ОСВІТА МІСТА: ВЧОРА, СЬОГОДНІ, ЗАВТРА

ОСВІТА МІСТА: ВЧОРА, СЬОГОДНІ, ЗАВТРА

Сучасний стан освіти у Новограді-Волинському — результат величезної роботи майже півтори тисячі освітян. Враховуючи школярів, студентів, викладачів ВНЗ, у нашому місті кожен 5-ий мешканець причетний до освіти. Навряд чи якась інша підсистема у місті так само може підтвердити факт сталого розвитку такою чисельністю фінансових вкладень, нововведень, експериментів та заходів обласного, Всеукраїнського та міжнародного рівня. Напередодні початку навчального року наш кореспондент взяв інтерв’ю у начальника управління освіти і науки Новоград-Волинської міської ради Ольги ІЛЬЯХОВОЇ.
— Ольго Володимирівно, початок освіти — це дошкільна освіта найменших новоград-волинців. Що сьогодні представляє собою дошкільна ланка?
— Мережа дошкільних закладів міста нараховує 12 закладів. У них навчається й виховується 2382 дитини дошкільного віку, що становить 70% від загальної кількості. В цьому навчальному році планується відкрити нову групу в дошкільному навчальному закладі №9 та опрацьовується питання створення дошкільних груп при школах міста.
Розроблена управлінням освіти і науки та затверджена міською радою цільова соціальна програма розвитку дошкільної освіти міста Новограда-Волинського на період до 2017 року визначає пріоритети. Серед актуальних залишаються питання організації життєзабезпечення дітей у дошкільному навчальному закладі, встановлення демократичних, партнерських відносин між педагогами, дітьми та батьками. Саме з цією метою у 2012-2013 н.р. в ДНЗ міста планується проведення акцій «Наш майданчик» та «Батьківське віконце», міського фестивалю діяльнісної педагогіки, виставки дослідницького обладнання та матеріалу, конкурсу ігрових та спортивних майданчиків.
Забезпечення навчальних закладів кваліфікованими кадрами є основним завданням у роботі управління освіти і науки. Навчально-виховний процес забезпечують 789 працівників. Середня заробітна плата вчителя вищої категорії з тижневим навантаженням 18 годин сьогодні становить 3094 грн., вчителя І категогрії — 2840 грн., спеціаліста — 2219 грн., вихователя ДНЗ — 2011 грн., керівника гуртка ПНЗ — 1970 грн.
— А що зроблено з оптимізації мережі загальноосвітніх навчальних закладів?
— Одним із основних чинників забезпечення доступності та якості освіти є оптимізація мережі загальноосвітніх навчальних закладів. Спільними зусиллями міської влади, з допомогою Голови Верховної Ради В.М.Литвина, у минулому навчальному році учні ЗОШ №8 почали навчатися у новому сучасному приміщенні.
У 2012-2013 н.р. в місті функціонуватиме 11 за­гальноосвітніх навчальних закладів І-ІІІ ступенів, у яких здобуватимуть освіту близько 6000 учнів. Видатки на одного приведеного учня становлять 7 тис. 500 грн., вихованця ДНЗ — 8 тис. 348 грн. Середня наповненість класів у місті складає 25 учнів.
Цього року школи випустили з 11 класів 373 учнів, серед яких — 28 золотих та 6 срібних медалістів. Успішно здійснено набір до перших класів — 640 учнів вперше сядуть за парти у школах міста. Професійний обов’язок педагогів активно включитися в акцію «Дай руку першокласнику» та забезпечити комфортне «входження» найменших учнів у навчальний процес.
— Яка найбільш значима подія в галузі освіти Новограда-Волинського відбулася у минулому навчальному році?
— Минулий навчальний рік був щедрим на творчі зустрічі і збагачення особистісного та професійного досвіду педагогів міста. Протягом навчального року 120 педагогів взяли участь у заходах обласного, Всеукраїнського, міжнародного рівнів. Вперше вдалося налагодити співробітництво та здійснити візит освітян міста до Москви.
У нашому місті 12-13 жовтня 2011 року проводився ІІ Всеукраїнський фестиваль педагогічних ідей «Мій особистісно зорієнтований урок». Про його значення та авторитет говорить той факт, що у його роботі взяли участь представники 16 областей України, міста Києва та вперше педагоги з Москви, Волгограда, Єкатеринбурга та 5 педагогів з міста Кишинева. Це був найбільш представницький педагогічний форум за всю історію нашого міста. Такі події бувають не в кожній області, не говорячи про міста та райони!
