У Звягелі хотіли обмежити швидкість електросамокатів, але закон поки таке не передбачає
- Топ новини
- 124
- коментар(і)
- 29-10-2025 13:50
Нещодавно з’явилася новина, що у Житомирі планують обмежити швидкість електросамокатів до 5 км/год. Відповідне питання розглянули на сесії міської ради 16 жовтня і попередньо погодили. Також, згідно з ініціативою, водії електросамокатів стануть повноцінними учасниками дорожнього руху. Їздити тротуарами дозволять лише дітям віком від 7 до 14 років, а всім старшим — винятково по велодоріжках. Комісія з безпеки дорожнього руху має вивчити механізми впровадження обмеження швидкості для самокатів і доповісти про результати на наступній сесії Житомирської міської ради.
У Звягельській міській раді також переймаються питаннями безпеки руху самокатів. Проте змін, обмежень чи впорядкувань поки не очікується, оскільки на це немає механізму на державному рівні. Детальніше про це «Звягель-інфо» поспілкувався з депутатом Звягельської міської ради, начальником управління житлово-комунального господарства та екології Звягельської міської ради Олегом Годуном.
Транспортний засіб, якому не зрозуміло, де їздити
«Електросамокати: можна їздити скрізь без прав і вікових обмежень? Як врегулювати ці питання, поки немає законодавчої бази?» — розгорнутий матеріал на цю тему «Звягель-інфо» публікував у березні цього року. Коли питання безпеки руху підлітків порушив директор Ліцею №1 ім. Лесі Українки Юрій Рошка. Ми тоді зібрали коментарі усіх дотичних сторін, включно з позицією представника компанії-оператора прокату електросамокатів із Житомира.
![]()
Електросамокат на території Ліцею №1 ім. Лесі Українки. Фото — березень 2025 року.
Висновок: наразі законодавством визначено електросамокат як транспортний засіб, однак де йому їздити і з якою швидкістю — досі не зрозуміло. Керівники навчальних закладів, батьки, представники органів місцевого самоврядування, з якими ми поспілкувалися, переважно виступають за встановлення певних обмежень щодо швидкості руху. Ті, хто надає послугу прокату самокатів, теж не проти безпеки, однак запровадження обмежень вважають перешкодою для ведення бізнесу, тиском і підкреслюють: у школах, на уроках здоров’я, потрібно більше приділяти уваги безпеці руху та виховувати культуру водіння.
![]()
Електросамокат на території Ліцею №1 ім. Лесі Українки. Фото — березень 2025 року.
«Сенс електросамокату — не в тому, щоб їздити від парковки до парковки, а саме — «від точки до точки». Щоб людина могла з’їздити саме туди, куди їй потрібно: до магазину, на роботу чи в інших справах, а не тільки туди, де є визначена парковка. Щодо безпеки руху, то в нас передбачена «угода користувача» — рекомендації, в яких наголошується на безпечному користуванні. Коли користувач сканує код, щоб отримати доступ до електросамоката, він отримує на екран телефону текст із рекомендаціями, з якими обов’язково потрібно погодитися», — зазначав представник компанії в коментарі «Звягель-інфо» у березні.
«Відтоді особливо нічого не змінилося», —
коментує депутат міської ради Олег Годун.
«Єдине — в деяких моментах покращилася комунікація з компаніями, що надають послугу прокату електросамокатів. У Звягелі таких дві. Погодили, що, коли в місті відбуваються суспільно значимі події (покладання квітів, мітинги, поховання), вони забирають самокати з парковок у центрі чи з тих місць, де проходять урочистості. Однак до підписання меморандуму, який би регулював усі особливості надання цієї послуги, зокрема, максимальну швидкість руху, так і не дійшли. Власники «помаранчевих» самокатів більше готові йти на поступки, власники «синіх» — ні. Кажуть, що, в разі обмежень, будуть судитися. А ми ж не можемо одним запровадити обмеження, а іншим — ні», — пояснює Олег Годун.
![]()
Була пропозиція — 10 км/год
Головною його ініціативою було встановити максимальну швидкість руху електросамокатів на певних визначених вулицях і локаціях — 10 км/год. Така опція доступна: є можливість налаштувати програму керування, і там, де не можна перевищувати встановлений максимум — паркові зони, тротуари на центральних вулицях, самокат швидше не їхатиме. Один оператор прокату самокатів, нібито, погодився, інший — ні, бо, за його словами, саме на тих локаціях, де пропонують обмеження, найбільший попит.
Тому поки що Звягельська міська рада сподівається, що невдовзі питання електросамокатів урегулюють на державному рівні. Відповідні звернення від місцевих рад (в тому числі — й від нашої) цього року масово надходили у Верховну Раду, Кабмін і Асоціацію міст України.
