ВОЛОДИМИР МИСІН: «БЕЗ ФІНАНСУВАННЯ ДАЛЕКО НЕ ЗАЇДЕШ»

ВОЛОДИМИР МИСІН: «БЕЗ ФІНАНСУВАННЯ ДАЛЕКО НЕ ЗАЇДЕШ»

Цієї сніжної зими як автомобілістів, так і пішоходів не може не турбувати питання розчищення міських доріг та тротуарів. Чому склалася така ситуація і як почуває себе в цьому році галузь житлово-комунального господарства, — саме з таким запитанням ми звернулися до начальника відділу житлово-комунального господарства нашого міста В.Є.МИСІНА:
— Володимире Євгеновичу, щоб оцінити ситуацію в повному обсязі, цікаво було б визначити весь той об’єм робіт, що їх виконує ЖКГ нашого міста. Зокрема, що зроблено управлінням житлово-комунального господарства за 2009 рік у плані благоустрою міста?
— Щоб не говорити про це голослівно, наведу тільки деякі цифри. Тож, протягом минулого року нами було виконано робіт із санітарної очистки міста на суму 665 тис. грн., за ці гроші місто прибирали 8 двірників, вивезено 50 тис м3 сміття та вуличного змету, проводилось механізоване миття та прибирання вулиць міста до свят, роботи із зимового утримання доріг та інше.
Проведені роботи з озеленення міста на суму 164 тис. грн.: висаджено 25 тис. штук розсади квітів на міських клумбах, догляд за ними, косіння газонів, стрижка кущів (для прикладу, в 2008 році було висаджено майже 50 тис. розсади і на озеленення було потрачено 171 тис. грн., але тоді 1 шт. розсади в середньому коштувала 1,1 грн., а в 2009 році — вже 3 грн.). Є різниця?
— Проведені роботи з освітлення міста на суму 342 тис. грн. (в т.ч. і електроенергія).
— На утримання кладовищ міста витрачено 126 тис. грн.
— Виконані роботи з ремонту міських вулиць на суму 1649 тис. грн., в т. ч. зроблено ямковий ремонт 18 вулиць на суму 296 тис. грн., ремонт 62 вулиць з м’яким покриттям на суму 775 тис. грн., та ремонт вул.Олени Пчілки на суму 230 тис. грн., 42 тис. грн. — розмітка.
Це основна, постійна поточна робота з благоустрою міста.
Крім того, в 2009 році було зроблено:
— ліквідовано 17 стихійних звалищ;
— запущено 1-й етап 1 черги нового полігону ТПВ в урочищі Ржатківка (на це в 2009 році з міського бюджету витрачено 486 тис. грн) і закрите старе, екологічно небезпечне, сміттєзвалище по вул.Лянгуса;
— встановлено 8 засобів примусового зниження швидкості транспортних засобів «лежачих поліцейських» (в 2008 році їх було встановлено — 12);
— прийнято дольову участь у реконструкції тротуару по вул.Соборності, 2;
— облаштована територія біля пам’ятника Т.Г.Шевченку, проведено ремонт автомобільного мосту через р. Смолка (на суму 6 тисяч гривень) і реконструйовано 2 пішохідних моста через цю ж річку в районі вулиць Ціолковського та Полянського (на суму 20 тис грн).
— нами було облаштоване джерело по вулиці Ціолковського (25 тисяч гривень);
— знято 54 аварійних дерева;
— знешкоджено 180 бродячих собак.
— Чи вдалося стабілізувати роботу з вивезення сміття з приватного сектора?
— Це питання ми тримаємо на постійному контролі. Станом на 01.01.09 було укладено 6790 договорів, станом на 01.01.10 — 7130 договорів. Тобто, протягом минулого року додатково укладено 476 договорів, в поточному році — вже 185 договорів. Враховуючи, що в нашому місті 8237 приватних домоволодінь, з них в 569 — ніхто не проживає та 109 уклали договір на вивіз сміття з ОСББ, то виходить, що на даний момент укладеними договорами охоплено 89% приватного сектора міста, оплата ж складає 87%.
