Якщо у розкладі є потяг, це ще не означає, що на нього продають квитки…

Якщо у розкладі є потяг, це ще не означає, що на нього продають квитки…

І справа зовсім не в тому, що всі квитки вже викуплені. Як свідчать приклади, «Укрзалізниця» дозволяє собі вкрай недбало ставитися до своїх прямих обов’язків — забезпечення руху зазначених у розкладі потягів і вчасного продажу на них квитків. Йдеться в жодному разі не про форс-мажорні випадки, які виникають при пошкодженні інфраструктури. Мова про потяги-фантоми: у розкладі є, а за фактом продаж квитків на них закритий, при цьому комунікація з пасажирами з боку УЗ зводиться до неінформативних відписок і знущальницьких відповідей: «найближчим часом…» і «плануйте поїздку завчасно». Отже, про все по порядку.

 
  1. Попередній продаж квитків — за 20 діб

У внутрішньому сполученні старт продажу квитків — о 08:00 за 20 діб до дати відправлення.

Особливості має продаж квитків на Сумський та Чернігівський напрямки. Для поїздів, які охоплюють ці області, квитки починають продавати за 10 діб до дати відправлення.

Також за 10 діб відкривається продаж на Павлоградський, Краматорський, Херсонський, Миколаївський напрямки, а також на електропоїзди та дизель-поїзди категорії «Регіональний поїзд» (мають номери 800-899).

На приміські поїзди — старт продажів у день відправлення у квиткових касах вокзалів.

У міжнародному сполученні старт продажу квитків — за 20 діб до дати відправлення. Але на Словацький, Австрійський, Угорський, Молдовський напрямки — о 08:00, а на Польський напрямок (Перемишль, Хелм, Варшава) — о 09:00.

Усі продажі стартують одночасно на сайті «Укрзалізниці» та в застосунку. Це — інформація з офіційної сторінки УЗ у Фейсбуці. Там же додають: у зв’язку з початком сезону ремонтно-колійних робіт, можуть бути затримки у відкритті продажу через корегування розкладу внаслідок зміни маршруту або розкладу.

Якщо у розкладі є потяг, це ще не означає, що на нього продають квитки…

  1. Диявол — в деталях

У нашому прикладі — деталі в скромному доповненні до повідомлення: «у зв’язку з початком сезону ремонтно-колійних робіт, можуть бути затримки у відкритті продажу через корегування розкладу внаслідок зміни маршруту або розкладу», яке з’явилося на інформаційних ресурсах «Укрзалізниці» лише кілька днів тому, та й то — вочевидь, стало реакцією на численні звернення пасажирів щодо неможливості придбати квитки на потяги, які є в розкладі.

  1. Який сенс у євроколії до Ужгорода, якщо з Ужгорода немає нормального сполучення?

5 вересня чиновники усіх рівнів пафосно відкрили 22 км євроколії, яка з’єднала Чоп і Ужгород. Інформаційним простором зарясніли повідомлення, що це дозволить значно покращити пасажирське сполучення України з європейськими містами — Братиславою, Будапештом, Віднем. Що ж маємо станом натепер? Далі — простий приклад із пасажиркою зі Звягеля.

Якщо у розкладі є потяг, це ще не означає, що на нього продають квитки…

Скрін із офіційного сайту УЗ, зроблений 24 вересня 2025 року. Як бачимо, потяг, на який закритий продаж квитків, у розкладі є.

Спираючись на розклад на офіційному (!) сайті «Укрзалізниці», вона спланувала маршрут із Відня до Звягеля з пересадкою в Ужгороді. Пересадка видавалася зручною — чекати в Ужгороді потрібно було б близько двох годин, а тоді вирушити потягом №284 «Ужгород — Київ» до Звягеля. Цей потяг є в розкладі, у примітках значиться, що з 01/09 по 31/10 він курсує по непарних; із 2/11/2025 — по парних; курсує зі змінами 1,3,5-11/09/2025. Цей потяг — внутрішнього сполучення, отже, як стверджують комунікатори УЗ, продаж квитків на нього повинен стартувати за 20 днів до дати відправлення.

Але ні! На нього не продавали квитки ні за 20 днів, ні за 15, ні за 12 (станом на час підготовки цього матеріалу).

  1. Усі спроби добитися конкретики виявилися марними

Декілька перших спроб дізнатися офіційну інформацію, чи буде потяг і коли на нього можна придбати квиток, на офіційній сторінці «Укрзалізниці» просто проігнорували, залишивши запитання без відповіді.

У касі залізничної станції Звягель повідомили, що в базі на зазначену дату потяга №284 немає (хоча, нагадую, в офіційному розкладі на сайті УЗ він є). Навіть два телефонні дзвінки касира станції Звягель до колег у Коростень (де знаходиться дирекція — тобто, тамтешні працівники мають більше повноважень і, вочевидь, можуть володіти більш повною інформацією) нічого не прояснили. Там сказали, що жодних телеграм щодо зміни в розкладі поїзда чи його відміни не отримували, чому не продають квитки — не знають.

Нарешті, після кількох повторних запитань (причому, цим потягом цікавилися й інші пасажири), на сторінці УЗ у Фейсбуці комунікатори дали відповідь. Користі однак із неї жодної.

