Плануєте відпочинок? Стережіться шахраїв!

Добрий день, редакція газети «Звягель»! Останнім часом у пресі багато говорять про наших туристів за кордоном, які час від часу опиняються у складних, а іноді, навіть небезпечних ситуаціях. А тому прошу вас роз’яснити, як захистити свої права при виїзді у відпустку?
Андрій К., м. Новоград-Волинський

На запитання відповідає начальник юридичного відділу газети «Звягель» Геннадій ФРЕГЕР:
У минулому номері газети «Звягель» ми розглянули порядок інформування споживачів щодо умов надання туристичних послуг, відшкодування збитків у разі банкрутства туроператора, страхування туристів. Нині — не менш важливі питання, що стосуються відпочинку та туризму.
Договір на туристичне обслуговування
За договором на туристичне обслуговування одна сторона (туроператор, який укладає договір безпосередньо або через турагента) зобов’язується надати за замовленням іншої сторони (туриста) комплекс туристичних послуг (туристичний продукт), а турист зобов’язується оплатити його. Договір на туристичне обслуговування укладається в письмовій чи електронній формі, відповідно до закону. У ньому зазначаються істотні умови договору:

  1. строк перебування у місці надання туристичних послуг із зазначенням дат початку та закінчення туристичного обслуговування;

  2. характеристика транспортних засобів, що здійснюють перевезення, зокрема їх вид і категорія, а також дата, час і місце відправлення та повернення (якщо перевезення входить до складу туристичного продукту);

  3. готелі та інші аналогічні засоби розміщення, їхнє місце розташування, категорія, а також відомості про підтвердження відповідності послуг готелю встановленим вимогам, строк і порядок оплати готельного обслуговування;

  4. види і способи забезпечення харчування;

  5. мінімальна кількість туристів у групі (у разі потреби) та у зв’язку з цим триденний строк інформування туриста про те, що туристична подорож не відбудеться через недобір групи;

  6. програма туристичного обслуговування;

  7. види екскурсійного обслуговування та інші послуги, включені до вартості туристичного продукту;

  8. інші суб’єкти туристичної діяльності (їх місцезнаходження та реквізити), які надають туристичні послуги, включені до туристичного продукту;

  9. страховик, що здійснює обов’язкове та/або добровільне страхування туристів за бажанням туриста, інших ризиків, пов’язаних із наданням туристичних послуг;

  10. правила в’їзду до країни (місця) тимчасового перебування та перебування там;

  11. вартість туристичного обслуговування і порядок оплати;

  12. форма розрахунку.


Зміна вартості туристичного продукту після укладення договору на туристичне обслуговування допускається лише у разі необхідності врахування зміни тарифів на транспортні послуги, запровадження нових або підвищення діючих ставок податків і зборів та інших обов’язкових платежів, зміни курсу гривні щодо іноземної валюти, в якій виражена вартість туристичного продукту.
Зміна вартості туристичного продукту можлива не пізніш, як за 20 днів до початку туристичної подорожі. При цьому збільшення не може перевищувати 5% його початкової вартості. У разі, якщо вартість туристичного продукту вища за початкову на 5%, турист має право відмовитися від виконання договору, а туроператор (турагент) зобов’язаний повернути йому раніше сплачену суму.
Кожна зі сторін договору на туристичне обслуговування до початку туристичної подорожі може вимагати внесення змін до цього договору або його розірвання у зв’язку зі зміною істотних умов договору та обставин, якими вони керувалися під час укладення договору, зокрема у разі:

  1. погіршення умов туристичної подорожі, зміни її строків;

  2. непередбаченого підвищення тарифів на транспортні послуги;

  3. запровадження нових або підвищення діючих ставок податків і зборів, інших обов’язкових платежів;

  4. істотної зміни курсу гривні щодо іноземної валюти, в якій виражена ціна туристичного продукту;

  5. домовленості сторін.


Туроператор (турагент) зобов’язаний не пізніш, як через один день із дня, коли йому стало відомо про зміну обставин, якими сторони керувалися під час укладення договору на туристичне обслуговування, та не пізніш, як за три дні до початку туристичної подорожі повідомити туриста про таку зміну обставин із метою надання йому можливості відмовитися від виконання договору без відшкодування шкоди туроператору (турагенту) або внести зміни до договору, змінивши вартість туристичного обслуговування.
Туроператор або турагент вправі відмовитися від виконання договору лише за умови повного відшкодування замовникові збитків, підтверджених у встановленому порядку та заподіяних внаслідок розірвання договору, крім випадку, якщо це відбулося з вини туриста.
Турист вправі відмовитися від виконання договору на туристичне обслуговування до початку туристичної подорожі за умови відшкодування туроператору (турагенту) фактично здійснених ним документально підтверджених витрат, пов’язаних із відмовою.
Якщо під час виконання договору на туристичне обслуговування туроператор не в змозі надати значну частину туристичного продукту, щодо якого, відповідно до договору на туристичне обслуговування, сторони досягли згоди, то туроператор повинен із метою продовження туристичного обслуговування вжити альтернативних заходів без покладення додаткових витрат на туриста, а в разі потреби — відшкодувати йому різницю між запропонованими послугами і тими, які були надані. У разі неможливості здійснення таких заходів або відмови туриста від них, туроператор зобов’язаний надати йому без додаткової оплати еквівалентний транспорт для повернення до місця відправлення або іншого місця, на яке погодився турист, а також відшкодувати вартість ненаданих туристичних послуг і виплатити компенсацію у розмірі, визначеному в договорі.
Туроператор несе перед туристом відповідальність за невиконання або неналежне виконання умов договору, крім випадків, якщо:

  • невиконання або неналежне виконання умов договору на туристичне обслуговування сталося з вини туриста;

  • невиконання або неналежне виконання умов договору на туристичне обслуговування сталося з вини третіх осіб, не пов’язаних із наданням послуг, зазначених у цьому договорі, та жодна зі сторін про їх настання не знала і не могла знати заздалегідь;

  • невиконання або неналежне виконання умов договору на туристичне обслуговування сталося внаслідок настання форс-мажорних обставин або є результатом подій, які туроператор (турагент) та інші суб’єкти туристичної діяльності не могли передбачити.


Договір на туристичне обслуговування може передбачати компенсацію у разі спричинення шкоди туристу невиконанням або неналежним виконанням туристичних послуг, включених до туристичного продукту, відповідно до міжнародних конвенцій, що регламентують надання таких послуг.
Щоб вважати, що виникли форс-мажорні обставини, вони повинні бути ще формалізовані, визнані державним органом певної країни фактом форс-мажору. Поки такого визнання не буде, турагенти, страхові компанії та туроператори не ставитимуться до подій у країні, як до форс-мажорних, і не будуть здійснювати виплати на користь туриста. Незалежно від того, що прописано в договорі між туроператором і туристом, щоб форс-мажор настав, має відбутися комплекс подій, які визнаються, як події непереборної сили, які сторони не могли передбачити.
Якість туристичних послуг має відповідати умовам договору на туристичне обслуговування, порядок і способи захисту порушених прав туристів визначаються Законом України «Про захист прав споживачів». Відповідальність за шкоду, заподіяну життю, здоров’ю та майну туриста, встановлюється законом, якщо договором на туристичне обслуговування не передбачена більша відповідальність туроператора.