Від держави — до громад
- Питання-відповідь
- 35
- коментар(і)
- 30-10-2020 18:23
ЩО ОЗНАЧАЄ ПРЕЗИДЕНТСЬКИЙ УКАЗ ПРО ПЕРЕДАЧУ С/Г ЗЕМЕЛЬ?
Усередині жовтня Президент Володимир Зеленський підписав указ щодо «прискорення реформ у сфері земельних відносин». Йдеться про передачу 2 млн га сільськогосподарських угідь у розпорядження об’єднаних територіальних громад. Коли це станеться і що кажуть про це рішення експерти, з’ясував Центр громадського моніторингу та контролю.
ЗЕМЛЯ ДЕРЖАВНА VS КОМУНАЛЬНА
У 2018-2019 роках держава віддала громадам 1,7 млн га угідь. Сьогодні влада планує передати до комунальної власності ще понад 2 млн га сільськогосподарських земель і таким чином завершити реформу децентралізації.
«Ключовий момент, без якого децентралізація не може бути в Україні завершена. Це — передача земель безпосередньо громадам. Сьогодні цей важливий крок буде зроблено. Сьогодні я підписую указ про заходи щодо передачі земель сільськогосподарського призначення з державної до комунальної власності», — сказав Президент Володимир Зеленський 15 жовтня.
Після передачі в держави залишиться 750 тисяч га сільськогосподарських угідь. За даними Держгеокадастру, ці землі обробляють 1166 державних підприємств та установ по всій країні. Зокрема, ними користуються Національна академія аграрних наук, Міністерство економіки, торгівлі та сільського господарства, Міністерство освіти і науки, Міністерство оборони, Міністерство юстиції, Держлісагентство, Фонд державного майна та Держводагентство.
ПОЗИТИВНИЙ ЕФЕКТ ДЛЯ ГРОМАД
Після місцевих виборів, 26 жовтня, новостворені громади отримають сільськогосподарські землі в комунальну власність. Вони зможуть розпоряджатися землею на свій розсуд, використовуючи кошти на місцеві потреби. На думку експертів, це є великим плюсом для розвитку громад.
«Безумовно, та земля, яка була і є в держвласності, використовується найчастіше неефективно. І нонсенс, що місцеві громади не могли нею розпоряджатися. Так що указ Президента, який, за його словами, торкнеться понад 2 млн га землі, підвищить ефективність функціонування ОТГ. Дасть новий імпульс до їх розвитку», — вважає політолог Ігор Рейтерович.
Водночас фахівці із земельних питань звертають увагу, що до громад перейдуть лише інвентаризовані землі, тобто ті, які вже сформовані та внесені до Держгеокадастру. «Крім них, є ще досить багато неінвентаризованих земель — і їх так просто передати не вийде. Для цього потрібно прийняти відповідні закони», — пояснила юристка із земельного та аграрного права Елліна Юрченко.
Ідеться про два законопроєкти щодо дерегуляції і децентралізації земельних відносин, які парламент ухвалив у першому читанні ще минулої осені, — №2194 і №2195. Перший стосується порядку передачі с/г земель поза межами населених пунктів у володіння громад, а другий — електронних аукціонів. Член правління Спілки землевпорядників України Андрій Мартин сподівається, що нинішній указ Президента стане сигналом для депутатів швидше ухвалити ці законопроєкти.
«Хочу підкреслити, що передавати громадам потрібно не тільки землі сільськогосподарського призначення, а всі землі в межах територій громад, окрім тих, де розташовані об’єкти державної власності. Тобто, у державній власності мають залишитися землі оборони, землі державних установ, підприємств і організацій, усе інше має стати комунальною власністю громад. Усе це можливо реалізувати, ухваливши вже згадані законопроєкти», — заявив Мартин.
РИЗИКИ І ВИКЛИКИ
Експерти наголошують, що передача державних земель до комунальної власності повинна відбутися максимально прозоро. Сьогодні Держгеокадастр володіє інформацією про приблизно 74% земель у країні. Багато ділянок в регіонах, особливо за межами населених пунктів, залишаються необлікованими.
Передусім, вважають аналітики, потрібна незалежна інвентаризація цих земель. Інакше частина гектарів може опинитися поза будь-якими реєстрами.
Інший важливий момент — це контроль за використанням комунальних угідь. Громади можуть здавати ці ділянки в оренду, отримуючи прибуток, а також безоплатно передавати в приватні руки. Щоб місцеві чиновники не використовували ці можливості на свою користь, потрібні прописані в законі запобіжники.
«Важливо, щоб місцеві громади розпоряджалися переданими їм великими ділянками землі відповідально: у нас зараз дуже багато землі перебуває в «тіньовому» обороті, і з цим пов’язана дуже велика корупція», — вважає політолог Володимир Фесенко.
Як розповів голова Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру Роман Лещенко, у попередні роки через механізм безоплатної приватизації було незаконно виведено понад 5 млн га державної землі. «Вона (земля, — ред.) — наразі в приватній власності, у приватній власності чиновників, у приватній власності всіх тих людей, які перебували при владі», — заявив очільник Держгеокадастру.
За словами Романа Лещенка, відомство вже сформувало понад 300 кримінальних проваджень щодо незаконної безоплатної приватизації земель та надало інформацію правоохоронним органам.
