ПРОКУРОРСЬКИЙ НАГЛЯД ЗА ДОДЕРЖАННЯМ ЗАКОНІВ У СФЕРІ ПОВОДЖЕННЯ З ВІДХОДАМИ
- Кримінал
- 720
- коментар(і)
- 27-01-2012 17:41
Закон України «Про відходи», що набрав чинності з 14 квітня 1998 року, визначає правові, організаційні та економічні основи діяльності, пов’язаної з запобіганням утворенню відходів або зменшенням обсягів останніх, з їх збиранням, перевезенням, зберіганням, обробленням, утилізацією, видаленням, знешкодженням і захороненням, а також із покладенням краю негативному впливу відходів на навколишнє природне середовище і здоров’я людини на території України.
В умовах такого, що прогресує, забруднення навколишнього природного середовища проблема утворення відходів виробництва та екологічно безпечного поводження з ними набуває для нашої країни особливої гостроти.
Згідно з ч.4 ст.37 Закону України «Про відходи» нагляд у сфері поводження з відходами здійснюють Генеральний прокурор України та підпорядковані йому органи прокуратури в межах повноважень, передбачених законом. Це свідчить про те, що дану проблему законодавець вважає проблемою надзвичайно важливого державного значення.
Проведені Новоград-Волинською міжрайонною прокуратурою перевірки засвідчили, що потужним джерелом забруднення природи продовжують бути організовані та неорганізовані звалища побутових та промислових відходів. Найгостріше ця проблема стоїть перед жителями міста, але і для невеликих населених пунктів питання розміщення, зберігання та утилізації сміття є актуальним.
З існуючих на території району 70 сміттєзвалищ, лише 3 частково відповідають вимогам щодо їх організації та утримання. 13 сміттєзвалищ у районі не паспортизовані, не мають правовстановлюючих документів на земельні ділянки, утримуються з грубим порушенням вимог санітарного та природоохоронного законодавства.
Крім того, на території Новоград-Волинського району знаходиться 24,1 тонни непридатних до використання або заборонених пестицидів, що зберігаються в напівзруйнованих складах отрутохімікатів. Зокрема, в незадовільному стані перебувають склади отрутохімікатів, де господарства-власники збанкрутували. Такі склади знаходяться в селах Майстрів, Лучиця, Красилівка, Ужачин, Мала Цвіля, Таращанка, Кленова, Колодянка, де вікна, двері не замуровані, до пестицидів є вільний доступ, агрохімікати тривалий час знаходяться під відкритим небом, розмиваються атмосферними опадами.
За результатами проведених упродовж 2011 року перевірок додержання вимог Закону України «Про відходи», Новоград-Волинською міжрайонною прокуратурою внесено 10 документів прокурорського реагування на усунення порушень у сфері поводження з відходами, до дисциплінарної відповідальності притягнено 7 посадових осіб органів державної виконавчої влади та місцевого самоврядування, з яких — 1 посадову особу органів державного контролю, та 1 посадову особу підприємства. Органами місцевого самоврядування вжито заходів до приведення сміттєзвалищ у відповідність до вимог санітарно-епідеміологічного законодавства, активізовано роботу щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельні ділянки під сміттєзвалищами, паспортизацію наявних сміттєзвалищ.
У той час, відсутні дієві заходи зі сторони місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування щодо знешкодження, в першу чергу перезатарення, наявних отрутохімікатів. Частиною 2 статті 9 Закону України «Про відходи» визначено, що територіальні громади є власниками відходів, що утворюються на об’єктах комунальної власності чи знаходяться на їх території і не мають власника або власник яких невідомий («безхазяйні» відходи).
Статтею 42 Закону України «Про відходи» передбачено, що особи, винні в порушенні законодавства про відходи, несуть дисциплінарну, адміністративну, цивільну чи кримінальну відповідальність. Основними порушеннями, що можуть потягти за собою таку відповідальність, є порушення встановленого порядку поводження з відходами, що призвело або може призвести до забруднення навколишнього природного середовища, прямого чи опосередкованого шкідливого впливу на здоров’я людини та економічних збитків; самовільне розміщення чи видалення відходів; змішування чи захоронення відходів, для утилізації яких в Україні існує відповідна технологія, без спеціального дозволу спеціально уповноваженого органу виконавчої влади в галузі охорони навколишнього природного середовища та ін.
Крім того, за порушення державних стандартів, норм і правил у сфері благоустрою населених пунктів, правил благоустрою територій населених пунктів, що включає в себе і розміщення або видалення в несанкціонованих місцях побутових відходів та призводить до виникнення стихійних сміттєзвалищ, ст.152 Кодексу України про адміністративні правопорушення передбачена відповідальність громадян у вигляді штрафу від 340 до 1360 грн. Такий захід адміністративного впливу до громадян, котрі розміщують або видаляють побутові відходи у несанкціонованих місцях, активно використовується лише у місті, на що Новоград-Волинською міжрайонною прокуратурою звернуто увагу адміністративних комісій при виконавчих комітетах сільських рад.
