ДО НОВОЇ ЯКОСТІ ОСВІТИ
- Освіта
- 1913
- коментар(і)
- 21-08-2009 19:42
Напередодні нового навчального року освітяни міста підводять підсумки розвитку галузі освіти у 2008-2009 навчальному році та розглядають завдання на 2009-2010 навчальний рік. Освіта міста сьогодні — це стабільна система з позитивним розвитком, що має суттєвий потенціал. Усі її ланки є досить самодостатніми і водночас невід’ємними складовими цілісної регіональної системи безперервної освіти.
У матеріалах цього номеру окреслені основні досягнення, тенденції розвитку та проблеми освіти міста. Сподіваємося на активне обговорення педагогами, міською громадою аналізу роботи освітньої галузі за рік та чекаємо пропозицій, зауважень за телефонами: 5-51-50, 5-50-72.
ДОШКІЛЬНА ТА ПОЧАТКОВА ОСВІТА — ОСНОВА ОСНОВ
Послуги зі здобуття дошкільної освіти надаються у 12 дошкільних навчальних закладах, в яких виховується 2247 дітей віком від 1,5 до 6 років. У зв’язку із позитивною динамікою росту кількості учнів 1-х класів і відповідно — вихованців ДНЗ, у 2008-2009 рр. згідно з перспективним планом управління освіти і науки відкрито 4 додаткові групи у ДНЗ та чотири 1-х класи перейшли на навчання з бази ДНЗ на базу ЗНЗ. Таким чином завдяки цілеспрямованій роботі управління освіти і науки та керівників навчальних закладів забезпечено 200 додаткових місць у ДНЗ, що значно зменшило черговість набору дітей у дошкільні заклади. У 2008-2009 навчальному році на базі ДНЗ залишилось лише 6 класів проти 18 — у 2002 році. На 2009-2010 навчальний рік заплановано перехід ще 6-ти 1-х класів на базу ЗНЗ (ЗНВО, ЗОШ №3,4,9. У вивільнених приміщеннях ДНЗ будуть відкриті нові групи, куди вже активно йде набір дітей. Це ще 150 додаткових місць. Таким чином проблема батьків у забезпеченні їх дітей дошкільним вихованням наразі вирішується позитивно.
Найбільшим попитом користуються освітні послуги у сфері дошкільної освіти для дітей раннього та старшого дошкільного віку. В минулому навчальному році 95% вихованців старшого дошкільного віку здобували дошкільну освіту у ДНЗ міста. В ДНЗ на пункти соціально-педагогічного патронату було зараховано 13 дітей 5-річного віку. Заходи, проведені протягом 2008 року, сприяли тому, що загальний показник охоплення дошкільним вихованням становив 65,8% (обласний показник — 52%, на рівні держави — 56% від загальної кількості дітей відповідного віку).
З метою узагальнення досвіду роботи дошкільних закладів міста, поширення передового педагогічного досвіду їх роботи у 2008 році спільно з лабораторією психології дошкільника інституту психології ім.Г.С.Костюка АПН України, дошкільним відділом інституту інноваційних технологій та змісту освіти МОН України, лабораторією дошкільного виховання Житомирського інституту післядипломної педагогічної освіти проведено міжрегіональну конференцію «Нащадки Лесиної пісні: особистісний вимір розвитку дитини», в якій взяли участь більше 100 представників різних областей нашої країни.
Завдання розвитку творчих можливостей кожного школяра потребує від сучасної школи таких систем навчання, які б дали змогу дати учневі відповідь на запитання вчителя: «Чому саме так слід діяти, а не інакше?». Такою системою навчання є розвивальне навчання. Вчителі Микитенко Л.С., Кузнєцова А.О.(колегіум), Бороздіна В.А.(ЗОШ №7) чотири роки активно працюють в класах розвивального навчання, створюють усі умови для формування принципово нової особистості — творчої, самостійної, адаптованої до життя. Перші випускники класів розвивального навчання показали високий рівень знань, ерудицію, нестандартне мислення під час виконання завдань державної підсумкової атестації.
ДБАЮЧИ ПРО ЯКІСТЬ НАВЧАННЯ
У 2008-2009 навчальному році поглиблено вивчали українську мову та літературу 107 учнів 10-х класів та 121 учнів 11-х класів шкіл міста. Декілька років курс українознавства викладається у ЗОШ №2 та №3.
Питання якості освіти знаходиться під постійною увагою управління освіти і науки: тільки за перше півріччя 2009 року вивчався стан викладання та рівень навчальних досягнень учнів з української мови та історії. Вивчення показало, що вчителі успішно працюють над одним з найголовніших завдань сучасної школи — наближенням процесу навчання і виховання до потреб і можливостей дитини та перетворення його на співпрацю учителя й учня.
Управління освіти і науки Новоград-Волинської міської ради уклало угоду з Інститутом педагогіки Академії педагогічних наук України щодо науково-педагогічного співробітництва, пов’язаного з впровадженням надбань педагогічної науки, новацій та технологій у діяльність загальноосвітніх закладів міста., зокрема організовано роботу творчої групи педагогів з впровадження особистісно орієнтованого навчання, проектної технології, вивчення особистості учнів.
