Скорочення терміну навчання у школі до 9 класів та збільшення пенсійного віку до 65 років — міф чи реальність, або Які новації передбачає Програма діяльності Уряду?

Добрий день, редакція газети «Звягель»! Чи правда, що тепер пенсійний вік збільшено до 65 років, а термін навчання у школі обмежено до 9 класів?
Антоніна С., м.Новоград-Волинський

На запитання відповідає начальник юридичного відділу газети «Звягель» Геннадій ФРЕГЕР:
11.12.2014 р. Верховна Рада України схвалили Програму діяльності Кабінету Міністрів України. Майже одразу в ЗМІ та Інтернеті з’явилось безліч різноманітної інформації, зокрема, що Уряд планує збільшити пенсійний вік для чоловіків та жінок до 65 років, скоротити термін середньої освіти до 9 років, ввести декларування доходів та видатків для всіх громадян, замороження пенсій та зарплат і збільшення комунальних послуг не на відсотки, а в рази.
То які ж «сюрпризи» для українців приготував Уряд?
Сам документ під назвою «Програма діяльності Кабінету Міністрів України», який був схвалений Верховною Радою України, складається з 11 розділів:

  1. Нова оборонна політика, що гарантує національну безпеку й обороноздатність України та відновлення національного суверенітету на всій території держави.

  2. Нова політика державного управління.

  3. Нова антикорупційна політика.

  4. Нова економічна політика.

  5. Нова політика управління державною власністю.

  6. Нова продовольча політика.

  7. Нова політика енергетичної незалежності.

  8. Нова соціальна політика.

  9. Нова культурна політика.

  10. Нова політика розвитку молоді та спорту.

  11. Нова політика міжнародної допомоги.


При цьому в самій програмі дуже мало конкретики, здебільшого зазначено про наміри внести зміни у діючі закони та загальні «красиві фрази».
Так, якщо взяти для прикладу розділ, який, напевно, викликав найбільше обговорень — «Нова соціальна політика» — то він передбачає наступні зміни в соціальній сфері:

  • створення справедливої соціальної системи пенсійного забезпечення, скасування спеціальних пенсій шляхом: розроблення та сприяння прийняттю Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про пенсійне забезпечення», перехід на єдиний принцип нарахування пенсій (перше півріччя 2015 року); продовження оподаткування високих пенсій;

  • розвиток недержавного пенсійного страхування, запровадження накопичувальної системи пенсійного страхування шляхом: розроблення та сприяння прийняттю у новій редакції Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» (перше півріччя 2015 року);

  • ліквідацію неефективних пільг;

  • перехід до адресності та монетизації пільг (внесення змін до 25 актів законодавства) (2016 рік);

  • об’єднання фондів державного соціального страхування та забезпечення прозорості їх діяльності (2015 рік) шляхом: розроблення та сприяння прийняттю у новій редакції Закону України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування, у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням»; розроблення та сприяння прийняттю у новій редакції Закону України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності»;

  • скорочення видатків на адміністрування фондів на 600 млн. грн.;

  • реформування трудового законодавства;

  • розроблення та сприяння прийняттю Трудового кодексу України (2015 рік);

  • соціальний захист, працевлаштування та реінтеграцію внутрішньо переміщених осіб;

  • інше тому подібне.


Тобто, як видно з даного розділу, Уряд не ділиться своїми планами, зокрема, яка буде редакція Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування», яким буде пенсійний вік, яким буде розмір мінімальної пенсії тощо. Просто констатують, що вони планують прийняти, а що саме, — потім буде «сюрпризом».
Схожа картина і в інших розділах.
Дещо більше конкретики в розділі «Нова економічна політика», яка передбачає:

  • зниження частки витрат державного сектору в структурі валового внутрішнього продукту на 10% (2015-2016 роки);

  • розроблення та сприяння прийняттю закону про Державний бюджет України, що враховує відповідні зміни видаткової частини зниження частки витрат державного сектору в структурі валового внутрішнього продукту на 10% (2015-2016 роки);

  • скорочення кількості податків із 22 до 9 (І квартал 2015 року). (При цьому, знову ж таки не зазначається, які саме податки скорочуються, та чи не ввійде у ті 9 податків, які лишаються, податкове навантаження замість скасованих 13?);

  • об’єднання податкової та бухгалтерської звітності, гармонізація її з міжнародними стандартами фінансової звітності (2015-2016 роки);

  • легалізація заробітної плати шляхом зменшення навантаження на фонд оплати праці;

  • розроблення та сприяння прийняттю Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування» (поетапне зменшення розміру єдиного внеску з 41% до 15%) (І квартал 2015 року);

  • посилення відповідальності за виплату заробітної плати «в конвертах» (розроблення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення та Кримінального кодексу України) (перше півріччя 2015 року);

  • прийняття Міністерством фінансів разом із Національним банком України нормативно-правових актів, спрямованих на зменшення тіньового обігу готівки (І квартал 2015 року);

  • зниження податкового навантаження на малий та середній бізнес, зокрема: двократне зменшення ставки єдиного податку (І квартал 2015 року); встановлення заборони на проведення протягом 2015-2016 років перевірок суб’єктів господарювання контролюючими органами;

  • запровадження інституту податкового компромісу з метою повного декларування на­яв­них активів та введення обов’язкового декларування доходів;

  • контроль за трансфертним ціноутворенням, зокрема розроблення та сприяння прийняттю змін до законодавства, що регулює трансфертне ціноутворення (2016 рік);

  • впровадження нової системи адміністрування податку на додану вартість (І квартал 2015 року).


Тобто, якщо взяти в цілому, то Програма дій Уряду дійсно містить низку необхідних для країни реформ, але через відсутність деталізації та, враховуючи нинішні реалії, не виключені «неприємні сюрпризи» для пересічних українців.