До 65 гривень і вище? Що буде з цінами на пальне в Україні цього літа

До 65 гривень і вище? Що буде з цінами на пальне в Україні цього літа

Цінники на українських автозаправних станціях впевнено лізуть догори. За прогнозами експертів, подорожчання триватиме і надалі. То скільки доведеться платити за літр пального? І чи варто чекати зниження цін, дізнався Центр громадського моніторингу та контролю.

 
  1. Середня ціна — в межах 60 гривень

Лише за минулий тиждень дизель на українських АЗС подорожчав на гривню, а бензин — на цілих дві. За словами директора Консалтингової групи А-95 Сергія Куюна, це подорожчання зумовлене суттєвим зростання світових цін на нафту — з 65 до 75 доларів за барель. «Я думаю, що ще пару гривень бензин може додати й дизельне пальне, я думаю, що теж гривню-півтори. Думаю, що протягом тижня цілком можливо, що це станеться», — прогнозує Куюн.

Попри це, значного стрибка цін експерт не передбачає і певен, що середня ціна залишиться в межах 60 грн за літр бензину. «Компанії не захочуть переходити цю межу, будуть триматися до останнього. Ціни на ринку — у великому діапазоні. Відповідно, частина мереж може перетнути 60 грн, але решта буде 57-58 грн. Тобто, середня ціна за 60 грн не перейде», — пояснив він.

Також, на його думку, якщо ціна на нафту на світових ринках повернеться до попередніх значень, то і бензин на українських АЗК подешевшає слідом за нею.

  1. Причина зростання — війна на Близькому Сході

Менш оптимістичний у своїх прогнозах засновник групи компаній «Прайм» Дмитро Льоушкін. За його словами, ціни на бензин та дизель можуть зрости на близько 5 гривень за літр через подорожчання нафти та газу на світових ринках, а також зростання курсу євро. «Можемо говорити, що ціни мають потенціал зростання до 5 гривень на літр на сьогодні по бензину та дизелю, і 3,5-4 гривні — по газу. По газу, можливо, трохи менше, оскільки падають його продажі через «наступ електричок» (поширення електромобілів, — ред.). Тому, можливо, газ будуть намагатися підкручувати», — розповів Льоушкін.

Ще однією причиною, яка матиме вплив на ціни, експерт називає бажання гравців ринку підвищити свій прибуток — різницю між закупівельними цінами на паливо та його роздрібною вартістю на АЗС.

На думку аналітика консалтингової компанії «НафтаРинок» Олександра Сіренка, ринок пального в Україні дуже чутливий до інформаційного тиску і змін у геополітичному середовищі. Як тільки з’являється новий ризик, одразу цінники на АЗС починають зростати. Причиною ж нинішнього зростання він називає ескалацію конфлікту на Близькому Сході, і, як наслідок, — загрозу блокування Ормузької протоки — ключового маршруту для транспортування нафти.

Те, що нафта (а з нею й ціни на пальне) може рости в ціні і далі, припускає й директор енергетичних програм Центру Разумкова Володимир Омельченко. «Якщо брати базовий сценарій, що не буде масованої атаки на судна в Ормузькій протоці, конфлікт буде продовжуватися декілька тижнів у середній напруженості, такий, як він зараз приблизно є. І тоді ціна може бути на такому рівні — 75-80 доларів плюс-мінус декілька відсотків (за барель)», — пояснив експерт.

Якщо ж ситуація в регіоні загостриться, зокрема, якщо Іран розпочне військову відповідь або заблокує протоку, то ціни можуть піднятися ще вище, певен Омельченко.

  1. А що з біопаливом?

Між тим, Верховна Рада відтермінувала до 1 січня 2026 року вступ у дію штрафів для АЗС за недотримання частки 5% біоетанолу до складу бензинів. 16 червня цю правку терміново ухвалили на засіданні податкового комітету. Як розповіла на своїй сторінці у соцмережі народна депутатка Ніна Южаніна, першим аргументом для такого рішення учасники засідання називали необхідність швидкої заміни втрачених потужностей одного із НПЗ. Як зазначала Южаніна, цей завод раніше постачав на ринок у межах 25-33% бензину і до 10% дизелю. Другим аргументом депутати наводили те, що цей обсяг пального можна закупити у Греції чи Туреччині — а звідти його постачатимуть без частки біоетанолу.

Сергій Куюн, у свою чергу, серед причин відтермінування називає те, що Україна увійшла в сезон підвищеного споживання пального, а європейські виробники бензину — наші постачальники — задовольнити цей попит не можуть. Адже для України мають виробляти бензин із вмістом етанолу 5%, тоді як для себе роблять 10%. «А по біо процес буде йти, точно знаю, що дехто розпочав проєктування потужностей для змішування бензину зі спиртом в Україні (наразі більшість трейдерів віддають перевагу імпорту готової суміші). А в цілому, вважаю, що це гарна нагода переходити з наступного року на Е10. Буде легше купляти і будемо більше споживати свого продукту. Споживач це ніяк не відчує, а стимул економіці надасть непоганий», — написав Куюн на своїй сторінці у соцмережі. Також додав, що необхідні обсяги бензину до кінця літа вже законтрактовані, тому дефіциту не буде.

Нагадаємо, із 1 травня цього року набрала чинності вимога про обов’язкове додавання до бензину 5% біоетанолу — «спирту» з рослинної сировини. За словами посадовців, впровадження такого пального позитивно вплине на українську екологію та економіку.

Центр громадського моніторингу та контролю