Зупинка міських автобусів на автовокзалі першочергово потребує адаптації до інклюзії

Зупинка міських автобусів на автовокзалі першочергово потребує адаптації до інклюзії

Такий висновок опитування від газети «Звягель-інфо» у Фейсбук-спільноті «Звягель» (тижневик).

Останнім часом у Звягельській громаді намітилися позитивні зрушення на шляху до створення безбар’єрності. Проте, за свідченнями людей із особливими потребами, роботи в цьому напрямку ще вкрай багато.

І одна з проблем — неможливість для осіб з інвалідністю скористатися громадським транспортом без допомоги. У Звягелі майже половина автобусів, що обслуговують міські рейси, адаптовані для потреб людей з інвалідністю. Але парадоксальною є ситуація, коли на заваді стають такі, здавалося б, «дрібниці», як високий бордюр.

 

На жаль, унаслідок війни в Україні кількість людей, які потребують підвищеного рівня інклюзії, постійно зростає. Тому існує нагальна необхідність адаптації зупинок громадського транспорту, оскільки навіть при наявності адаптованих автобусів більшість зупинок не пристосовані для посадки/висадки «візочників» та людей на милицях.

«Пристосовані для потреб людей з інвалідністю автобуси неефективні, якщо немає зручних зупинок. Візочники, мами з колясками, люди на милицях не можуть зайти в маршрутку без допомоги. Які, на вашу думку, зупинки необхідно адаптувати в першу чергу? Свої варіанти та аргументи пишіть у коментарях», — звернулася газета «Звягель-інфо» до громади.

Переконливу перемогу в опитуванні здобула зупинка громадського транспорту на автовокзалі (навпроти заправки WOG). За необхідність першочергової її адаптації до вимог безбар’єрності проголосували 40% респондентів.

Далі, за підсумками опитування, пріоритетність наступна: зупинка на автовокзалі (біля квітів) — 12%, зупинка на залізничному вокзалі — 12%, зупинка на вул. Київській (біля «Фори») — 10%, зупинка в центрі (біля «Укртелекому») — 9%.

Кожен зацікавлений мав можливість додати свій варіант чи внести пропозицію. Відзначимо найважливіші з них.

Зупинка міських автобусів на автовокзалі першочергово потребує адаптації до інклюзії

Зображення згенероване за допомогою ШІ.

  1.  
  2. «Одна чи дві зупинки не вирішать проблему»

Так, справедливо зауважено, що потрібно адаптувати хоча б по дві зупинки в кожному мікрорайоні. Адже виглядає трагікомічною така перспектива, коли людина з особливими потребами матиме можливість самостійно сісти в автобус, а вийти — ні, бо решта зупинок на маршруті — не достатньо для цього пристосовані.

«Одна чи дві зупинки не вирішать проблему, бо людям треба заходити та виходити. На мою думку, було б правильно обрати певний маршрут за певними критеріями і облаштувати всі зупинки за певним стандартом, і всі автобуси для цього маршруту придбати за певними вимогами. Відпрацювати систему, а потім поступово всю мережу привести до потрібного рівня. Можливо, це почнеться після виборів», — зауважив у коментарях один із активних підписників спільноти.

«Важко сказати, коли потрібно обирати одну зупинку... Всі потрібно облаштувати!» — цей коментар зібрав найбільшу підтримку.

Погодилася із ним і секретар міської ради Оксана Гвозденко, яка прокоментувала проблему лаконічно і вичерпно: «Усі!!!»

«Ще було б чудово, якби водії опускали пандус у тих автобусів, в яких він є. Підняти дитячий візочок ще якось самостійно можна, нахиливши його, а от зняти важко. По-перше, зупиняються далеко від бордюрів, а, по-друге, для чого тоді там той пандус?» — таким коментарем озвучили проблему, з якою стикаються мами з дитячими візочками.

Загалом в опитуванні взяли участь 309 респондентів.

