НЕДОСКОНАЛІСТЬ ЗАКОНУ — НАЙБІЛЬША ПРОБЛЕМА ВИБОРІВ
- Новоградські новини
- 445
- коментар(і)
- 12-11-2010 04:23
Ще зовсім недавно у країні вирували виборчі пристрасті, а нині, коли є переможці і переможені, час підводити підсумки. Редакція «Звягель-Інформу» звернулася з проханням розповісти про особливості минулої виборчої кампанії до голови міської виборчої комісії Софії Олександрівни ОСОВСЬКОЇ:
— Закінчилися виборчі перегони, з якими труднощами Вам довелося зіткнутися у роботі комісії?
— Найбільші труднощі — це недосконалість законодавства. Дуже багато було питань, які у Законі про вибори не трактувалися зовсім. По-перше, особливо вразило те, що згідно із законом лише мешканець, який є членом даної громади, може балотуватися у мери, у депутати міської ради, про це говорить висновок статті три, чотири і дев’ять, а, зрештою, коли ми стали піднімати це питання, то нам відповіли, що людина, котра проживає на будь-якій території, наприклад, у Києві, Хмельницькому, вона теж має право балотуватися тут, у нашому місті. Ще було декілька питань, які показують недосконалість закону, — це моя думка. Було обмаль фінансування, ми економили на чому тільки можна.
Чимало кандидатів скаржилися, що на виборчих дільницях були відсутні їхні автобіографії, програми, тобто не у повній мірі представлені кандидати-учасники виборчого процесу.
Слід сказати, що на цих виборах діяла змішана виборча система, тобто половина кандидатів у депутати йшло від партій, половина — від мажоритарних округів, тобто самовисуванці, простіше сказати. Кандидатів у нас набралося біля шестисот. Звичайно, на кожного кандидата надрукувати листівку, коли занадто обмаль часу, коли треба було друкувати і бюлетені, і протоколи, іншу документацію, яку потрібно мати члену дільничної комісії і самій дільничній комісії, працювати по ній, було просто ніколи, ніде, це по-перше. По-друге те, коли б ми надрукували оці всі агітаційні плакати, то у нас всі дільниці були б завішані кандидатами в депутати міської ради. Ми вирішили на дільничній комісії, що кожен кандидат у депутати міської ради має свій виборчий фонд, це згідно із законом, і з цих коштів він друкує свої агітаційні матеріали, які йому потрібно. Ми друкували плакати кандидатів на посаду міського голови, бюлетені, бланки копій протоколів.
— Як нам стало відомо, бюлетені таки додруковували?
— Бюлетенів було виготовлено 1670 штук у суботу ввечері. Чому? Тому що на 20-тій дільниці невірно прочитали нашу постанову, не дочитали її до кінця і зробили таку помилку — вони вивели із списків кандидатів на посаду міського голови Шевчука Анатолія Володимировича. Незаконно, тому що ніяких підстав для цього не було. Просто вони не дочитали попередню нашу постанову, і тому проштампували своїм штампом «вибув» з кандидатів на посаду міського голову Шевчука. Фактично це виявилося на наступний день, у суботу ранком, випадково. Голова комісії прийшла і сказала, що вони вже «вивели» Шевчука. Як вивели, чому? Хто вам давав дозвіл, де наше розпорядження, де постанова за підписом голови і телефонний дзвінок? Можна ж було дізнатися. Вона у сльози: ми не знали. І тоді ми подзвонили на ЦВК, викликали начальника міліції, і міліція була присутня, СБУ були присутні, всі члени нашої комісії, всі члени дільничної комісії: голова, секретар, заступник, ті, хто відповідає за це порушення. І нам порекомендували з ЦВК, щоб ми надрукували нові бюлетені, але обов’язково знищили зіпсовані. У присутності самого Шевчука надрукували таку ж кількість бюлетенів, які вони зіпсували і також у присутності членів комісії і міліції це все було оформлено за законодавством, і таким чином інцидент зник.
— Це зрозуміло, але чому так сталося, що кандидата «вивели», яка причина?
— Причина була така, що дві людини подали заяви на реєстрацію їх кандидатами на посаду міського голови, кандидатами в депутати по мажоритарному округу і по одномандатному. По закону вони мали право балотуватися тільки по багатомандатному виборчому округу і по одномандатному, а по мажоритарному — ні. Їм пояснили цю ситуацію, вони прийшли і знялися зі списків, але ці списки кандидатів по мажоритарному округу вже були оголошені. І щоб їх вивести, ми повинні були людям, які відповідають за виборчий процес на тому окрузі, де це потрібно було, треба було дати нашу постанову про виведення зі списків кандидатів по мажоритарному виборчому округу, в даному випадку — 18, 20-та дільниця —вивести таки Шевчука. І коли вони отримали бюлетені, не дочитали, що там написано у постанові, що кандидат у депутати міської ради по мажоритарному виборчому округу. Вони прочитали «депутат», а далі не вичитали до кінця постанову і отака ситуація вийшла. Ми, звичайно, дуже перенервували. Ось такі проблеми у нас мали місце.