Міське методичне об’єднання вчителів англійської мови протягом навчального року працювало над спільним проектом і вийшло на кінцевий результат — створення колективного посібника для вчителів.
Слід відмітити цілеспрямовану діяльність окремих вчителів іноземних мов із підготовки учнів до обласних олімпіад. Заслуговує на увагу досвід роботи вчителя німецької мови ЗНВО Вітренка В.В., який щороку має досить велику кількість призерів обласних олімпіад: у 2007 році — 4, у 2008 — 6, у 2009 — 5 призерів.
НОВІ НАВЧАЛЬНІ ТЕХНОЛОГІЇ — В ПРАКТИКУ
У наш час значно зростають вимоги до комп’ютеризації навчально-виховного процесу. Місто має досить непогані показники з цього напрямку роботи, але ми повинні пам’ятати, що комп’ютеризація потребує постійного вдосконалення. При цьому на уроках з різних предметів недостатньо використовуються комп’ютери. Необхідно знайти фінансові можливості забезпечити всі школи більш-менш пристойними сучасними комп’ютерами.
За минулий рік багато зроблено педагогічними колективами у забезпеченні мультимедійного супроводу шкільних заходів. На жаль, тільки 7 шкіл мають сучасні мультимедійні проектори. У наш час зростають вимоги до педагогів з використання сучасних інформаційних технологій у навчально-виховному процесі. Саме з цією метою реалізується програма «Інтел, навчання для майбутнього». Вже кожен четвертий вчитель обізнаний з можливостями комп’ютера і намагається використовувати його у навчальному процесі. Саме з метою узагальнення та поширення досвіду використання педагогічних технологій інформаційно-методичним центром вперше проведено міський конкурс-презентацію проектних розробок учасників програми Інтел «Успішний проект». Потрібно відмітити велику активність вчителів — 23 вчителя зі шкіл №3, 4, 6, 7, 9, колегіуму. А про якість проектних розробок педагогів нашого міста говорить той факт, що Герасимчук О.П.(ЗОШ №7) і Гончарук Т.В.(колегіум) стали переможцями на Всеукраїнському рівні у номінації кращий навчальний та кращий виховний проект! Шишацька К.С. (ЗОШ №3) виборола третє місце у цьому престижному конкурсі фахової майстерності. І це — значне досягнення наших педагогів, ми щиро вітаємо колег.
Сьогодні країна докладає значних зусиль для модернізації комунальної інфраструктури, наявних виробництв та запровадження новітніх технологій, покликаних підвищити енергоефективність країни і зменшити негативний вплив на довкілля.
Саме з цією метою у загальноосвітніх навчальних закладах міста з нового навчального року і передбачається введення спецкурсу «Енергозбереження». Навчальна програма факультативного курсу «Енергозбереження» розроблена з метою ознайомлення учнів з найкращою практикою ефективного використання природних ресурсів у різних країнах світу, застосування національних та сучасних технологій, способів і методів підтримання природного балансу.
ЗОВНІШНЯ НЕЗАЛЕЖНА ОЦІНКА ЗНАНЬ
Одним із пріоритетів у 2008-2009 навчальному році було проведення незалежного зовнішнього оцінювання навчальних досягнень у формі тестування випускників навчальних закладів системи загальної середньої освіти, які виявили бажання вступати до вищих навчальних закладів.
Усі заходи з організації та проведення цієї роботи було здійснено відповідно до вимог українського центру оцінювання якості освіти.
Належним чином працювали 4 пункти тестування у ЗНВО, СШ №4, ЗОШ №7 і №6 кількість зареєстрованих учасників складала понад 1000 осіб, з них випускників 2009 року — 492 (95% — випускників шкіл).
Спільними зусиллями нам вдалося досягти високого рівня організованості під час ЗНО, виконати всі регламентні роботи у визначені терміни, створити всім учасникам рівні умови, забезпечити конфіденційність, медичний супровід. Потрібно зазначити, що у тестуванні в наших школах брали участь і представники Новоград-Волинського, Ємільчинського, Баранівського районів.
За перебігом зовнішнього незалежного оцінювання спостерігали 22 уповноважених представника, понад 50 громадських спостерігачів та представників засобів масової інформації.
Пряму участь у проведенні ЗНО взяли 296 педагогічних працівників (відповідальні за пункти тестування, інструктори та перевіряючі відкритих тестових завдань).
Організація та впровадження ЗНО стає позитивним стимулом, хоч, природно, потрібний ще певний час, щоб у повній мірі вжитися в цю систему, коли головним критерієм у школі стає не найвищий бал, а високий рівень знань. Про це свідчить деяке зменшення, у перше за останні роки, кількості медалістів. Існує певний відсоток випускників, які не задоволенні результатами ЗНО і не підтвердили очікування на закінчення школи з атестатами із відзнаками, і чекаємо більш принципового та об’єктивного оцінювання навчальних досягнень учнів, особливо, медалістів.
За результатами ЗНО-2009 у трійку найкращих ЗНЗ Житомирської області входить «Гімназія ім.Лесі Українки — ДНЗ» (директор Рошка Ю.А.).
