НЕ МИРІТЬСЯ З НЕЯКІСНИМ ТОВАРОМ — ЗАХИЩАЙТЕ СВОЇ ПРАВА!

Кому з нас не знайомі неприємні емоції, що неминуче виникають після того, як з’ясовується, що товар, котрий ми придбали, виявився неякісним? І навіть якщо йдеться не про значну покупку, а всього лише про банальні продовольчі товари за кілька гривень, — все одно неприємно. Адже людина почувається обманутою. Та ще й за свої гроші… До редакції «ЗІ» періодично надходять листи, в яких обурені жителі міста й району жаліються на тяганину, що виникає при спробах домогтися захисту своїх законних прав споживача.
Утім, не треба зневірюватися. Слід пам’ятати, що кожен покупець, права якого порушили, має шанс «поквитатися» — спробувати довести свою правоту й отримати певну компенсацію за неякісний товар від того, хто його реалізував. Є декілька інстанцій, куди можна звернутися, — до обласного управління у справах захисту прав споживачів, до торгово-промислової палати, до санітарно-епідеміологічної служби, безпосередньо до суду тощо. Але найпростіше пошукати допомоги у відділі підприємницької діяльності міської ради. Консультує начальник відділу О.В.ДАНИЛЮК:
— У січні 2007 року були прийняті поправки до Закону України про захист прав споживачів, котрі, на мою думку, погіршили захищеність споживача. Адже раніше, у разі покупки неякісного товару чи отримання неякісних послуг, у покупця чи клієнта було аж 8 пунктів, за якими він міг розраховувати на відшкодування. Серед них — заміна товару на аналогічний, ремонт за рахунок продавця, часткове відшкодування вартості товару, повернення коштів тощо.
Тепер людина може претендувати лише на ремонт (за рахунок закладу, що продав неякісний товар). Повернення коштів чи заміна товару можлива тільки в тому випадку, коли споживач самостійно, своїм коштом, провівши незалежну експертизу, доведе наявність браку у придбаному товарі. Отже, процедура значно забюрократизувалася. Хоча, якщо споживач звернеться до суду й виграє його, він має право на відшкодування не лише вартості товару, а й моральних збитків у десятикратному розмірі від вартості покупки. Розгляд справи, ініційованої споживачем, у суді відбувається безкоштовно, без сплати державного мита.
Що ж найголовніше треба пам’ятати, аби максимально убезпечити себе від потрапляння в неприємні ситуації, або ж — мати шанс на виграш справи у суді, якщо до того дійде? Насамперед, завжди необхідно зберігати документи, що підтверджують факт купівлі-продажу (товарний чек або договір у випадку надання послуг). Це — перший крок, щоб у разі чого себе захистити. По-друге, слід намагатися здійснювати покупки в тих торговельних точках, котрі, на вашу думку, найбільше заслуговують на вашу довіру, мають позитивну репутацію, — роз’яснила найголовніші моменти Олена Данилюк.
Як бачимо, оптимізму пересічному громадянину нові поправки до закону дійсно не додають. Але пані Данилюк одразу ж зауважила, що не завжди спір між покупцем і продавцем на місцевому рівні доходить до суду. За минулий рік понад 95% від загальної кількості письмових звернень до відділу (а таких надійшло 953) вирішено на користь споживача.
— У більшості до нас звертаються люди, коли вони відчувають за собою правоту, — продовжила далі Олена Данилюк, — Ми, у свою чергу, пробуємо досягнути компромісу між покупцем і продавцем «мирним шляхом» — проводимо роз’яснювальну роботу. Як правило, це вдається, і до суду справа практично не доходить. Лише — в поодиноких випадках.
— На особливому рахунку в нас перебувають звернення щодо продажу неякісних продуктів харчування, — веде мову далі Олена Володимирівна, — На такі заяви ми реагуємо миттєво, підключаємо санстанцію, проводимо перевірку по факту, влаштовуємо рейди. Це також приносить позитивний результат. Але варто додати, що заяв на неякісні продовольчі товари нині надходить дуже мало — близько 1% від загальної кількості.
У Новограді-Волинському з питань захисту прав споживачів ви можете звернутися за адресою: вул.Шевченка, 16, каб.11 (приміщення міськвиконкому, відділ підприємницької діяльності). Телефон — 5-31-35.
Підготував Олег БРЮХАНОВ