
«ДО ДУХОВНОЇ РАДОСТІ НАС ЗАКЛИКАЄ СВЯТЕ ПИСЬМО»
- Інтерв'ю
- 436
- коментар(і)
- 20-04-2012 02:17

Люди приходять до храму будь-якої пори, без остраху і вагань, бо знають, що їх тут радо зустрінуть, вислухають, порадять і допоможуть по можливості. Рік тому служити у храм прийшли священики досить молодого віку, який, однак, не став на заваді тому, що за якийсь короткий час всі вони заслужили щиру повагу від прихожан. І наша наступна розмова — із архієрейським намісником Свято-Троїцького храму, кандидатом богослов’я, отцем Валентином МОРОЗОМ:
— Отче Валентине, минув рік відтоді, як вас було призначено архієрейським намісником Свято-Троїцького кафедрального собору. За цей час тут відбулося чимало змін і цього важко не помітити. Цікаво було б дізнатися на початку нашої бесіди — як ви особисто стали священнослужителем, що привело вас на цей шлях? Можливо, у вашій родині були священики?
— Ні, у нашій родині священиків не було, але мої рідні — глибоко віруючі люди. Особливо вплинула на мій вибір бабуся, яка ще змалку водила мене до церкви, розповідала багато про віру, читала Святе Письмо.
У бабусі був особливий трепет до священнослужителів, і вона завжди мріяла, щоб я став священиком, але сама мене до цього не підштовхувала, не наполягала.

— Мої мама і бабуся родом з Рівненщини, бабуся народилися в селі поблизу Корця — Крилів. Саме там корені нашого роду. Після революції багато селян потерпали від гонінь, і це торкнулося моєї бабусі, яка пробула в концтаборі десять років. Вона, щойно вийшла заміж сімнадцятирічною дівчиною, молодята жили заможно, але їх «розкуркулили» і назвали ворогами народу. Чоловіка розстріляли. Після таборів бабуся повернулася і мешкала у Рівному, де вдруге вийшла заміж. З нашого села Крилів родом владика Феодосій, який був Полтавським архієреєм, митрополитом. Тож і в таборі, і після звільнення моя бабуся підтримувала духовний зв’язок з владикою Феодосієм. Згодом родина переселилася у Новоград-Волинський, на той час в сім’ї вже виховувалося дві доньки.
— То ви народилися і виросли вже в Новограді-Волинському?
— Так, навчався у сьомій школі. Я пам’ятаю, як ще змалку бабуся мені говорила: «Я завжди хотіла бачити тебе священнослужителем», але в мене особисто чіткий намір стати священиком з’явився вже в семінарії. Мені дуже допоміг отець Валерій, який на той час був настоятелем Свято-Троїцького храму, бо в нього був такий запал, особливий дар привертати до себе людей, приводити їх до віри. І цей духовний зв’язок з моїм духовним наставником отцем Валерієм допомагав мені і в школі навчатися легко. Ми познайомилися у 1993 році, мені саме минуло 13 років. Нас таких, юних, було чимало — ми із задоволенням допомагали в храмі, нас згуртовувала віра і наш духовний наставник.
— То ви, навчаючись у школі, задумувалися про те, щоб також стати священиком?
— У школі ще такого наміру не мав. Як і всі хлопці, у старших класах школи я мріяв про військову службу. Тож аж до самого закінчення школи наміру навчатися у семінарії у мене не було. Однак, на рік старші за нас хлопці — отець Димитрій та отець Павло — вступили до духовної семінарії, яка у 1989 році відновила своє існування, і ми їх запитували: «Як же там навчатися?» У відповідь почули: «Цікаво!» Тож ми вирішили вступити і подивитися, що ж там цікавого. Добре пам’ятаю, що моя бабуся була на сьомому небі від щастя, що я вирішив вступити до духовної семінарії, плакала від радості, дуже їй було це приємно.