Наступний напрямок роботи, який ми розпочали в минулому році і над яким активно працюємо в даний час, — це роздільний збір сміття. Підготовча робота почалася влітку минулого року, а конкретно сама програма почала працювати 15 листопада 2009 року. Було встановлено 40 спецконтейнерів для роздільного збору ТПВ на 20 контейнерних майданчиках міста. За 1,5 місяця минулого року зібрано і вивезено 195 контейнерів пластику і 60 контейнерів скла, за січень 2010 року вивезено 47 контейнерів пластику і 20 контейнерів скла. А це значить, що за 2,5 місяці на 419 м3 сміття на новий полігон ТПВ вивезено менше.
— Куди далі з міста відправляються зібрані пластик і скло?
— Вторинна сировина приватним підприємцем у подальшому досортовується і здається на сміттєпереробні пункти.
У 2009 році було створено нове комунальне підприємство «Тризна», яке призначене для утримання та обслуговування міських кладовищ, так як цього вимагає закон. Згідно з рішенням міської ради на поповнення статутного фонду цього підприємства, для початку його діяльності, було виділено 130 тисяч гривень, але це на папері, а в реальності їм надійшло лише 11 тисяч гривень. І от практично на голому місці було створене комунальне підприємство, яке в минулому році утримувало міські кладовища набагато краще, ніж до цього приватне підприємство.
І практично за ці ж кошти, що виділялись у минулі роки і приватникам, змогли додатково виконати наступні роботи: зрізати 4 аварійних дерева, відремонтувати огорожу, пам’ятник Герою Радянського Союзу Ведмеденку, колодязь та багато іншого. За кошти підприємства змогли провести, принаймні, косметичний ремонт виділених приміщень, відкрити з січня 2010 року магазин ритуальних товарів, і, хоча, поки що це підприємство збиткове, є певні розрахунки, згідно з яким можна впевнено прогнозувати той факт, що через декілька років воно стане прибутковим, а якщо зробити в нього певні одноразові капіталовкладення, то і раніше.
— Володимире Євгеновичу, скільки загалом бюджетних коштів торік було витрачено на благоустрій міста?
— За 2009 рік на благоустрій міста витрачено 2,6 млн. гривень. Багато це, чи мало? Для прикладу, в 2007 році було виділено 4,5 млн. гривень, в 2008 на аналогічні цілі було витрачено 3,0 млн. гривень, тобто більше майже на 20%, ніж в 2009 році.
Абсолютні цифри можуть бути не показові. А ось деякі цифри для порівняння: для оплати електроенергії, що використовувалась на зовнішнє освітлення міста в 2007 році, витрачено 61.0 тис. грн; 2008 році — 115,0 тис. грн; 2009 році — 154,0 тис. грн, тобто за якихось 2 роки ріст цін на електроенергію сягнув більш, ніж в 2,5 рази, аналогічна ситуація по мінімальній заробітній платі та інших наших витратах. Тобто ми бачимо, що щороку зарплати та ціни ростуть, а кошти, які виділяються на благоустрій міста, зменшуються.
Коли я 2 роки тому прийшов працювати на посаду начальника відділу благоустрою, нас возили для обміну досвідом у місто Житомир, і там ми мали можливість познайомитися з роботою місцевого комунального підприємства. Нам показували їхню техніку — це більше двох десятків новітньої, найсучаснішої техніки. Житомирська міська влада одноразово виділила значну суму на закупівлю цієї техніки, і тепер там є чим працювати.
— А як у нашому місті вирішується це питання?
— Посудіть самі — комунальне підприємство «Міськкомунсервіс» має 11 одиниць техніки, з них — 4 більш-менш нові, сміттєвоз 2000 року, подарований у безкоштовну оренду під вибори, екскаватор «Борекс», ПР 130 (снігоочисна поливомийка) та сміттєвоз КО 413, закуплені за грантівські кошти в 2006 році, завдяки зусиллям працівників управління. Ще більш-менш нова — це ліктьова автовишка, де спецобладнання має термін експлуатації 3 роки, а база — 10 років. Решта має термін експлуатації 15-30 років і більше ремонтується, ніж працює. Хочу згадати за закуплений для полігону ТПВ бульдозер за 50 тисяч гривень — майже у таку ж суму грошей вже обійшовся його ремонт. А на чому ж працювати?
