Нема можливості безготівкової оплати — перевізника можуть позбавити ліцензії
- Топ новини
- 187
- коментар(і)
- 12-11-2025 14:10
Чи зросте вартість проїзду із е-квитком?
Новина про те, що з 1 січня 2026 року в Україні набудуть чинності нові правила для підприємців, відповідно до яких усі без винятку ФОПи повинні забезпечити можливість безготівкової оплати для своїх клієнтів, спричинила жваве обговорення серед звягелян. Більшість коментарів зводиться до думки, що така ініціатива «задавить людей, які й так виживають». Бо новація зачепить підприємців першої групи, на яких раніше правило обов’язкової можливості безготівкової оплати не поширювалося. Йдеться, зокрема, про тих, хто займається виїзною торгівлею, реалізує власноруч вирощену продукцію тощо.
Окрема категорія затребуваних послуг, де досі у Звягелі не запропоновано можливість безготівкового розрахунку, — пасажирські перевезення на міських маршрутах. Як зміниться робота перевізників із нового року, у зв’язку з очікуваним нововведенням, «Звягель-інфо» поцікавився у начальниці відділу економіки Звягельської міської ради Алли Володіної.
Автобуси — не виняток і повинні мати термінали
«Приватні перевізники, які обслуговують міські (приміські) автобусні маршрути у Звягелі — теж підприємці, і відповідно будуть зобов’язані забезпечити можливість безготівкової оплати проїзду, — каже Алла Володіна. — Термінал може бути розміщений біля водія або буде в кондуктора. У Звягелі більшість рейсів обслуговують автобуси з кондукторами, тобто, робота з терміналом не заважатиме водієві. До того ж, із 31 травня 2026 року встановлюють технічні вимоги до автоматизованої системи обліку оплати проїзду (АСООП), а обов’язковим використання цієї системи всіма перевізниками, незалежно від форми власності, стане з 1 січня 2027 року. Ця система прирівнюється до оплати проїзду через термінал. Якщо перевізник не виконає вимогу, то це може призвести до втрати ліцензії чи права на роботу на маршрутах».
Не можуть зійтися в ціні
АСООП у звягельських автобусах планують запровадити вже давно. Рік тому, в листопаді 2024-го, «Звягель-інфо» на цю тему публікував матеріал «Електронні квитки у маршрутках: які зміни чекають на звягельських пасажирів?»
«Основна мета проєкту впровадження електронного квитка: створення прозорої та відкритої системи оплати проїзду у громадському транспорті та автоматичний облік пасажирів усіх категорій, прозорість роботи перевізників, компенсація.
Пасажирам міських автобусів цей проєкт дозволить розраховуватися безготівково банківською карткою, телефоном із NFC та мобільним додатком, який дає можливість оплатити проїзд. Водночас навіть після реалізації цієї ініціативи у пасажира залишиться варіант оплати готівкою. Що важливо для тих, хто залишається прихильником принципу, що найкращі гроші — це саме готівка», — коментувала тоді Алла Володіна.
Ініціативу збиралися запровадити навесні 2025 року, проте досі перевізники й оператори, що обслуговують такі автоматизовані системи, не зійшлися в питанні оплати.
«Спочатку оператори хотіли 10% від прибутку перевізників. Після перемовин ми зійшлися на 7%, але перевізники кажуть, що й це для них багато. Хочуть 5%. Сьогодні в другій половині дня (12 листопада — прим. ред.) буде зустріч зі ще одним оператором. Можливо, вдасться знайти взаємовигідний компроміс», — каже Алла Володіна.
![]()
Зміни торкнуться усіх рейсів. Як це позначиться на вартості проїзду?
Забезпечення можливості оплати проїзду безготівково із 1 січня стосуватиметься не лише міських та приміських звягельських маршрутів (тут замовником послуги є Звягельська міська рада, на міських маршрутах працюють два перевізники, ще один — на приміських по громаді). Зміни поширяться на всі маршрути — такі, наприклад, як «Звягель — Горбаша», «Звягель — Ярунь» чи «Звягель — Чижівка», де замовником виступає обласна адміністрація.
Виникає питання: як це позначиться на вартості проїзду, адже обслуговування терміналів чи АСООП потребує додаткових затрат, відповідно зростає собівартість послуги, а відтак — зменшуються прибутки перевізників. Важко уявити підприємця, який би не прагнув підняти ціни в таких умовах.
І ще питання, яке випливає з попереднього: яку позицію при формуванні вартості квитка займуть замовники послуг — органи місцевого самоврядування та обласна адміністрація? Наразі Алла Володіна стверджує, що запровадження змін не повинно лягати на плечі споживача.
