«Швидка допомога» — це не «поліклініка на колесах»
- Ваше здоров'я
- 149
- коментар(і)
- 23-08-2013 23:30
В екстрених ситуаціях «швидка допомога» — це остання надія на спасіння, тож в очікуванні її приїзду відлік для багатьох йде навіть не на хвилини, а на секунди. Втім, поки одні очікують порятунку життя чи надання допомоги у важкому стані, є й такі, нарікають медики, хто вважає екстрену службу «поліклінікою на колесах». Наприклад, комусь закортіло витягнути кліща після відвідин природи, іншим — поставити крапельницю, влаштувавши для себе денний стаціонар… вдома.
Як розповів завідувач підстанції міського «Центру екстреної медичної допомоги та медицини катастроф» Михайло Корчомний, 30-40% викликів «швидкої допомоги» впродовж останніх місяців здійснені до осіб, котрі, як виявилося, не потребували екстреної допомоги. Йдеться про людей з дріб’язковими травмами чи хронічними захворюваннями, котрі з тих чи інших причин не отримують відповідного лікування у системі первинної допомоги, про «пацієнтів» у стані алкогольного сп’яніння тощо. Під час телефонного опитування встановлено, що багато хто не знає правил виклику бригад «швидкої допомоги». Натомість ці правила затверджені Наказом Мінохорони здоров’я України № 370 від 01.06.2009 р. і є чинними на території всієї держави.
Бригаду може бути викликано у випадках:
Особи, які викликають бригаду (хворий, постраждалий, родич або інші особи), повинні:
У випадках агресивної поведінки хворих, постраждалих або оточуючих їх осіб, зокрема тих, котрі перебувають у стані алкогольного, наркотичного або токсичного сп’яніння, гострого психічного розладу і становлять загрозу для здоров’я або життя медичних працівників бригади, надання медичної допомоги і транспортування здійснюється у присутності співробітників міліції.
Громадяни, які здійснили завідомо неправдивий виклик «швидкої» бригади та/або вчинили хуліганські дії стосовно медичного працівника бригади, завдали шкоди його здоров’ю або майну, відповідають, згідно з чинним законодавством України.
Рішення щодо екстреного транспортування хворих і потерпілих за медичними показаннями у лікувально-профілактичні заклади приймає керівник бригади «швидкої».
Супровід хворого або потерпілого його родичами або іншими представниками у санітарному транспорті здійснюється лише однією особою та з дозволу керівника бригади.
Транспортування дітей у лікувально-профілактичний заклад здійснюється у супроводі батьків (усиновлювачів), опікунів, піклувальників, якщо вони перебувають на місці надання екстреної (швидкої) медичної допомоги.
Бригада не виїжджає:
Диспетчер з прийому викликів, керуючись цими правилами, має право відмовити у прийомі виклику. При цьому він зобов’язаний оформити письмову відмову і надати рекомендації щодо звернення у відповідний лікувально-профілактичний заклад (поліклініку, пункт невідкладної медичної допомоги тощо), вказавши його адресу та телефон.
У разі необхідності індивідуального вирішення нестандартної або конфліктної ситуації, особи, які здійснювали виклик, можуть звернутися до старшого чергового медичного працівника підрозділу «швидкої допомоги» через диспетчера або особисто.
Інформаційно-довідкова служба підрозділу «швидкої допомоги» за телефоном надає довідки про місцеперебування хворих або постраждалих, яким була надана допомога бригадою «швидкої», без зазначення діагнозу.
Як розповів завідувач підстанції міського «Центру екстреної медичної допомоги та медицини катастроф» Михайло Корчомний, 30-40% викликів «швидкої допомоги» впродовж останніх місяців здійснені до осіб, котрі, як виявилося, не потребували екстреної допомоги. Йдеться про людей з дріб’язковими травмами чи хронічними захворюваннями, котрі з тих чи інших причин не отримують відповідного лікування у системі первинної допомоги, про «пацієнтів» у стані алкогольного сп’яніння тощо. Під час телефонного опитування встановлено, що багато хто не знає правил виклику бригад «швидкої допомоги». Натомість ці правила затверджені Наказом Мінохорони здоров’я України № 370 від 01.06.2009 р. і є чинними на території всієї держави.