ВІД ТВОРЧОГО ПЕДАГОГА — ДО ТВОРЧОЇ ДИТИНИ
Освітяни міста активно реалізують програму «Обдаровані діти». Здійснюючи кроки з пошуку, навчання та підтримки здібних дітей, управління освіти і науки, інформаційно-методичний центр, навчальні заклади постійно залучають школярів до участі у творчих конкурсах.
У розрізі шкіл у відсотках найбільше учасників конкурсів з природничо-математичних дисциплін у ЗОШ №7 (майже кожних 4 учня задіяно), у ЗНВО та колегіумі задіяно близько 20% школярів. Найменший показник у ЗОШ №2 та №6 — 8,5% від загальної кількості учнів у школі. Необхідно відмітити позитивний досвід організації педагогами колегіуму, СШ №4, ЗОШ №5, ЗОШ №10 участі школярів у Всеукраїнських та міжнародних конкурсах.
З метою пошуку, підтримки та розвитку творчого потенціалу обдарованої молоді у жовтні — грудні 2008 року проведено шкільні та міські олімпіади, в яких відповідно взяли участь 4650 та 540 учнів.
Цього навчального року найкращі результати на міських олімпіадах показали вихованці колегіуму (45 призових місць) та ЗНВО (38 призових місць). 100 учнів-переможців взяли участь у змаганнях ІІІ етапу (обласного) Всеукраїнських учнівських олімпіад, які протягом січня — березня 2009 року відбулися в м.Житомир.
На обласному етапі найкращих результатів досягли гімназисти ЗНВО, колегіуму. Але, на жаль, приходиться констатувати, що на обласному рівні наше місто дещо здало свої позиції і над покращенням цього становища нам з вами потрібно наполегливо працювати — наш потенціал у роботі з обдарованими дітьми ми ще не використовуємо повністю.
Велику увагу в організації науково-дослідницької роботи з учнями приділили у минулому навчальному році педагогічні колективи колегіуму, ЗНВО, СШ №4, ЗОШ №2, ЗОШ №7, ЗОШ №9. Проте, варто звернути увагу на якість робіт, актуальність вибраної проблеми, науковості, власний внесок у дослідження певного питання, рівень захисту.
Щорічно мережа профільних класів збільшується. Батьки та учні перевагу надають технологічному (33%), філологічному (25%), фізико-математичному (15%), суспільно-гуманітарному (6%) напрямам. Але, інколи у деяких школах, формально вводять та неефективно реалізуються потреби учнів й реальні можливості закладу під час організації профільного навчання.
Міністерством освіти і науки України прийнята Галузева програма профільного навчання. Аналогічна програма прийнята на рівні області та міста. У наступному навчальному році всі 100% 10-11 класів у всіх школах міста повинні стати профільними. Пропонуємо активізувати роботу в цьому напрямі та покращити якість профільної освіти.
ВІДПОВІДАЄМО ЗА ДИТЯЧІ ДУШІ
З метою комплексної реалізації напрямків державної політики щодо виховання дітей в місті реалізується Програма виховної роботи з дітьми та молоддю на 2004-2009 р.р., затверджена рішенням Новоград-Волинської міської ради. Управлінням освіти і науки, навчальними закладами розроблені заходи на виконання вищезазначеної Програми.
На міський етап конкурсу представлено моделі учнівського врядування ЗОШ №2, 3, 5, 6, 7, 8, 9, СШ №4, колегіуму та Палацу шкільної молоді. Переможцем міського та призером обласного етапу конкурсу на кращу модель учнівського врядування визнано модель учнівського врядування «Струна» ЗОШ №5, автор Захарова О.А., заступник директора з виховної роботи. Переможцем обласного етапу конкурсу на кращу модель учнівського врядування серед позашкільних навчальних закладів визнано «Школу лідера» Палацу шкільної молоді, автор Костюк О.Є. та направлено матеріали на Всеукраїнський конкурс.
Важливою подією для громадськості та освітян міста стала науково-практична конференція «Виховання дітей та молоді на духовно-моральних цінностях: досвід, проблеми, перспективи», проведена в червні 2009 року. В усіх навчальних закладах міста створено осередки духовності (світлиці, кімнати, куточки), що є центром духовного зміцнення та освіченості дітей, вони стали місцем зустрічі з цікавими людьми, засідань вчителів та учнів, під час яких вони долучаються до витоків духовності, традицій українського народу, звягельської землі.
Зростає значення позашкільної освіти, яка відіграє велику роль у формуванні особистості, її професійному самовизначенні. Незважаючи на складні соціально-економічні умови у місті, зусиллями місцевих органів влади та управління освіти і науки, вдалося не тільки зберегти систему позашкільних закладів, а й забезпечити її подальший розвиток.
Станом на травень 2009 року позашкільною освітою було понад 4000 дітей.
У 2008-2009 навчальному році на базі ПШМ діяло 4 напрямки, 99 груп (в минулому році 89), в яких займалось 2128 учнів, що в позаурочний час отримали змогу задовольнити свої потреби в здобутті додаткової освіти.
Діяльність творчо-виробничого центру дітей та юнацтва була спрямована на удосконалення позашкільної освіти з декоративно-прикладного мистецтва та технічної творчості.
У 2008-2009 навчальному році у творчо-виробничому центрі дітей та юнацтва у 84 групах займалось 1200 дітей віком від 6 до 18 років.
