СЕРГІЙ КОЛОТОВ: «ОЧІКУЄМО НА ПРОПОЗИЦІЇ ВІД ГРОМАДИ»

У міській раді відбулося обговорення Програми економічних реформ на 2010-2014 роки, яка розроблена комітетом з економічних реформ при Президентові України. З цього приводу відбулася наша розмова із заступником міського голови С.Ю.КОЛОТОВИМ:
— Сергію Юрійовичу, яка основна концепція і мета Програми?
— Програма економічних реформ на 2010-2014 роки має таку назву: «Заможне суспільство, конкурентоспроможна економіка, ефективна держава». Програма розроблена комітетом з економічних реформ при Президентові України і розміщена на офіційному сайті Президента України.
Містить чотири основних підрозділи:

  1. Сталий економічний розвиток, і які реформи задля цього необхідно здійснити. Це — стабілізація державного бюджету, реформи податкової системи, розвиток фінансового сектору, реформи міжбюджетних відносин.

  2. Підвищення стандартів життя. Тут має відбутися реформа медичного обслуговування, системи пенсійного страхування, системи освіти, реформа системи соціальної підтримки.

  3. Поліпшення бізнес-клімату і залучення інвестицій — дерегуляція і розвиток підприємництва, приватизація і управління державною власністю. Реформи в плані розвитку науково-технічної та інноваційної сфери, міжнародна інтеграція та співпраця.

  4. Модернізація інфра-структури та базових секторів. Мають відбутися реформи електроенергетики, вугільної галузі, нафтогазової промисловості, житлово-комунального господарства, транспортної інфраструктури, а також у сільському господарстві і земельних відносинах. Ну, і додаток, який містить необхідні зміни нормативно-правових актів і прийняття законопроектів для того, щоб реформи впроваджувалися.


