
ПАМ’ЯТНИК НА ПОДВІР’Ї
- 704
- коментар(і)
- 16-12-2011 20:27

Необізнаного перехожого може здивувати поява самотнього надгробка вдалині від міських цвинтарів, хоча насправді нічого дивного в цьому немає: Федір Лонткевич, колишній протоієрей церкви Святої Троїці, був похований на погості поруч із цим храмом. Відомості про покійного настоятеля дуже скупі. 1846 р. він став священнослужбовцем, 1848 р. розпочав службу в Троїцькій церкві, а 1880 р. був висвячений у сан протоієрея, отримав камилавку (головний убір у вигляді циліндра) і наперсний хрест. Після відкриття у 1869 р. міського двокласного училища Ф.Лонткевич займав також посаду законоучителя цього навчального закладу. Мешкав протоієрей у власному старому будинку.
Набагато більше відомо про саму Троїцьку церкву. Її зображення ми бачимо на плані базарної площі 1798 р. і плані міста близько 1910 р., малюнку Наполеона Орди першої половини 1870-х рр. і кількох світлинах початку ХХ ст. Ці джерела, а також архівні документи і спогади старожилів дали можливість визначити місцеположення храму: район нинішніх домоволодінь №30 і №32 по вул. Воїнів-інтернаціоналістів (до 1921 р. називалася Троїцькою).

Церква Святої Троїці була дерев’яною, з трьома куполами, на кам’яному фундаменті. Неподалік, окремо від неї, стояла дерев’яна дзвінниця. В описі церкви 1806 р. згадується престол столярної роботи з соснової деревини, кіот із зображенням джерела, ікони Благовіщення, Святої Троїці, Зачаття Святої Анни та Плащаниця. Але храм вражав не внутрішнім оздобленням, а своєю архітектурою, яку описав під час подорожі по Волині влітку 1909 р. відомий український етнограф і археолог Федір Волков (справжнє прізвище — Вовк, 1847-1918): «Это — также один из лучших остатков волынской церковной старины, к счастью, сравнительно недурно сохранившийся и поддерживаемый под научным покровительством местного отдела Общества исследования Волыни. Четырёхсторонние срубы покрыты теперь железными куполами, сохранившими, впрочем, свой первобытный, по-видимому, характер, заключающийся в четырёхскатном пирамидальном покрытии, переходящем в восьмигранную луковицу с небольшими восьмериками и пропорционально малыми маковками шлемовидной формы. Особенную прелесть этого храма составляет идущая вокруг него опасань, навес которой и теперь покрыт ещё гонтой. Нижняя часть опасани забрана досками, составляющими род барьера, опирающегося на каменный фундамент». Цю опасань (криту галерею) з трьома конусами використовували для захисту стін і фундаменту від дощу, а також для розміщення парафіян, коли їхня кількість була надмірною.

Точний час зведення Троїцької церкви невідомий. Лише відомо, що вона була освячена за дозволом уніатського священика Феодосія Любенецького Рудницького, а 10 вересня 1794 р. стала православною. Враховуючи згадки про копії церковних метричних книг 1755-66 рр., можна припустити, що храм побудовано близько 1750 р. У 1865 р. церкву відремонтували, а в 1874 р. перебудували дзвінницю. До складу причту входили священик (з платнею 400 крб. наприкінці 1880-х рр.) і псаломник (100 крб.). В описі Троїцької церкви 1806 р. згадується ієрей Андрій Нарушевич і священик Микола Карповський, а у «Пам’ятних книжках Волинської губернії» першої декади ХХ ст. — священик цієї церкви і законоучитель міського училища Василь Кічановський.
Церкві належали 3 десятини садибних земель, 16 десятин ріллі і понад 16 десятин сіножатів, а також хата для сторожа на погості. Ця хата на кошти парафіян була перебудована, розширена і пристосована для церковно-приходської школи, що відкрилася 12 листопада 1885 р. Наприкінці 1880-х рр. її відвідували 20 учнів. Учитель отримував від парафіян платню у розмірі 12 крб. на місяць.
Православне населення Новограда-Волинського належало до двох приходів — Свято-Преображенського соборного і Свято-Троїцького. Кордоном між ними слугували дві шосейні вулиці — Житомирська та Корецька. У 1895 р. священик собору Євген Лютневич із гіркотою визнавав, що лише при Троїцькій церкві існує церковно-приходська школа, а священику цієї церкви підпорядковане двокласне училище. Ще через два роки міська дума виступила з ініціативою побудувати в Новограді-Волинському новий собор через малу вмістимість діючого. Останній після закінчення будівництва мали перетворити в приходську Троїцьку церкву, а колишню Троїцьку церкву планували передати 18-му Вологодському полку. Але через фінансові труднощі ці плани так і залишилися на папері.