Дитячо-юнацький клуб фізичної підготовки — профільний позашкільний навчальний заклад, в якому позашкільна освіта здійснюється за фізкультурно-спортивним напрямом. Вивчивши шляхом анкетування та співбесід запити учнів, у 2008-2009 навчальному році були відкриті і функціонують нові напрямки гурткової роботи. Зокрема, шейпінг та плавання.
НА ШЛЯХУ ДО МАЙСТЕРНОСТІ
В установах освіти міста працює 815 педагогічних працівників: в ЗОШ — 524; в ДНЗ — 215; в позашкільних установах — 65; в інформаційно-методичному центрі — 11 (в т.ч. — 3 логопеда).
На сьогодні 6 педагогічних працівників удостоєні звання «Заслужений працівник освіти України»; 1 — «Заслужений вчитель України»; 49 — нагороджені знаком «Відмінник освіти України»; 76 — грамотами Міністерства освіти і науки України; 152 — грамотами обласного управління освіти і науки.
Педагогічні звання: «вчитель — методист» має 35 вчителів; «вихователь-методист» — 2; «керівник гуртка-методист» — 6; «старший вихователь» — 1; «старший учитель» мають 118 педагогічних працівників.
2008-2009 навчальний рік — це плідна робота управлінсько-методичної служби та освітянських установ над проблемою «Вдосконалення навчально-виховного процесу шляхом впровадження інноваційних технологій на засадах особистісно-орієнтованого навчання та виховання». Педагогічні здобутки та досягнення в цьому аспекті були продемонстровані на виставках «Сучасна освіта міста Новограда-Волинського», на якій представлено понад 300 друкованих робіт, методичних посібників, збірок. ІМЦ узагальнює досвід творчо працюючих вчителів: видано анотований каталог педагогічних інновацій, передового педагогічного досвіду педагогів міста, банк «Пошук. Знахідки. Творчість».
Сьогодні в місті запроваджується понад 15 затверджених обласним управлінням педагогічних інновацій. Питання стану впровадження та результативності педінновацій розглядалися на засіданні колегії міського управління, а досвід освітян нашого міста обласним управлінням освіти і науки схвалено як позитивний.
Найкращий досвід педагоги нашого міста презентували на обласній виставці «Сучасна освіта Житомирщини-2009».
Вже давно став традиційним Всеукраїнський конкурс «Учитель року», на якому його учасники продемонстрували, що вони є не тільки фахівцями з предметів, а й педагогами-психологами, дослідниками, науковцями та сконцентровано презентують колегам власні найкращі форми та методи навчальної та виховної роботи.,
«Кожну справу — творчо, а інакше — навіщо?» — під таким гаслом творчо працюють майстри педагогічної праці, які стали переможцями міського та учасниками обласних етапів: вчителі української мови Букша Т.Д. (ЗОШ №9), фізики Алексєєнко М.Т., інформатики Наумов М.С. (колегіуму), іноземної мови Крижановська О.О. (ЗОШ №7), музики Дмитренко Т.О. (ЗОШ №10). А вчитель фізики Алексеєнко М.Т. стала лауреатом обласного конкурсу.
Справжньою школою майстерності став конкурс «Класовод року-2009», в якому взяли участь 9 класоводів (ЗНВО, СШ №4, ЗОШ №3, 5, 6, 7, 9, 10, колегіум). Перемогу в конкурсі здобула вчитель вищої кваліфікаційної категорії, «Старший вчитель» ЗОШ № 6 Мартинюк Г.І.
Бути класним керівником — це означає перейматися проблемами дитини, її клопотами, тісно контактувати з батьками. Саме з метою покращення виховної роботи в загальноосвітніх навчальних закладах проведено міський конкурс «Класний керівник 8-9 класів». Саме такі підходи до роботи класного керівника характерні Білецькій Людмилі Дем’янівні, ЗОШ №9, переможцю міського конкурсу «Класний керівник 8-9 класу».
З метою стимулювання подальшого управлінського росту директорів навчальних закладів, активізації пошуку, підтримки та поширення інноваційних розробок та управлінських технологій, які сприяють розвитку системи освіти у місті започатковано і проведено І етап міського конкурсу-огляду «Лідер в освіті». Кожен учасник конкурсу підготував та узагальнив власний досвід і досягнення в роботі.
РЕЙТИНГ ШКІЛ МІСТА НОВОГРАДА-ВОЛИНСЬКОГО
З метою покращення організації навчально-виховного процесу в закладах освіти, посилення контролю за виконанням Законів України «Про освіту», «Про загальну середню освіту», здійснення моніторингу якості освіти, створення атмосфери здорової конкуренції в освітньому середовищі, вироблення системи зовнішньої відповідальності керівників навчальних закладів з їх обов’язковою звітністю про результати діяльності перед громадськістю, стимулювання праці адміністрації та педагогічних колективів навчальних закладів, визначення та планування стратегії змін освітньої політики наказом управління освіти і освіти запроваджено рейтингову оцінку діяльності навчальних закладів м. Новоград-Волинський.