«Я бачу два варіанти, — каже Олег Годун. — Перший: на законодавчому рівні уповноважити місцеві ради визначати самостійно правила користування електросамокатами у своїх громадах. Другий: закріплення єдиних обов’язкових для всіх положень на державному рівні. Зараз сезон самокатів завершується. Можливо, за зиму вдасться це питання врегулювати».
![]()
Що в Житомирі?
«Нещодавно на одному з інформаційних сайтів опублікували матеріал «У Житомирі суд оштрафував кількох водіїв електросамокатів за керування в нетверезому стані, а також спричинення ДТП» від 12 жовтня 2025 року». Йдеться про рішення судів щодо керуючих у нетверезому чи наркотичному стані та створення ДТП учасниками дорожнього руху, які були на електросамокатах. Тож сьогодні ми говоримо про тих, хто їздить ними й за якими правилами. Від Житомирської міської ради було звернення до Кабміну та профільних міністерств, але нам прийшла, можна сказати, така «відписка» ще на початку літа про те, що розглядається і що повинні робити органи місцевого самоврядування, питання в процесі. Я вам скажу, що Житомирська міська рада не була єдиною, хто звертався з подібними питаннями. Сьогодні такі ситуації виникають практично у кожних містах і об’єднаних територіальних громадах, де є ці самокати й саме неправильне водіння та користування ними», — цитує Житомир.info депутата Житомирської міської ради Івана Мартинчука.
Іван Мартинчук також розповів, що підкомітет Верховної Ради з питань безпеки дорожнього руху 6 жовтня підтримав законопроєкт №3023 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо вдосконалення регулювання відносин у сфері забезпечення безпеки окремих категорій учасників дорожнього руху (користувачів персонального легкого електротранспорту, велосипедистів та пішоходів)».
«Серед нововведень у Правилах дорожнього руху з’явиться спеціальний знак «Рух електросамокатів заборонений», а рухатися ними тротуарами дозволять лише дітям. Завдання закону просте, але важливе: легалізувати використання електросамокатів та зробити правила зрозумілими для всіх. Серед ключових норм є те, що за умови підтримки законопроєкту №3023, самокати, сігвеї й моноколеса є повноцінними учасниками руху, і рухатися тротуарами такими видами транспорту зможуть лише діти віком із 7 до 14 років, але під наглядом. А з 14 років — лише по велодоріжках, а за їхньої відсутності — по краях проїжджих частин та на тротуарах. У будь-якому випадку пріоритет мають пішоходи. Органи місцевого самоврядування визначатимуть зони заборони руху. Для цього з’явиться спеціальний знак «Рух електросамокатів» заборонений », — розповів Іван Мартинчук.
Депутат міськради зауважив, що в Івано-Франківську заборонили рух електросамокатів у центрі міста.
За січень-вересень — 1144 ДТП
«Лише за січень-вересень 2025 року в Україні поліція оформила 1144 ДТП за участю електросамокатів та інших електрозасобів. У цих аваріях 14 людей загинули, ще 765 — отримали травми. Тож врегулювання цього питання потребує національного характеру», — сказав Іван Мартинчук та закликав владу готуватися до дотримання закону, коли той стане чинним, у Житомирській громаді.
![]()
Протягом минулого року поліцейські Звягельського районного відділу задокументували 5 дорожньо-транспортних пригод за участю електросамокатів. У всіх 5 згаданих ДТП загиблих не було, зазначили в поліції.
Депутатка Житомирської міської ради Людмила Зубко запропонувала обмежити швидкість самокатів до 5 кілометрів на годину. «Щоб людина, яка бачить, що на неї несеться хтось тротуаром, могла б хоч якось зреагувати і відійти в бік. Я вважаю, що цим ми закон не порушимо», — сказала Зубко.
«Голосуємо доручення на комісії з дорожнього руху відпрацювати питання використання самокатів та беремо пропозицію Людмили Миколаївни щодо можливості зменшення швидкості до 5 км і нам доповісти на наступній сесії», — секретар міської ради Галина Шиманська. Депутати підтримали цю пропозицію. «За» — 29, рішення прийнято.
Як повідомляв Житомир.info, наприкінці липня 2025 року на вулиці Князів Острозьких у Житомирі 14-річний підліток на електросамокаті здійснив наїзд на дитину, яка знаходилася на тротуарі. Унаслідок цього 7-річна дівчинка отримала травми та була доставлена до медичного закладу. А у травні 2025 року в Житомирі жінка з інвалідністю по зору травмувалася через електросамокат, який залишили посеред тротуару.
Олег БРЮХАНОВ
Фото ілюстративні

Коментарі відсутні