Податкова завжди права!? або Як оскаржити рішення податкової перевірки

Добрий день, шановна редакція газети «Звягель»! Я — приватний підприємець і під час перевірки податковою інспекцією було складено акт перевірки та податкове рішення-повідомлення. З даним актом та податковим рішенням-повідомленням я не згодна. Підкажіть, чи можливо оскаржити ці документи та який порядок їх оскарження?
Олена О., м.Новоград-Волинський

На запитання відповідає начальник юридичного відділу газети «Звягель» Геннадій ФРЕГЕР:
Наше податкове законодавство є достатньо складне та «заплутане», тому під час перевірок майже завжди знаходяться порушення, а іноді, навіть, спірні моменти податковою трактуються як порушення та складаються відповідні акти та податкові рішення-повідомлення. І в цьому провина навіть не перевіряючих, а самої системи, в народі навіть говорять: «Якщо під час перевірки не знайдено порушень, — погано працювали перевіряючі».
ПОРЯДОК ОСКАРЖЕННЯ АКТУ ДОКУМЕНТАЛЬНОЇ ПЕРЕВІРКИ ПЛАТНИКА ПОДАТКІВ
Відповідно до Порядку оформлення результатів документальних перевірок з питань дотримання податкового, валютного та іншого законодавства, затвердженого наказом ДПА України №984 від 22.12.2010 р., у разі незгоди платника податків або його законних представників із висновками перевірки чи фактами та даними, викладеними в акті (довідці) документальної перевірки, вони мають право подати свої заперечення протягом п’яти робочих днів з дня отримання акта (довідки), які у випадку їх подання є невід’ємною частиною (додатком) до акту (довідки) перевірки.
Такі заперечення розглядаються органом державної податкової служби протягом п’яти робочих днів, що настають за днем їх отримання (днем завершення перевірки, проведеної у зв’язку з необхідністю з’ясування обставин, що не були досліджені під час перевірки та зазначені у запереченнях), і платнику податків надсилається відповідь.
Платник податку має право брати участь у розгляді заперечень, про що він зазначає у запереченнях.
Після розгляду заперечень складається висновок довільної форми. Зазначений висновок є складовою частиною (додатком) матеріалів перевірки, залишається в органі державної податкової служби та враховується керівником органу державної податкової служби при їх розгляді і прийнятті податкового повідомлення-рішення.
За результатами розгляду акту перевірки керівником органу державної податкової служби, заперечень посадових осіб платника податків або його законних представників та інших матеріалів перевірки, у терміни та порядку, встановлені ПКУ, приймаються відповідні податкові повідомлення-рішення.
ПОРЯДОК ОСКАРЖЕННЯ ПОДАТКОВОГО ПОВІДОМЛЕННЯ-РІШЕННЯ
Порядок оскарження рішень контролюючих органів встановлено ст.56 Податкового кодексу України (далі — ПКУ). ПКУ встановлює дворівневу процедуру оскарження. Так рішення, прийняті контролюючим органом, можуть бути оскаржені в адміністративному або судовому порядку.
АДМІНІСТРАТИВНЕ ОСКАРЖЕННЯ
Під адміністративним оскарженням розуміється подання скарги на рішення податкової інспекції до органу ДПС вищого рівня. Такими органами є обласні державні податкові адміністрації та Державна податкова адміністрація України.
Скарга на податкове повідомлення-рішення подається до державної податкової адміністрації області протягом 10 календарних днів, що настають за днем отримання платником податків відповідного рішення. Якщо платник податків вважає за потрібне, то він додає до скарги належним чином засвідчені копії документів, розрахунки та інші докази.
Якщо скарга залишена без задоволення або задоволена частково, то платник податків має право протягом наступних 10 календарних днів, що настають за днем отримання рішення про результати розгляду скарги, звернутись зі скаргою до Державної податкової адміністрації України.
Одночасно з поданням скарги до податкового органу вищого рівня платник податків зобов’язаний повідомити ДПІ, яка прийняла оскаржуване рішення, про його оскарження.
Податковий орган вищого рівня зобов’язаний розглянути скаргу платника податків та направити на його адресу вмотивоване рішення протягом 20 календарних днів, що настають за днем отримання скарги. Прийняте за результатами розгляду скарги рішення податковий орган вищого рівня направляє платнику податків поштою з повідомленням про вручення або надає під розписку.
Керівник (або його заступник) податкового органу, який розглядає скаргу, може прийняти рішення про продовження строку її розгляду понад 20-денний строк, але не більше
60 календарних днів. Про продов­ження строку розгляду скарги податковий орган зобов’язаний письмово повідомити платника податків до закінчення 20-денного строку.
Якщо прийняте за скаргою рішення не надсилається платнику податків протягом 20-денного строку або протягом продовженого строку, то така скарга вважається повністю задоволеною на користь платника податків. Скарга також вважається повністю задоволеною на користь платника податків, якщо рішення про продов­ження строків її розгляду не було надіслано платнику податків до закінчення 20-денного строку.
День закінчення процедури адміністративного оскарження вважається днем узгодження грошового зобов’язання платника податків.
Рішення ДПАУ, прийняте за розглядом скарги платника податків, є остаточним і не підлягає подальшому адміністративному оскарженню, але може бути оскаржене в судовому порядку.
ОСКАРЖЕННЯ В СУДОВОМУ ПОРЯДКУ
Відповідно до п.56.18 ПКУ, передбачено, що з урахуванням строків давності платник податків має право оскаржити в суді податкове повідомлення-рішення або інше рішення контролюючого органу про нарахування грошового зобов’язання у будь-який момент після отримання такого рішення. Із змісту ст.102 ПКУ випливає, що платник податків може звертатися до суду з вимогою щодо протиправності податкового повідомлення-рішення протягом 1095 днів з моменту отримання такого рішення.
При зверненні платника податків до суду з позовом щодо визнання недійсним рішення контролюючого органу податкове зобов’язання вважається неузгодженим до дня набрання судовим рішенням законної сили.
Слід зауважити, що відповідно до п.56.19 ПКУ, у разі, коли до подання позовної заяви проводилася процедура адміністративного оскарження, платник податків має право оскаржити в суді податкове повідомлення-рішення або інше рішення протягом місяця.
З приводу зазначеної колізії Вищий адміністративний суд України в листі від 10.02.2011 р. №203/11/13-11, роз’яснив, що строк для звернення платника податків із позовом до адміністративного суду становить 1095 днів і обчислюється з дня отримання платником податків рішення, що оскаржено. Зазначений строк продовжується на час досудового врегулювання спору — процедури адміністративного оскарження.
Підсумовуючи вищевикладене та аналізуючи судову практику в даній категорії справ, хотілося б відзначити, що суди нерідко стають на захист платників податків та виносять рішення на їх користь. А тому, якщо ви вважаєте, що акт перевірки та податкове рішення-повідомлення винесено з порушеннями вимог законодавства та не погоджуєтесь із ним, маєте право оскаржити дані рішення у зазначеному порядку.