СІМ’Я — ГОЛОВНЕ СЕРЕДОВИЩЕ ВИХОВАННЯ ДИТИНИ

Діти — дзеркало суспільства, його фактичні реалії, сім’я — це перший вихователь дитини і середовище передачі життєвого досвіду.
З досвіду роботи навчальних закладів міста, а саме згідно з результатами досліджень вивчення громадської думки стосовно того, наскільки повноцінним нині є сімейне виховання, проведеного медпрацівниками у 2008 році, можна зробити аналіз виховних можливостей сучасної сім’ї. Серед перешкод, що стають на заваді повноцінному вихованню дітей батьками, є матеріальні проблеми сім’ї (82%), брак часу (48%), непідготовленість батьків з психолого-педагогічних питань (29%), відсутність або послаблення догляду та контролю за поведінкою дитини з боку батьків, нерозуміння важливості виховання дітей родиною (22%) та ін. У відповідях дітей чітко відстежується зменшення уваги батьків до дітей саме у віці 14-16 років, коли підлітки дуже потребують підтримки та порад дорослих. Витрати часу на покращення матеріального стану сім’ї (а сьогодні це — заробляння грошей, виїзд за кордон, залишення дітей під наглядом родичів тощо) призводить до скорочення часу на спілкування з власними дітьми. Причиною того, що батьки дуже рідко проводять дозвілля разом з дітьми, є не лише брак вільного часу, а й невміння його організовувати. Переважна більшість батьків (69,4%) віддають перевагу перегляду телевізійних передач, спілкуванню з іншими людьми, а прогулянки, ігри, заняття спортом, туристичні поїздки, відвідування музеїв, місць розваг, бібліотек разом з власними дітьми не вважають за норму. І діти зближуються з асоціальною групою однолітків або дорослих, шукають бажане товариство, поринають у віртуальний світ Інтернету та комп’ютерних ігор. І тут з’являється агресивність, тривожність, страх, негативний життєвий досвід у дітей.
Сьогодні серйозною перешкодою у вихованні дітей є значне послаблення такого потужного фактора виховання, як приклад батьків. Адже діти, бажають того батьки чи ні, підсвідомо переймають їхній спосіб мислення, спілкування, поведінки тощо. Не менш важливою характеристикою стосунків між поколіннями є рівень взаєморозуміння. Більшість підлітків вказали, що мають досить низький рівень взаєморозуміння з батьками (67%), тобто їм «досить складно» або «складно» розмовляти на теми, які їх по-справжньому хвилюють, та «батьки майже ніколи не розуміють мої проблеми і турботи». Необхідною умовою для нормального соціально-психологічного розвитку дитини є батьківська любов та повага до особистості дитини. Холодність, відчуженість батьків у ставленні до дитини, конфлікти з батьками, фізичні покарання — це реалії сьогодення. Так, за невиконання батьками обов’язків щодо виховання дітей (стаття 184 КпАП), згідно з даними Новоград-Волинського МВ УМВС, в Житомирській області протягом 2008 року складено 70 протоколів, службою у справах дітей Новоград-Волинської міської ради виявлено 57 дітей, які проживають у сім’ях, що перебувають у складних життєвих обставинах. Кожна така сім’я породжує неблагополучне дитинство, збільшує кількість дітей з асоціальною поведінкою.
Сьогодні у шкільному середовищі створені належні умови для розвитку і самореалізації як дітей, так і педагогічних працівників, батьківської громадськості. Проте, завжди головним середовищем виховання дитини, передачі їй духовного багатства, культурних традицій, практичних умінь та навичок залишається сім’я.
В.НАЙДЮК, спеціаліст управління освіти і науки Новоград-Волинської міської ради