СОБОР АРХIСТРАТИГА МИХАЇЛА

СОБОР АРХIСТРАТИГА МИХАЇЛА

\"СОБОРНаш церковний рік — це наче прегарна мозаїка, яку творять празники Господські, Богородичні та празники Мучеників і Святих. Центром цієї величної мозаїки являється Господь Наш Ісус Христос. Церква Його прославляє на землі день і ніч, а на небесах, вічну славу співає Йому великий хор ангелів та святих. Святі ангели — це вічний Божий хор слави, це Боже військо і Божі слуги. Ангели відіграють також велику роль у спасінні людського роду.
Св. Церква, маючи на увазі велике значення ангелів для Божої слави і нашого спасіння, протягом церковного року виділила окреме місце для вшанування ангелів. 21 листопада — Собор святого Архістратига Михаїла та інших безтілесних сил.

ВШАНУВАННЯ СВЯТИХ АНГЕЛІВ
Ще до створенням світу, Бог створив Ангелів.
Ангели — це невидимі, безсмертні, дуже досконалі і чисті духи, що мають розум і вільну волю. Число ангелів безмежно велике. Пророк Даниїл бачив у видінні престол Бога, де тисячі ангелів Йому служили. А святий Іоан Богослов у книзі «Одкровення» каже: «Потім я бачив і чув голос багатьох Ангелів навколо престола; і було їх там — тисячі тисяч» (5, 11). Сам Ісус Христос говорить у св.Євангелії про легіони Ангелів (Мат. 26, 53).
Від Псевдо-Діонісія Ареопагіта (V ст.) в Церкві було заведено ділити всіх ангелів на три чини, по три хори кожен, тобто разом дев'ять ангельських хорів: Херувими, Серафими і Престоли; Архангели, Ангели та інші. Із Святого Письма знаємо, що ангели є в небі. «Ангели їхні на небі повсякчас бачать обличчя мого Небесного Отця» (Мт. 18, 10). «У воскресінні... є як ангели на небі» (Мт. 22, 30). «А про той день і годину ніхто не знає, ані ангели небесні, — пише один Отець» (Мт. 24, 36), ангели є перед троном Божим (Одкр. 1,4), довкола трону Божого (Одкр. 5, 11; 7, 11), приходять з неба на землю (Ів. 1, 45; Мт. 16, 27).
Ангели допомагають людям таким чином:

  1. Бережуть нас в небезпеці, відвертають від нас загрозу.

  2. Охороняють нас в небезпеці душі, ослаблюють спокуси та відвертають від гріха.

  3. Заохочують нас до добрих вчинків.

  4. Моляться і просять за нас Бога.

  5. Не залишають нас навіть в годину смерті.

  6. Навідують душі в чистилищі, знаходять їм добродіїв на землі, щоб за них молилися і просили.