— Як ви загалом оцінюєте передвиборчу компанію?
— Вона була проведена дисципліновано, комісії всі були створені вчасно, згідно з календарнм планом, який нам надавала ЦВК. Формування самих дільничних комісій проходило за поданням місцевих організацій партій. Їх у нас налічувалося сімнадцять, і від кожної партії, по закону, повинно було бути. Якщо партія висувала кандидата на посаду міського голови — один список членів дільничних комісії, по мажоритарному виборчому округу, другий список — по багатомандатному мажоритарному — список. І третій список тих, хто подавав на кандидата до обласної ради. Тобто кожна партія, що висувала кандидата на міського голову, подавала нам три списки кандидатів, які ми повинні були включити у списки. Всього налічувалося півтори тисячі чоловік. Це значить те, що якщо ми поставимо півтори тисячі чоловік, то у нас не буде кому голосувати, а будуть тільки всі працювати у комісії. Тому було вирішено, згідно із законом, що на великих дільничних комісіях, де кількість виборців перевищувала півтори тисячі, комісія складалася з вісімнадцяти осіб. На середніх, де було менше півтори тисячі виборців, комісія складалася з чотирнадцяти осіб. На малій дільниці, це спецдільниця — лікарня, було десять осіб. Звичайно, ми прагнули до того, щоб на кожну дільницю потрапив голова і секретар, заступник щоб виконував функцію заступника, але він був як член комісії і оплачувався як член комісії. Тому голова і секретар виконували функції керівного складу. І, звичайно, ми прагнули до того, щоб люди були відповідальні, щоб люди розуміли, що вони роблять, і були професійними. Звичайно, були і слабкіші, були і кращі, але всі працювали гарно і вчасно здали протоколи. Процес не був затягнутий, і ми вже у понеділок, десь о дванадцятій годині, прийняли всі бюлетені, всі документи, що були на дільничних комісіях. Це цілком непоганий підсумок.
— Дякуємо за інтерв’ю.
— Закінчилися виборчі перегони, з якими труднощами Вам довелося зіткнутися у роботі комісії?
— Найбільші труднощі — це недосконалість законодавства. Дуже багато було питань, які у Законі про вибори не трактувалися зовсім. По-перше, особливо вразило те, що згідно із законом лише мешканець, який є членом даної громади, може балотуватися у мери, у депутати міської ради, про це говорить висновок статті три, чотири і дев’ять, а, зрештою, коли ми стали піднімати це питання, то нам відповіли, що людина, котра проживає на будь-якій території, наприклад, у Києві, Хмельницькому, вона теж має право балотуватися тут, у нашому місті. Ще було декілька питань, які показують недосконалість закону, — це моя думка. Було обмаль фінансування, ми економили на чому тільки можна.
Чимало кандидатів скаржилися, що на виборчих дільницях були відсутні їхні автобіографії, програми, тобто не у повній мірі представлені кандидати-учасники виборчого процесу.
Слід сказати, що на цих виборах діяла змішана виборча система, тобто половина кандидатів у депутати йшло від партій, половина — від мажоритарних округів, тобто самовисуванці, простіше сказати. Кандидатів у нас набралося біля шестисот. Звичайно, на кожного кандидата надрукувати листівку, коли занадто обмаль часу, коли треба було друкувати і бюлетені, і протоколи, іншу документацію, яку потрібно мати члену дільничної комісії і самій дільничній комісії, працювати по ній, було просто ніколи, ніде, це по-перше. По-друге те, коли б ми надрукували оці всі агітаційні плакати, то у нас всі дільниці були б завішані кандидатами в депутати міської ради. Ми вирішили на дільничній комісії, що кожен кандидат у депутати міської ради має свій виборчий фонд, це згідно із законом, і з цих коштів він друкує свої агітаційні матеріали, які йому потрібно. Ми друкували плакати кандидатів на посаду міського голови, бюлетені, бланки копій протоколів.
— Як нам стало відомо, бюлетені таки додруковували?