Експерти погоджуються, що іншого шляху, як віддати землю громадам, немає. Цей крок — дуже важливий для завершення реформи децентралізації. Але здійснювати його необхідно в комплексі із законодавчими змінами.
Усередині жовтня Президент Володимир Зеленський підписав указ щодо «прискорення реформ у сфері земельних відносин». Йдеться про передачу 2 млн га сільськогосподарських угідь у розпорядження об’єднаних територіальних громад. Коли це станеться і що кажуть про це рішення експерти, з’ясував Центр громадського моніторингу та контролю.
ЗЕМЛЯ ДЕРЖАВНА VS КОМУНАЛЬНА
У 2018-2019 роках держава віддала громадам 1,7 млн га угідь. Сьогодні влада планує передати до комунальної власності ще понад 2 млн га сільськогосподарських земель і таким чином завершити реформу децентралізації.
«Ключовий момент, без якого децентралізація не може бути в Україні завершена. Це — передача земель безпосередньо громадам. Сьогодні цей важливий крок буде зроблено. Сьогодні я підписую указ про заходи щодо передачі земель сільськогосподарського призначення з державної до комунальної власності», — сказав Президент Володимир Зеленський 15 жовтня.
Після передачі в держави залишиться 750 тисяч га сільськогосподарських угідь. За даними Держгеокадастру, ці землі обробляють 1166 державних підприємств та установ по всій країні. Зокрема, ними користуються Національна академія аграрних наук, Міністерство економіки, торгівлі та сільського господарства, Міністерство освіти і науки, Міністерство оборони, Міністерство юстиції, Держлісагентство, Фонд державного майна та Держводагентство.
ПОЗИТИВНИЙ ЕФЕКТ ДЛЯ ГРОМАД
Після місцевих виборів, 26 жовтня, новостворені громади отримають сільськогосподарські землі в комунальну власність. Вони зможуть розпоряджатися землею на свій розсуд, використовуючи кошти на місцеві потреби. На думку експертів, це є великим плюсом для розвитку громад.
«Безумовно, та земля, яка була і є в держвласності, використовується найчастіше неефективно. І нонсенс, що місцеві громади не могли нею розпоряджатися. Так що указ Президента, який, за його словами, торкнеться понад 2 млн га землі, підвищить ефективність функціонування ОТГ. Дасть новий імпульс до їх розвитку», — вважає політолог Ігор Рейтерович.
Водночас фахівці із земельних питань звертають увагу, що до громад перейдуть лише інвентаризовані землі, тобто ті, які вже сформовані та внесені до Держгеокадастру. «Крім них, є ще досить багато неінвентаризованих земель — і їх так просто передати не вийде. Для цього потрібно прийняти відповідні закони», — пояснила юристка із земельного та аграрного права Елліна Юрченко.
Ідеться про два законопроєкти щодо дерегуляції і децентралізації земельних відносин, які парламент ухвалив у першому читанні ще минулої осені, — №2194 і №2195. Перший стосується порядку передачі с/г земель поза межами населених пунктів у володіння громад, а другий — електронних аукціонів. Член правління Спілки землевпорядників України Андрій Мартин сподівається, що нинішній указ Президента стане сигналом для депутатів швидше ухвалити ці законопроєкти.
«Хочу підкреслити, що передавати громадам потрібно не тільки землі сільськогосподарського призначення, а всі землі в межах територій громад, окрім тих, де розташовані об’єкти державної власності. Тобто, у державній власності мають залишитися землі оборони, землі державних установ, підприємств і організацій, усе інше має стати комунальною власністю громад. Усе це можливо реалізувати, ухваливши вже згадані законопроєкти», — заявив Мартин.
РИЗИКИ І ВИКЛИКИ
Експерти наголошують, що передача державних земель до комунальної власності повинна відбутися максимально прозоро. Сьогодні Держгеокадастр володіє інформацією про приблизно 74% земель у країні. Багато ділянок в регіонах, особливо за межами населених пунктів, залишаються необлікованими.
Передусім, вважають аналітики, потрібна незалежна інвентаризація цих земель. Інакше частина гектарів може опинитися поза будь-якими реєстрами.
Інший важливий момент — це контроль за використанням комунальних угідь. Громади можуть здавати ці ділянки в оренду, отримуючи прибуток, а також безоплатно передавати в приватні руки. Щоб місцеві чиновники не використовували ці можливості на свою користь, потрібні прописані в законі запобіжники.
«Важливо, щоб місцеві громади розпоряджалися переданими їм великими ділянками землі відповідально: у нас зараз дуже багато землі перебуває в «тіньовому» обороті, і з цим пов’язана дуже велика корупція», — вважає політолог Володимир Фесенко.
Як розповів голова Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру Роман Лещенко, у попередні роки через механізм безоплатної приватизації було незаконно виведено понад 5 млн га державної землі. «Вона (земля, — ред.) — наразі в приватній власності, у приватній власності чиновників, у приватній власності всіх тих людей, які перебували при владі», — заявив очільник Держгеокадастру.
За словами Романа Лещенка, відомство вже сформувало понад 300 кримінальних проваджень щодо незаконної безоплатної приватизації земель та надало інформацію правоохоронним органам.
Експерти погоджуються, що іншого шляху, як віддати землю громадам, немає. Цей крок — дуже важливий для завершення реформи децентралізації. Але здійснювати його необхідно в комплексі із законодавчими змінами.
За матеріалами Центру громадського моніторингу та контролю
Коментарі відсутні