У БТІ ВІДБЕРУТЬ ЧАСТИНУ ПОВНОВАЖЕНЬ?
- Актуально
- 936
- коментар(і)
- 02-12-2011 23:55
З 1 січня 2012 року набувають чинності зміни до законодавства, що регламентує реєстрацію майнових прав на земельні ділянки й нерухоме майно. Передбачається, що цю процедуру проводитиме спеціальний уповноважений орган — Укрдержреєстр, а не БТІ, як до цього всі давно звикли. Це рішення державних керманичів вже викликало дискусії. Адже зараз усіма питаннями щодо технічної інвентаризації, оцінки й реєстрації майна відає одна організація — БТІ. Згодом, якщо зміни таки наберуть законної сили, таких організацій виникне декілька. Й окремі експерти вбачають у такій реформі як ускладнення процесу реєстрації прав на майно, так і не виключають появу «шпарин» у Законі для квартирних шахраїв. Своїми міркуваннями щодо наслідків можливих змін поділився начальник Новоград-Волинського МБТІ Петро СЕРБІН.
— Петре Андрійовичу, для початку поясність у загальних рисах особливості нинішньої діяльності БТІ.
— Комунальне підприємство «Новоград-Волинське міжміське бюро технічної інвентаризації Житомирської обласної ради» було створене в лютому 1944 року з метою обліку й технічної інвентаризації об’єктів нерухомого майна. Обслуговує Новоград-Волинський, Баранівку, Ємільчине, Червоноармійськ, а також Новоград-Волинський, Баранівський, Ємільчинський і Червоноармійський райони. В архіві БТІ зберігається більше 100 тисяч інвентарних справ. На кожен об’єкт нерухомого майна під час первинної інвентаризації оформляється інвентарна справа і зберігається в архіві підприємства довічно. Вона містить поповерхові плани об’єктів, площу, технічну характеристику та опис елементів будівель, інвентарну оцінку, дані про власників та іншу інформацію.
Підприємство працює за державними нормами часу та розцінками, що затверджуються Житомирською обласною державною адміністрацією, на умовах повного господарського розрахунку та окупності і є рентабельним. Тобто, не отримує жодних дотацій із бюджету. Є платником податків на прибуток та на додану вартість за загальною системою оподаткування. Щорічно сплачує до Державного та обласного бюджетів біля 500 тисяч гривень податків. На підприємстві працює 32 висококваліфікованих працівники з вищою та середньо-спеціальною освітою.
На даний час на БТІ покладені функції обліку, технічної інвентаризації, оцінки (власні повноваження) і державної реєстрації прав власності на об’єкти нерухомого майна, що розміщені на закріпленій території (делеговані державою повноваження) відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію прав власності на об’єкти нерухомого майна та їх обтяжень», що БТІ виконує відповідно до вищезгаданого Закону до 1 січня 2012 року.
— А що далі: бути чи не бути БТІ?
— Жодного законодавчого документу, який би регламентував припинення діяльності БТІ у нашій державі, не прийнято. На розгляді у Верховній Раді знаходиться Закон «Про технічну інвентаризацію», що прийнятий у першому читанні, і після розгляду у другому читанні його передано в комітети на доопрацювання. Тому діяльність БТІ в новому році буде продовжено.
Інше питання: в якому плані має відбуватися ця діяльність. У даний час, відповідно до діючих положень та інституцій, інвентаризацію об’єктів нерухомого майна здійснюють комунальні підприємства. Саме така норма закладена і в Законі, що розглядається у Верховній Раді. Хоча є пропозиції передати ці функції приватним підприємствам. При такій реорганізації виникає багато питань. Зокрема, щодо зберігання архівів, достовірності інформації, механізму надання інформації владним структурам та контролюючим органам тощо.
До речі, відповідно до тимчасового Положення про порядок державної реєстрації прав власності та інших речових прав на нерухоме майно, для органів влади, контролюючих установ, судів, прокуратури необхідні документи видаються безкоштовно, за рахунок власних коштів підприємства.
Отже, підсумовуючи, маємо. БТІ — підприємство, що в одній особі здійснює всі види послуг щодо технічної інвентаризації, оцінки, реєстрації прав власності на нерухоме майно. Практично громадянин, котрий оформляє, переоформляє свої права на власність, продає, купує, оформляє спадщину, звернувшись до БТІ, отримує весь набір послуг. Держава зі свого бюджету не витрачає жодної копійки на забезпечення функціонування системи. Навпаки, отримує у вигляді податків та зборів мільйонні суми.
— А що ж зміниться в роботі підприємства із січня наступного року, і які це може мати наслідки для пересічного громадянина?
— Відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень», створюється Державна установа під назвою Укрдержреєстр та її регіональні органи, що фінансуватимуться з бюджету, й здійснюватимуть державну реєстрацію прав власності на об’єкти нерухомого майна, видаватимуть свідоцтва на право власності на новостворені й здані в експлуатацію об’єкти. За підрахунками спеціалістів, лише на утримання центрального апарату цієї установи необхідно буде витрачати біля 20 мільйонів бюджетних коштів щорічно.
