ЗАПИТАННЯ ДО СВЯЩЕНИКА

НА ЗАПИТАННЯ ВІДПОВІДАЄ ІГУМЕН УКРАЇНСЬКОЇ ПРАВОСЛАВНОЇ ЦЕРКВИ — АЛІПІЙ:
— Доброго дня, о. Аліпіє! Дозвольте процитувати Ваші написані слова:«В многодневные посты в Субботу и Воскресение пост послабляется, например в Рождественский пост позволительно в эти дни вкушать рыбные блюда». У мене було переконання, що біблейська субота (день сьомий тижня) є тим днем, що у нас називають «неділя», яка присвячуюється не праці, а Богоугодним справам та Богопізнанню. Саме на третій день після розп’яття воскрес із мертвих Христос Спаситель наш. Воскресіння, як я розумію, має припадати на неділю. Чому Типікон, крім неділі, також послаблює піст і в шостий день тижня — суботу?
— Господи, благослови! Все дуже просто. Церква не відміняє шанування суботи, як не відміняє повчальність і святість Старого Заповіту.
Звичайно, що тепер первинний зміст суботи, як дня відпочинку, змінився на згадку про те, що це день, коли Бог закінчив справу Творіння і поклав початок людського спасіння. Кожна субота нагадує нам Велику суботу, коли Господь зійшов у пекло, щоб визволити тих, хто чекав позбавлення темряви.
А Неділя — звичайно, є найбільш радісним днем. І вважаю, що не досить вірно казати, що Субота за значенням перейшла у Неділю. Бо Неділя просто стала більшою за значенням, ніж Субота. Вона освятилася, як день тижня, Христовим Воскресінням!
— Добрий день, о.Аліпіє! Прошу вибачити, якщо питання мої були і будуть здаватися маловірними і занадто деталізованими. Проте, мені здається, так відбувається через те, що я не можу в одну мить стати всезнаючим та непорушним у вірі; а також через те, що впродовж всього мого життя на мою свідомість впливали різні непотрібні гидоти цього світу. Я думаю, Господь Бог посилає кожній людині випробування по її силах, і кожен має через ці випробування пройти. А щоб не запутатись у своїх знаннях, ми й ставимо Вам «свої» питання, і чекаємо, і надіємось на Вашу пораду. З Вашої відповіді на минуле своє питання я не досить чітко зрозумів пораду:
«1. Перед читанням кожної молитви і після прочитання молитви треба хреститися, а потім поясно кланятися (Великим постом — колінно). Хреститися без поклону не правильно.» Чи маю я неухильно так чинити кожного дня, читаючи молитву до прийняття їжі та молитву подяки після їжі, перебуваючи в Києві на роботі, серед людей, в загальній їдальні для співробітників??? Прошу віднестись з розумінням.

— Господи, благослови! І тобі, Романе, дякую за добру християнську впертість у бажанні дізнаватися Правду Божу.
Що стосується питання про хресні знамення і поклони у публічному місці, то це можна робити лише серед вірників. А людей далеких від Церкви краще не спокушати, бо можуть не тільки тебе підняти на сміх, а ще й Боже ім'я похулити. Тому рекомендую це робити, як молитву, подумки, зосереджено осіняючи себе Хрестом, а далі серцем вклонитися Творцю благ, а тоді «про себе» помолитися і тим же чином у думці благословити собі їжу. Цьому важливо навчатися зараз, бо скоро вже буде час, коли вірні не зможуть відкрито сповідати свою Віру і вимушені будуть ховатися. А тих, хто прямо казатиме про Христа, висміюватимуть і знущатимуться. Цю годину вже видно.