватній власності житловий будинок (частину будинку), квартиру;

  • довідки про те, чи перебувають члени сім’ї на квартирному обліку за місцем роботи (у виконавчому комітеті місцевої ради).


У необхідних випадках до заяви додаються також медичний висновок, довідка (виписка з рішення виконавчого комітету місцевої ради) про невідповідність житлового приміщення встановленим санітарним і технічним вимогам, копія договору піднайму жилого приміщення в будинку державного або громадського житлового фонду чи договору найму житлового приміщення в будинку житлово-будівельного кооперативу або в будинку (частині будинку), квартирі, що належить громадянину на праві приватної власності.
Громадяни, які беруться на облік на пільгових підставах або користуються правом першочергового одержання житлових приміщень, вказують про це у заяві і подають відповідні документи.
Інші документи при необхідності запитуються виконавчим комітетом місцевої ради або адміністрацією підприємства, установи, організації.