Конституційне право кожного на доступ до публічної інформації

Правове забезпечення права на доступ до публічної інформації є однією з найважливіших гарантій становлення будь-якого демократичного суспільства. Право на доступ до публічної інформації є конституційним правом людини, передбаченим і гарантованим статтею 34 Конституції України.
Так, 9 травня 2011 року набрав чинності Закон України «Про доступ до публічної інформації», метою якого є забезпечення прозорості та відкритості суб’єктів владних повноважень і створення механізмів реалізації права кожного на доступ до публічної інформації.
Цей Закон не поширюється на відносини щодо отримання інформації суб’єктами владних повноважень при здійсненні ними своїх функцій, а також на відносини у сфері звернень громадян, які регулюються спеціальним законом.
Відповідно до Закону України «Про доступ до публічної інформації», публічна інформація — це відображена та задокументована будь-якими засобами та на будь-яких носіях інформація, що була отримана або створена в процесі виконання суб’єктами владних повноважень своїх обов’язків, передбачених чинним законодавством, або яка знаходиться у володінні суб’єктів владних повноважень, інших розпорядників публічної інформації, визначених цим Законом.
Розпорядниками інформації, згідно зі статтею 13 Закону, визнаються:

  1. суб’єкти владних повноважень — органи державної влади, інші державні органи, органи місцевого самоврядування, органи влади Автономної Республіки Крим, інші суб’єкти, що здійснюють владні управлінські функції відповідно до законодавства та рішення яких є обов’язковими для виконання;

  2. юридичні особи, які фінансуються з державного, місцевих бюджетів, бюджету Автономної Республіки Крим, — стосовно інформації щодо використання бюджетних коштів;

  3. особи, якщо вони виконують делеговані повноваження суб’єктів владних повноважень, згідно із законом чи договором, включаючи надання освітніх, оздоровчих, соціальних або інших державних послуг, — стосовно інформації, пов’язаної з виконанням їхніх обов’язків;

  4. суб’єкти господарювання, які займають домінуюче становище на ринку або наділені спеціальними чи виключними правами, або є природними монополіями, — стосовно інформації щодо умов постачання товарів, послуг та цін на них.


Запит від особи на отримання інформації подається у довільній формі, при цьому обов’язково необхідно вказати ім’я та прізвище запитувача, поштову адресу або адресу електронної пошти, а також номер телефону; опис інформації, яку запитувач хотів би отримати (вид, назву, реквізити чи зміст документа, щодо якого зроблено запит); підпис і дату.
Законом України «Про доступ до публічної інформації» передбачено, що відповідь на запит має бути надана не пізніше п’яти робочих днів з дня отримання запиту. У разі, якщо запит стосується надання великого обсягу інформації або потребує пошуку інформації серед значної кількості даних, строк розгляду запиту може бути продовжено до 20 робочих днів з обгрунтуванням такого продовження.
Також статтею 23 даного Закону визначено, що рішення, дії чи бездіяльність розпорядників інформації можуть бути оскаржені до керівника розпорядника, вищого органу або суду. Оскарження рішень, дій чи бездіяльності розпорядників інформації до суду здійснюється відповідно до Кодексу адміністративного судочинства України.
Протягом 2012 року Новоград-Волинською міжрайонною прокуратурою проводились перевірки додержання вимог Закону України «Про доступ до публічної інформації» в діяльності місцевих органів державної виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, органів державного контролю, за результатами яких виявлені порушення Закону, на усунення яких внесено 8 документів прокурорського реагування, притягнуто 4 посадові особи до дисциплінарної відповідальності.
І.МЕЛЬНИК, прокурор Новоград-Волинської міжрайонної прокуратури