— Бюлетенів було виготовлено 1670 штук у суботу ввечері. Чому? Тому що на 20-тій дільниці невірно прочитали нашу постанову, не дочитали її до кінця і зробили таку помилку — вони вивели із списків кандидатів на посаду міського голови Шевчука Анатолія Володимировича. Незаконно, тому що ніяких підстав для цього не було. Просто вони не дочитали попередню нашу постанову, і тому проштампували своїм штампом «вибув» з кандидатів на посаду міського голову Шевчука. Фактично це виявилося на наступний день, у суботу ранком, випадково. Голова комісії прийшла і сказала, що вони вже «вивели» Шевчука. Як вивели, чому? Хто вам давав дозвіл, де наше розпорядження, де постанова за підписом голови і телефонний дзвінок? Можна ж було дізнатися. Вона у сльози: ми не знали. І тоді ми подзвонили на ЦВК, викликали начальника міліції, і міліція була присутня, СБУ були присутні, всі члени нашої комісії, всі члени дільничної комісії: голова, секретар, заступник, ті, хто відповідає за це порушення. І нам порекомендували з ЦВК, щоб ми надрукували нові бюлетені, але обов’язково знищили зіпсовані. У присутності самого Шевчука надрукували таку ж кількість бюлетенів, які вони зіпсували і також у присутності членів комісії і міліції це все було оформлено за законодавством, і таким чином інцидент зник.
— Це зрозуміло, але чому так сталося, що кандидата «вивели», яка причина?
— Причина була така, що дві людини подали заяви на реєстрацію їх кандидатами на посаду міського голови, кандидатами в депутати по мажоритарному округу і по одномандатному. По закону вони мали право балотуватися тільки по багатомандатному виборчому округу і по одномандатному, а по мажоритарному — ні. Їм пояснили цю ситуацію, вони прийшли і знялися зі списків, але ці списки кандидатів по мажоритарному округу вже були оголошені. І щоб їх вивести, ми повинні були людям, які відповідають за виборчий процес на тому окрузі, де це потрібно було, треба було дати нашу постанову про виведення зі списків кандидатів по мажоритарному виборчому округу, в даному випадку — 18, 20-та дільниця —вивести таки Шевчука. І коли вони отримали бюлетені, не дочитали, що там написано у постанові, що кандидат у депутати міської ради по мажоритарному виборчому округу. Вони прочитали «депутат», а далі не вичитали до кінця постанову і отака ситуація вийшла. Ми, звичайно, дуже перенервували. Ось такі проблеми у нас мали місце.
— Як ви загалом оцінюєте передвиборчу компанію?
— Вона була проведена дисципліновано, комісії всі були створені вчасно, згідно з календарнм планом, який нам надавала ЦВК. Формування самих дільничних комісій проходило за поданням місцевих організацій партій. Їх у нас налічувалося сімнадцять, і від кожної партії, по закону, повинно було бути. Якщо партія висувала кандидата на посаду міського голови — один список членів дільничних комісії, по мажоритарному виборчому округу, другий список — по багатомандатному мажоритарному — список. І третій список тих, хто подавав на кандидата до обласної ради. Тобто кожна партія, що висувала кандидата на міського голову, подавала нам три списки кандидатів, які ми повинні були включити у списки. Всього налічувалося півтори тисячі чоловік. Це значить те, що якщо ми поставимо півтори тисячі чоловік, то у нас не буде кому голосувати, а будуть тільки всі працювати у комісії. Тому було вирішено, згідно із законом, що на великих дільничних комісіях, де кількість виборців перевищувала півтори тисячі, комісія складалася з вісімнадцяти осіб. На середніх, де було менше півтори тисячі виборців, комісія складалася з чотирнадцяти осіб. На малій дільниці, це спецдільниця — лікарня, було десять осіб. Звичайно, ми прагнули до того, щоб на кожну дільницю потрапив голова і секретар, заступник щоб виконував функцію заступника, але він був як член комісії і оплачувався як член комісії. Тому голова і секретар виконували функції керівного складу. І, звичайно, ми прагнули до того, щоб люди були відповідальні, щоб люди розуміли, що вони роблять, і були професійними. Звичайно, були і слабкіші, були і кращі, але всі працювали гарно і вчасно здали протоколи. Процес не був затягнутий, і ми вже у понеділок, десь о дванадцятій годині, прийняли всі бюлетені, всі документи, що були на дільничних комісіях. Це цілком непоганий підсумок.
— Дякуємо за інтерв’ю.
Розмовляв Олександр ГЕМБАРСЬКИЙ
Фото Віктора ТИМОЩУКА
Фото Віктора ТИМОЩУКА
Коментарі відсутні