Написали, що «додатковий поїзд №283/284 «Ужгород — Київ» змінить періодичність курсування у зв’язку зі зниженням пасажиропотоку. Найближчим часом оновлений графік та вся детальна інформація з’являться на офіційному сайті, а продаж квитків буде відкрито». Найближчим часом — це коли? Через годину, через день, два, тиждень?

І знущальницьки порадили: «додатково інформуємо, що з Ужгорода до Звягеля курсує поїзд 46/45 «Ужгород — Харків», але, щоб скористатися ним, потрібно чекати в Ужгороді… півтори доби, з огляду на його періодичність.

  1. «Не можете забезпечити маршрут — приберіть його з розкладу», —

такий головний меседж до «Укрзалізниці» пасажирки, яка розказала «Звягель-інфо» цю історію.

«Якщо б я побачила в розкладі, що потяга не буде, то планувала б поїздку по-іншому. Але ж ні — потяг у розкладі був і жодної інформації, що, можливо, його відмінять через колійні роботи чи інші причини не було. Звісно, усі ставляться з розумінням, коли стаються форс-мажорні ситуації, й залізниці доводиться терміново змінювати маршрути. Але тут пишуть про «плановий ремонт». Невже про плановий ремонт і пов’язані з ним зміни не можна інформувати завчасно?» — каже вона.

Якщо у розкладі є потяг, це ще не означає, що на нього продають квитки…

  1. Нема потягів — нема пасажирів, нема пасажирів — не буде потягів

Із подібним ставленням УЗ до пасажирів звягеляни стикаються не вперше. Достатньо свіжі приклади, коли влітку повністю вимикали світло вночі на залізничному вокзалі, раніше скоротили касирів, припинили оголошувати прибуття/відправлення… Так, частково після громадського розголосу й втручання відділу економіки Звягельської міської ради ці послуги вдалося відновити. Проте знову відчувається тенденція до негативних змін, яку залізниця маскує під пояснення: «у зв’язку зі зниженням пасажиропотоку».

Де ж тому пасажиропотоку взятися, якщо немає достатньої кількості потягів із зупинкою в Звягелі? А на деякі з тих, що є, незрозуміла ситуація з квитками. Намічається замкнене коло: нема потягів — нема пасажирів, а тоді скажуть: на вашій станції немає пасажирів — то й не треба потягів.

Якщо у розкладі є потяг, це ще не означає, що на нього продають квитки…

  1. Розклад руху потягів по станції Звягель, розміщений на офіційному сайті УЗ, справляє хибне враження наявності значної кількості потягів, які доступні пасажирам. Насправді, більшість із них дублюються.

  2. «Кожен на своєму місці має робити свою роботу, і робити її максимально якісно»

Коли цей матеріал був готовий до друку, комунікатори УЗ на своїй сторінці у Фейсбуці надали додаткове пояснення. Щоправда, воно, окрім пафосу, знову ж не містить жодної конкретики. Спочатку, нагадаємо, відсутність продажу квитків списали на «планові роботи» (про які завчасно не повідомили), а тепер вирішили зманіпулювати ситуацією в країні. Хоча так і не зрозуміло, як ситуація в країні впливає на здатність вчасно проінформувати про саме «планові» (а не форс-мажорні) роботи і пов’язані з ними зміни. І як тут не згадати попереднього звягельського міського голову Віктора Весельського, який часто наголошував: «Кожен на своєму місці має робити свою роботу, і робити її максимально якісно».

Щоб зберегти баланс думок, публікуємо відповіді УЗ дослівно: «Укрзалізниця» щодня працює в умовах війни. Ми перевозимо не лише пасажирів, а й Збройні Сили України, гуманітарні вантажі, критичні для держави ресурси. Іноді це означає, надоперативно змінити графік, зняти вагони, перекинути тепловоз туди, де він потрібен фронту або для забезпечення життя цілих регіонів.

Так, ми розуміємо пасажирів, але просимо мати розуміння: зараз на першому місці оборона та виживання країни. Наші машиністи, диспетчери, колійники та всі інші залізничники роблять надлюдську роботу, щоб поїзди курсували навіть під обстрілами.

Квитки, розклади і маршрути — це не «гра в логістику», а баланс між потребами фронту та тилу. І цей баланс ми тримаємо щодня.

Тому просимо ставитись з розумінням, якщо треба десь оперативно змінити графік, перенаправити вагони та локомотиви для потреб ЗСУ.

Ми не можемо передбачити, що ворог зробить завтра і які ресурси доведеться терміново перекинути для допомоги Збройним силам чи перевезення критичних вантажів. Саме тому іноді змінюється розклад або відміняються рейси, навіть якщо вони були у плані.

Ми розуміємо, що пасажири хочуть завчасної стабільності, але зараз немає нічого стабільного, крім щоденної боротьби за життя та свободу України. Наші пріоритети визначаються не зручністю планування, а вимогами фронту і держави».

  1. * * *

Тим часом у розкладі руху поїздів по станції Звягель, розміщеному на офіційному сайті УЗ, з’явився новий додатковий №233/234 «Київ-Ворохта», проте, як показує практика, присутність потяга у розкладі не завжди означає, що ви можете на нього розраховувати. Навіть, якщо спробуєте придбати квитки за означені 20 діб до відправлення.

Олег БРЮХАНОВ

Фото ілюстративні, а також скріни з офіційного сайту «Укрзалізниці»