Зараз Програма економічних реформ, яка розміщена на сайті, знаходиться на громадському обговоренні. Відбувся з цього приводу у міській раді 1 липня «круглий стіл», куди попередньо запрошувалися всі бажаючі. У нараді взяли участь керівники відповідних структурних підрозділів міської ради, представники ЗМІ, голова ради підприємців та роботодавців міста.
Під час «круглого столу» було коротко охарактеризовано розділи Програми, її концепцію, необхідність проведення всіх цих реформ в Україні.
СВІДЧАТЬ ЦИФРИ
Звучали цікаві цифри. ­Зокрема, хотілося б зупинитися на деяких із них.
Перше: сталий економічний розвиток, реформа стабілізації державного бюджету, реформа податкової системи. У Програмі зазначається, що позиція України у міжнародному рейтингу простоти ведення бізнесу — 181 місце зі 183 існуючих. Тобто, це однозначно говорить про те, що реформи конче необхідні.
По кожній реформі йде виклад проблем, причини наведених проблем, мета та завдання проведення реформи. Далі: необхідні кроки, що буде зроблено, і кожна реформа розбита на три етапи.
Перший — це те, що має бути зроблено до кінця 2010 року, другий етап — 2011-2012 роки і третій етап — 2013-2014 роки. Потім наводяться індикатори успіху. Тобто, по чому можна буде визначити те, наскільки успішно впроваджується ця реформа, чи дає вона якийсь результат. І так по кожному пункту, по кожному розділу. Варто відзначити, що побудова Програми зрозуміла, чітка, логічна, стандартна.
БУДЕ ОБМЕЖЕНИЙ МАКСИМАЛЬНИЙ РОЗМІР ПЕНСІЇ
У нас у державі на 10 платників внесків припадає 9 пенсіонерів. Майже третина застрахованих осіб сплачує внески із зарплати, що не перевищує мінімальної. Тобто, йде мінімальна, а решта виплачується в конверті, а з того, що виплачується в конверті, звісно, ніякі податки не сплачуються. В тому числі — і внески до Пенсійного фонду. Високе співвідношення: на 10 платників 9 пенсіонерів — це дуже загрозливий показник. Вказані необхідні кроки: буде підвищена мінімальна тривалість страхового стажу, планується підняти пенсійний вік для жінок і чоловіків.
Буде обмежений максимальний розмір пенсії. І це не можна не вітати, бо коли одні отримують мінімальну пенсію, а інші — в десятки разів вищу, то навряд чи це справедливо. І ще скорочуватимуться пільги щодо дострокового виходу на пенсію і щодо сплати внесків.
Реформа соціальної підтримки. Соціальна підтримка населення здійснюється в двох основних напрямках: соціальні пільги, соціальні допомоги і субсидії. На сьогодні вона є надмірно складною і непрозорою. Тут проблемним є низький рівень охоплення саме бідного населення соціальною підтримкою. Усього, як зазначено в програмі, 56,8% бідних, згідно з критеріями соціального мінімуму, одержують який-небудь вид соціальної підтримки. Відзначається низька адресність при наданні соціальної підтримки. Розподіл державних соціальних трансфертів є несправедливим. Менше від 23% від їх загальної суми потрапляють до бідних. Інші, а це майже 17 мільярдів гривень щороку, надаються далеко небідному населенню.
Наявний механізм житлових субсидій побудований на завищених нормативах споживання, що не спонукає до ощадливого використання енергоносіїв і що призводить до неефективного використання бюджетних коштів. Всі ми пам’ятаємо ті ситуації, коли люди відкручували конфорки, щоб газ горів цілодобово і кран відкручували, щоб вода стікала, інакше людина просто не отримає права на субсидію.
Поліпшення бізнес-клімату і залучення інвестицій. Які тут кроки?
ЛІЦЕНЗІЇ СКОРОТЯТЬ НА ТРЕТИНУ
У сфері дозвільної системи основним завданням є суттєве скорочення кількості діяльності і робіт, що вимагають одержання дозволу. Спрощення процедур видачі документів дозвільного характеру, зменшення грошових і часових витрат при одержанні дозвільних документів. Скорочення терміну одержання ліцензії, скорочення видів господарської діяльності, що підлягають ліцензуванню — до кінця цього року їх планується скоротити майже на третину.
Має бути прийнятий закон України про адміністративні послуги. Ми вже в місті почали давно працювати в цьому напрямку, створюється центр надання адміністративних послуг, а тепер ця проблема знайшла розуміння на державному рівні.
ПРИДІЛЯЄТЬСЯ УВАГА БЕЗПЕЦІ ПРОДУКТІВ ХАРЧУВАННЯ
Приділяється увага забезпеченню безпеки продуктів харчування. Це давно пора робити і про це дуже багато можна говорити. Зокрема і про те, що на сьогодні якість продуктів харчування загрозливо низька.
Державна регуляторна полі­тика: буде запроваджений єдиний підхід до розробки і прийняття регуляторних актів органами місцевого самоврядування.