Отже, при реєстрації прав власності громадянину доведеться звертатися як мінімум у дві або навіть у три установи. Спочатку — в БТІ, щоб отримати матеріали технічної інвентаризації, інша установа оцінюватиме цей об’єкт і третя — реєструватиме. Крім додаткової біганини, у кожній установі треба буде платити гроші. До того ж, збільшення кількості таких установ, ймовірно, може призвести до плутанини й, відповідно, до пожвавлення діяльності квартирних шахраїв.
— Петре Андрійовичу, для початку поясність у загальних рисах особливості нинішньої діяльності БТІ.
— Комунальне підприємство «Новоград-Волинське міжміське бюро технічної інвентаризації Житомирської обласної ради» було створене в лютому 1944 року з метою обліку й технічної інвентаризації об’єктів нерухомого майна. Обслуговує Новоград-Волинський, Баранівку, Ємільчине, Червоноармійськ, а також Новоград-Волинський, Баранівський, Ємільчинський і Червоноармійський райони. В архіві БТІ зберігається більше 100 тисяч інвентарних справ. На кожен об’єкт нерухомого майна під час первинної інвентаризації оформляється інвентарна справа і зберігається в архіві підприємства довічно. Вона містить поповерхові плани об’єктів, площу, технічну характеристику та опис елементів будівель, інвентарну оцінку, дані про власників та іншу інформацію.
Підприємство працює за державними нормами часу та розцінками, що затверджуються Житомирською обласною державною адміністрацією, на умовах повного господарського розрахунку та окупності і є рентабельним. Тобто, не отримує жодних дотацій із бюджету. Є платником податків на прибуток та на додану вартість за загальною системою оподаткування. Щорічно сплачує до Державного та обласного бюджетів біля 500 тисяч гривень податків. На підприємстві працює 32 висококваліфікованих працівники з вищою та середньо-спеціальною освітою.
На даний час на БТІ покладені функції обліку, технічної інвентаризації, оцінки (власні повноваження) і державної реєстрації прав власності на об’єкти нерухомого майна, що розміщені на закріпленій території (делеговані державою повноваження) відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію прав власності на об’єкти нерухомого майна та їх обтяжень», що БТІ виконує відповідно до вищезгаданого Закону до 1 січня 2012 року.
— А що далі: бути чи не бути БТІ?
— Жодного законодавчого документу, який би регламентував припинення діяльності БТІ у нашій державі, не прийнято. На розгляді у Верховній Раді знаходиться Закон «Про технічну інвентаризацію», що прийнятий у першому читанні, і після розгляду у другому читанні його передано в комітети на доопрацювання. Тому діяльність БТІ в новому році буде продовжено.
Інше питання: в якому плані має відбуватися ця діяльність. У даний час, відповідно до діючих положень та інституцій, інвентаризацію об’єктів нерухомого майна здійснюють комунальні підприємства. Саме така норма закладена і в Законі, що розглядається у Верховній Раді. Хоча є пропозиції передати ці функції приватним підприємствам. При такій реорганізації виникає багато питань. Зокрема, щодо зберігання архівів, достовірності інформації, механізму надання інформації владним структурам та контролюючим органам тощо.
До речі, відповідно до тимчасового Положення про порядок державної реєстрації прав власності та інших речових прав на нерухоме майно, для органів влади, контролюючих установ, судів, прокуратури необхідні документи видаються безкоштовно, за рахунок власних коштів підприємства.
Отже, підсумовуючи, маємо. БТІ — підприємство, що в одній особі здійснює всі види послуг щодо технічної інвентаризації, оцінки, реєстрації прав власності на нерухоме майно. Практично громадянин, котрий оформляє, переоформляє свої права на власність, продає, купує, оформляє спадщину, звернувшись до БТІ, отримує весь набір послуг. Держава зі свого бюджету не витрачає жодної копійки на забезпечення функціонування системи. Навпаки, отримує у вигляді податків та зборів мільйонні суми.
— А що ж зміниться в роботі підприємства із січня наступного року, і які це може мати наслідки для пересічного громадянина?
— Відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень», створюється Державна установа під назвою Укрдержреєстр та її регіональні органи, що фінансуватимуться з бюджету, й здійснюватимуть державну реєстрацію прав власності на об’єкти нерухомого майна, видаватимуть свідоцтва на право власності на новостворені й здані в експлуатацію об’єкти. За підрахунками спеціалістів, лише на утримання центрального апарату цієї установи необхідно буде витрачати біля 20 мільйонів бюджетних коштів щорічно.
Отже, при реєстрації прав власності громадянину доведеться звертатися як мінімум у дві або навіть у три установи. Спочатку — в БТІ, щоб отримати матеріали технічної інвентаризації, інша установа оцінюватиме цей об’єкт і третя — реєструватиме. Крім додаткової біганини, у кожній установі треба буде платити гроші. До того ж, збільшення кількості таких установ, ймовірно, може призвести до плутанини й, відповідно, до пожвавлення діяльності квартирних шахраїв.
Розмовляв Олег БРЮХАНОВ
Коментарі відсутні