
СЕРГІЙ ТІГІПКО: «ПОТРІБНО ЗМІНИТИ ПОДАТКОВІ ПРІОРИТЕТИ»
- Політика
- 312
- коментар(і)
- 11-12-2009 02:28

— Сергію Леонідовичу, як Ви прокоментуєте той факт, що у вересні доходи державної скарбниці впали на 40%, порівняно з показниками вересня 2008 року?
— Це означає, що державний бюджет стоїть на межі колапсу. Недобір податків за підсумками року може перевищити 35 млрд. грн., що призведе до необхідності різкого скорочення державних видатків, у тому числі й соціального характеру.
— Це результат кризи?
— Тільки частково. Головна причина полягає у вадах податкової системи. Основою наповнення державного бюджету в нас є сплата ПДВ при ввезенні товарів та послуг. Вона хороша тільки тоді, коли імпорт переважає експорт, а країна живе за рахунок накопичення зовнішніх боргів, які пускаються на проїдання.
Так ми й жили донедавна. Але криза примусила українську економіку трансформуватися: імпорт товарів народного споживання падає, експорт, якщо й не зростає, то знижується меншими темпами, різко скоротилися обсяги зовнішніх запозичень й почали збільшуватися внутрішні заощадження. Ці позитивні тенденції рано чи пізно приведуть економіку України до одужання, але вони ж і вб’ють державний бюджет. Адже надходження від імпортного ПДВ неухильно знижуватимуться, а кількість заявок на відшкодування ПДВ експортерам зростатиме.
І таких парадоксів у нашій податковій системі — без ліку. Адже податок — це головний інструмент, з допомогою якого демократична держава керує ринковою економікою. І ми повинні визнати, що інструмент цей у нас в Україні вигострений погано та використовується неправильно.
— Але ж наші податкові закони створювалися за європейськими зразками та за активної участі європейських спеціалістів…
— Що Європі ліки, то для України — отрута. Запозичені ставки ПДВ, податку на прибуток та податку на доходи фізичних осіб передбачають великі обсяги накопиченого капіталу, розвинений фондовий ринок та систему державного замовлення. В Україні всіх цих елементів немає. От і виходить, що, наприклад, закон про податок на прибуток підприємств зручний тільки для галузей сфери послуг (банки, торгівля, громадське харчування, страхові компанії). Але він же призводить до деградації реального виробництва.
Така ж ситуація склалася і з податком на додану вартість. Цей податок запровадили у Франції півстоліття тому. Його завданням було стримувати надвиробництво товарів та контролювати споживання в тих чи інших секторах. У нас же зовсім інше завдання — нарощувати виробництво. І в найбільш невигідних умовах опинилися найпередовіші галузі: адже що більше підприємство генерує доданої вартості, то більший податок воно платить. А ми ще дивуємося, чому гине наше машинобудування.
— І що Ви пропонуєте?
— Просто припинити сліпо копіювати чужі зразки та пристосувати податки до реальних потреб країни. Головною метою податкової політики має стати зниження податкового тиску для галузей з високою доданою вартістю та орієнтованих на внутрішній ринок, а також підвищення податкового навантаження для галузей з низькою доданою вартістю та орієнтованих на експорт.
Наприклад, якщо гірничо-збагачувальним комбінатам обмежити експорт руди, вони повинні будуть виготовляти концентрат або окатиші — тобто продукцію більш високого переділу. А якщо обмежити фіскальними заходами експорт окатишів або концентрату, то металурги переорієнтуються на виробництво чавуну та сталі. І так далі, аж до виготовлення автомобілів, верстатів та іншої високотехнологічної продукції. Саме таку політику — підтримки високотехнологічних галузей, орієнтованих на внутрішній ринок, за рахунок низькотехнологічних експортоорієнтованих галузей — зараз втілює Китай. У цій країні, до прикладу, нульова ставка ПДВ при експорті поширюється тільки на високотехнологічну продукцію, а от експорт сировини чи напівфабрикатів оподатковується ставкою в 5, 10 або 15% плюс високий експортний збір.
У нашій податковій системі є ще багато дірок та суперечностей. У нас досі немає головної ланки — Податкового кодексу. Його потрібно прийняти якомога швидше. Крім того, необхідно провести амністію капіталів, реорганізувати податкову службу. Словом, багато чого потрібно зробити. І не можна сказати, що тільки я знаю про недоліки нашої податкової системи. Проведення податкової реформи та прийняття Податкового кодексу є програмними обіцянками усіх провідних політичних сил. На практиці ж нічого не зроблено. Це свідчить про недієздатність нинішньої політичної еліти та необхідність змінити конфігурацію державної влади.
Ольга ЮЗВЮК
Коментарі відсутні