Українська Вікіпедія визначила пакет законів, прийнятих 16 січня 2014 р., як «Закони про диктатуру»

Добрий день, редакція газети «Звягель». Розкажіть про сутність законів, що були прийняті 16 січня цього року. Чому вони спричинили такий резонанс у суспільстві?
Анатолій Н., м.Новоград-Волинський

На запитання відповідає начальник юридичного відділу газети «Звягель» Геннадій ФРЕГЕР:
Відповідь на дане питання я, як завжди, планував почати з вивчення проекту закону на офіційному вебсайті Верховної Ради України. Але, коли я намагався відкрити текст даних законопроектів, то натикався на помилку. Тоді я вирішив звернутись до вільної Інтернет-енциклопедії — Вікіпедії. На мій величезний подив, на пошуковий запит Вікіпедія видала наступну інформацію:
«Закони про диктатуру» або «ручні закони» — пакет законів, прийнятих Верховною Радою України у четвер, 16 січня 2014 року, та, попри гостру критику, підписані Президентом наступного дня, 17 січня. Закони приймалися підняттям рук без використання системи «Рада» та без обговорення, а їхні тексти стали доступні тільки після того, як депутати за них проголосували. Ці законодавчі акти, на думку більшості експертів, утискають низку прав громадян і посилюють для влади можливість карати учасників акцій протесту й інших незгодних із діями влади, і спрямовані на криміналізацію опозиції та громадянського суспільства».
ПЕРЕЛІК ДАНИХ ЗАКОНІВ

  1. 721-VII «Про внесення змін до Закону України «Про судоустрій і статус суддів» та процесуальних законів щодо додаткових заходів захисту безпеки громадян» (проект №3879).

  2. 723-VII «Про відпові­дальність за адміністративні правопорушення у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху, зафіксовані в автоматичному режимі» (проект №3855).

  3. 722-VII «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо відповідальності за вчинення адміністративних правопорушень під час проведення футбольних матчів» (проект №3837).

  4. 731-VII «Про внесення змін до Закону України «Про усунення негативних наслідків та недопущення переслідування та покарання осіб з приводу подій, які мали місце під час проведення мирних зібрань» (проект №3893).

  5. 725-VII «Про внесення змін до Кримінально-процесуального кодексу України (щодо заочного кримінального провадження)» (проект №3587).

  6. 724-VII «Про внесення змін до Регламенту Верховної Ради України» (проект №3883).

  7. 728-VII «Про внесення змін до статті 297 Кримінального кодексу України (щодо відповідальності за осквернення або руйнування пам’ятників, споруджених у пам’ять тих, хто боровся проти нацизму в роки Другої світової війни — радянських воїнів-визволителів, учасників партизанського руху, підпільників, жертв нацистських переслідувань, а також воїнів-інтернаціоналістів та миротворців)» (проект №2178а).

  8. 729-VII «Про внесення змін до Кримінального кодексу України щодо відповідальності за заперечення чи виправдання злочинів фашизму» (проект №2179а).

  9. 726-VII «Про внесення зміни до Закону України «Про безоплатну правову допомогу» щодо відтермінування набрання чинності» (проект №3792).


