ПОРЯДОК РОЗГЛЯДУ ЗВЕРНЕНЬ ГРОМАДЯН ОРГАНАМИ ПРОКУРАТУРИ

Статтею 40 Конституції України передбачено, що усі мають право направляти індивідуальні чи колективні письмові звернення або особисто звертатися до органів державної влади, органів місцевого самоврядування та посадових і службових осіб цих органів, що зобов'язані розглянути звернення і дати обгрунтовану відповідь у встановлений законом строк.
Питання практичної реалізації громадянами України наданого їм Конституцією України права на звернення регулює Закон України «Про звернення громадян».
Органами прокуратури, згідно з вимогами Наказу Генерального прокурора України від 3 лютого 2011 р. №13 «Про заходи щодо удосконалення правозахисної функції органів прокуратури», приймаються до провадження заяви та скарги громадян, документи, що надходять від депутатів усіх рівнів, лише у випадках, передбачених ч.1 ст.12 та ч.2 ст.36-1 Закону України «Про прокуратуру».
Зокрема вимоги частини 1 статті 12 Закону України «Про прокуратуру» визначають, що прокурор розглядає заяви і скарги про порушення прав громадян та юридичних осіб, крім скарг, розгляд яких віднесено до компетенції суду.
Частина 2 статті 36-1 Закону України «Про прокуратуру» визначає питання представництва інтересів громадян у суді і якою відповідно передбачено, що підставою представництва у суді інтересів громадянина є його неспроможність через фізичний чи матеріальний стан, похилий вік або з інших поважних причин, самостійно захистити свої порушені чи оспорювані права або реалізувати процесуальні повноваження, а інтересів держави — наявність порушень або загрози порушень економічних, політичних та інших державних інтересів, внаслідок протиправних дій (бездіяльності) фізичних або юридичних осіб, що вчиняються у відносинах між ними або з державою.
Крім того, Наказом Генерального прокурора України від 3 лютого 2011 р. №13 також визначено, що в разі порушення заявниками питань, вирішення яких відноситься до компетенції органів контролю чи інших органів, органами прокуратури необхідно надсилати дані заяви та скарги відповідним органам за належністю з роз’ясненням заявнику причин направлення.
До того ж у разі порушення заявниками питань, за якими встановлено судовий порядок їх розгляду, а також при оскарженні заявником дій посадових осіб чи рішень органів контролю, прокуратурою надавати заявникам відповідні роз’яснення з посиланням на норму закону, якою це передбачено.
Описані вище підстави та порядок розгляду звернень громадян необхідно враховувати при вирішенні питання про звернення з тою чи іншою письмовою скаргою до органів прокуратури.
Д.ГРЕСЬКО, помічник Новоград-Волинського міжрайонного прокурора