У 2012 році міжрайонною прокуратурою в порядку контролю планується провести перевірки дотримання вимог Закону України «Про відходи» в діяльності місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, державних органів контролю, за результатами яких, за наявності підстав, будуть вжиті більш суворі заходи на усунення виявлених порушень, в тому числі і кримінально-правового характеру.
В умовах такого, що прогресує, забруднення навколишнього природного середовища проблема утворення відходів виробництва та екологічно безпечного поводження з ними набуває для нашої країни особливої гостроти.
Згідно з ч.4 ст.37 Закону України «Про відходи» нагляд у сфері поводження з відходами здійснюють Генеральний прокурор України та підпорядковані йому органи прокуратури в межах повноважень, передбачених законом. Це свідчить про те, що дану проблему законодавець вважає проблемою надзвичайно важливого державного значення.
Проведені Новоград-Волинською міжрайонною прокуратурою перевірки засвідчили, що потужним джерелом забруднення природи продовжують бути організовані та неорганізовані звалища побутових та промислових відходів. Найгостріше ця проблема стоїть перед жителями міста, але і для невеликих населених пунктів питання розміщення, зберігання та утилізації сміття є актуальним.
З існуючих на території району 70 сміттєзвалищ, лише 3 частково відповідають вимогам щодо їх організації та утримання. 13 сміттєзвалищ у районі не паспортизовані, не мають правовстановлюючих документів на земельні ділянки, утримуються з грубим порушенням вимог санітарного та природоохоронного законодавства.
Крім того, на території Новоград-Волинського району знаходиться 24,1 тонни непридатних до використання або заборонених пестицидів, що зберігаються в напівзруйнованих складах отрутохімікатів. Зокрема, в незадовільному стані перебувають склади отрутохімікатів, де господарства-власники збанкрутували. Такі склади знаходяться в селах Майстрів, Лучиця, Красилівка, Ужачин, Мала Цвіля, Таращанка, Кленова, Колодянка, де вікна, двері не замуровані, до пестицидів є вільний доступ, агрохімікати тривалий час знаходяться під відкритим небом, розмиваються атмосферними опадами.
За результатами проведених упродовж 2011 року перевірок додержання вимог Закону України «Про відходи», Новоград-Волинською міжрайонною прокуратурою внесено 10 документів прокурорського реагування на усунення порушень у сфері поводження з відходами, до дисциплінарної відповідальності притягнено 7 посадових осіб органів державної виконавчої влади та місцевого самоврядування, з яких — 1 посадову особу органів державного контролю, та 1 посадову особу підприємства. Органами місцевого самоврядування вжито заходів до приведення сміттєзвалищ у відповідність до вимог санітарно-епідеміологічного законодавства, активізовано роботу щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельні ділянки під сміттєзвалищами, паспортизацію наявних сміттєзвалищ.
У той час, відсутні дієві заходи зі сторони місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування щодо знешкодження, в першу чергу перезатарення, наявних отрутохімікатів. Частиною 2 статті 9 Закону України «Про відходи» визначено, що територіальні громади є власниками відходів, що утворюються на об’єктах комунальної власності чи знаходяться на їх території і не мають власника або власник яких невідомий («безхазяйні» відходи).
Статтею 42 Закону України «Про відходи» передбачено, що особи, винні в порушенні законодавства про відходи, несуть дисциплінарну, адміністративну, цивільну чи кримінальну відповідальність. Основними порушеннями, що можуть потягти за собою таку відповідальність, є порушення встановленого порядку поводження з відходами, що призвело або може призвести до забруднення навколишнього природного середовища, прямого чи опосередкованого шкідливого впливу на здоров’я людини та економічних збитків; самовільне розміщення чи видалення відходів; змішування чи захоронення відходів, для утилізації яких в Україні існує відповідна технологія, без спеціального дозволу спеціально уповноваженого органу виконавчої влади в галузі охорони навколишнього природного середовища та ін.
Крім того, за порушення державних стандартів, норм і правил у сфері благоустрою населених пунктів, правил благоустрою територій населених пунктів, що включає в себе і розміщення або видалення в несанкціонованих місцях побутових відходів та призводить до виникнення стихійних сміттєзвалищ, ст.152 Кодексу України про адміністративні правопорушення передбачена відповідальність громадян у вигляді штрафу від 340 до 1360 грн. Такий захід адміністративного впливу до громадян, котрі розміщують або видаляють побутові відходи у несанкціонованих місцях, активно використовується лише у місті, на що Новоград-Волинською міжрайонною прокуратурою звернуто увагу адміністративних комісій при виконавчих комітетах сільських рад.
У 2012 році міжрайонною прокуратурою в порядку контролю планується провести перевірки дотримання вимог Закону України «Про відходи» в діяльності місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, державних органів контролю, за результатами яких, за наявності підстав, будуть вжиті більш суворі заходи на усунення виявлених порушень, в тому числі і кримінально-правового характеру.
М.СМІРНОВ, помічник Новоград-Волинського міжрайонного прокурора, юрист 2 класу
Коментарі відсутні