Ніяк не можемо засвоїти просту істину: скупий платить двічі.
У минулому році знову ж таки завдяки зусиллям працівників управління виграно державний грант по роздільному збору сміття, і в місто в поточному році прийде з держбюджету біля 500 тис. гривень, на які планується закупити новий сміттєвоз.
— Володимире Євгеновичу, цієї зими дуже багато нарікань щодо того, що міські дороги мало розчищаються. Чому склалася така ситуація?
— Згоден, дійсно дуже багато незадоволення викликає питання зимового прибирання міста. Хочу нагадати, що в листопаді минулого року на прохання управління сесія міської ради додала на ці цілі 180 тисяч гривень, хоча їх і нізвідки було брати, але довелося зменшити кількість робіт з ремонту вулиць міста, щоб хоч якось утримувати наші дороги в зимовий час.
У результаті, навіть при жорсткій економії, в кінці року нам не вистачило декілька тисяч для розрахунків із КП «Міськкомунсервіс» і довелося стягувати всі фінансові залишки, ледве назбирали.
У 2010 році, згідно з тимчасовим кошторисом, на місяць припадає із санітарної очистки і утримання доріг 56 тисяч гривень. Комунальним підприємством за січень місяць за зимове прибирання виставлено рахунок на 157 тисяч гривень (і це, знову ж нагадую, — при жорсткій економії, коли кожна машина піщано-сольової суміші і кожен рейс снігоочисної техніки чітко регламентувався). Як заплатити за виконані роботи? Адже там — зарплати людей, бензин, інші матеріали.
— Суми дійсно вражають, а чи відповідають дійсності тарифи цього комунального підприємства — не спробували знайти дешевші варіанти?
— Нам вже доводилося чути зауваження про те, що там завищені тарифи. Але наведу такий простий приклад: коли в дні інтенсивного снігопаду ми найняли в державної організації ШЕД-632 на 2-3 години одну одиницю їхньої снігоочисної техніки, то нам за цей час роботи виставили рахунок у 10 тисяч гривень. Це факт, який говорить сам за себе. Тож все, що можна в межах виділених кошторисних призначень, і, як бачите, навіть більше, ми робимо.
Ще хотів звернути вашу увагу, що в нас всього лише 1 одиниця снігоприбиральної техніки, це ПР-130, яка, до того ж, малопотужна. Це наша вітчизняна техніка, яка має властивість постійно ламатися. Стала єдина машина — і чим чистити місто? Коли йде великий снігопад, — техніка дорожніх організацій теж зайнята на своїх об’єктах.
— А чому в місті працює так мало двірників?
— Так, є питання до роботи двірників. Але в нас, у комунальному підприємстві, їх всього 8 на все місто. Це надзвичайно мало. Переважна більшість з них працює сумлінно. Що стосується двірників ОСББ, то там теж, враховуючи невеликий тариф на обслуговування будинків та прибудинкових територій (в середньому трохи менше 1 гривні за 1 м2), двірників тримають мінімум, і, беручи до уваги значні обсяги прибудинкових територій, вони не завжди якісно та своєчасно можуть прибирати територію від снігу та льоду. Основний тягар тут припадає на власників установ, організацій, котрі зобов’язані прибирати свою прилеглу територію. Не можу сказати, що вони відмовляються взагалі їх прибирати, це тільки поодинокі випадки. Але, як правило, в силу об’єктивних та суб’єктивних причин, вони починають прибирати закріплену територію у 8-9 годин і не завжди виконують ці роботи в повному обсязі. На жаль, невеликі штрафи не дуже стимулюють цю діяльність, але інспекція благоустрою міста постійно працює в цьому напрямку.
На жаль, незважаючи на постійний ріст цін та мінімальних зарплат, падає фінансування комунальної галузі — вона взагалі завжди фінансувалася за залишковим принципом. А без фінансування, ясна річ, далеко не заїдеш, і всі дороги без нього не розчистиш. Звідси і виникають всі ті проблеми, які ми з вами зачепили в нашій розмові.
Розмовляла Лариса ГЕМБАРСЬКА
Фото Віктора ТИМОЩУКА