Традиційним стало проведення педагогічної виставки-ярмарку, метою організації якої є пропагування та поширення педагогічного досвіду кращих освітян Новограда-Волинського. Тема цьогорічної виставки — «Інноваційні педагогічні технології в навчально-виховному процесі-2012», на ній презентувалися понад 300 матеріалів педагогів зі всіх навчальних закладів міста. Цікаво та корисно відбулася у нашому місті науково-практична конференція «Сучасні навчальні заклади Житомирщини».
— Які «родзинки» має методична робота освітян міста?
— Нашими методичними «родзинками» та здобутками зацікавилось Міністерство освіти і науки та понад 10 включило у збірник «100+1 ідея освітян України»! Педагоги міста працюють над науково-методичною проблемою «Удосконалення навчально-виховного процесу шляхом впровадження прогресивних педагогічних технологій на засадах особистісно зорієнтованого навчання та виховання».
— Як освіта міста готується до впровадження нових Державних стандартів початкової освіти?
— Початкова школа провела значну роботу з підготовки до діяльності за оновленим Державним стандартом початкової загальної освіти. Новий стандарт впроваджується з 1 вересня цього навчального року. Проведена підготовка вчителів науковими працівниками Національної академії педагогічних наук, авторами навчальних програм та підручників. Створена творча група вчителів, які готуються втілювати в життя новий курс «Сходинки до інформатики», проведено майстер-клас з проблем безбального оцінювання знань, умінь та навичок учнів 1-их класів, забезпечено курсовою перепідготовкою, програмами та методичними посібниками вчителів.
— Як у місті реалізується профільна освіта?
— Одним із пріоритетних напрямів розвитку освітньої галузі на сучасному етапі є профілізація освіти. Для 35% учнів міста у 2011-2012 навчальному році запроваджено філологічний профіль навчання, 27% — природничо-математичний, 22% — технологічний; 10% — суспільно-гуманітарний напрями, 6% — художньо-естетичний. 55% від загальної кількості учнів 8-9 класів ­охоплено допрофільною освітою. Високу планку статусу закладів нового типу, в тому числі і у напрямі профілізації, утримують НВК, СШ №4, колегіум.
— Що робить управління освіти у напрямку модернізації системи контролю за діяльністю закладів освіти?
— Реформування системи освіти в Україні вимагає модернізації характеру, функцій та системи контролю за діяльністю навчальних закладів.
У 2011-2012 навчальному році пройшли чергову атестаційну експертизу ЗОШ №5 та ЗОШ №8, вже як школа І-ІІІ ступенів.
Нові форми управлінської діяльності, започатковані у минулі навчальні роки та продовжені у 2011-2012 навчальному році, дали змогу глибше розкрити проблемні питання, а їх системне впровадження дає можливість чіткого контролю за виконанням рішень. Так, логічним продовженням тематичних днів управління у навчальних закладах стало проведення контрольних діалогів з адміністраціями закладів, підсумкові співбесіди з керівниками окреслили ряд важливих питань підготовки до нового навчального року, а проведення відкритих діалогів між керівниками дошкільних та загальноосвітніх навчальних закладів зумовило ряд заходів із покращання наступності та взаємозв’язку між дошкільними та загальноосвітніми навчальними закладами.
— А як відслідковується якість освіти у навчальних закладах міста?
— У місті створено систему моніторингу якості роботи навчальних закладів. Відповідно до перспективного плану, здійснювався контроль стану викладання та рівня навчальних досягнень з основних предметів у ЗОШ міста. У школах нашого міста переважає середній та достатній рівень знань. Найбільш об’єктивною оцінкою навчальних досягнень учнів є результати зовнішнього незалежного оцінювання — за підсумками цьогорічного ЗНО випускники шкіл міста показали 40 результатів — 190 та більше балів.
— Цікаво, а як освітяни міста працюють з обдарованими дітьми?
— У минулому році у І (шкільному) етапі предметних олімпіад взяли участь 7120 дітей (у минулому році — 6780). У ІІ (міському) етапі — 632 учні (у минулому році — 570). Вперше проводилися Всеукраїнські олімпіади з інформаційних технологій, педагогіки та психології. Знайшла підтримку серед педагогів міста ідея проводити міські олімпіади з математики, починаючи з 5-х класів. Справжнім святом розуму та творчості стали міські інтелектуальні змагання у початкових класах.
