Оформити спадщину для селян стане простіше та дешевше
- Питання-відповідь
- 147
- коментар(і)
- 31-10-2014 22:38
Добрий день, редакція газети «Звягель»! Нещодавно я чув, що процес оформлення спадщини буде спрощено. У чому полягає таке спрощення та коли воно відбудеться?
На запитання відповідає начальник юридичного відділу газети «Звягель» Геннадій ФРЕГЕР:
20.10.2014 р. Верховна Рада України ухвалила проект Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо деяких питань спадщини)».
Даний Закон спрощує процедуру оформлення спадщини та реєстрації прав спадкоємців на успадковане ними нерухоме майно (насамперед, у сільських населених пунктах) шляхом надання відповідних повноважень органам місцевого самоврядування. Крім цього, також скасовується обов’язкове проведення оцінки майна у випадках спадкування майна спадкоємцями першої та другої черги за законом та за правом представлення, а також у випадку спадкування спадщини, яка оподатковується за нульовою ставкою податку.
Прийняття цього Закону покликане зробити послуги щодо оформлення спадщини та реєстрації спадкоємцями права на успадковане ними нерухоме майно більш доступними для громадян; зменшити часові та грошові витрати громадян на оформлення права на спадщину та реєстрацію права на успадковане нерухоме майно; дозволити органам місцевого самоврядування у сільських населених пунктах надавати необхідні послуги мешканцям цих населених пунктів, покращивши комфортність проживання у сільській місцевості тощо.
Головною новелою проекту є надання посадовим особам органів місцевого самоврядування в сільських населених пунктах повноважень щодо оформлення спадщини (прийняття відповідних заяв, вжиття заходів щодо охорони спадкового майна, призначення виконавця заповіту, внесення необхідних записів до державних реєстрів тощо) шляхом внесення відповідних змін до Цивільного кодексу України та Закону України «Про нотаріат». Таким чином, зазначена посадова особа фактично прирівнюється до нотаріуса, саме до компетенції якого за чинним законодавством належать відповідні повноваження.
Оформлення спадщини є досить складною юридичною процедурою, яка вимагає значного обсягу юридичних знань, а помилки при її здійсненні тягнуть за собою суттєві порушення прав громадян. Саме тому її виконання покладено на нотаріуса, яким, згідно зі статтею 3 Закону України «Про нотаріат», може бути громадянин України, який має повну вищу юридичну освіту, володіє державною мовою, має стаж роботи у сфері права не менш, як шість років, із них помічником нотаріуса або консультантом державної нотаріальної контори — не менш, як три роки, склав кваліфікаційний іспит і отримав свідоцтво про право на зайняття нотаріальною діяльністю. Наявність таких знань та досвіду у посадових осіб більшості сільських рад викликає сумніви, у зв’язку з чим покладення на них обов’язків щодо оформлення спадщини може призвести до численних порушень прав спадкоємців.
Видачу свідоцтв про право на спадщину та про право власності на частку в спільному майні подружжя в разі смерті одного з них видаватимуть уповноважені посадові особи органів місцевого самоврядування, які мають вищу юридичну освіту, досвід роботи у галузі права не менше трьох років, пройшли протягом року стажування у державній нотаріальній конторі або приватного нотаріуса, завершили навчання щодо роботи з єдиними та державними реєстрами, що функціонують в системі Міністерства юстиції України та склали іспит із спадкового права у порядку, встановленому названим Міністерством.
При цьому в даному Законі відсутні конкретні норми про відповідальність посадових осіб органів місцевого самоврядування за порушення у цій сфері та не вирішено й питання оплати нотаріальних дій, які здійснюватимуться зазначеними посадовими особами.
Норми, якими передбачається скасувати обов’язкову оцінку майна при спадкуванні, набудуть чинності вже на наступний день після офіційного опублікування Закону, а норми щодо надання повноважень органам місцевого самоврядування щодо оформлення права на спадщину та щодо реєстрації прав на успадковане мешканцями сільських населених пунктів нерухоме майно — з 1 січня 2016 року.
