ПРЕДСТАВНИЦТВО ІНТЕРЕСІВ ГРОМАДЯН ТА ДЕРЖАВИ ОРГАНАМИ ПРОКУРАТУРИ
- Кримінал
- 757
- коментар(і)
- 14-10-2011 15:13
Конституцією України, статтею 121, визначено, що на прокуратуру покладено функції представництва інтересів громадян або держави в суді, у випадках, визначених законом.
Такі випадки описані статтею 20 Закону України «Про прокуратуру», якою передбачено, що при виявленні порушень закону, прокурор або його заступник, у межах своєї компетенції, мають право звертатися до суду з заявою про захист прав і законних інтересів громадян, держави, а також підприємств та інших юридичних осіб.
Конституційний суд України у рішенні від 08.04.1999 року у справі №3-рн (99), далі рішення Конституційного суду) вказав, що інтереси держави можуть збігатися повністю, частково або не збігатися зовсім з інтересами державних органів, державних підприємств та організацій чи з інтересами господарюючих товариств із частиною державної власності у статутному фонді. Разом із тим, держава може вбачати свої інтереси не тільки в їх діяльності, але і в діяльності приватних підприємств, товариств.
Конституційний суд України вказав також на те, що інтереси держави відрізняються від інтересів інших учасників суспільних відносин. В основі перших, як зазначив суд, завжди є потреба у здійсненні загальнодержавних політичних, економічних, соціальних та інших дій (програм, спрямованих на захист суверенітету, територіальної цілісності, державного кордону, гарантування державної, економічної, інформаційної, екологічної безпеки, охорону землі як національного багатства, захист прав суб’єктів права власності та господарювання).
Враховуючи те, що «інтереси держави» є оціночним поняттям, прокурор чи його заступник у кожному конкретному випадку самостійно визначає, з посиланням на законодавство, на підставі якого подається позов, у чому саме відбулося чи може відбутися порушення матеріальних чи інших інтересів держави у позовній заяві, необхідність їх захисту та зазначає орган, упов-новажений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах.
Питання представництва інтересів громадян регламентовано вимогами статті 36-1 Закону України «Про прокуратуру», що визначає підстави представництва прокурором інтересів громадянина.
Зокрема, прокурор звертається до суду в інтересах громадян лише у тому випадку, коли через фізичний чи матеріальний стан або з інших поважних причин громадянин не в змозі самостійно захистити свої порушені чи оскаржувані права або реалізувати процесуальні повноваження.
При здійсненні Новоград-Волинською міжрайонною прокуратурою представницької діяльності із захисту інтересів держави та громадян за 2011 рік до суду направлено 117 позовних заяв на загальну суму 4728 тис. грн. З них — в інтересах громадян до суду направлено 40 позовних заяв на суму 367 тис. грн., а в інтересах держави — 77 позовних заяв на суму 4361 тис. грн. Судом розглянуто та задоволено всього 97 позовних заяв прокурора, реально сплачено за судовими рішеннями — на суму 2141 тис. грн. Слід пам’ятати, що кожна особа, згідно зі статтею 16 Цивільного кодексу України, має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.
Такі випадки описані статтею 20 Закону України «Про прокуратуру», якою передбачено, що при виявленні порушень закону, прокурор або його заступник, у межах своєї компетенції, мають право звертатися до суду з заявою про захист прав і законних інтересів громадян, держави, а також підприємств та інших юридичних осіб.
Конституційний суд України у рішенні від 08.04.1999 року у справі №3-рн (99), далі рішення Конституційного суду) вказав, що інтереси держави можуть збігатися повністю, частково або не збігатися зовсім з інтересами державних органів, державних підприємств та організацій чи з інтересами господарюючих товариств із частиною державної власності у статутному фонді. Разом із тим, держава може вбачати свої інтереси не тільки в їх діяльності, але і в діяльності приватних підприємств, товариств.
Конституційний суд України вказав також на те, що інтереси держави відрізняються від інтересів інших учасників суспільних відносин. В основі перших, як зазначив суд, завжди є потреба у здійсненні загальнодержавних політичних, економічних, соціальних та інших дій (програм, спрямованих на захист суверенітету, територіальної цілісності, державного кордону, гарантування державної, економічної, інформаційної, екологічної безпеки, охорону землі як національного багатства, захист прав суб’єктів права власності та господарювання).
Враховуючи те, що «інтереси держави» є оціночним поняттям, прокурор чи його заступник у кожному конкретному випадку самостійно визначає, з посиланням на законодавство, на підставі якого подається позов, у чому саме відбулося чи може відбутися порушення матеріальних чи інших інтересів держави у позовній заяві, необхідність їх захисту та зазначає орган, упов-новажений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах.
Питання представництва інтересів громадян регламентовано вимогами статті 36-1 Закону України «Про прокуратуру», що визначає підстави представництва прокурором інтересів громадянина.
Зокрема, прокурор звертається до суду в інтересах громадян лише у тому випадку, коли через фізичний чи матеріальний стан або з інших поважних причин громадянин не в змозі самостійно захистити свої порушені чи оскаржувані права або реалізувати процесуальні повноваження.
При здійсненні Новоград-Волинською міжрайонною прокуратурою представницької діяльності із захисту інтересів держави та громадян за 2011 рік до суду направлено 117 позовних заяв на загальну суму 4728 тис. грн. З них — в інтересах громадян до суду направлено 40 позовних заяв на суму 367 тис. грн., а в інтересах держави — 77 позовних заяв на суму 4361 тис. грн. Судом розглянуто та задоволено всього 97 позовних заяв прокурора, реально сплачено за судовими рішеннями — на суму 2141 тис. грн. Слід пам’ятати, що кожна особа, згідно зі статтею 16 Цивільного кодексу України, має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.
В.О.ЛІВІНА, старший помічник Новоград-Волинського міжрайонного прокурора
Коментарі відсутні