Зупинка міських автобусів на автовокзалі першочергово потребує адаптації до інклюзії

  1. У владі обіцяють відреагувати

Як запевнив газету «Звягель-інфо» начальник управління житлово-комунального господарства та екології Звягельської міської ради Олег Годун, визначену за підсумками опитування, як першочергову, зупинку громадського транспорту адаптують до потреб інклюзії. Але спочатку потрібно визначитися, як саме її треба переобладнати, щоб вона стала максимально зручною для більшості. У підсумку це стане ще одним кроком до забезпечення безбар’єрності у громаді.

Надалі, у межах реалізації міської програми забезпечення максимальної безбар’єрності на території Звягельської громади, доцільно сформувати перелік усіх зупинок громадського транспорту на території Звягеля, які потребують переобладнання. А також порядок черговості приведення їх до вимог інклюзії.

  1. Важливою є розробка дорожньої карти

Це сприятиме поступовому переобладнанню всіх зупинок до стану зручних; впровадженню єдиних стандартів, із урахуванням інклюзивних норм та зручності для громадян. Якщо є потреба, то відповідними положеннями варто доповнити Правила благоустрою на території Звягельської громади.

Зокрема:

під час реконструкції чи капітального будівництва тієї чи іншої вулиці зупинки на ній мають бути приведені до стандартів інклюзії;

інші зупинки повинні бути приведені до стандартів поетапно, у межах бюджетних можливостей в умовах воєнного стану.

Ідеальним вбачається варіант, коли для вирішення проблеми органи місцевого самоврядування об’єднають зусилля із місцевим бізнесом.

Зупинка міських автобусів на автовокзалі першочергово потребує адаптації до інклюзії

  1. У розпорядженні перевізників є 7 адаптованих автобусів

Нагадаємо, взимку, при підготовці матеріалу про рівень безбар’єрності у Звягелі, в органах місцевого самоврядування нам відповіли, що, порівняно з іншими містами, Звягель перебуває в непоганій позиції. Міська влада тоді оцінила безбар’єрність нашого міста на четвірку (з десяти).

«Щоденно на міські автобусні маршрути виїздить 14 одиниць транспорту. В розпорядженні приватних перевізників, які обслуговують маршрути, є 7 автобусів, що обладнані спеціальним в’їздом для маломобільних груп населення, всередині вони облаштовані місцями для розміщення візка (що важливо також для батьків із маленькими дітьми). Таких автобусів виходить на рейси щонайменше 5-6 одиниць одночасно. За рухом громадського транспорту в режимі онлайн можна слідкувати в системі «Дозор». Там окремо позначені автобуси для людей з особливими потребами», — пояснила Алла Володіна, начальник відділу економічного планування та підприємницької діяльності.

Три автобуси, пристосовані для маломобільних осіб, перевізники придбали торік, ще один планують закупити в цьому році.

«Громадський транспорт потребує збільшення кількості автобусів, облаштованих безперешкодним доступом», — прокоментувала ситуацію тоді Олена Котюк, голова ГО «Звягель Без Бар’єрів».

В осіб із розширеними потребами є й інші зауваження до організації комфортного користування громадським транспортом у Звягелі. Зокрема, щоб на зупинках взагалі не було бордюрів, був безпосередній підхід до транспорту.

«На одній зупинці водій може опустити підлогу автобуса, щоб заїхав візочник, на іншій — ні, бо там високі бордюри. Наприклад, на зупинці біля комунальної стоматології чи на залізничному вокзалі, де взагалі вкрай високий бордюр ще й асфальт так погорбило, що людям на візку чи з милицями неможливо самостійно зайти/вийти з автобуса», — коментував Сергій Горний.

Традиційно виступаючи комунікативною платформою, де кожен охочий має можливість висловитися, газета «Звягель-інфо» надає можливість зацікавленим опублікувати на шпальтах ідеї та бачення вирішення проблеми.

Олег БРЮХАНОВ, Єгор ЦИМБАЛЮК