Григорій М., Новоград-Волинський район
На запитання відповідає начальник юридичного відділу газети «Звягель» Геннадій ФРЕГЕР:
20.10.2014 р. Верховна Рада України ухвалила проект Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо деяких питань спадщини)».
Даний Закон спрощує процедуру оформлення спадщини та реєстрації прав спадкоємців на успадковане ними нерухоме майно (насамперед, у сільських населених пунктах) шляхом надання відповідних повноважень органам місцевого самоврядування. Крім цього, також скасовується обов’язкове проведення оцінки майна у випадках спадкування майна спадкоємцями першої та другої черги за законом та за правом представлення, а також у випадку спадкування спадщини, яка оподатковується за нульовою ставкою податку.
Прийняття цього Закону покликане зробити послуги щодо оформлення спадщини та реєстрації спадкоємцями права на успадковане ними нерухоме майно більш доступними для громадян; зменшити часові та грошові витрати громадян на оформлення права на спадщину та реєстрацію права на успадковане нерухоме майно; дозволити органам місцевого самоврядування у сільських населених пунктах надавати необхідні послуги мешканцям цих населених пунктів, покращивши комфортність проживання у сільській місцевості тощо.
Головною новелою проекту є надання посадовим особам органів місцевого самоврядування в сільських населених пунктах повноважень щодо оформлення спадщини (прийняття відповідних заяв, вжиття заходів щодо охорони спадкового майна, призначення виконавця заповіту, внесення необхідних записів до державних реєстрів тощо) шляхом внесення відповідних змін до Цивільного кодексу України та Закону України «Про нотаріат». Таким чином, зазначена посадова особа фактично прирівнюється до нотаріуса, саме до компетенції якого за чинним законодавством належать відповідні повноваження.
Оформлення спадщини є досить складною юридичною процедурою, яка вимагає значного обсягу юридичних знань, а помилки при її здійсненні тягнуть за собою суттєві порушення прав громадян. Саме тому її виконання покладено на нотаріуса, яким, згідно зі статтею 3 Закону України «Про нотаріат», може бути громадянин України, який має повну вищу юридичну освіту, володіє державною мовою, має стаж роботи у сфері права не менш, як шість років, із них помічником нотаріуса або консультантом державної нотаріальної контори — не менш, як три роки, склав кваліфікаційний іспит і отримав свідоцтво про право на зайняття нотаріальною діяльністю. Наявність таких знань та досвіду у посадових осіб більшості сільських рад викликає сумніви, у зв’язку з чим покладення на них обов’язків щодо оформлення спадщини може призвести до численних порушень прав спадкоємців.
Видачу свідоцтв про право на спадщину та про право власності на частку в спільному майні подружжя в разі смерті одного з них видаватимуть уповноважені посадові особи органів місцевого самоврядування, які мають вищу юридичну освіту, досвід роботи у галузі права не менше трьох років, пройшли протягом року стажування у державній нотаріальній конторі або приватного нотаріуса, завершили навчання щодо роботи з єдиними та державними реєстрами, що функціонують в системі Міністерства юстиції України та склали іспит із спадкового права у порядку, встановленому названим Міністерством.
При цьому в даному Законі відсутні конкретні норми про відповідальність посадових осіб органів місцевого самоврядування за порушення у цій сфері та не вирішено й питання оплати нотаріальних дій, які здійснюватимуться зазначеними посадовими особами.
Норми, якими передбачається скасувати обов’язкову оцінку майна при спадкуванні, набудуть чинності вже на наступний день після офіційного опублікування Закону, а норми щодо надання повноважень органам місцевого самоврядування щодо оформлення права на спадщину та щодо реєстрації прав на успадковане мешканцями сільських населених пунктів нерухоме майно — з 1 січня 2016 року.
Коментарі відсутні