Представництво прокурором інтересів громадян та держави в судах
- Кримінал
- 1096
- коментар(і)
- 01-03-2013 01:42
Прокуратура України становить єдину систему, на яку серед інших конституційних функцій покладається представництво інтересів громадянина або держави в суді у випадках, визначених законом.
Прокурор — особливий суб’єкт юрисдикційного процесу, і його участь у господарському, цивільному, адміністративному судочинстві зумовлена необхідністю виконання функції представництва інтересів громадянина або держави.
1.12.2012 р. втупив у силу Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України з питань вдосконалення діяльності прокуратури». Вказаним нормативно-правовим актом внесено кардинальні зміни до Закону України «Про прокуратуру», зокрема і в частині представництва інтересів громадян та держави в судах.
Так, новими змінами встановлено виключний перелік підстав представництва прокурором у суді інтересів громадянина. Це неспроможність через фізичний стан, недосягнення повноліття, похилий вік, недієздатність або обмежену дієздатність самостійно захистити свої порушені чи оспорювані права або реалізувати процесуальні повноваження.
Крім того, наявність таких підстав має бути обов’язково підтверджена прокурором шляхом надання суду відповідних доказів.
У попередній редакції перелік підстав для представництва інтересів громадянина був набагато ширшим та передбачав можливість вступу прокурора у справу й у разі наявності інших поважних причин.
Представництво інтересів громадянина або держави здійснюється прокурором також і на підставі заподіяння громадянину або державі шкоди, внаслідок вчинення кримінального правопорушення чи іншого суспільно небезпечного діяння, передбаченого законом про кримінальну відповідальність.
Щодо представництва в суді прокурором інтересів держави, то підставою для такого представництва є наявність порушень або загрози порушень інтересів держави.
Обираючи форму представництва, прокурор має самостійно визначити і обгрунтувати в позовній заяві, в чому полягає порушення або загроза порушення інтересів держави чи громадянина.
За наявності передбачених Законом підстав прокурор наділений повноваженнями звертатися до суду з позовами, вступати у справу, порушену за позовами інших осіб, на будь-якому етапі розгляду, ініціювати перегляд судових рішень, у тому числі у справі, порушеній за позовом іншої особи, та брати участь у розгляді справ.
Внесеними змінами більш деталізовано та розширено повноваження прокурора щодо права внесення апеляційної, касаційної скарг, заяв про перегляд судового рішення, у зв’язку з нововиявленими обставинами та Верховним Судом України.
Змінено і порядок подання прокурором заяви про перегляд судового рішення за нововиявленими обставинами у цивільних, господарських та адміністративних справах. Таке право надається лише Генеральному прокурору України, його першому заступнику та заступникам, прокурорам АР Крим, областей, міст Києва, Севастополя і прирівняним до них. Прокурорів нижчого рівня такого права позбавлено.
Крім того, право змінити, доповнити, відкликати, відмовитися від позову (заяви, подання), апеляційної, касаційної скарги, заяви про перегляд судового рішення за нововиявленими обставинами, заяви про перегляд судового рішення Верховним Судом України має прокурор, який їх вніс, або прокурор вищого рівня, його перший заступник чи заступник.
Таким чином, вказані новели мають сприяти однозначному сприйняттю такої функції органів прокуратури, як представництво інтересів громадян та держави в суді, а також посиленню захисту прав, свобод, інтересів як окремих громадян, так і держави в цілому.
Прокурор — особливий суб’єкт юрисдикційного процесу, і його участь у господарському, цивільному, адміністративному судочинстві зумовлена необхідністю виконання функції представництва інтересів громадянина або держави.
1.12.2012 р. втупив у силу Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України з питань вдосконалення діяльності прокуратури». Вказаним нормативно-правовим актом внесено кардинальні зміни до Закону України «Про прокуратуру», зокрема і в частині представництва інтересів громадян та держави в судах.
Так, новими змінами встановлено виключний перелік підстав представництва прокурором у суді інтересів громадянина. Це неспроможність через фізичний стан, недосягнення повноліття, похилий вік, недієздатність або обмежену дієздатність самостійно захистити свої порушені чи оспорювані права або реалізувати процесуальні повноваження.
Крім того, наявність таких підстав має бути обов’язково підтверджена прокурором шляхом надання суду відповідних доказів.
У попередній редакції перелік підстав для представництва інтересів громадянина був набагато ширшим та передбачав можливість вступу прокурора у справу й у разі наявності інших поважних причин.
Представництво інтересів громадянина або держави здійснюється прокурором також і на підставі заподіяння громадянину або державі шкоди, внаслідок вчинення кримінального правопорушення чи іншого суспільно небезпечного діяння, передбаченого законом про кримінальну відповідальність.
Щодо представництва в суді прокурором інтересів держави, то підставою для такого представництва є наявність порушень або загрози порушень інтересів держави.
Обираючи форму представництва, прокурор має самостійно визначити і обгрунтувати в позовній заяві, в чому полягає порушення або загроза порушення інтересів держави чи громадянина.
За наявності передбачених Законом підстав прокурор наділений повноваженнями звертатися до суду з позовами, вступати у справу, порушену за позовами інших осіб, на будь-якому етапі розгляду, ініціювати перегляд судових рішень, у тому числі у справі, порушеній за позовом іншої особи, та брати участь у розгляді справ.
Внесеними змінами більш деталізовано та розширено повноваження прокурора щодо права внесення апеляційної, касаційної скарг, заяв про перегляд судового рішення, у зв’язку з нововиявленими обставинами та Верховним Судом України.
Змінено і порядок подання прокурором заяви про перегляд судового рішення за нововиявленими обставинами у цивільних, господарських та адміністративних справах. Таке право надається лише Генеральному прокурору України, його першому заступнику та заступникам, прокурорам АР Крим, областей, міст Києва, Севастополя і прирівняним до них. Прокурорів нижчого рівня такого права позбавлено.
Крім того, право змінити, доповнити, відкликати, відмовитися від позову (заяви, подання), апеляційної, касаційної скарги, заяви про перегляд судового рішення за нововиявленими обставинами, заяви про перегляд судового рішення Верховним Судом України має прокурор, який їх вніс, або прокурор вищого рівня, його перший заступник чи заступник.
Таким чином, вказані новели мають сприяти однозначному сприйняттю такої функції органів прокуратури, як представництво інтересів громадян та держави в суді, а також посиленню захисту прав, свобод, інтересів як окремих громадян, так і держави в цілому.
М.МАТВІЙЧУК, прокурор Новоград-Волинської міжрайонної прокуратури, юрист 3 класу
Коментарі відсутні