Корупція: запобігання та протидія

Проблема корупції залишається серед найбільш актуальних у нашій державі. Протидія корупції є однією з найактуальніших соціальних проблем сучасності, розв’язання якої є надзвичайно важливою і складною справою. Корупція негативно впливає на різнобічність суспільного життя: економіку, політику, управління, соціальну і правову сфери, громадську свідомість, міжнародні відносини. Вона є однією з основних перешкод побудови в Україні демократичної, соціальної, правової держави, утвердження принципу верховенства права.
Останнім часом при здійсненні прокурорського нагляду у сфері протидії корупції акцентується на необхідності переходу в діяльності правоохоронних органів на цьому напрямі від кількісних показників до забезпечення ефективності цієї роботи, що набуває ознак системності та періодично контролюється.
Органи прокуратури є одним із спеціально уповноважених суб’єктів у сфері протидії корупції, а тому саме протидія корупції залишається одним із пріоритетних напрямів діяльності прокуратури.
Порядок організації прокурорського нагляду у зазначеній сфері врегульований нормами Закону України «Про прокуратуру», наказами Генерального прокурора України. Виходячи з вимог чинного законодавства, Новоград-Волинською міжрайонною прокуратурою постійна увага приділяється даному напрямку роботи.
Вже в поточному році нами проведено ряд перевірок, і результати їх свідчать про те, що мають місце суттєві порушення вимог закону.
Так, Новоград-Волинською міжрайонною прокуратурою в поточному році виявлено порушення вимог Закону України «Про засади запобігання і протидії корупції» в частині обмежень щодо сумісництва з іншими видами діяльності.
За результатами розгляду протоколу про адміністративне корупційне правопорушення на винну особу накладено стягнення у вигляді 850 грн. штрафу з конфіскацією отриманого доходу. Штраф та отриманий дохід більше 15 тис. грн. сплачено добровільно.
Проведеними перевірками встановлено також порушення при працевлаштуванні осіб, які піддані адміністративним стягненням за вчинення корупційних правопорушень.
Так, у відповідності до положень статті 12 Закону України «Про державну службу», особи не можуть бути обраними або призначеними на посаду в державному органі та його апараті, якщо вони мають не зняту або не погашену судимість за вчинення злочину або на яких протягом останнього року накладалося адміністративне стягнення за вчинення корупційного правопорушення.
Прокуратурою також забезпечується участь під час розгляду міськрайсудом справ про адміністративні корупційні правопорушення, протоколи щодо яких складаються іншими спеціально уповноваженими суб’єктами у сфері протидії корупції.
Так, прокуратурою забезпечено участь під час розгляду міськрайсудом складеного співробітником СБУ в області протоколу відносно одного з голів сільської ради Новоград-Волинського району, який за місцем своєї роботи умисно не подав декларацію про майно, доходи, витрати і зобов’язання фінансового характеру за 2011 рік. За вчинення вказаного правопорушення останнього притягнуто до відповідальності у вигляді штрафу 170 грн., а тому, відповідно до вимог Закону України «Про засади запобігання і протидії корупції», він підлягає звільненню з посади у триденний строк з дня отримання органом місцевого самоврядування копії судового рішення, яке набрало законної сили. Оскільки сільський голова продовжує працювати на посаді, Новоград-Волинською міжрайонною прокуратурою сесії відповідної сільської ради направлено подання з вимогою дострокового припинення повноважень сільського голови.
Наразі міжрайонною прокуратурою продовжуються перевірки суб’єктів відповідальності за корупційні правопорушення щодо додержання ними законодавства у сфері запобігання і протидії корупції.
М.СЕМЕНЬКА, заступник Новоград-Волинського міжрайонного прокурора, старший радник юстиції