56 із 98 маршрутів «Укрзалізниці» — збиткові. Серед таких — навіть західні напрямки

56 із 98 маршрутів «Укрзалізниці» — збиткові. Серед таких — навіть західні напрямки

До збиткових та найбільш збиткових категорій «Укрзалізниця» відносить більшість маршрутів. 56 із 98 регулярних маршрутів «Укрзалізниці» по Україні є збитковими, згідно з внутрішньою аналітикою пасажирських перевезень компанії. Про це пише Railinsider.com.ua.

 

У компанії маршрути поділили на чотири групи за рівнем рентабельності, йдеться у повідомленні.

До прибуткових належать переважно високошвидкісні та найбільш затребувані напрямки між великими містами, зокрема «Київ — Дніпро», а також частина рейсів «Київ — Львів», «Київ — Харків» і «Київ — Одеса».

«Маржинально збиткові сполучення наближаються до нульової рентабельності, проте залишаються з незначними втратами. Серед них — «Київ — Вінниця», «Київ — Хмельницький», «Київ — Запоріжжя», — інформують у повідомленні.

До збиткових та найбільш збиткових категорій віднесено більшість маршрутів, передусім західні напрямки — «Київ — Ужгород», «Київ — Чернівці», а також частину міжрегіональних рейсів, як-от «Харків — Львів».

56 із 98 маршрутів «Укрзалізниці» — збиткові. Серед таких — навіть західні напрямки

Маршрути потягів та їхня рентабельність

  1. Збитки — через соціальні зобов’язання та використання тепловозів

«Збитковість пасажирських перевезень залізницею зумовлена комплексом причин, серед яких соціальні зобов’язання. Значна частина маршрутів забезпечує транспортне сполучення малонаселених районів, де пасажиропотік не покриває операційних витрат», — говориться у повідомленні.

Крім того, це використання дизельної тяги. На неелектрифікованих ділянках експлуатація тепловозів є значно дорожчою, порівняно з електричною. Серед інших причини — низький пасажиропотік на окремих ділянках та необхідність оновлення рухомого складу.

Так, збитковими є навіть популярні «гірські напрямки». Як пояснили в «Укрзалізниці», перевезення у Карпатах здійснюються дизельною тягою на складних ділянках, де відсутній значний вантажний потік (окрім роботи Івано-Франківського цементного заводу).

«Фактично компанія утримує всю гірську інфраструктуру винятково заради пасажирських перевезень. Без цього соціального зобов’язання багато сезонних маршрутів (зокрема до Яремче та Ясіня) мали б бути закриті, а інфраструктура — демонтована», — йдеться у повідомленні.

  1. Ще гірше — з приміським перевезенням

«Ще складніша ситуація з приміськими перевезеннями — вони покривають менше, ніж 10% витрат. Через дефіцит ресурсів «Укрзалізниця» у найгіршому сценарії може бути змушена скасувати 501 приміський рейс», — пише сайт.

Втім, від цієї ідеї відмовились. Натомість «Укрзалізниця» запропонувала державі співфінансування соціального сегмента, тобто, запуск програми «УЗ 3000», яка покликана підтримати як залізницю, так і українців.

  1. Яка реальна собівартість квитків УЗ

Ціни на квитки «Укрзалізниці» значно нижчі за їхню реальну собівартість. Найбільший розрив — у плацкарті, де поїздки продають більш, ніж удвічі дешевше.

За даними компанії, квиток у СВ коштує 1437 грн при собівартості 2576 грн, у першому класі «Інтерсіті» — 691 грн проти 1017 грн, у купе — 606 грн проти 1335 грн, у плацкарті — 374 грн проти 1040 грн.

56 із 98 маршрутів «Укрзалізниці» — збиткові. Серед таких — навіть західні напрямки

Таким чином, розрив між реальною вартістю перевезення та ціною квитка сягає від 47% до 178%. В УЗ пояснюють, що тарифи залишаються соціальними, попри зростання витрат на ремонт, пальне та утримання інфраструктури.

Також в УЗ зазначили, що тепер уже не вдається завдяки прибутку від вантажоперевезень перекривати витрати на пасажирські маршрути, як це було раніше.

  1. Нагадаємо:

Обсяг перевезень вантажів «Укрзалізницею» у 2025 році скоротиться, порівняно із минулим роком на 7% — зі 173 млн тонн до 160 млн тонн, а в наступні роки вдасться збільшити його лише відповідно до 161 млн тонн та 162 млн тонн.

Раніше член наглядової ради «Укрзалізниці» Сергій Лещенко попередив про критичну нестачу коштів на покриття збитків УЗ від пасажирських перевезень і закликав державу до негайних дій. Він заявив про намір поступової індексації вантажних тарифів у два етапи — спочатку плюс 27%, потім плюс 11%. З урахуванням зростання цін виробників це може дати близько 22 млрд грн.

АТ «Укрзалізниця» цього року для стабілізації фінансового стану Уряд вже виділив 13 млрд грн із резервного фонду, на наступний рік у бюджеті передбачено близько 16 млрд грн.

У першому півріччі 2025 року «Укрзалізниця» перевезла 79,6 млн тонн вантажів — це на 11,8% менше, ніж за аналогічний період торік. Найбільше впали обсяги перевезення вугілля і зерна.

АТ «Укрзалізниця» планувала у 2025-му скоротити щонайменше 25% адміністративно-управлінського персоналу, або понад 500 посад.

За матеріалами «Економічна правда» та https://renews.com.ua