ЧАСТИНУ ПІЛЬГОВИКІВ ЗМУСЯТЬ ПЛАТИТИ ЗА ПРОЇЗД

ЧАСТИНУ ПІЛЬГОВИКІВ ЗМУСЯТЬ ПЛАТИТИ ЗА ПРОЇЗД

2009 рік почав виправдовувати видані йому невтішні аванси. Вже зараз є ознаки того, що поточний рік принесе чимало труднощів і невдоволення представникам пільгових категорій населення, яким держава зобов’язалася надати ту чи іншу пільгу, але «забула» її в достатній мірі фінансово підкріпити.
Наразі мова піде про пільговий проїзд у міському транспорті. Це питання стало темою «круглого столу», що відбувся у суботу, 17 січня. До участі в обговоренні питання були запрошені всі бажаючі, але, насамперед, — представники пільгових категорій населення та керівники місцевого транспортного підприємства, що обслуговує внутрішньоміські автобусні маршрути.
Під час «круглого столу» присутні зачепили чимало проблем, що стосуються міських пасажирських перевезень. Проте, як не крути, а більшість із них напряму впираються у фінанси. У 2008 році держава компенсувала місцевим транспортним підприємствам 1 мільйон 157 тисяч гривень за перевезення представників пільгових категорій населення (причому, одну третину із цієї суми склали не «живі» гроші, а взаємозаліки). Прогнози на поточний рік — ще гірші: очікується, що з державного бюджету на цю галузь у місто Новоград-Волинський надійде всього 1 мільйон 32 тисячі гривень. Це — близько чверті від реальної потреби, розрахованої місцевими фахівцями. Втім, не слід думати, що обділять лише нас — низка обмежень прокотиться всією Україною. Приміром, у Черкасах на автобусних маршрутах пільговиків узагалі не возять. Уся державна субвенція, що приходить у місто, віддається міському пасажирському електротранспорту.
До речі, цікаво буде дізнатися, що місто Житомир забирає собі 33% від загальної суми державної субвенції, що виділяється на область. А Новограду-Волинському дістається лише близько 4%. Навіть якщо величина державної субвенції розраховується із огляду на кількість населення в місті, то Житомир за цим показником переважає Новоград-Волинський у 4,5 рази, а сума субвенції — у 8 разів. Певно, чиновники у високих кабінетах, розподіляючи державні гроші, вважають, що люди з провінційних міст другого сорту — можуть і пішки пройтися…
Певна річ, що місцеві транспортники, а це — ТОВ «Новоградтранссервіс» — незадоволені такими обсягами державної субвенції. Постійно ростуть у ціні паливно-мастильні матеріали, зростає вартість ремонту автобусів, погіршується кредитний клімат, а державна компенсація, яка й до цього не покривала всіх затрат, зменшується. Наслідки такого дисбалансу не забарилися — протягом минулого року транспортне підприємство не змогло придбати жодного нового автобуса. До того ж, автобуси теж зросли в ціні — із 170 тисяч гривень до 220-230 тисяч, — наводив аргументи директор ТОВ «Новоградтранссервіс» Віктор Пелешок. Тому перевізники попереджають, якщо систематичне недофінансування продовжиться, вони свою роботу побудують за принципом: «Заплати — тоді користуйся».
Від цього гасла до реальності не так вже й далеко. Як стало відомо, Закон України про Державний бюджет на 2009 рік (ст.39) містить перелік категорій населення, яким передбачено надання права на безкоштовний проїзд у міському пасажирському транспорті. Але особливість цього переліку полягає в тому, що до нього увійшли не всі категорії населення, які раніше мали право на безкоштовний проїзд. Якщо спроектувати цей закон на місто Новоград-Волинський, то виявиться, що декілька тисяч громадян пільгових категорій можуть у поточному році бути позбавленими права на безкоштовний проїзд. Втім, заступник міського голови Сергій Колотов каже, що особливості впровадження цього закону наразі ще вивчаються. Тому завчасно до паніки вдаватися не варто.
Як приклад вирішення проблеми з пільговиками, Сергій Колотов привів Білорусь, де транспортні підприємства знаходяться у державній власності, а пільгові перевезення скасовані взагалі. В той же час для найбільш соціально незахищених категорій населення передбачена державна адресна допомога. Втім, в Україні про це час від часу говорять лише чиновники на місцях, а на державному рівні із відповідними законами не поспішають.
Під час «круглого столу» також нагадали про оголошення конкурсу на визначення транспортного підприємства, що обслуговуватиме міські автобусні маршрути в найближчі три роки. Щоправда, жодної заявки від претендентів станом на 17 січня ще не надійшло. Тому припускають, що навряд чи цей конкурс принесе нові імена. Найпевніше, перевізник у нас залишиться той самий. Але формально треба дочекатися підсумків, підведення яких відбудеться у перших числах лютого.
У цьому світлі, не зайвим буде дочекатися рішення суду — Новоград-Волинська міжрайонна прокуратура ініціювала розгляд «транспортно-грошового» питання в судовому порядку. А саме — знайти винних у трикутнику «перевізники — місцева влада — державна влада». Адже, відповідно до законів, держава гарантує щоденний безкоштовний проїзд представникам усіх пільгових категорій, для яких ця пільга передбачена. Іншими словами — має надати місцевій владі грошову субвенцію для компенсації витрат на пільговиків, яку органи місцевого самоврядування мають перерахувати перевізникам. А ті, в свою чергу, отримавши компенсацію, зобов’язані безкоштовно пільговиків перевозити. Однак цей ланцюг систематично дає збої. На якому етапі винні, — має встановити суд.
Отже, зараз говорити про перегляд системи пільгових перевезень у місті ще зарано. Однак «круглий стіл» показав, що для змін є всі передумови. І зміни ці — справа найближчого майбутнього. А на завершення хочеться побажати, аби при затвердженні чергового, вже «енного» порядку перевезення пільговиків, були враховані потреби всіх зацікавлених сторін, зокрема, й тих, хто кожного разу платить за проїзд із власної кишені.
Олег БРЮХАНОВ
Фото Віктора ТИМОЩУКА