Безумовно, невикористаних можливостей та резервів у освітян, як і в будь-якій галузі, ще дуже багато. Не у всьому вдалося досягти високої планки. Проте всі ланки освіти активно розвиваються, перебувають під постійною увагою міської ради, управління освіти і науки, міської методичної служби.
У матеріалах цього номеру окреслені основні досягнення, тенденції розвитку та проблеми освіти міста. Сподіваємося на активне обговорення педагогами, міською громадою аналізу роботи освітньої галузі за рік та чекаємо пропозицій, зауважень за телефонами: 5-51-50, 5-50-72.
О.В.ІЛЬЯХОВА, начальник управління освіти і науки
ДОШКІЛЬНА ТА ПОЧАТКОВА ОСВІТА — ОСНОВА ОСНОВ
Послуги зі здобуття дошкільної освіти надаються у 12 дошкільних навчальних закладах, в яких виховується 2247 дітей віком від 1,5 до 6 років. У зв’язку із позитивною динамікою росту кількості учнів 1-х класів і відповідно — вихованців ДНЗ, у 2008-2009 рр. згідно з перспективним планом управління освіти і науки відкрито 4 додаткові групи у ДНЗ та чотири 1-х класи перейшли на навчання з бази ДНЗ на базу ЗНЗ. Таким чином завдяки цілеспрямованій роботі управління освіти і науки та керівників навчальних закладів забезпечено 200 додаткових місць у ДНЗ, що значно зменшило черговість набору дітей у дошкільні заклади. У 2008-2009 навчальному році на базі ДНЗ залишилось лише 6 класів проти 18 — у 2002 році. На 2009-2010 навчальний рік заплановано перехід ще 6-ти 1-х класів на базу ЗНЗ (ЗНВО, ЗОШ №3,4,9. У вивільнених приміщеннях ДНЗ будуть відкриті нові групи, куди вже активно йде набір дітей. Це ще 150 додаткових місць. Таким чином проблема батьків у забезпеченні їх дітей дошкільним вихованням наразі вирішується позитивно.
Найбільшим попитом користуються освітні послуги у сфері дошкільної освіти для дітей раннього та старшого дошкільного віку. В минулому навчальному році 95% вихованців старшого дошкільного віку здобували дошкільну освіту у ДНЗ міста. В ДНЗ на пункти соціально-педагогічного патронату було зараховано 13 дітей 5-річного віку. Заходи, проведені протягом 2008 року, сприяли тому, що загальний показник охоплення дошкільним вихованням становив 65,8% (обласний показник — 52%, на рівні держави — 56% від загальної кількості дітей відповідного віку).
З метою узагальнення досвіду роботи дошкільних закладів міста, поширення передового педагогічного досвіду їх роботи у 2008 році спільно з лабораторією психології дошкільника інституту психології ім.Г.С.Костюка АПН України, дошкільним відділом інституту інноваційних технологій та змісту освіти МОН України, лабораторією дошкільного виховання Житомирського інституту післядипломної педагогічної освіти проведено міжрегіональну конференцію «Нащадки Лесиної пісні: особистісний вимір розвитку дитини», в якій взяли участь більше 100 представників різних областей нашої країни.
Завдання розвитку творчих можливостей кожного школяра потребує від сучасної школи таких систем навчання, які б дали змогу дати учневі відповідь на запитання вчителя: «Чому саме так слід діяти, а не інакше?». Такою системою навчання є розвивальне навчання. Вчителі Микитенко Л.С., Кузнєцова А.О.(колегіум), Бороздіна В.А.(ЗОШ №7) чотири роки активно працюють в класах розвивального навчання, створюють усі умови для формування принципово нової особистості — творчої, самостійної, адаптованої до життя. Перші випускники класів розвивального навчання показали високий рівень знань, ерудицію, нестандартне мислення під час виконання завдань державної підсумкової атестації.
ДБАЮЧИ ПРО ЯКІСТЬ НАВЧАННЯ
У 2008-2009 навчальному році поглиблено вивчали українську мову та літературу 107 учнів 10-х класів та 121 учнів 11-х класів шкіл міста. Декілька років курс українознавства викладається у ЗОШ №2 та №3.
Питання якості освіти знаходиться під постійною увагою управління освіти і науки: тільки за перше півріччя 2009 року вивчався стан викладання та рівень навчальних досягнень учнів з української мови та історії. Вивчення показало, що вчителі успішно працюють над одним з найголовніших завдань сучасної школи — наближенням процесу навчання і виховання до потреб і можливостей дитини та перетворення його на співпрацю учителя й учня.
Управління освіти і науки Новоград-Волинської міської ради уклало угоду з Інститутом педагогіки Академії педагогічних наук України щодо науково-педагогічного співробітництва, пов’язаного з впровадженням надбань педагогічної науки, новацій та технологій у діяльність загальноосвітніх закладів міста., зокрема організовано роботу творчої групи педагогів з впровадження особистісно орієнтованого навчання, проектної технології, вивчення особистості учнів.
Міське методичне об’єднання вчителів англійської мови протягом навчального року працювало над спільним проектом і вийшло на кінцевий результат — створення колективного посібника для вчителів.