— Саме в семінарії я серйозно почав знайомитися з церковним вченням. У нас були дуже достойні вчителі. Ті предмети, які викладалися у цьому навчальному закладі, особливо сприймалися нами, молодими юнаками, запам’ятовували все. Питань було багато, і ми на всі ці питання отримували відповідь. На жаль, зараз є така проблема, що питань у молоді багато, а отримати відповідь від священика не завжди є можливим. Просто так прийти в церковну школу, а у нас працює активно недільна школа і для дітей, і для дорослих, люди соромляться. Можуть відвідувати богослужіння, а навчатися — соромляться. Тож на першому році навчання, коли я зрештою отримав відповіді на найбільш важливі для мене питання, і виникло бажання присвятити своє життя Церкві. Після семінарії перший мій прихід був у с.Романівка. Після рукоположення мене відправили у кафедральний собор міста Житомира, звідки я після сорокоуста — сорока днів служіння — поїхав на самостійне служіння в Романівку.
— Мабуть, було бажання служити у храмі, де пройшло ваше дитинство і юність, де служив ваш духовний наставник?
— Так, я мріяв допомагати отцю Валерію служити, бо ті люди, які були поряд з ним, відчували, що йому потрібні, що можемо чимось допомогти, що від нас щось залежить. Він опікувався глобальними питаннями — будівництвом, бо собор будувався, а ми — молоді і, маючи певні початкові знання, спілкувалися з молоддю. Пам’ятаю, сектантів тоді багато приходило на бесіди. Ми зустрічалися в приміщенні недільної школи, хотілося поділитися своїми знаннями з кимось. І був позитивний результат — багато людей приходило в церкву і залишалося в ній. І досі вони, слава Богу, є прихожанами церкви.

17 березня виповнився рік, як мене призначили архієрейським намісником Свято-Троїцького кафедрального собору.
І коли прийшов у цей храм, то було таке відчуття, неначе додому повернувся. Адже саме сюди було вкладено все моє свідоме життя — з 13 років, всі молоді, дуже прогресивні і незабутні роки. Саме отець Валерій показав нам, що в Церкві перебувають справжні люди — цілісні. Мені дуже запам’ятався той факт, що перші речі, які привіз із собою в Новоград новопризначений настоятель отець Валерій — чітки і баян. Це викликало не просто здивування, а захоплення! Бо часто так буває, що людина в храмі — одна, а поза храмом — зовсім інша. Таке роздвоєння особистості можна спостерігати часто, а мій духовний наставник показав, що можна бути і в храмі, і поза храмом — справжнім християнином.
— Бути християнином, не цураючись життєвих радощів?
— Навпаки, він довів нам, що саме до духовної радості нас закликає Святе Письмо. Господь же сказав нам «непрестанно радуйтесь и за все благодарите Бога».
— Отче Валентине, коли рік тому ви прийшли в Свято-Троїцький храм намісником, то які першочергові завдання поставили перед собою?
— Згуртувати общину. Бо я помітив, що такої живої єдиної родини, яку я колись знав у храмі, вже не було. Відчувалося, що не було сприйняття храму людьми, як свого дому. Оскільки собор знаходиться в досить зручному місці для відвідування, то в ньому були люди, але помічалося, що храм не ставав для них рідним. Тому я поставив собі за мету, яку ще досі повною мірою не реалізував, — згуртувати общину.
Знаєте, проблема багатьох сучасних храмів, у тому числі й нашого, і тих, у яких я служив, що священики, піклуючись про відбудову приміщень, а це актуально після руйнації, зайняті будівництвом, господарськими питаннями і на спілкування з людьми виділяється недостатньо часу. Тому саме таке спілкування є пріоритетом в нашому служінні, і саме це я хочу бачити в своїх помічниках. Щоб люди відчували увагу і знали, що не підуть непоміченими.
— Отче Валентине, оскільки ми з вами зачепили питання будівництва храму, то дозвольте поцікавитись — що це за риштування навколо приміщення і на даху, які роботи мають виконуватись?