Бригаду може бути викликано у випадках:
- втрати свідомості;
- судом;
- раптового розладу дихання;
- раптового болю у грудній клітині;
- гострого болю у черевній порожнині та поперековому відділі;
- головного болю, що супроводжується запамороченням або нудотою;
- порушення мовлення, слабкості у кінцівках, що виникли раптово;
- гіпо- та гіперглікемічної коми;
- гіпертермічного синдрому;
- зовнішньої кровотечі, блювання кров’ю;
- ознак гострого отруєння;
- порушення перебігу вагітності (передчасні пологи, кровотеча та інше);
- анафілактичної реакції, спричиненої різними чинниками, у тому числі — укусами комах;
- укусів змій;
- укусів тварин;
- усіх видів травм (поранення, переломи, опіки, важкі забої, травми голови);
- у випадках, пов’язаних з невідкладною стоматологією;
- нещасних випадків, у тому числі — обумовлених дією диму, вогню та полум’я, електричного струму, блискавки, пов’язаних із транспортними засобами;
- теплового удару, переохолодження;
- асфіксії усіх видів (утоплення, потрапляння сторонніх тіл у дихальні шляхи, удушення);
- наслідків злочинного нападу;
- надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру;
- гострих психічних розладів (з поведінкою, небезпечною для життя хворого та/або оточуючих);
- інших станів, що загрожують життю та здоров’ю людини;
- здійснення міжлікарняних перевезень хворих, котрі потребують медичного супроводу.
Особи, які викликають бригаду (хворий, постраждалий, родич або інші особи), повинні:
- відповісти на усі запитання диспетчера, котрий приймає виклик;
- назвати точну адресу виклику (район, населений пункт, вулицю, номер будинку, квартири, поверх, код і номер під’їзду). У разі, коли місцезнаходження вулиці або будинку невідомі, необхідно уточнити шляхи під’їзду до адреси або місця випадку та його загальновідомі орієнтири;
- назвати прізвище, стать, вік хворого або потерпілого. Якщо паспортні дані хворого або потерпілого невідомі, то необхідно вказати його стать і орієнтовний вік;
- описати скарги хворого або потерпілого;
- повідомити, хто і з якого номера телефону викликає бригаду «швидкої»;
- за можливості, забезпечити бригаді безперешкодний доступ до хворого або постраждалого, необхідні умови для надання медичної допомоги;
- у разі виклику «швидкої» до приміщення, де перебуває особа, яка потребує невідкладної допомоги, ізолювати тварин, які можуть ускладнити надання медичної допомоги, а також завдати шкоди здоров’ю чи майну членів бригади;
- за можливості, сприяти у транспортуванні хворого або постраждалого у санітарний автомобіль;
- у разі госпіталізації хворого або постраждалого до лікувально-профілактичного закладу, бажано мати при собі будь-який документ, що засвідчує особу.
У випадках агресивної поведінки хворих, постраждалих або оточуючих їх осіб, зокрема тих, котрі перебувають у стані алкогольного, наркотичного або токсичного сп’яніння, гострого психічного розладу і становлять загрозу для здоров’я або життя медичних працівників бригади, надання медичної допомоги і транспортування здійснюється у присутності співробітників міліції.
Громадяни, які здійснили завідомо неправдивий виклик «швидкої» бригади та/або вчинили хуліганські дії стосовно медичного працівника бригади, завдали шкоди його здоров’ю або майну, відповідають, згідно з чинним законодавством України.
Рішення щодо екстреного транспортування хворих і потерпілих за медичними показаннями у лікувально-профілактичні заклади приймає керівник бригади «швидкої».
Супровід хворого або потерпілого його родичами або іншими представниками у санітарному транспорті здійснюється лише однією особою та з дозволу керівника бригади.
Транспортування дітей у лікувально-профілактичний заклад здійснюється у супроводі батьків (усиновлювачів), опікунів, піклувальників, якщо вони перебувають на місці надання екстреної (швидкої) медичної допомоги.
Бригада не виїжджає:
- до хворих для виконання планових призначень дільничного лікаря (ін’єкцій, крапельниць, перев’язок, інших призначень);
- до хворих, котрі перебувають під наглядом дільничного лікаря з приводу хронічних захворювань, стан яких не вимагає надання екстреної допомоги;
- до хворих для надання стоматологічної допомоги, окрім випадків невідкладної стоматології;
- для видалення кліщів;
- для видачі листків непрацездатності, виписування рецептів і заповнення будь-яких довідок, у тому числі — про стан здоров’я, а також для складання судово-медичних висновків;
- для здійснення міжлікарняних перевезень хворих, котрі не потребують медичного супроводу;
- для транспортування трупів у патолого-анатомічне відділення і бюро судово-медичної експертизи.
Диспетчер з прийому викликів, керуючись цими правилами, має право відмовити у прийомі виклику. При цьому він зобов’язаний оформити письмову відмову і надати рекомендації щодо звернення у відповідний лікувально-профілактичний заклад (поліклініку, пункт невідкладної медичної допомоги тощо), вказавши його адресу та телефон.
У разі необхідності індивідуального вирішення нестандартної або конфліктної ситуації, особи, які здійснювали виклик, можуть звернутися до старшого чергового медичного працівника підрозділу «швидкої допомоги» через диспетчера або особисто.
Інформаційно-довідкова служба підрозділу «швидкої допомоги» за телефоном надає довідки про місцеперебування хворих або постраждалих, яким була надана допомога бригадою «швидкої», без зазначення діагнозу.
М.ЖДАНОВА, директор Департаменту розвитку медичної допомоги
Коментарі відсутні