Слід відмітити цілеспрямовану діяльність окремих вчителів іноземних мов із підготовки учнів до обласних олімпіад. Заслуговує на увагу досвід роботи вчителя німецької мови ЗНВО Вітренка В.В., який щороку має досить велику кількість призерів обласних олімпіад: у 2007 році — 4, у 2008 — 6, у 2009 — 5 призерів.
НОВІ НАВЧАЛЬНІ ТЕХНОЛОГІЇ — В ПРАКТИКУ
У наш час значно зростають вимоги до комп’ютеризації навчально-виховного процесу. Місто має досить непогані показники з цього напрямку роботи, але ми повинні пам’ятати, що комп’ютеризація потребує постійного вдосконалення. При цьому на уроках з різних предметів недостатньо використовуються комп’ютери. Необхідно знайти фінансові можливості забезпечити всі школи більш-менш пристойними сучасними комп’ютерами.
За минулий рік багато зроблено педагогічними колективами у забезпеченні мультимедійного супроводу шкільних заходів. На жаль, тільки 7 шкіл мають сучасні мультимедійні проектори. У наш час зростають вимоги до педагогів з використання сучасних інформаційних технологій у навчально-виховному процесі. Саме з цією метою реалізується програма «Інтел, навчання для майбутнього». Вже кожен четвертий вчитель обізнаний з можливостями комп’ютера і намагається використовувати його у навчальному процесі. Саме з метою узагальнення та поширення досвіду використання педагогічних технологій інформаційно-методичним центром вперше проведено міський конкурс-презентацію проектних розробок учасників програми Інтел «Успішний проект». Потрібно відмітити велику активність вчителів — 23 вчителя зі шкіл №3, 4, 6, 7, 9, колегіуму. А про якість проектних розробок педагогів нашого міста говорить той факт, що Герасимчук О.П.(ЗОШ №7) і Гончарук Т.В.(колегіум) стали переможцями на Всеукраїнському рівні у номінації кращий навчальний та кращий виховний проект! Шишацька К.С. (ЗОШ №3) виборола третє місце у цьому престижному конкурсі фахової майстерності. І це — значне досягнення наших педагогів, ми щиро вітаємо колег.
Сьогодні країна докладає значних зусиль для модернізації комунальної інфраструктури, наявних виробництв та запровадження новітніх технологій, покликаних підвищити енергоефективність країни і зменшити негативний вплив на довкілля.
Саме з цією метою у загальноосвітніх навчальних закладах міста з нового навчального року і передбачається введення спецкурсу «Енергозбереження». Навчальна програма факультативного курсу «Енергозбереження» розроблена з метою ознайомлення учнів з найкращою практикою ефективного використання природних ресурсів у різних країнах світу, застосування національних та сучасних технологій, способів і методів підтримання природного балансу.
ЗОВНІШНЯ НЕЗАЛЕЖНА ОЦІНКА ЗНАНЬ
Одним із пріоритетів у 2008-2009 навчальному році було проведення незалежного зовнішнього оцінювання навчальних досягнень у формі тестування випускників навчальних закладів системи загальної середньої освіти, які виявили бажання вступати до вищих навчальних закладів.
Усі заходи з організації та проведення цієї роботи було здійснено відповідно до вимог українського центру оцінювання якості освіти.
Належним чином працювали 4 пункти тестування у ЗНВО, СШ №4, ЗОШ №7 і №6 кількість зареєстрованих учасників складала понад 1000 осіб, з них випускників 2009 року — 492 (95% — випускників шкіл).
Спільними зусиллями нам вдалося досягти високого рівня організованості під час ЗНО, виконати всі регламентні роботи у визначені терміни, створити всім учасникам рівні умови, забезпечити конфіденційність, медичний супровід. Потрібно зазначити, що у тестуванні в наших школах брали участь і представники Новоград-Волинського, Ємільчинського, Баранівського районів.
За перебігом зовнішнього незалежного оцінювання спостерігали 22 уповноважених представника, понад 50 громадських спостерігачів та представників засобів масової інформації.
Пряму участь у проведенні ЗНО взяли 296 педагогічних працівників (відповідальні за пункти тестування, інструктори та перевіряючі відкритих тестових завдань).
Організація та впровадження ЗНО стає позитивним стимулом, хоч, природно, потрібний ще певний час, щоб у повній мірі вжитися в цю систему, коли головним критерієм у школі стає не найвищий бал, а високий рівень знань. Про це свідчить деяке зменшення, у перше за останні роки, кількості медалістів. Існує певний відсоток випускників, які не задоволенні результатами ЗНО і не підтвердили очікування на закінчення школи з атестатами із відзнаками, і чекаємо більш принципового та об’єктивного оцінювання навчальних досягнень учнів, особливо, медалістів.
За результатами ЗНО-2009 у трійку найкращих ЗНЗ Житомирської області входить «Гімназія ім.Лесі Українки — ДНЗ» (директор Рошка Ю.А.).
ВІД ТВОРЧОГО ПЕДАГОГА — ДО ТВОРЧОЇ ДИТИНИ
Освітяни міста активно реалізують програму «Обдаровані діти». Здійснюючи кроки з пошуку, навчання та підтримки здібних дітей, управління освіти і науки, інформаційно-методичний центр, навчальні заклади постійно залучають школярів до участі у творчих конкурсах.