Свято-Троїцькому приходу належав цвинтар на північній околиці міста, біля пивзаводу, з кам’яною церквою Різдва Пресвятої Богородиці на ньому (побудована 1833 р. на кошти відставного унтер-офіцера Таророва). Крім північної половини міста, до складу приходу входили також села Чижівка, Княжа Звягельська (Таращанка) і Єлизавет (нині не існує).
За спогадами Ольги Косач-Кривинюк, під час її приїзду разом із матір’ю Оленою Пчілкою до Звягеля влітку 1928 р. малярка Віра Волянська намалювала тушем «стародавню українську церковцю з опасанням ... яку добре пам’ятала Леся». А наступного року Троїцька церква привернула увагу українського мистецтвознавця Павла Жолтовського (1904-1986), котрий відвідав Звягель під час експедиції на Поліссі. Між іншим, це — єдиний пам’ятник історії міста, якому дослідник присвятив три знімки з різних ракурсів.
Але все це не завадило місцевій владі того ж 1929 р. закрити Свято-Троїцьку церкву разом із церквою Різдва Пресвятої Богородиці на цвинтарі. Уповноважені громади, яка нараховувала на той час 2000 чоловік, Йосип Воронов і Юстина Бродович, звернулися з клопотанням до одного із замісників голови ВУЦВК (Всеукраїнського Центрального Виконавчого Комітету) з приводу незаконного закриття обох храмів. Це клопотання було зареєстроване 27/ХІ-29 р. в журналі вхідної документації, але так і залишилося без відповіді. У першій половині 1930-х років Троїцька церква була знесена. Як згадували старожили, сталося це перед тим, як підірвали собор і костьол. За одним із переказів, людина, яка полізла знімати хрести з куполів, незабаром осліпла. Після війни на місці церкви з’явилися приватні будинки, і тепер лише пам’ятник протоієрею Лонткевичу нагадує про зниклий храм.
У січні 2002 р. в Новограді-Волинському був освячений новий кам’яний Свято-Троїцький кафедральний собор. Але спорудили його не на місці знесеної дерев’яної Троїцької церкви, а біля мосту, тобто в межах колишнього Свято-Преображенського приходу. Вулиця, де розташований новий собор, нещодавно перейменована на Житомирську. Але починається вона не від перехрестя вулиць у районі кінотеатру, як було колись, а від вул.Пушкіна, й тим, хто цікавиться історією міста, важко зрозуміти, що нинішня і колишня Житомирська вулиці — це «две большие разницы», як кажуть в Одесі.
Дехто з моїх знайомих пропонує перенести прах протоієрея Лонткевича разом із пам’ятником на міське кладовище. Особисто я — проти цього, бо разом із пам’ятником зникне згадка про храм, що стояв поруч. Треба лише підвести надгробок і закріпити його на постаменті. А неподалік доцільно було б установити пам’ятний знак на згадку про зруйновану святиню.
Леонід КОГАН, краєзнавець
Коментарі відсутні