Міжнародна інтеграція та співпраця: метою реформи тут є поліпшення умов торгівлі на зовнішніх ринках для вітчизняних виробників. Інтеграція України у внутрішній ринок ЄС шляхом створення зони вільної торгівлі. Інтеграція, як стратегічний орієнтир зовнішньої та внутрішньої політики держави, буде механізмом забезпечення внутрішніх системних соціально-економічних перетворень і розширення доступу до ЄС, а також — ринків третіх країн.
Створення з ЄС зони вільної торгівлі і запровадження безвізового режиму.
УКРАЇНСЬКА ЕКОНОМІКА — ОДНА З НАЙБІЛЬШ ЕНЕРГОЄМНИХ
Модернізація інфраструктури та базових секторів — це останній підрозділ. Тут у нас реформи електроенергетики, проблеми української економіки. Адже ні для кого не секрет, що українська економіка є однією з найбільш енергоємних у світі: на виробництво ВВП витрачається у три-пять разів більше енергії, ніж у країнах Європи. А це, відповідно, призводить до низької конкурентоспроможності нашої продукції на європейських ринках. Тут теж запланована ціла низка різних заходів.
Необхідність реформування житлово-комунального господарства викликана збільшенням кількості невирішених проблем у цій галузі. Підприємства ЖКГ перебувають у край складному фінансово-економічному стані. Поточна система управління експлуатацією житла під пресом у ЖКГ і регулювання природних монополій застаріле і є неефективним. Основні фонди перебувають у критичному стані. Наприклад, частка водопровідно-каналізаційних мереж, що перебувають у аварійному стані, складає 36,4%. Це більше третини! Якість житлово-комунальних послуг не відповідає запитам споживачів і технічним стандартам.
Наприклад, у 262 населених пунктах України питна вода не відповідає вимогам поточного стандарту якості, тобто, непридатна для вживання.
ТАРИФИ НА КОМУНАЛЬНІ ПОСЛУГИ ВСТАНОВЛЮВАТИМУТЬСЯ НА ДЕРЖАВНОМУ РІВНІ
Потрібна негайна реформа ЖКГ. Зокрема, буде розроблена методика регулювання тарифів, почато приведення їх до економічно-обгрунтованого рівня. Передання функції регулювання тарифів на послуги ЖКГ — на центральний рівень. Це має відбутися вже до кінця наступного року. Тобто, тарифи будуть встановлюватися на рівні держави.
Ще тут цікаво те, що в Україні взято курс на збільшення кількості ОСББ. Взагалі до кінця 2014 року кількість ОСББ має зрости до семидесяти відсотків. Тобто 70% житла — а це будинки п’ятиповерхові і вищі — мають бути об’єднані в ОСББ. До речі, у нашому місті вже практично сто відсотків житла об’єднані в ОСББ. І це ще раз підтверджує те, що ми рухаємося в руслі державної політики. І планується розробити систему підтримкм ОСББ, в першу чергу, капітальний ремонт житла.
Розвиток транспортної інфраструктури — теж цікава статистика. Україна посідає 102 місце серед 155 країн за індексом ефективності. Для прикладу: Росія займає 94 місце, Румунія — 59-те, а Польща — 30-те. Багато в чому таке низьке місце через неефективність митних процедур. От по митних процедурах ми займаємо 135 місце в світі зі 155-ти країн. Саме через це багато компаній прагнуть переправляти вантажі в обхід території України. Планується серйозно взятися і за вирішення цієї проблеми.
ПРОГРАМУ СХВАЛЕНО
Учасники «круглого столу» одностайно схвалили Проект програми економічних реформ на 2010-2014 роки і внесли свої зміни і доповнення, які були надіслані як безпосередньо розробникам програми, так і в обласну державну адміністрацію. Зокрема, одна із пропозицій говорить про те, що Програма економічних реформ не містить вирішення такої проблеми, як адміністративно-територіальна реформа. Вона давно не просто назріла, а перезріла, і необхідно братися і за неї. Тому така пропозиція від міста Новограда-Волинського направлена для вирішення на державному рівні.
Хочу сказати, що активно працює міський комітет з економічних реформ. Він два рази в місяць збирається і відпрацьовуються пропозиції по кожній із галузей економіки. Ці пропозиції надаються безпосередньо для вирішення на державний рівень. Їх на даний час близько десяти. Зокрема, це — необхідність покращення електрозабезпечення міста Новограда-Волинського — це та проблема, яка унеможливлює розвиток міста, і яку не можна вирішити ні на місцевому, ні навіть на обласному рівні, а тільки на державному. Свого часу комітет з економічних реформ надсилав пропозиції щодо встановлення адресної грошової допомоги.
ОЧІКУЄМО ПРОПОЗИЦІЇ ВІД ГРОМАДИ
Була пропозиція щодо створення територій спільного господарювання. Тобто, місто нині практично не має вільних земель. Хай би був закон, який би дозволяв створювати території спільного користування. Щоб місто і район об’єдналися і створили промислову зону і разом працювали в ній.
Міський комітет з економічних реформ продовжує приймати пропозиції від громадських організацій і політичних партій щодо вирішення тих чи інших питань і проблем та підняття їх на державному рівні.
Розмовляла Лариса ГЕМБАРСЬКА