У розрізі шкіл у відсотках найбільше учасників конкурсів з природничо-математичних дисциплін у ЗОШ №7 (майже кожних 4 учня задіяно), у ЗНВО та колегіумі задіяно близько 20% школярів. Найменший показник у ЗОШ №2 та №6 — 8,5% від загальної кількості учнів у школі. Необхідно відмітити позитивний досвід організації педагогами колегіуму, СШ №4, ЗОШ №5, ЗОШ №10 участі школярів у Всеукраїнських та міжнародних конкурсах.
З метою пошуку, підтримки та розвитку творчого потенціалу обдарованої молоді у жовтні — грудні 2008 року проведено шкільні та міські олімпіади, в яких відповідно взяли участь 4650 та 540 учнів.
Цього навчального року найкращі результати на міських олімпіадах показали вихованці колегіуму (45 призових місць) та ЗНВО (38 призових місць). 100 учнів-переможців взяли участь у змаганнях ІІІ етапу (обласного) Всеукраїнських учнівських олімпіад, які протягом січня — березня 2009 року відбулися в м.Житомир.
На обласному етапі найкращих результатів досягли гімназисти ЗНВО, колегіуму. Але, на жаль, приходиться констатувати, що на обласному рівні наше місто дещо здало свої позиції і над покращенням цього становища нам з вами потрібно наполегливо працювати — наш потенціал у роботі з обдарованими дітьми ми ще не використовуємо повністю.
Велику увагу в організації науково-дослідницької роботи з учнями приділили у минулому навчальному році педагогічні колективи колегіуму, ЗНВО, СШ №4, ЗОШ №2, ЗОШ №7, ЗОШ №9. Проте, варто звернути увагу на якість робіт, актуальність вибраної проблеми, науковості, власний внесок у дослідження певного питання, рівень захисту.
Щорічно мережа профільних класів збільшується. Батьки та учні перевагу надають технологічному (33%), філологічному (25%), фізико-математичному (15%), суспільно-гуманітарному (6%) напрямам. Але, інколи у деяких школах, формально вводять та неефективно реалізуються потреби учнів й реальні можливості закладу під час організації профільного навчання.
Міністерством освіти і науки України прийнята Галузева програма профільного навчання. Аналогічна програма прийнята на рівні області та міста. У наступному навчальному році всі 100% 10-11 класів у всіх школах міста повинні стати профільними. Пропонуємо активізувати роботу в цьому напрямі та покращити якість профільної освіти.
ВІДПОВІДАЄМО ЗА ДИТЯЧІ ДУШІ
З метою комплексної реалізації напрямків державної політики щодо виховання дітей в місті реалізується Програма виховної роботи з дітьми та молоддю на 2004-2009 р.р., затверджена рішенням Новоград-Волинської міської ради. Управлінням освіти і науки, навчальними закладами розроблені заходи на виконання вищезазначеної Програми.
На міський етап конкурсу представлено моделі учнівського врядування ЗОШ №2, 3, 5, 6, 7, 8, 9, СШ №4, колегіуму та Палацу шкільної молоді. Переможцем міського та призером обласного етапу конкурсу на кращу модель учнівського врядування визнано модель учнівського врядування «Струна» ЗОШ №5, автор Захарова О.А., заступник директора з виховної роботи. Переможцем обласного етапу конкурсу на кращу модель учнівського врядування серед позашкільних навчальних закладів визнано «Школу лідера» Палацу шкільної молоді, автор Костюк О.Є. та направлено матеріали на Всеукраїнський конкурс.
Важливою подією для громадськості та освітян міста стала науково-практична конференція «Виховання дітей та молоді на духовно-моральних цінностях: досвід, проблеми, перспективи», проведена в червні 2009 року. В усіх навчальних закладах міста створено осередки духовності (світлиці, кімнати, куточки), що є центром духовного зміцнення та освіченості дітей, вони стали місцем зустрічі з цікавими людьми, засідань вчителів та учнів, під час яких вони долучаються до витоків духовності, традицій українського народу, звягельської землі.
Зростає значення позашкільної освіти, яка відіграє велику роль у формуванні особистості, її професійному самовизначенні. Незважаючи на складні соціально-економічні умови у місті, зусиллями місцевих органів влади та управління освіти і науки, вдалося не тільки зберегти систему позашкільних закладів, а й забезпечити її подальший розвиток.
Станом на травень 2009 року позашкільною освітою було понад 4000 дітей.
У 2008-2009 навчальному році на базі ПШМ діяло 4 напрямки, 99 груп (в минулому році 89), в яких займалось 2128 учнів, що в позаурочний час отримали змогу задовольнити свої потреби в здобутті додаткової освіти.
Діяльність творчо-виробничого центру дітей та юнацтва була спрямована на удосконалення позашкільної освіти з декоративно-прикладного мистецтва та технічної творчості.
У 2008-2009 навчальному році у творчо-виробничому центрі дітей та юнацтва у 84 групах займалось 1200 дітей віком від 6 до 18 років.
Дитячо-юнацький клуб фізичної підготовки — профільний позашкільний навчальний заклад, в якому позашкільна освіта здійснюється за фізкультурно-спортивним напрямом. Вивчивши шляхом анкетування та співбесід запити учнів, у 2008-2009 навчальному році були відкриті і функціонують нові напрямки гурткової роботи. Зокрема, шейпінг та плавання.
