Через затримку потяга запізнились на літак? Хто відшкодує збитки?

Добрий день, редакція газети «Звягель»! Через запізнення потяга я не встигла на літак. У зв’язку з цим, прошу роз’яснити, яку відповідальність несе перевізник перед пасажирами у таких випадках?
Наталія В., м.Новоград-Волинський

На запитання відповідає начальник юридичного відділу газети «Звягель» Геннадій ФРЕГЕР:
Відносини між залізницею та пасажирами регулюються Правилами перевезення пасажирів, багажу, вантажобагажу та пошти залізничним транспортом України, затвердженими наказом Міністерства транспорту та зв’язку України 27.12.2006 р. №1196, а між пасажиром та авіакомпанією — Правилами повітряних перевезень пасажирів і багажу, затвердженими Наказом Міністерства інфраструктури України 30.11.2012 р. №735. Слід відзначити, що права пасажира авіакомпанії більш захищені, ніж пасажира залізниці.
ЗАЛІЗНИЧНИЙ ТРАНСПОРТ
Згідно зі ст.922 ЦК України, за затримку у відправленні транспортного засобу, що перевозить пасажира, або запізнення у прибутті такого транспортного засобу до пункту призначення перевізник сплачує пасажирові штраф у розмірі, встановленому за домовленістю сторін, транспортними кодексами (статутами), якщо перевізник не доведе, що ці порушення сталися внаслідок непереборної сили, усунення несправності транспортного засобу, яка загрожувала життю або здоров’ю пасажирів, або інших обставин, що не залежали від перевізника.
У разі відмови пасажира від перевезення з причини затримки відправлення транспортного засобу, перевізник зобов’язаний повернути пасажиру провізну плату.
Якщо поїздка пасажира з пункту пересадки не відбулася внаслідок запізнення транспортного засобу, який доставив його у цей пункт, то перевізник зобов’язаний відшкодувати пасажирові завдані збитки.
У свою чергу п.19.16 Правил перевезення пасажирів, багажу, вантажобагажу та пошти залізничним транспортом України, який є спеціальним актом у сфері залізничних перевезень, передбачає, що у разі відміни поїзда, зазначеного в проїзному документі, або його запізнення до відправлення з пункту відправлення пасажирів більше, ніж на одну годину, ненадання пасажиру місць, зазначених у проїзному документі, запізнення пасажира на поїзд з пункту пересадки з вини залізниці і відмови пасажира при цьому скористатися іншими місцями чи поїздом, для повернення платежів пасажир повинен пред’явити проїзні документи для відмітки «Проїзний документ не використаний повністю з вини залізниці».
На підставі цієї відмітки пасажиру виплачується повна вартість проїзного документа, у тому числі з платою за послуги з продажу (комісійний збір) та резервування місць. Плата за послуги з повернення проїзного документа (комісійний збір) не здійснюється.
АВІАТРАНСПОРТ
Компенсація пасажирам у разі відмови у перевезенні
У разі, якщо перевізник мотивовано очікує на відмову пасажирам у посадці на рейс, він зобов’язаний спочатку знайти добровольців, готових відмовитися від свого підтвердженого бронювання в обмін на узгоджену між пасажиром, який добровільно відмовляється від посадки на рейс, та перевізником винагороду. Крім виплати винагороди, перевізник зобов’язаний запропонувати пасажиру на вибір:

  • відшкодування вартості перевезення впродовж семи днів, яке має бути виплачене готівкою, електронним банківським переказом, банківськими дорученнями або банківськими чеками чи за наявності засвідченої у письмовій формі згоди пасажира у вигляді дорожніх чеків та/або інших послуг, повної вартості квитка за ціною, за якою його придбано, за невикористану частину квитка та за використану частину або частини квитка, якщо рейс більше не задовольняє потреби пасажира, а також забезпечити за потреби зворотний рейс у початковий пункт відправлення за першої можливості;

  • зміну маршруту, яка повинна здійснюватися за відповідних транспортних умов: до кінцевого пункту призначення — за першої можливості або до кінцевого пункту — у пізніший час за бажанням пасажира та за наявності вільних місць.


Перевезення пасажира з аеропорту, де сталася відмова у перевезенні, до аеропорту, з якого починається запропонований перевізником альтернативний маршрут, та від аеропорту альтернативної посадки до аеропорту, куди пасажир мав прибути рейсом, на який йому було відмовлено у перевезенні, здійснюється за рахунок перевізника.
Якщо пасажирів, які згодні добровільно відмовитися від подорожі цим рейсом, немає або їх кількість є недостатньою, перевізник має право відмовити пасажиру в перевезенні проти його волі.
У цьому випадку перевізник має виплатити їм компенсацію у таких розмірах:

  • 250 євро — для рейсів дальністю до 1500 кілометрів;

  • 400 євро — для рейсів дальністю від 1500 до 3500 кілометрів;

  • 600 євро — для рейсів дальністю понад 3500 кілометрів.


Під час визначення відстані за основу береться останній пункт, у якому відмова від перевезення або невиконання рейсу, який було раніше заплановано та на який заброньовано принаймні одне місце, створить затримку прибуття пасажирів у запланований час.
Перевізник має право зменшити розмір компенсації на 50%, якщо пасажиру пропонується заміна маршруту перевезення до його пункту призначення альтернативними рейсами.
Компенсація пасажирам у разі затримки рейсу
Перевізник повинен надати пасажирам, за встановленими ним нормами, харчування та прохолодні напої і можливість здійснити два безкоштовних дзвінки або відправити телекс-, факс-повідомлення чи повідомлення електронною поштою, якщо для цього є технічні умови, у разі затримки рейсу на строк:

  • дві години або більше від запланованого часу відправлення рейсу дальністю до 1500 кілометрів;

  • три години або більше від запланованого часу відправлення рейсу дальністю від 1500 до 3500 кілометрів;

  • чотири години або більше від запланованого часу відправлення рейсу для всіх інших рейсів, не зазначених у другому та третьому абзацах цього пункту.


Якщо виконання затриманого рейсу відкладається на наступний день за днем його виконання, передбаченим розкладом і зазначеним у квитку, то перевізник повинен надати пасажирам номери у готелі, харчування та забезпечити трансфер за маршрутом: аеропорт — готель — аеропорт.
У разі, коли затримка рейсу перевищує п’ять годин, пасажирам має бути запропоновано:

  • відшкодування вартості перевезення впродовж семи днів, яке має бути виплачене готівкою, електронним банківським переказом, банківськими дорученнями або банківськими чеками чи за наявності засвідченої у письмовій формі згоди пасажира у вигляді дорожніх чеків та/або інших послуг, повної вартості квитка за ціною, за якою його придбано, за невикористану частину квитка та за використану частину або частини квитка, якщо рейс більше не задовольняє потреби пасажира, а також забезпечити за потреби зворотний рейс у початковий пункт відправлення за першої можливості;

  • зміну маршруту, яка повинна здійснюватися за відповідних транспортних умов: до кінцевого пункту призначення — за першої можливості або до кінцевого пункту — у пізніший час за бажанням пасажира та за наявності вільних місць.