ЗНОВУ «ТІ, ХТО ПЛАТИТЬ», ПЛАТИТИМУТЬ ЗА «ТИХ, ХТО НЕ ПЛАТИТЬ»

ЗНОВУ «ТІ, ХТО ПЛАТИТЬ», ПЛАТИТИМУТЬ ЗА «ТИХ, ХТО НЕ ПЛАТИТЬ»

Міські перевізники таки домоглися свого. П’ятиденна ­«автобусна дієта», коли новоград-волинці могли скористатися внутрішньоміськими маршрутами лише в години «пік» — з 6 до 9 та з 15 до 19 години — подіяла. Міська влада на позачерговому засіданні виконавчого комітету, що відбулося минулої п’ятниці, пішла назустріч транспортникам і дозволила підняти тариф на проїзд до 2 гривень.
Рішення в деякій мірі претендує на роль «Соломонового». У перевізників — зросте виручка, для пільговиків — приблизно щогодини на кожному з найпопулярніших маршрутів (№1, 2, 3, 4) курсуватиме пільговий автобус, де безкоштовний проїзд збережено для всіх категорій, що мають на це право. В таких рейсах, до речі, буде бонус і для решти — вартість проїзду по колишньому тарифу, — 1,50 грн.
І все ж, у програші, як завжди, залишаються ті громадяни, котрі не мають ніяких «поблажок» і щоразу оплачують проїзд у повному розмірі. Для тих, хто 22-23 дні в місяць добирається автобусом на роботу, додаткові витрати зростуть на 22-23 грн. Якщо в такій сім’ї працюючих двоє, — помножте суму на два. А якщо є діти, котрих треба відправити до школи (музичної, художньої чи в інший заклад позашкільної освіти), — приплюсуйте ще стільки ж.
Отож, середньостатистична працююча родина, котра формує економіку міста й держави, щомісяця витрачатиме до ста зайвих гривень на проїзд. А якщо сюди додати ще й подорожчання води, підняття тарифу на опалення з Нового року... Це так, до слова, адже ті, хто працює, приміром, на виробництві, не мають можливості у робочий час відволікатися й приходити на громадські слухання, щоб обстоювати свої права.
Повертаючись до проблеми міських перевезень, мусимо визнати, що вкотре ситуація розвивається таким чином: «ті, хто платить» за проїзд, частково мусять платити й за «тих, хто не платить». Звісно, у кожної зі сторін є свої аргументи. У пільговиків вони «залізні»: держава задекларувала безкоштовний проїзд — значить так і мусить бути.
При цьому не всі звертають увагу на динаміку росту цін на пальне, автозапчастини, необхідність підвищення зарплати водіям автобусів і кондукторам. Це вже — аргументи перевізників. У яких, до того ж, завжди є козир у рукаві — невідповідність державної компенсації на проїзд пільговиків і реальних грошових надходжень із бюджету. Спираючись на те, що реально, «живими» грошима, платить за проїзд тільки половина пасажирів, транспортники постійно й обгрунтовують необхідність підняття тарифу.
Шкода, що ніяких козирів немає у «тих, хто платить». Вони побурчать, хто тихцем, а хто голосніше, але заплатять за новим тарифом і їхатимуть. Бо, скажімо, не йти ж пішки з «Дружби» чи зі «Смолки» по снігу й морозу на роботу в центр.
Як вже не раз говорили чиновники на місцях, на противагу тим, хто працює у владних кабінетах вищого рівня, вирішити проблему з пільговими перевезеннями без утиску інтересів як пільговиків, так й інших пасажирів, можна було б із запровадженням адресної допомоги. Скажімо, щоб до пенсії чи соціальних виплат доплачувалася певна сума коштів, які пільговик, на власний розсуд, міг би використати на проїзд. У такий спосіб, до речі, урівняли б і самих пільговиків. Адже деякі з них ледь не щодня знаходять привід проїхати громадським транспортом, інші — такі як інваліди, незрячі — може, навіть жодного разу ще своїм пільговим правом не скористалися.
...Коли цей матеріал готувався до друку, в редакції стався інцидент, ініціатором якого став літній чоловік, котрий навіть не назвав свого імені. Але це аж ніяк не завадило йому в емоційній, грубій і нецензурній формі, вимахуючи перед обличчям головного редактора попереднім номером газети, звинувачувати нас, працівників ЗМІ, у... підвищенні тарифу на проїзд у міському транспорті.
Виникає питання: невже це газетярі винні у всіляких подорожчаннях та зростаннях тарифів?! Для тих, хто так думає, пояснюємо: преса не вповноважена ухвалювати (й не ухвалює) таких рішень, ми лише доводимо їх до відома громади, часом додаючи свій коментар, висловлюючи своє, журналістське, бачення тієї чи іншої проблеми.
Олег БРЮХАНОВ
Фото Віктора ТИМОЩУКА