ЗЛІ АНГЕЛИ — ЦЕ ЗЛІ ДУХИ
Всі ангели були створені добрими і були обдаровані благодаттю, це означає, що були підвищені до надприродного стану, покликані до того, щоб отримати небесне блаженство, яке полягає в баченні Бога, тому згодом Бог їх випробував. У чому полягало випробування, Святе Письмо не говорить. Лише знаємо, що більша частина ангелів випробування витримали і заслужили собі вічне блаженство, тому «ангели на небі повсякчас бачать обличчя мого Небесного Отця» (Мт. 18, 10).
А ті, котрі не витримали випробування, — не тільки не дістали світло слави, але й своїм тяжким гріхом втратили благодать Божу і були відкинуті у вічну загибель: «Бог не пощадив ангелів, які згрішили, і кинув у пекло й передав їх до темної безодні» (2 Пет. 2, 4).
Ми не знаємо, в чому полягало випробування і гріх палих ангелів. Погляди теологів розбігаються, але достовірним є тільки те, що гріхом ангелів була гордість, тому що «початком кожного гріха є гордість» (Сир. 10, 12). Як ангели виявили гордість, не знаємо. Теологи думають, що хотіли бути подібні до Бога.
Святе Письмо (Одкр. 12, 7-9) згадує бій ангелів на небі, в якому вождем вірних ангелів був Архангел Михаїл. Вождя ангелів, які збунтувалися проти Бога, називають диявол, сатана або люцифер, якого падіння з неба описується в книзі пророка Ісаї (14, 12-15).
Війна ангелів на небі закінчилася світлою перемогою ангелів на чолі з Архістратигом Михаїлом. А ангели, які збунтувалися проти Бога, на чолі з дияволом були повалені у темну безодню.
МЕТА ПРАЗНИКА СОБОРУ АРХАНГЕЛА МИХАЇЛА
Головна мета празника — це прославити св.Архангела Михаїла, а разом з ним і інших ангелів. Вся його слава випливає з того, що він очолив добрих ангелів в боротьбі проти збунтованих ангелів. Звідси і його почесний титул Архістратига (з грецької, верховного вождя). Тому його на іконах й відображають, як озброєного полководця: шолом на голові, вогненний меч у руках, а під ногами в'ється змій — символ сатани.
Богослужіння цього дня оспівує велич св. Михаїла перед Божим троном, його вірність Богу. Ось деякі похвальні вислови зі стихир вечірні та утрені: «Ангельських хорів, воєводо», «воєвода вищих сил, Михаїл головний вождь Божественних чинів», «Михаїл Архістратиг вищих сил», «Ти перший між безплотними ангелами», «ти воєвода й борець, і ангелів верховний вождь», «посеред полків ангельських ти найстарший», «ти заступник для християн», «Архістратигу Михаїле, тебе оспівуємо вірно як сильного заступника, охоронця і визволителя людей». У дні свого празника він усіх нас кличе до єднання з ангелами, щоб віддати належну славу Богу: Як верховний вождь небесних божественних сил. (Михаїл) сьогодні скликає людські хори, щоб створити єдиний світлий празник разом з ангелами, празник їхнього божественного собору, і разом трисвяту пісню Богу заспівати. Також цей празник прославляє усі ангельські хори, бо вони разом зі святим Михаїлом складають «небесний собор».
ЗНАЧЕННЯ ПРАЗНИКА
Празник св.Архангела Михаїла і святих ангелів нам підкреслює велике значення ангелів для нашого спасіння. Він нагадує нам і про наші обов'язки щодо святих ангелів, а передусім, нашого Ангела-Хоронителя. Протягом цілого нашого життя, кожної хвилини і всюди він з волі Божої з нами, нас охороняє, нам вказує правильний шлях, нас застерігає від гріха, за нас заступається перед Господом Богом. Наш Ангел-Хоронитель — це наш супровідник до неба. Він постійний свідок наших думок, наших слів і наших вчинків. Колись у вічності ми побачимо, скільки ми завдячуємо своєму Ангелу-Хоронителю. Звідси випливає наш обов'язок прославляти та вшанувати святих ангелів та кожного дня дякувати їм за допомогу і опіку. Від народження довіряймо наших дітей Ангелу-Хоронителю, навчаймо їх його любити та щодня до нього молитися. Історія Церкви знає дуже багато випадків, коли Ангел-Хоронитель у чудесний спосіб зберіг дітей від небезпеки. «Ангели є вірні нам протягом цілого життя — пише Слуга Божий Митрополит Андрій Шептицький, — і тому це повинно бути поштовхом до сердечного вшанування і вдячності нашому Ангелу-Хоронителю» (Митрополит Андрій Шептицький: Про Почитання Святих, 1941 р.).
Наше набоженство до свого Ангела-Хоронителя буде йому особливо приємне, якщо ми будемо його постійно шанувати, до нього молитися і його наслідувати. Він являється для нас взірцем святості, тому що він нас навчає своїм прикладом, як любити, служити та славити Бога. Тож стараймося так гаряче Бога любити, як він Його любить, і так ревно виконувати Божу волю, як він її виконує, і як виконують її всі ангельські хори в небесах.