На міський бюджет надії нема: соцтаксі запровадять, якщо допоможуть партнери

На міський бюджет надії нема: соцтаксі запровадять, якщо допоможуть партнери

Така інформація прозвучала в ході громадського обговорення формату послуги соціального таксі, яке відбулося минулого тижня в Прозорому офісі. Як зазначила заступниця міського голови Ірина Гудзь, положення про послугу соціального таксі розроблено ще декілька років тому, нині воно потребує незначних уточнень і доповнень. Проте необхідна умова — наявність спеціального автомобіля — може бути виконана лише з партнерською допомогою, оскільки в обмеженому міському бюджеті-2024 коштів на це немає.

 

Участь у заході взяли представники міської громадської організації «Звягель Без Бар’єрів». Ця ГО неодноразово порушувала питання про необхідність у Звягелі послуги соціального таксі — спеціального адаптованого транспорту, який займається перевезенням маломобільних людей. Реагуючи на проблему, газета «Звягель-інфо» виступила ініціатором обговорення за участі представників органів місцевого самоврядування та осіб, котрі цю послугу потребують.

Нині її членам ГО «Звягель Без Бар’єрів» на благодійних засадах надає одна зі служб таксі. Проте вона також не має пристосованого до потреб «візочників» автомобіля.

Досвідом організації послуги соцтаксі поділася начальниця департаменту соцзахисту Житомирської міської ради, заступниця міського голови з соціальних питань Вікторія Краснопір. Вона зазначила, що в Житомирі для таких потреб є два автомобілі «Рено», обладнані підйомниками. Їх придбали за 2,1 млн грн — так звані, депутатські кошти, призначені на розвиток громад.

На міський бюджет надії нема: соцтаксі запровадять, якщо допоможуть партнери

Один автомобіль закріплений за Територіальним центром, інший — за Центром реабілітації дітей з інвалідністю. Обидві організації мають для цього штатних водіїв.

Автомобілі розраховані на 8 місць, проте є можливість розмістити 4 людини у кріслах колісних. Послуга надається в межах територіальної громади. Але, за погодженням із заступником міського голови, можна замовити поїздку й за межі громади, наприклад, якщо потрібно у шпиталь.

Замовлення на послугу диспетчер приймає за 1-2 дні. Це дозволяє розробити логістику й зменшити витрати. Пріоритет на отримання послуги мають інваліди І і ІІ груп із захворюванням опорно-рухового апарату. Також було звернення щодо включення до переліку отримувачів послуги інвалідів по зору І групи. Кожен може претендувати на 5 поїздок у місяць. Із них 3 — до органів влади, організацій та служб, що надають послуги, лікарень тощо. Ще 2 поїздки передбачено на інші потреби. Наприклад, у перукарню чи магазин.

Для дітей з інвалідністю послуга також надається для поїздок у лікувальні заклади, відповідно до програм реабілітації.

На міський бюджет надії нема: соцтаксі запровадять, якщо допоможуть партнери

— Намагаємося оптимізувати, щоб при меншій кількості поїздок надати послугу більшій кількості людей. Хоч у нашому розпорядженні є два автомобілі, але нам потрібен ще один — для військових. Шукаємо джерела фінансування, — додала начальниця житомирського департаменту соцзахисту.

Також вона зазначила, що в Житомирі запровадили програму «18-35», у межах якої надають реабілітаційні послуги для осіб з інвалідністю цієї вікової категорії — за аналогією з Центром реабілітації для дітей.

Заступниця міського голови Ірина Гудзь поінформувала про ініціативи, спрямовані на забезпечення безбар’єрності у Звягельській громаді. Зокрема, завершують ремонтні роботи у новому приміщенні Центру реабілітації для дітей з інвалідністю (приміщення колишньої аптеки №217).

— Тепер цей заклад буде в центральній частині міста. Це було прохання батьків. Там у комфортних умовах надаватимуть послуги. На сесії міської ради затвердили програму безбар’єрного простору. Нові об’єкти, які з’являються у місті (до прикладу, гуртожиток для ВПО), будують із урахуванням вимог інклюзії. На інших об’єктах проводимо роботи для її підвищення. Зокрема, у гімназії №10, де навчається хлопчик-«візочник», створюємо умови, щоб дитина мала можливість здобувати освіту в колективі. Таким чином діти вчаться бути рівними у суспільстві. Також маємо автобус для перевезення дітей на кріслах колісних. Його надало німецьке місто-партнер Звягеля — Людвіксгафен-на-Рейні, — зазначила Ірина Гудзь.

Повертаючись до перспектив послуги соціального таксі, вона зауважила, що органи місцевого самоврядування вживають усіх можливих заходів, щоб залучити позабюджетні кошти для придбання автомобіля. Зокрема, отримати спецавтомобіль міська влада сподівається в межах співпраці з міжнародними донорами, про що направлені листи з проханнями. Відповідний запит також адресують народному депутату від нашого округу.

За інформацією управління соціального захисту населення, у Звягелі послугу соціального таксі потребують понад 200 осіб — 167 дорослих, котрі пересуваються в інвалідних візках, та 40 дітей із ДЦП. Але у воєнних реаліях кількість людей з особливими потребами, на жаль, зростає. Тому послуга має стати однією з пріоритетних при забезпеченні безбар’єрності у Звягельській громаді.

Нагадаємо, на початку квітня газета «Звягель-інфо», традиційно виступаючи комунікативною платформою, де кожен охочий має можливість висловитися й запропонувати свої ідеї та бачення, винесла це питання на громадське обговорення.

Понад половина респондентів (53%) висловилися за збільшення кількості адаптованих автобусів на міських маршрутах. Цей варіант — дотичний до вирішення проблеми, проте повністю послугу соціального таксі не замінить. Щодо реалізації саме цієї ініціативи, то формат із комунальним авто підтримали 24% респондентів, а угоду зі службою таксі (яка матиме адаптований для «візочників» транспорт) — 20%. Загалом в опитуванні взяли участь понад 350 респондентів.

Додамо, що раніше, за підсумками одного з опитувань від газети «Звягель-інфо», громада визначила, що Центр психологічної реабілітації та безбар’єрність — проблеми, які можна вирішити без значних витрат. При цьому, визначаючи коло проблем, керувалися тим, щоб їх розв’язання не потребувало значних бюджетних капіталовкладень та могло бути реалізовано навіть в умовах воєнного стану та обмеженого міського бюджету 2024 року.

Матеріал підготовлений завдяки фінансовій підтримці Української Асоціації Медіа Бізнесу за гроші «Німецького Фонду Маршалла з США» та «Українського Медіа Фонду».

Олег БРЮХАНОВ, Єгор ЦИМБАЛЮК

Фото з мережі