— На жаль, храм руйнується. Ми помітили, що потрібно реставрувати фасад — зібрали майстрів, обстежили, що саме маємо зробити з фасадом, як пофарбувати, де підправити. А потім я побачив, що всередині храму руйнуються фрески, ікони. Коли ми обстежили дах, то виявили, що він повністю непридатний для експлуатації. Тобто, практично всі куполи і все накриття протікає. І протікає так, що локальний ремонт не врятує. Потрібен капітальний ремонт — вже через те, що протікає дах, почала протікати стеля, через що відпадає штукатурка разом з дорогоцінним розписом.
— Мабуть, на капітальний ремонт потрібні чималі кошти?
— Нам порахували, що на це все потрібно 850 тисяч гривень. Занадто велика сума, щоб можна було зробити ремонт силами приходу. Намагаємося знайти благодійників, які могли б цьому посприяти. Звертаємося до земляків із проханням допомогти хоча б врятувати дах, щоб не руйнувалося далі. Своїми силами вже встановили риштування, яке також коштує дорого, робота специфічна, потрібні верхолази. Закупили вікна на центральний купол — будемо їх встановлювати. Одне вікно в дитячій кімнаті вже встановили. Придбали метал з покриттям нітриту натрію, «золотий», як кажуть, на купол дзвіниці.
— А що це за дитяча кімната?
— Це була одна з перших наших ідей — зробити у храмі кімнату, де батьки могли б залишити своїх дітей на час богослужіння. Якщо це маленькі діти, або ті, які перші кроки роблять у храмі і їм важко стояти всю службу, то ми облаштували для них таку кімнату. Там з дітьми займаються наші вихователі.
Взагалі, я надаю велике значення дисципліні під час богослужіння. Мені самому легко молитися, і люди це відчувають, коли всі, хто перебувають у храмі, стають учасниками богослужіння, а не метушаться по храму. Для тих, хто прагне особливого зосередження, ми запровадили нічні літургії, котрі відправляються один раз на місяць, в останню суботу місяця, з п’ятниці на суботу. Розклад богослужінь складається на місяць вперед і вивішений на стендах біля собору, а також на нашому сайті http://novograd.orthodox.ru.
— Кидається у вічі, що благоустрою двору біля храму теж приділяється увага і вже багато зроблено.
— Біля храму, під час його проектування, планувався цілий комплекс. Зараз маємо те, що маємо. Дуже добре, що звільнився ще один підхід, і ми облаштували центральний вхід до храму. Торік перед Великоднем ми поклали на цій ділянці новий асфальт, бо той, що був — вже псувався, встановили бордюри. Люди купили туї і висадиди в рамках акції нашого собору «Родинне дерево». Облагородили всі клумби, засіяна травичка, висаджено близько 600 кущів самшиту. Плануємо зробити все, що нам дозволять наші ресурси.
— Поряд з тим, наскільки мені відомо, священики не замикаються тільки на проблемах храму, а й активно «йдуть у люди»?
— Так, ми постійно відвідуємо Будинок дитини, де хрестимо і причащаємо діток, наші прихожани — їх хрещені батьки, які взяли на себе відповідальність опікуватися такими дітками, займаємося хворими на дитячий церебральний параліч, проводимо заняття з вихованцями школи-інтернату, опікуємося одинокими, людьми похилого віку і хворими, які потребують підтримки і допомоги, малозабезпеченими, котрі не можуть придбати собі харчі в достатній кількості. Ті пожертви, які приносять до храму, — йдуть на ці цілі.
— А якщо є такі одинокі і малозабезпечені, але не прихожани храму, то вони можуть розраховувати на вашу допомогу?
— Звичайно! Потрібно тільки звернутися за нашим телефоном: 2-41-81. Якщо телефон — на автовідповідачу, то залиште повідомлення, бо я часто у відрядженнях, але всі повідомлення прослуховую і реагую на всі прохання та звернення. Крім того, мій мобільний телефон: 098-830-00-77 — по ньому теж можна звертатися.
Розмовляла Лариса ГЕМБАРСЬКА
Фото Віктора ТИМОЩУКА
Фото Віктора ТИМОЩУКА
Коментарі відсутні