ПЕРЕПОЛОВЕННЯ П’ЯТИДЕСЯТНИЦI

ПЕРЕПОЛОВЕННЯ П’ЯТИДЕСЯТНИЦI

У середу по Неділі Розслабленого, точно в половині П’ятидесятниці, між Великоднем і празником Зішестя св. Духа (Трійцею), Східна Церква святкує празник Переполовення або Переділення. Пояснюється установа цього свята так: «У середу Розслабленого празнуємо празник Переполовення П’ятдесятниці задля почесті двох великих празничних днів, тобто Пасхи і П’ятдесятниці. Переполовення обидва ці празники з’єднує».
Назву свята Церква запозичила з Євангелія, яке благовістить про Ісуса Христа, що Він, у дні Свого земного життя, на третій рік Своєї Євангельської проповіді, в переполовення Старозаповітного свята Кущів, увійшов у храм і навчав (Ін. 7, 14-36). Цим вченням Господь ясно показав Себе Месією, ходатаєм Бога й людей, законодавцем і рівним Богові Отцеві. Це вчення Ісуса Христа, відповідно половині П’ятидесятниці, що поєднує Пасху і свято зішестя Святого Духа, передвіщає і про близький час зішестя Святого Духа, тому що «в останній день свята», під час якого Господь був у храмі й учив, Він Сам передвістив про Святого Духа, «Якого мали прийняти віруючі в Ісуса Христа» (Ін. 7, 37-39). Таким чином, Переполовення П’ятидесятниці є явленням Божественної сили і мудрості Спасителя, як Месії, що зіслав Святого Духа.
Свято тривало вісім днів, з яких перший і останній були особливо святими. Обрядом восьмого дня, який перебував у зв’язку із християнським святом переполовення, був обряд урочистого виливання води. Виливання води було знаменням виливання Святого Духа.
Згадуючи в Неділю про розслабленого освячення води від Ангела в купелі Силоамській, і особливо Божественне вчення Ісуса Христа, промовлене Ним у П’ятидесятницю, яке Господь уподібнює воді, яка «подає грішникові, що прагне спасіння, життя й мудрість», Церква в день Переполовення після Літургії звершує мале водосвяття, просячи Господа напоїти спраглі душі водами благочестя, як Він «кликав, говорячи: коли прагне хто з вас, нехай прийде до Мене та й п’є!» (Ін. 7, 37).