Основними новелами цих законопроектів, як зазначено у Вікіпедії, є наступне:
БІЛЬШЕ П’ЯТИ НЕ ЇХАТИ
За рух у колонах більше п’яти автомобілів, що спричинило створення перешкод для дорожнього руху, без узгодження з міліцією, запроваджений штраф до 850 гривень або позбавлення права керувати автомобілем на термін від 1 до 2 років з можливим оплатним вилученням автомобіля.
ОБМЕЖЕННЯ ЗМІ
Передбачене покарання за здійснення діяльності інформаційного агентства без державної реєстрації, «після припинення його діяльності або з ухиленням від перереєстрації». За таку інформаційну діяльність передбачається штраф у розмірі до 17000 грн. із конфіскацією «виготовленої продукції та знарядь виробництва».
АРЕШТ ЗА ПОРУШЕННЯ НА МІТИНГУ
Порушення встановленого законом порядку — без дозволу влади — організації проведення зборів, мітингів, вуличних походів та демонстрацій біля органів влади, установ, підприємств, житла та іншого володіння осіб карається штрафом до 3400 грн. або арештом на строк до 10 діб.
ДО В’ЯЗНИЦІ ЗА ЗАХИСНИЙ ШОЛОМ
Документ встановлює відповідальність за участь у мітингах чи зборах в шоломах і масці або з використанням інших засобів чи способів маскування з метою уникнення ідентифікації особи. А також за участь у протестах в одязі, схожому на форму право-
охоронних органів. За такі дії передбачається штраф у розмірі понад чотири тисячі гривень або арешт на строк до 15 діб.
15 ДІБ ЗА НАМЕТ
Встановлення без дозволу міліції для проведення мітингу наметів чи інших малих архітектурних форм або конструкцій, що використовуються як сцена, відтепер каратиметься штрафом у 5000 грн. або арештом на строк до 15 діб. Дозвіл на встановлення наметів та інших архітектурних форм видає міліція.
АРЕШТ ЗА ДОПОМОГУ ПРОТЕСТАМ
Згідно з документом, будь-яка особа, яка надала для проведення недозволених протестів приміщення, транспорт, технічні засоби чи будь-яку іншу допомогу, буде покарана штрафом до 10200 грн. або арештом на 10 діб. Раніше за це був передбачений лише штраф, а його максимальний розмір був меншим.
УВ’ЯЗНЕННЯ ЗА НЕПОВАГУ ДО СУДУ
Вияв неповаги до суду після набуття чинності даним законом буде тягнути за собою більший штраф або арешт на строк до 15 діб. Раніше за це був передбачений лише штраф, а його максимальний розмір був меншим.
ВІДКЛЮЧЕННЯ ІНТЕРНЕТУ
Закон передбачає процедуру обмеження доступу до інтернет-ресурсів, що порушують законодавство, на основі експертного висновку.
Нова норма про невиконання провайдером вимог державного органу щодо відключення Інтернету тягне за собою штраф до 6800 грн.
НЕПОСЛУХ СБУ
Нова норма про невиконання вказівок працівників Служби безпеки України й створення перешкод для виконання ними своїх обов’язків передбачає штраф у розмірі до 1700 грн., у разі повторної дії — до 2500 грн.
ПРОТОКОЛИ НЕ ТІЛЬКИ ПІД РОЗПИСКУ
Запроваджується нова норма про протокол про адміністративне правопорушення. Раніше закон містив лише норму про те, що протокол має під розписку вручатися людині, яку притягують до відповідальності. Тепер з’являється нова норма про те, як діяти, якщо людина відмовляється розписуватися за протокол: засвідчити його вручення «поясненнями свідків такої відмови та вручення протоколу або відеозаписом цих фактів».
ЕКСТРЕМІСТСЬКА ДІЯЛЬНІСТЬ ТА НАКЛЕП
Документ запроваджує нові статті про екстремістську діяльність та наклеп, які поширюються, зокрема, і через Інтернет, та запроваджує покарання за це. Виготовлення та розповсюдження екстремістських матеріалів у ЗМІ чи Інтернеті відтепер каратиметься штрафом у розмірі до майже 14 тисяч грн. або обмеженням волі чи ув’язненням на строк до 3 років. Окрім іншого, екстремістськими, згідно із законом, вважаються матеріали із закликами до насильницької зміни конституційного ладу і перешкоди діяльності органів влади і посадовців.
Відповідно до поправок у законі про свободу совісті та віросповідання, церкві заборонили займатися екстремістською діяльністю.
За поширення недостовірних відомостей, що ганьблять честь і гідність особи, передбачений штраф у розмірі до 850 грн.
За наклеп, який прозвучав у засобах масової інформації, передбачений штраф у розмірі понад 5 тисяч грн. За наклеп зі звинуваченням у вчиненні тяжкого злочину можна отримати громадські роботи або до 2 років обмеження волі.
ЗА БЛОКУВАННЯ — ШІСТЬ РОКІВ
У законодавстві запро­ваджується нова норма про п­окарання за блокування доступу до житла чи іншого володіння особи. За це, за умови, якщо блокування здійснюється групою осіб, передбачено до 6 років ув’язнення.
ДВА РОКИ ЗА ГРУПОВИЙ ПРОТЕСТ
За участь у груповому порушенні громадського порядку посилюється покарання. За це тепер можуть засудити не лише до штрафу чи арешту на строк до півроку, але й до позбавлення волі на строк до 2 років.
Окремі закони визначають відповідальності за вчинення адміністративних правопорушень під час проведення футбольних матчів та відповідальність за адміністративні правопорушення у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху, зафіксовані в автоматичному режимі.
ЗА ПЕРЕШКОДЖАННЯ РОБОТІ — П’ЯТЬ РОКІВ
Запроваджується новий вид покарання — за блокування споруд, що забезпечують діяльність органів місцевого самоврядування та об’єднань громадян з метою перешкоджання нормальній роботі. За ці дії передбачене покарання у вигляді обмеження волі або ув’язнення на строк до 5 років.
ІНФОРМАЦІЯ ПРО МІЛІЦІЮ ТА СУДДІВ
Посилюються обмеження на збирання та поширення інформації про працівників правоохоронних органів та їхніх родичів. Посилюється також покарання за це. Наприклад, максимальний арешт тепер становитиме не 3 місяці, а 6.
Так само посилюється відповідальність за розповсюдження інформації про суддів та членів їхніх родин, що носять образливий характер.
ПОДАТОК З ІНОЗЕМНИХ АГЕНТІВ
До Податкового кодексу вводиться поняття громадських об’єднань, які виконують функції іноземних агентів. Йдеться про ті, які отримують кошти з-за кордону та беруть участь у політичній діяльності. Відтепер вони мають платити податок на прибуток.
ЗЙОМКИ З ПОВІТРЯ УСКЛАДНЕНІ
Законом передбачається ліцензування ввезення в Україну, торгівлі та використання безпілотних повітряних суден, які підлягають реєстрації в Державному реєстрі цивільних повітряних суден.
Під це визначення можуть потрапити дрони, за допомогою яких активісти останнім часом знімали з повітря будинки чиновників.
SIM-КАРТА ЗА ПАСПОРТОМ
Запроваджується понят­тя ідентифікаційної теле­комунікаційної картки (SIM-картка, USIM-картка тощо). Надання телекомунікаційних послуг з використанням такої картки здійснюється на підставі договору, укладеного між оператором телекомунікацій та споживачем.
ПОЗБАВЛЕННЯ ДЕПУТАТСЬКОЇ НЕДОТОРКАННОСТІ
Поправки до закону про регламент передбачають спрощення процедури позбавлення народного депутата недоторканності. Згідно з цим законом, подання прокуратури про надання згоди на притягнення до кримінальної відповідальності чи арешт народного депутата включається до порядку денного сесії Верховної Ради позачергово, без голосування та без висновку профільного комітету, як це було раніше.
ІДЕОЛОГІЧНІ ЗАКОНИ
Підняттям рук народні депутати від фракції Партії регіонів, Комуністичної партії та низка позафракційних депутатів проголосували за два ідеологічні закони — щодо відповідальності за паплюження пам’ятників радянським воїнам, а також щодо заперечення чи виправдання злочинів фашизму.