НА ШЛЯХУ ДО МАЙСТЕРНОСТІ
В установах освіти міста працює 815 педагогічних працівників: в ЗОШ — 524; в ДНЗ — 215; в позашкільних установах — 65; в інформаційно-методичному центрі — 11 (в т.ч. — 3 логопеда).
На сьогодні 6 педагогічних працівників удостоєні звання «Заслужений працівник освіти України»; 1 — «Заслужений вчитель України»; 49 — нагороджені знаком «Відмінник освіти України»; 76 — грамотами Міністерства освіти і науки України; 152 — грамотами обласного управління освіти і науки.
Педагогічні звання: «вчитель — методист» має 35 вчителів; «вихователь-методист» — 2; «керівник гуртка-методист» — 6; «старший вихователь» — 1; «старший учитель» мають 118 педагогічних працівників.
2008-2009 навчальний рік — це плідна робота управлінсько-методичної служби та освітянських установ над проблемою «Вдосконалення навчально-виховного процесу шляхом впровадження інноваційних технологій на засадах особистісно-орієнтованого навчання та виховання». Педагогічні здобутки та досягнення в цьому аспекті були продемонстровані на виставках «Сучасна освіта міста Новограда-Волинського», на якій представлено понад 300 друкованих робіт, методичних посібників, збірок. ІМЦ узагальнює досвід творчо працюючих вчителів: видано анотований каталог педагогічних інновацій, передового педагогічного досвіду педагогів міста, банк «Пошук. Знахідки. Творчість».
Сьогодні в місті запроваджується понад 15 затверджених обласним управлінням педагогічних інновацій. Питання стану впровадження та результативності педінновацій розглядалися на засіданні колегії міського управління, а досвід освітян нашого міста обласним управлінням освіти і науки схвалено як позитивний.
Найкращий досвід педагоги нашого міста презентували на обласній виставці «Сучасна освіта Житомирщини-2009».
Вже давно став традиційним Всеукраїнський конкурс «Учитель року», на якому його учасники продемонстрували, що вони є не тільки фахівцями з предметів, а й педагогами-психологами, дослідниками, науковцями та сконцентровано презентують колегам власні найкращі форми та методи навчальної та виховної роботи.,
«Кожну справу — творчо, а інакше — навіщо?» — під таким гаслом творчо працюють майстри педагогічної праці, які стали переможцями міського та учасниками обласних етапів: вчителі української мови Букша Т.Д. (ЗОШ №9), фізики Алексєєнко М.Т., інформатики Наумов М.С. (колегіуму), іноземної мови Крижановська О.О. (ЗОШ №7), музики Дмитренко Т.О. (ЗОШ №10). А вчитель фізики Алексеєнко М.Т. стала лауреатом обласного конкурсу.
Справжньою школою майстерності став конкурс «Класовод року-2009», в якому взяли участь 9 класоводів (ЗНВО, СШ №4, ЗОШ №3, 5, 6, 7, 9, 10, колегіум). Перемогу в конкурсі здобула вчитель вищої кваліфікаційної категорії, «Старший вчитель» ЗОШ № 6 Мартинюк Г.І.
Бути класним керівником — це означає перейматися проблемами дитини, її клопотами, тісно контактувати з батьками. Саме з метою покращення виховної роботи в загальноосвітніх навчальних закладах проведено міський конкурс «Класний керівник 8-9 класів». Саме такі підходи до роботи класного керівника характерні Білецькій Людмилі Дем’янівні, ЗОШ №9, переможцю міського конкурсу «Класний керівник 8-9 класу».
З метою стимулювання подальшого управлінського росту директорів навчальних закладів, активізації пошуку, підтримки та поширення інноваційних розробок та управлінських технологій, які сприяють розвитку системи освіти у місті започатковано і проведено І етап міського конкурсу-огляду «Лідер в освіті». Кожен учасник конкурсу підготував та узагальнив власний досвід і досягнення в роботі.
РЕЙТИНГ ШКІЛ МІСТА НОВОГРАДА-ВОЛИНСЬКОГО
З метою покращення організації навчально-виховного процесу в закладах освіти, посилення контролю за виконанням Законів України «Про освіту», «Про загальну середню освіту», здійснення моніторингу якості освіти, створення атмосфери здорової конкуренції в освітньому середовищі, вироблення системи зовнішньої відповідальності керівників навчальних закладів з їх обов’язковою звітністю про результати діяльності перед громадськістю, стимулювання праці адміністрації та педагогічних колективів навчальних закладів, визначення та планування стратегії змін освітньої політики наказом управління освіти і освіти запроваджено рейтингову оцінку діяльності навчальних закладів м. Новоград-Волинський.
Безумовно, невикористаних можливостей та резервів у освітян, як і в будь-якій галузі, ще дуже багато. Не у всьому вдалося досягти високої планки. Проте всі ланки освіти активно розвиваються, перебувають під постійною увагою міської ради, управління освіти і науки, міської методичної служби.
Матеріали підготовлені Управлінням освіти і науки Новоград-Волинської міської ради та міським інформаційно-методичним центром
Коментарі відсутні