У 2011 році переможцями міського етапу олімпіад визнано 190 учнів, серед них 111 — 58% — учні НВК та колегіуму. Протягом 2008-2011 рр. спостерігається висока результативність виступів на міських олімпіадах учнівських команд НВК (38, 44, 56, 52), колегіуму (45, 37, 36, 59).
У 2012 році на обласному етапі олімпіад наше місто вибороло найбільшу кількість призових місць, у порівнянні з усіма роками — 50! Серед них 21 призове місце належить колегіуму, 15 — НВК. У цьому році маємо трьох абсолютних переможців обласного етапу олімпіад з польської мови та ІКТ (колегіум), з німецької мови (НВК).
Ще одним напрямком роботи з обдарованими дітьми в рамках реалізації міської програми «Обдаровані діти» є участь школярів у Міжнародних та Всеукраїнських учнівських інтерактивних конкурсах «Кенгуру», «Левеня», «Колосок», «Російське ведмежа», «Бобер», «Гринвіч» тощо.
— Які результати мають юні науковці нашого міста?
— Серед 8 призерів обласного конкурсу-захисту робіт Малої Академії наук 6 — з колегіуму! Ці показники найкращі за всі роки існування МАН у нашому місті. У минулому навчальному році команди міста взяли участь у 8 предметних турнірах. До складу команд переважно входили учні колегіуму, СШ №4, ЗОШ №9, НВК, ЗОШ №2, ЗОШ №10. Наше місто самостійно також представляла команда юних хіміків НВК. Найкраще у цьому напрямку попрацювали педагоги колегіуму, які самостійно підготували команди юних правознавців, математиків, економістів, істориків, журналістів.
За результатами змагань, юні географи посіли 5 місце, юні хіміки: команда НВК — 10-11 місце, збірна команда — 2 місце; юні правознавці (команда колегіуму) — 4 місце, юні математики (команда колегіуму) — 2 місце, юні біологи — 12-13 місце, юні фізики — 5 місце, а економісти та журналісти — 1 місця!
Набув неабиякої популярності у місті й конкурс «Клас року». Переможцем конкурсу «Кращий клас року — 2012» визнано 5-А клас СШ №4.
Учасниками конкурсу «Учень року — 2012» стали 17 учнів з НВК, ЗОШ №2, 3, 6, 7, 9, СШ №4, колегіуму. Переможцями стали учні ЗОШ №3, СШ №4 та колегіуму.
— Що зроблено управлінням освіти і науки для покращання виховної роботи?
— При управлінні освіти і науки створено раду з питань виховної та позашкільної роботи. Протягом навчального року членами ради було вивчено стан організації роботи щодо попередження жорстокості, насильства над дітьми у ЗОШ №2, 6, 7, колегіумі та вивчено стан організації виховної роботи в ЗОШ №2, 3, 7, 10, СШ №4.
Проводилось соціально-психологічне дослідження «Насильство в школі: проблеми та допомога, якої потребують діти та вчителі в її розв'язанні».
Рішенням обласного навчально-методичного семінару з питань особливостей правозахисної діяльності прокурорів у сфері попередження правопорушень, бездоглядності та шкідливих звичок серед дітей, охоплення їх змістовним дозвіллям досвід правовиховної та правоосвітньої роботи ЗНЗ міста Новограда-Волинського рекомендовано вивчити та поширити в області.
— Як здійснюють освітяни міжнародну співпрацю?
— Значною подією у минулому році був візит у Москву групи керівників навчальних закладів міста за запрошенням уряду Москви. Про його рівень говорить те, що наших представників приймала Голова Ради Федерації Росії В.І.Матвієнко. Дуже сподіваємося, що цей візит буде мати довготривалі наслідки.
З метою покращання комунікативних навиків спілкування з молоддю країн Європи, формування та виховання молодих лідерів у 2012 році відбулися обміни учнівськими делегаціями між гімназистами НВК «Гімназія імені Лесі Українки — школа І ступеня» та гімназією м.Візентайд, Німеччина; учнями міського колегіуму і гімназії міста Люблін. А група учнів шкіл міста за запрошенням партнерів із Москви побувала на святі «Московський випускник» на Красній площі. Чудовою перспективою до розвитку міжнародної співпраці та розвитку громадянської освіти повинна стати участь представників шкіл міста у проекті інформаційно-методичного центру та Фундації «Щасливе дитинство» (Люблін, Польща) «Біржа учнівських проектів — лідери демократичних змін».
Розмовляв Олександр ГЕМБАРСЬКИЙ
(Закінчення в наступному номері)