«Ми не будемо піднімати вартість квитка. Взагалі така цифровізація повинна приносити користь для пасажира, а не здорожчання. Наприклад, якщо платиш карткою, то проїзд дешевший, як це діє в деяких інших містах. Якщо держава наполягає на такій інновації, то вона повинна передбачити й певні компенсації, щоб за це додатково не платили споживачі», — каже Алла Володіна.
Обгрунтування необхідності АСООП для перевізників
Впровадження АСООП у пояснювальній записці до її використання називають «стратегічною інвестицією у стабільність бізнесу». Адже це забезпечує легальний доступ до ринку, гарантовані компенсації за пільгові перевезення, прозорий облік і захист інтересів перевізника та сучасний рівень сервісу для пасажирів.
АСООП називають «неминучістю», адже, для прикладу, без цієї системи приватний перевізник невдовзі не зможе отримувати компенсації за пільгові перевезення, що призведе до фінансових втрат. Йдеться також про низку інших переваг — уникнення суперечок між перевізниками та владою щодо обсягів виконаної роботи; зменшення ризиків шахрайства, крадіжок і конфліктів із водіями; підвищення лояльності пасажирів та конкурентні переваги, бо сумісність із державною системою стане умовою доступу до ринку перевезень.
Натомість відмова від впровадження АСООП стане порушенням закону та може призвести до втрати ліцензії чи права на роботу на маршрутах.
Як бачать е-квиток у Звягелі
У матеріалі «Електронні квитки у маршрутках: які зміни чекають на звягельських пасажирів?» Алла Володіна пояснила, як вбачається практична реалізація цифрових платежів за проїзд.
«Щодня на міські маршрути у Звягелі виїздять близько півтора десятка автобусів. Плюс у перевізників є деякий «запас» транспорту. Практична реалізація е-квитка полягатиме в тому, що поблизу дверей у автобусах встановлять, так звані, валідатори — прилади, що забезпечать безготівкову оплату. Міський бюджет на цьому не зазнає ніяких витрат — встановлення відбудеться за кошти оператора, якому потім надходитиме оплата за роботу системи й обслуговування, що становитиме певний відсоток від вартості квитка», — йшлося в коментарі начальниці відділу економіки міської ради.
У перспективі така система сприятиме чіткішому обліку пасажирів (особливо — представників пільгових категорій, які також отримають картки для фіксації проїзду), що дозволить збалансувати суму компенсації з міського бюджету за перевезення пільговиків. До слова, у Звягельській громаді налічується близько 17 тисяч представників пільгових категорій населення. За надання їм транспортних послуг перевізникам щороку компенсують із міського бюджету 4-5 млн грн.
Штраф за відсутність платіжного термінала — від 8500 гривень
До 2026 року ФОПи 1-ї групи були однією з небагатьох категорій бізнесу, які могли працювати винятково з готівковими коштами. Однак із початком 2026 року ситуація зміниться — держава розширює коло суб’єктів господарювання, зобов’язаних приймати безготівкові платежі. Тепер підприємцям цієї групи доведеться створити для споживачів можливість оплачувати товари чи послуги за допомогою банківських карток, платіжних застосунків або інших електронних інструментів. Цей крок — запланований етап змін, передбачених постановою Кабінету Міністрів України №894 від 29 липня 2022 року, яка встановлює строки переходу бізнесу на безготівкові розрахунки.
Винятком стануть лише ті підприємці, які працюють у населених пунктах, де ведуться бойові дії, а також на окупованих, оточених або заблокованих територіях. Перелік таких територій визначатиметься офіційно уповноваженими органами.
За невиконання нових вимог передбачено фінансові санкції для підприємців, чия діяльність не підпадає під категорію винятків. Податкова служба попереджає: розмір штрафів відчутний (від 8500 грн), і здатний суттєво вплинути на діяльність підприємця. Точні суми штрафів залежать від виду порушення. Про це нещодавно поінформував відділ економіки Звягельської міської ради.
І виникає ще одне питання: чи кожна бабуся, яка на прилавках біля автовокзалу чи «Фори» торгуватиме власноруч вирощеною продукцію і цілком природно може й не бути приватним підприємцем, ризикуватиме отримати такий штраф за відсутність у неї платіжного терміналу?
У роз’ясненнях пишуть, що на новий стандарт розрахунків із 1 січня 2026 року мають перейти всі.
Олег БРЮХАНОВ
Фото ілюстративні

Коментарі відсутні